Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که دور جدید کاری پارلمان افغانستان بر اساس قانون باید فردا توسط اشرف غنی گشایش یابد اما تا کنون نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۱۵ ولایت افغانستان اعلام نشده است. ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، بر اساس قانون اساسی افغانستان، هر ساله دوره کاری جدید پارلمان افغانستان در 15 اسفند ماه از سوی رئیس جمهور و معاونانش گشایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امسال این روند با چالش روبرو شده است زیرا با وجود گذشت ماهها از برگزاری انتخابات پارلمانی، تاکنون نتایج نهایی انتخابات 15 ولایت افغانستان اعلام نشده است.

این در حالی است که دوره کاری جدید پارلمان افغانستان باید با حضور نمایندگان تمام ولایات افغانستان آغاز به کار کند.

با توجه به اینکه هنوز کمیسیون انتخابات افغانستان با وجود گذشت چندین ماه نتوانسته است نتایج انتخابات پارلمانی را مشخص کند نمایندگان سابق پارلمان خواستار ادامه کارشان هستند.

نمایندگان سابق پارلمان افغانستان تصریح کردند که دوره کاری جدید پارلمان باید با حضور آنها آغاز به کار کند زیرا هنوز سرنوشت نتایج انتخابات پارلمانی مشخص نشده است.

آنها خاطرنشان کردند که روند انتخابات پارلمانی مملو از تقلب بوده و نتایج آن نیز تا کنون اعلام نشده است.

نمایندگان سابق پارلمان افغانستان تاکید کردند که رئیس جمهور باید دوره کاری جدید پارلمان این کشور را با حضور آنها افتتاح کند.

این در حالی است که دولت افغانستان در نظر دارد تا دوره کاری جدید پارلمان این کشور را پس از مشخص شدن نتایج پارلمانی این کشور افتتاح کند.

تعدادی از نمایندگان سابق پارلمان افغانستان هشدار دادند که اگر رئیس جمهور دوره جدید کاری پارلمان را با حضور آنها افتتاح نکند، اعضای پارلمان سابق خودشان برای این کار اقدام می‌کنند.

وزیر دولت در امور پارلمانی افغانستان به «کابل‌نیوز» گفت: دوره کاری جدید پارلمان تنها پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی و معرفی اعضای جدید پارلمان از سوی رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات در افغانستان خاطرنشان کردند که تخلفات گسترده و تقلب در انتخابات پارلمانی باعث شده تا آغاز دوره جدید کاری پارلمان افغانستان با یک چنین مشکلاتی روبرو شود.

برخی از کارشناسان نیز نسبت به عدم وجود قوای مقننه در شرایط کنونی این کشور هشدار می‌دهند.

«محمد نعیم ایوب زاده» رئیس اجرایی تیفا تصریح کرد که قانون شکنی توسط کمیسیون‌های انتخاباتی و دولت افغانستان باعث شده تا نمایندگان پارلمان نیز به قانون شکنی روی آورند.

اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان پس از برکناری ممنوع الخروج شدند بنیاد تیفا: دولت افغانستان با تعدیل قوانین انتخاباتی برخورد سیاسی می‌کند

وی تصریح کرد که گشایش دوره جدید کاری پارلمانی در غیاب رئیس جمهور افغانستان اقدامی غیرقانونی است.

سفارت آمریکا در کابل نیز به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان شده است.

«جان‌بس» سفیر آمریکا در توییترش نوشت: دوره کاری جدید پارلمان باید با حضور اعضای جدید پارلمان آغازبکار کند و هیچ تاخیری نباید در این راستا صورت گیرد.

این در حالی است که تا کنون تنها نتایج انتخابات پارلمانی 15 ولایت در افغانستان اعلام شده اما برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی باعث توقف این روند شده است.

انتهای پیام/.

R36461/P/S8,87,1413/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۱۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

به گزارش جام جم آنلاین،رضا قاسمیان در جریان سفر به شهرستان پارس آباد و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: مشارکت مردم در دور نخست انتخابات در این حوزه انتخابیه پرشور و مایه روسفیدی استان بود و امیدواریم که دور دوم انتخابات هم با همین حساسیت و اهمیت برگزار شود.

وی خواستار مشارکت مردم در دور دوم انتخابات در حوزه در حوزه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز شد و بیان کرد: از مردم می‌خواهیم که با بررسی فضا، انتخابی آگاهانه داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل همچنین اظهار کرد: از ۲ نامزد راه یافته به دور دوم و نیز از هواداران آنها نیز می‌خواهیم که رقابت سالم را مد نظر داشته باشند و از ایجاد اختلال در روند عادی زندگی مردم پرهیز کرده و در مدار قانون و اخلاق انتخاباتی رقابت کنند.

 انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان به علت کسب نشدن حدنصاب ۲۰ درصد آرا از سوی هیچ کدام از رقبای حاضر، به دور دوم کشیده شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان ابراهیم فهیمی گیگلو با کسب ۱۸ هزار و ۴۷۲ رای و امیدعلی رعنایی با کسب ۱۷ هزار و ۶۳۲ رای به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند.

در دور اول انتخابات در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در این حوزه انتخابیه، ۲۱ نامزد رقابت داشتند و ۱۲۵ هزار و ۱۲۸ رای از مردم این حوزه اخذ شد.

در پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل در دور نخست، ۶ منتخب استان برای حضور در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی مشخص شدند.

در این دوره از انتخابات، علی نیکزاد ثمرین(نماینده دوره یازدهم)، صدیف بدری(نماینده دور دهم و یازدهم) و احد بیوته از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین، محمد خوش سیما از حوزه انتخابیه گرمی و انگوت، بابک رضازاده از حوزه انتخابیه مشگین‌شهر و وحید کنعانی کلور از حوزه انتخابیه خلخال و کوثر به عنوان منتخبان دور اول مردم به مجلس راه یافتند.

در این دوره از انتخابات، در مجموع بیش از یک میلیون نفر در استان اردبیل واجد شرایط رای دادن بودند که نزدیک ۵۰ درصد آنها در پای صندوق‌های رای حاضر شده و به ۱۶۸ نامزد حاضر رای دادند.

اردبیل دارای پنج حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با سه نماینده، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز با یک نماینده، خلخال و کوثر با یک نماینده، مشگین‌شهر با یک نماینده و گرمی مغان و انگوت با یک نماینده و در مجموع هفت نماینده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور در پنج حوزه انتخابیه استان اردبیل برگزار شد و ۱۶۸ نامزد انتخاباتی برای به دست آوردن هفت کرسی مجلس شورای اسلامی رقابت کردند.

دیگر خبرها

  • رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم
  • آغاز انتخابات پارلمانی هند/ طولانی‌ترین انتخابات در جهان!
  • دو بازیکن ایرانی در لیگ افغانستان
  • محافظه کاران در انتخابات کرواسی اکثریت مطلق را از دست دادند
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • پرسپولیس - اوسمار؛ یک آینده نامعلوم
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • استقلال و از دست رفتن برتری سرنوشت ساز!
  • اعلام نتایج آزمون ورودی دوره دکتری سال ۱۴۰۳