Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای توسعه یافته جهان سال‌هاست که حرکت به سمت توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر را آغاز کرده‌اند و بزودی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیاری از آنها به ۱۰۰ درصد ظرفیت نیروگاهی نصب شده خواهد رسید.

برای مثال ۹۷ درصد از انرژی برق اتریش از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود. اگر سوار بر هواپیما از آسمان این کشور عبور کنید، قطعاً متوجه نگاه ویژه این کشور به استفاده از ظرفیت‌های بادی و آبی خواهید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توربین‌های بادی در تمام سطح این کشور پراکنده شده است. اما در ایران که از انرژی بادی و خورشیدی بی‌نظیری بهره‌مند است، نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار محدودند و احتمالاً با شنیدن نام آن اولین منظره‌ای که در ذهنتان نقش می‌بندد توربین‌های بادی منجیل است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ایران برای جبران این عقب ماندگی در برنامه ششم توسعه خود در نظر گرفته است که هر سال میزان تولید برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر را دوبرابر کند.   رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که فقط در بخش نیروگاه‌های بادی تا ۳۰ هزار مگاوات یعنی ۵۰ درصد پیک بار فعلی ظرفیت تولید انرژی بادی داریم، پس وزارت نیرو توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را فارغ از تعهدات ایران در کنوانسیون پاریس دنبال خواهد کرد.

برنامه‌های توسعه

فعالیت در زمینه توسعه تجدیدپذیرها در ایران از اوایل دهه هفتاد شمسی (تقریباً از سال 1372) آغاز شده است. اما بجز در سه سال اخیر که نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک رشد کرده و هر سال دو برابر شده، در سال‌های گذشته‌ فعالیت‌ها عمدتاً بر پایه مطالعه، جمع‌آوری اطلاعات، اجرای پروژه‌های پایلوت (نمونه) و برخی پروژه‌های معدود دولتی معطوف و متمرکز بوده است.

توسعه تجدیدپذیرها قرار است که با مشارکت بخش خصوصی انجام شود اما یکسان بودن نرخ خرید برق از منابع مختلف تجدیدپذیر و نوسانات متعدد ارزی در نرخ‌ها و حتی طول دوره خرید تضمینی برق همواره یکی از موانع توسعه بوده که دولت برای رفع این مشکل سال 95 اقدام کرد و بر اساس مصوبه هیأت وزیران تعیین نرخ‌های منطقی جهت منابع مختلف تجدیدپذیر و متناسب با شرایط اقتصادی و هزینه‌های هر یک ممکن شد.  همچنین وزیر نیرو می‌گوید: منابع مالی تعیین شده از محل عوارض قبوض برق  برای توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و همچنین تولید برق تجدیدپذیر و پاک صرف خواهد شد و نیمی از آن برای توسعه تجدیدپذیرها با اولویت خرید برق از بخش غیردولتی اختصاص داشت و این قابلیت به توسعه تجدیدپذیرها کمک خواهد کرد.

3 مجوز صادرات برق

از دیگر اقدامات انجام شده برای تشویق بخش خصوصی، ابلاغ مصوبه «تعیین شرایط صادرات برق تجدیدپذیر و پاک نیروگاه‌های بخش غیردولتی به خارج از کشور» بوده که هدف آن حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تولید برق خورشیدی و بادی از دشتهای وسیع کشور و صادرات آن به کشورهای همسایه است. آمارها نشان می‌دهد تاکنون 3 مجوز صادرات برق به ظرفیت تجمعی60 مگاوات به کشور عراق برای شرکت‌های ایرانی صادر شده است.

آخرین دستاورد ها

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار ما به دست آورده، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تاکنون منتج به تولید بیش 2673 میلیون کیلووات‌ساعت برق شده است که از این میزان، سهم برق تولیدی متعلق به نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به ترتیب 42 و 41 درصد و مابقی به نیروگاه‌های تولید برق از پسماند و برق‌آبی کوچک تعلق دارد. بیش از۶۰ درصد برق تولید شده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ماه‌های گرم سال قرار می‌گیرد که انطباق زیادی با الگوی مصرف برق کشور دارد. تاکنون با بکارگیری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک از انتشار 1844 هزار تن آلاینده‌های زیست‌محیطی گلخانه‌ای جلوگیری شده که کمک زیادی به حفظ محیط زیست کشور کرده است. همچنین از مصرف گاز طبیعی معادل 759 میلیون متر مکعب کاسته شده که موجب همین میزان درآمدزایی از محل صادرات سوخت به خارج کشور شده است. از دستاوردهای مهم کشور به خصوص در شرایط سخت خشکسالی، صرفه‌جویی در مصرف 588 میلیون لیتری آب شیرین (که معمولاً در نیروگاه‌های حرارتی مورد نیاز است) است.

در حال حاضر ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر و پاک در کشور حدود 700 مگاوات مشتمل بر 97 نیروگاه مگاواتی و به تعداد 2300 نیروگاه کیلوواتی بالغ شده است؛ همچنین بر اساس اهداف مزبور در سال‌جاری، عملیات احداث و راه‌اندازی 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر دیگر آغاز شده که تا تابستان سال 1398 به مدار تولید خواهند رسید و ظرفیت تجمعی آنها به میزان 1100 مگاوات می‌رسد. این توسعه بدون سرمایه‌گذاری دولت و با حضور100 درصد بخش خصوصی صورت گرفته است.

اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000CsF برچسب ها: نیروگاه ، تولید برق ، بازار نیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نیروگاه تولید برق بازار نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۰۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک

زهرا اسماعیل زاده درباره نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی ادامه داد: پیرو ابلاغ دستورالعمل توسعه مولد‌های مقیاس کوچک در سال ۱۳۸۷ این برنامه در دستور وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای توسعه نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک تا کنون تعداد ۳۱۳ نیروگاه با ظرفیت نامی ۲۳۴۲ مگاوات در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است.

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو افزود: این نیروگاه‌ها با توجه به نزدیک بودن به محل مصرف، علاوه برتامین برق، مزایایی از جمله کاهش تلفات و بهبود کیفیت توان را دارند.

اسماعیل زاده گفت: در سال گذشته تولید نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی در پیک تابستان به ۱۲۵۰ مگاوات رسید و توان تأمین شده در لحظه پیک سال ۱۴۰۲ نیز برابر ۱۱۲۵ مگاوات بوده است.

سرپرست مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو خاطرنشان کرد: اغلب نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک با مشوق دولت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق سازوکار عقد قرارداد خرید تضمینی بلندمدت با شرکت‌های برق منطقه‌ای، تولید برق را به عهده داشته‌اند.

وی ادامه داد: علاوه براین، تسهیلاتی همچون در اختیار قراردادن زمین در شهرک‌های صنعتی و ساختگاه‌های قابل استفاده در صنعت برق (زمین پست‌ها)، تعرفه سوخت نیروگاهی و تضمین آن و معرفی به نهاد‌های تأمین مالی برای اخذ تسهیلات نیز از جمله راهکار‌های افزایش مشوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده است.

اسماعیل زاده افزود: در جهت توسعه هدفمند این مولد‌ها در برنامه ششم، نقاط حائز اولویت احداث نیروگاه در کشور احصا شده و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در این نقاط توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با ابلاغ "مصوبه مقررات (نرخ و ضوابط) عرضه برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک" توسط وزیر نیرو، توسعه مولد‌های مقیاس کوچک حرارتی دارای توجیه فنی و اقتصادی با امکان ترانزیت برق تولیدی از طریق قرارداد‌های دوجانبه این نیروگاه‌ها با صنایع از سوی دولت دنبال می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در این سازوکار سرمایه‌گذار احداث نیروگاه مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف‌کنندگان اقدام کند و مصرف‌کننده طرف قرارداد دوجانبه در صورت تولید نیروگاه، به همان میزان مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف در دوره اوج بار نمی‌شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کاهش قابل ملاحظه رشد گیاهان با افزایش آلودگی صوتی
  • گام بلند افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال جهش تولید
  • سه برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • ۳ برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • پتانسیل خفته انرژی سبز در ایران بیدار شد