Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@09:28:05 GMT

دو شورای مهم کشور معطل رییس‌جمهوری

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۸۸۳۸۶

دو شورای مهم کشور معطل رییس‌جمهوری

یکی از بهانه‌های برگزار نشدن جلسات شوراها می‌تواند مشغله رییس‌جمهوری باشد. درحالی که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نایب‌رییس دارد که می‌توانند بدون حضور رییس‌جمهوری جلسات را تشکیل دهند.

به گزارش مشرق، امروز هم جلسه شورای عالی انقلاب‌فرهنگی برگزارنمی‌شود، این درحالی‌است که وقتی در جلسه روز ۱۱ دی ۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سید سعیدرضا عاملی به سمت دبیری این شورا برگزیده شد، این امید در میان اهالی فرهنگ به‌وجود آمد که می‌توان در انتظار تغییرات و تحولاتی در این حوزه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا اما با گذشت دوماه از آن جلسه، شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده و طبیعتاً هیچ مصوبه‌ای هم نداشته است. سؤال این است؛ چرا شورایی به این مهمی که سکان فرهنگ انقلابی و انقلاب فرهنگی ما را به دست گرفته و ترکیب آن متشکل از بزرگان سیاسی و فکری کشور است به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است؟

بیشتر بخوانید:

ازغدی: شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعطیل کرده‌اند داماد رئیس‌جمهور: نزدیکان روحانی فقط به فکر قدرت هستند

طبق ماده‌۵ آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی «جلسات شورای عالی حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود.»؛ همانطور که گفته شد آخرین جلسه این شورا روز ۱۱ دی‌ماه؛ یعنی دوماه پیش تشکیل شده است که آن هم جلسه انتخاب دبیر شورا بوده و به‌طور معمول بحثی جدی درباره مسائل کلان فرهنگی صورت نگرفته است. این پدیده اسف‌انگیز در حالی اتفاق می‌افتد که به‌رغم تأکیدات رهبری بر مقوله فرهنگ، در بسیاری از جلساتی هم که در دوره ریاست آقای حسن روحانی تشکیل می‌شده است، سران قوا حضور نداشته‌اند و نهاد ریاست‌جمهوری هم همکاری لازم را در برگزاری جلسات نداشته است.

شائبه عدم همراهی رییس‌جمهوری با این نهاد بالادستی و استراتژیک نظام شواهد پیدا و ناپیدای زیادی دارد.از عدم تشکیل جلسات، بر خلاف نص مصرح آیین‌نامه شورا که بگذریم، چندی پیش خبرهایی از درگیری لفظی رییس‌جمهوری در یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی با یکی از اعضای این شورا که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست، از طریق چند فعال رسانه‌ای به‌گوش رسید که تکذیب هم نشد. این عضو آقای سید عزت‌الله ضرغامی بود که در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی درباره پاره‌ای از اظهارات رییس‌جمهوری توضیح خواسته بود و با روحانی وارد جدال لفظی شده بود و رییس‌جمهوری خواستار خروج او از جلسه بوده و او قبول نکرده و الخ… جالب اینجاست که شورای عالی فضای مجازی هم یک ماه و اندی است که برگزار نشده است. به گزارش پایگاه شورای عالی فضای مجازی آخرین جلسه این شورا در تاریخ ۰۶/‏۱۱/‏۱۳۹۷‬ برگزار شده که در این جلسه شماری از مهم‌ترین مسائل جاری در حوزه فضای مجازی از جمله نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور که در جلسه پیشین این شورا بررسی آن آغاز شده بود، مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی شورا موکول شد؛ جلسه‌ای که تاکنون تشکیل نشده است. عدم تشکیل شورای عالی فضای مجازی، در مصاحبه‌ای که روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان با آقای امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی انجام داده تأیید شده، اما او از بیان علت این موضوع خودداری کرده است.

یکی از بهانه‌های برگزار نشدن جلسات شوراها می‌تواند مشغله رییس‌جمهوری (که همان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است) باشد. درحالی که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نایب‌رییس دارد که می‌توانند بدون حضور رییس‌جمهوری جلسات را تشکیل دهند؛ رییس مجلس و رییس قوه‌قضاییه. جست‌وجوها نشان می‌دهد که در دوره رییس‌جمهوری کنونی تاکنون جلسه‌ای با ریاست رؤسای قوای مقننه و قضاییه تشکیل نشده است. ظاهراً یا رییس‌جمهوری حاضر نیست بدون حضور و نظارت شخص او جلسه‌ای تشکیل شود یا دو نایب‌رییس حاضر نیستند که ریاست جلسات را به‌عهده بگیرند. در هر دو صورت سران قوا باید نسبت به این مسأله پاسخگو باشند. ضمناً درباره شورای عالی فضای مجازی هم همین مورد صادق است. در ماده‌۵ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی آمده است: «جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و به ریاست رییس شورا و در غیاب ایشان، رییس مجلس شورای اسلامی و یا رییس قوه‌قضاییه رسمیت می‌یابد.»

درباره اراده‌ای که برای برگزار نشدن جلسات این دو شورا وجود دارد، آقای حسن رحیم‌پور، دوهفته پیش در یک سخنرانی گفته بود: آخرین خبری که شنیده‌ام این است که رییس شورا چند نفر را نام برده و گفته این‌ها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یکی دو ماه دیگر نیز این جلسات تشکیل نشود؛ اما من خود از صحت و سقم این اخبار مطمئن نیستم.حالا که از زمان برگزاری آخرین جلسات این دو شورا و اظهارات رحیم‌پور می‌گذرد، این احتمالات درحال قوت گرفتن است. برگزار نشدن جلسات علت احتمالی دیگری دارد که به‌گفته برخی اعضای شورا به شیوه گفت‌وگوها و اداره جلسه برمی‌گردد. ظاهراً ریاست جلسه تاب شنیدن حرف‌های مخالف و منتقد را ندارد و مایل است جلسه به سمت مقاصد خودش برود و در غیر این صورت جلسه با تنش همراه می‌شود.

شورایی که در آن کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ نتوانند آزادانه به طرح بحث و نقد بپردازند و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند، قطعاً کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد که اکنون شاهد آن هستیم. کمیته‌ها و کارگروه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضاً فعالیت‌های زیادی برای تدوین طرح‌ها انجام می‌دهند که وقتی این طرح‌ها بعداز بحث‌های فراوان در میان اعضای شورا به تصویب هم می‌رسند، به دفتر رییس‌جمهوری می‌روند و دیگر بیرون نمی‌آیند یا ابلاغ و اجرا نمی‌شوند. درحالی که این روند کاملاً برخلاف رویه است. مهم‌ترین نمونه این اسناد هم نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که در دولت قبل به تصویب رسید و در این دولت بازنگری شد و همچنان خاک می‌خورد و اقدامات عملی برای اجرایی کردن آن انجام نگرفته است. این درحالی است که به گفته برخی کارشناسان و همچنین اخبار علنی، اسناد بین‌المللی به‌سرعت در دست اجرا قرار می‌گیرند که نمونه واضح و خبرساز آن در دوسال قبل سند ۲۰۳۰ بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ نقشی در تصویب و تدوین آن نداشت و فقط رونوشتی از آن به شورا ارسال شده بود. کارگروه‌هایی که قرار بود با همکاری ریاست‌جمهوری برای اجرای مهندسی فرهنگی کشور تشکیل شود، نشد و به جایش به‌سرعت کارگروه‌هایی برای اجرای ۲۰۳۰ تشکیل شد.

علاوه‌بر این، به‌طور کلی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند سال گذشته نسبت‌به سال‌های قبل از آن کاهش چشمگیری داشته که این نشان از کم‌کاری و تعطیلی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دهد. فرهنگ، از مقولاتی است که در مقام لفظ و زبان، همه از اهمیت آن سخن می‌گویند؛ اما هنگامی که پای اقتضائات اجرایی به میان می‌آید، به دلایل مختلف کار زمین گذاشته می‌شود.

گویا بعضی مسوولان، مباحث فرهنگی را فقط محدود به سخنرانی‌های رأی‌آور درباره حجاب و توییتر و تلگرام و کنسرت می‌دانند و حالا با حربه‌های گوناگونی مانند بستن دهان منتقدان، اجرا نکردن مصوبات قانونی، تعطیل کردن جلسات، عدم شرکت در جلسات و … شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به شورای عالی انسداد فرهنگی شده‌است. شورای عالی فضای مجازی هم که بناست سیاست‌گذار «زندگی دوم» ایرانیان باشد، به دعوای تلگرامی تقلیل پیدا کرده است و با سستی و تعطیلی همراه شده است.

منبع: صبح نو

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات ونزوئلا گام دوم انقلاب وعده های روحانی روحانی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۸۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز؛ دیدار جمعی از شاعران و ادیبان با رهبر انقلاب

آفتاب‌‌نیوز :

امروز شاعران کشورمان با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد و بعد از اقامه نماز و افطار به شعرخوانی خواهند پرداخت.سابقه این دیدارها به دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای برمی‌گردد. اولین جلسه دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با شاعران، نوروز سال ۶۳ در مشهد برگزار شد. البته این جلسه بعدها به تهران و مسئولیت دیدارها هم به حوزه هنری انقلاب اسلامی سپرده شد.

این جلسات تا رحلت امام خمینی (ره) ادامه پیدا کرد تا اینکه آیت‌الله خامنه‌ای رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده گرفتند.عبدالله حسینی شاعر در خصوص ادامه پیدا کردن دیدار شاعران با رهبر انقلاب اینطور گفته است: «وقتی رهبر انقلاب یک‌سال پس از رحلت امام(ره) به مشهد آمدند، دوباره به آقای گلپایگانی گفتم که دوست داریم جلسات هر ساله شاعران با رهبری ادامه‌دار باشد. آقای گلپایگانی گفت که ایشان رهبر شده‌اند و سرشان خیلی شلوغ است؛ تا اینکه در همان روزها ملاقات دیگری صورت گرفت. در آن دیدار ایشان چشمشان به من افتاد و گفتند که جلسه شاعران کی هست؟ بعد هم به آقای گلپایگانی گفتند که چرا جلسه را نگذاشتید؟ رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند که علاقه دارند جلسه دیدار شاعران مجددا برگزار شود.»همین اتفاق منجر شد که دیدار شاعران بعد از چند دوره برگزاری در ایام نوروز به شب میلاد امام حسن(ع) (شب ۱۵ ماه مبارک رمضان) تغییر داده شود.

این جلسات که به ترتیب با اقامه نماز، افطاری و بعد شعرخوانی برگزار می‌شود، بخش شعرخوانی‌اش روند اجرایی ثابتی داشته است؛ طوری که در همه دوره‌ها، مجری شاعر، جلسه را اداره می‌کند تا شاعرانی که از قبل انتخاب شده‌اند اشعار خود را در حضور رهبری بخوانند. مرحوم عباسعلی براتی‌پور که سال گذشته از دنیا رفت، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه و ... مجریان دیدارهای رمضانی شاعران بوده‌اند.«دلمان برای این جلسه و برای شما دوستان عزیز و شعرای عزیز تنگ شده بود.» جملاتی است که رهبر انقلاب در دیدار شاعرانه سال گذشته فرمودند؛ چرا که این جلسه از سال ۹۸ و با اپیدمی کرونا تعطیل شده بود. شعرخوانی در این جلسات به این معنا نیست که رهبری فقط شنونده باشند؛ بلکه اشعار را با عناصر و فنون ادبی می‌سنجند و حتی اگر در عروض، قافیه و ... ایرادی باشد به شاعر اعلام می‌کنند.در حاشیه سال ۹۳ علیرضا قزوه می‌گوید تا الان ٢٠ شاعر شعر خوانده‌اند و همه هم برای بار اول بوده‌ است که اینجا شعر می‌خوانند. نوبت به روحانیان جلسه می‌رسد و قزوه از سیدعبدالله حسینی، روحانی نام‌آشنای مشهدی که ۱۵ سال پیش نیز نزد آقا شعر خوانده‌ است، می‌خواهد شعر بلند خود را به صورت خلاصه بخواند. حسینی می‌گوید شعرش ۵٠ بیت است که خمس آن‌ را تقدیم آقا می‌کند و آقا در پاسخ به طنز می‌گویند: «سهم ساداتش رو خودتان مصرف کنید!»این جلسه، امشب هم برگزار می‌شود و قرار است تعدادی از شاعران در محضر رهبر انقلاب، شعر بخوانند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به قطب توریست درمانی
  • ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم
  • خسروپناه: ویژگی محتوایی و جاودانگی قرآن پاسخگویی به پرسش‌های زمانه
  • مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود
  • امروز؛ دیدار جمعی از شاعران و ادیبان با رهبر انقلاب
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌ «زندگی با آیه ها» حمایت می کند
  • در جلسه شورای عالی کار چه گذشت؟