Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

چندی پیش در تین‌نیوز خبری منتشر شد مبنی بر «بروز فاجعه زیست‌محیطی به دلیل نبود امکانات بندری دریافت مواد آلوده»؛ در این خبر یک فعال حوزه دریانوردی از امکان بروز فاجعه زیست‌محیطی ایجاد آلودگی در کشور توسط کشتی‌ها به دلیل عدم وجود تجهیزات و امکانات بندری جهت دریافت مواد مضر و آلوده خبر داد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این رابطه روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی جوابیه به این شبکه خبری ارسال کرده است که به شرح زیر است؛

استراتژی زیست‌محیطی سازمان بنادر بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و الزامات داخلی عمل می‌کند و این سازمان به‌عنوان مرجع دریایی کشور  و به نمایندگی از سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) ، متولی پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های ناشی از فعالیت کشتی‌ها و سکوها است. در همین راستا و با توجه به الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی زیست‌محیطی و مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی، این سازمان همواره در استراتژی خود به دنبال توسعه حمل‌ونقل دریایی با رویکرد حفاظت محیط‌زیست دریایی بوده است.

ازآنجایی‌که بر اساس تصویب سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، الزامات منطقه ویژه دریایی  (Special Area)در خلیج‌فارس و دریای عمان از 11 مرداد 1387 طبق ضمایم 1 و5 کنوانسیون مارپل لازم الاجر شده است، سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات ذیل را انجام داده است:

1- پیشگیری و مقابله با  آلودگی‌های ناشی از فعالیت کشتی‌ها و سکوها با اجرای مقررات بین‌المللی و هم‌چنین تدوین مقررات ملی مانند قانون حفاظت از دریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی (قانون 89)

2- ایجاد تأسیسات و خرید تجهیزات باکیفیت در  حوزه کنترل و جلوگیری از انتقال یا تخلیه آلاینده‌ها و آلودگی‌های ناشی از کشتی‌ها به محیط‌زیست دریایی (طبق کنوانسیون مارپل)

4- انجام عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در صورت بروز سوانح دریایی با استفاده از تجهیزات و تیم‌های عملیاتی آموزش دیده در مهار آلودگی (طبق کنوانسیون OPRC)

5- همکاری تنگاتنگ با صنایع، شرکت‌های کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط و بهره‌بردار از دریا، جهت اطلاع‌رسانی، انعکاس قوانین و الزامات جدید و ترغیب به مشارکت در امر حفاظت از محیط‌زیست دریایی

6- ایجاد 7 مرکز اصلی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور شامل بنادر شهیدرجایی ، امام خمینی (ره)، بوشهر ، چابهار، انزلی، نوشهر، امیرآباد

7- ایجاد مراکز دریافت مواد زائد و ارائه خدمات تسهیلات دریافت و پردازش مواد زائد به کشتی‌ها جهت ارائه خدمت به شناورها ، پشتیبانی و تسریع در امر پایش‌های زیست‌محیطی هوایی و دریایی ( به‌عنوان نمونه در سال گذشته بالغ‌بر 8600  تن مواد زائد نفتی و 6000  مورد زباله از کشتی‌های وارده به بنادر دریافت شده است)

8- خرید و استقرار تجهیزات به‌روز پاک‌سازی و مقابله با آلودگی دریا در بنادر کشور به ارزش حدود 13000 میلیارد ریال

9- پایش مستمر هوایی و دریایی با استفاده از 8 فروند بالگرد ، 1 فروند هواپیما و 19 فروند شناور دریایی.

لازم به توضیح است؛ سازمان بنادر و دریانوردی ( ادارات کل بنادر و دریانوردی در استان‌های ساحلی ) در بخش ارائه خدمات و تسهیلات دریافت و پردازش مواد زائد به کشتی‌ها، تاکنون در قالب انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی، جمعاً به ارزش حدود 700 میلیارد ریال به‌صورت متمرکز در کلیه بنادر تابعه و آب‌های تحت نظارت استان ، خدمات مربوطه را ارائه کرده است. به‌عنوان نمونه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در حال حاضر در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت 22 ساله با بخش خصوصی (شرکت بناگستر کرانه) و در آب‌های تحت نظارت این استان، خدمات دریافت و پردازش مواد زائد را به شناورهای متقاضی ارائه می‌کند.

هم‌چنین با توجه به این‌که برخی بنادر کشور در محدوده مناطق آزاد تجاری صنعتی مانند جزایر کیش و قشم قرارگرفته‌اند، بنا بر قوانین بالادستی موجود و تفکیک برخی اختیارات، کلیه خدمات گمرکی، بندری در محدوده مناطق آزاد به عهده سازمان منطقه آزاد است. با وجود این، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای وظایف حاکمیتی خود و در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک، در بنادر آزاد تجاری نیز خدمات و عملیات‌های دریایی را به شناورهای متردد در آب‌های تحت حاکمیت ارائه می‌دهد.

انجام خدمات تسهیلات دریافت مواد زائد به شناورها در اراضی تحت مسئولیت مناطق آزاد تجاری-صنعتی مانند منطقه آزاد کیش نمونه‌ای از این خدمات قلمداد می‌شود که از طریق شرکت طرف قرارداد اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بندر کیش در دست پیگیری است. در حال حاضر شرکت مجری قرارداد، در مرحله آماده‌سازی و سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های مربوطه در منطقه آزاد کیش با نظارت اداره بندر و دریانوردی کیش و همکاری سازمان منطقه آزاد کیش است.

مضافاً این‌که هم‌زمان و تا استقرار کامل شرکت مذکور، یک شرکت محلی تحت نظارت سازمان منطقه آزاد کیش درحال‌توسعه انجام خدمت، دریافت مواد زائد و صدور گواهینامه معتبر مورد تأیید اداره بندر و دریانوردی کیش به شناورهای متقاضی تحویل مواد زائد است و یک باب انبار مجهز به کلیه تجهیزات پاک‌سازی و مقابله با آلودگی دریا نیز به‌منظور انجام عملیات‌های سوانح دریایی منجر به آلودگی دریا تخصیص داده شد.

مسئولیت جلوگیری و مهار آلودگی‌های ناشی از منابع خشکی در حوزه مسئولیت‌ها و مأموریت‌های سازمان بنادر و دریانوردی نیست و این سازمان به‌عنوان متولی بخش دریایی کشور، این امکان را برای کلیه شناورهای متردد فراهم کرده تا در صورت مشاهده و یا بروز آلودگی ناشی از فعالیت کشتی‌ها در دریا، مراتب را جهت انجام عملیات مهار و پاک‌سازی به مراکز کنترل تردد دریایی و هم‌چنین مراکز هماهنگی نجات دریایی اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: فاجعه زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۷۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحدکرمان به همراه دانشجویش دستگاهی اختراع کرده که محصولات کشاورزی به ویژه  باغی را در برابر سرمازدگی ها محافظت‌می‌کند. 

دکتر عباسلو باایده پردازی و انجام پژوهش توانست دستگاهی راباهدف کمک به کشاورزان و کاهش میزان خسارات ناشی از سرما ابداع کند و  در این مسیر امین نخعی دانشجوی دکتری مکانیک نیز در کنار استادش با  طراحی و مدل سازی نرم افزار این طرح را در کارگاه کوچک خود بهینه سازی صنعتی کرده و آن را ساخته است. 

این دستگاه در تفاوت با نمونه های خارجی آلودگی زیست محیطی ندارد و فقط با ایجاد رطوبت درختان را در برابر سرما زدگی محافظت میکند

کاهش هزینه های اقتصادی برای کشاورزان،سرعت دهی و کاهش زمان در اجرای طرح در نظام کشاورزی و باغها و سهل الوصول بودن حمل و نقل از مهمترین‌مزایای این دستگاه است که در کرمان ساخته شده است. 

 پیش از این ،کشاورزان از روش‌های سنتی چون روشن کردن آتش و استفاده از مشعل های پارافینی با مصرف بالای سوخت برای کاهش خسارات در باغها استفاده می‌کردند که نه تنها اثربخشی چندانی نداشت بلکه آلودگی زیست محیطی و  هزينه های زیادی برای کشاورزان  داشته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هوشمند‌سازی عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان
  • پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی
  • ◄ عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان هوشمند سازی شد
  • راه اندازی دهکده لجستیک در بوشهر
  • هشدار شهردار غزه نسبت به پیامدهای زیست‌محیطی عدم جمع‌آوری زباله‌ها
  • دهکده لجستیک در بندر بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • دهکده لجستیک در بوشهر راه‌اندازی می‌شود
  • راه‌اندازی دهکده لجستیک برای تخلیه و بارگیری کالا در بوشهر
  • لایروبی بیش از سه میلیون مترمکعب از اسکله‌ها و آبراه‌های بندر امام خمینی
  • میزبانی اسکله‌های گلستان از ۷۵ هزار گردشگر دریایی