Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:52:46 GMT

جهان در سال 97: تحولات يمن

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۱۹۵۳

جهان در سال 97: تحولات يمن

خبرگزاري آريا - جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن يکي از مهمترين تحولات خاورميانه طي 4 سال اخير بوده است.
جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن از 26 مارس 2015 آغاز شد و 26 مارس 2019 نيز چهارمين سال آن خاتمه مي‏ يابد. تداوم اين جنگ در سال گذشته سبب شد شمار کشته‏ ها و زخمي ‏هاي آن به بيش از 50 هزار نفر برسد که مطابق گزارش 30 ژانويه 2019 صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف) 6 هزار و 700 کودک يمني در ميان کشته ها و زخمي ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نکته مهم درباره جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن اين است که اين جنگ علاوه بر پيامدهاي مستقيم، پيامدهاي غيرمستقيم نيز داشته است که اين پيامدهاي غيرمستقيم حتي به مراتب وخيم تر از تاثيرهاي مستقيم بوده است.
شيوع بيماري هايي نظير وبا و ديفتري از پيامدهاي غيرمستقيم جنگ است، زيرا در اثر اين جنگ، گرسنگي شيوع پيدا کرده، امکانات بهداشتي از بين رفته و به خصوص آب آشاميدني بهداشتي در دسترس مردم نيست و اين شرايط سبب شيوع بيماري وبا در اين کشور شد که حدود 2 هزار و 500 کشته داشته است.
اگرچه بيش از 50 هزار يمني به طور مستقيم در جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن کشته و زخمي شده اند، اما دهها هزار نفر نيز به طور غيرمستقيم قرباني اين جنگ شده اند.
در همين راستا، «کمبرلي براون»، مسئول سياست هاي بشردوستانه کميته جهاني صليب سرخ ژانويه 2019 اعلام کرد که 85 هزار کودک در اثر جنگ يمن و پيامدهاي آن جان خود را از دست داده اند. شمار زيادي نيز در اثر گرسنگي و کمبود دارو جان خود را از دست داده اند.
بيش از 17 ميليون يمني يعني دو نفر از هر سه نفر نمي دانند وعده بعدي غذايي خود را از کجا تامين کنند. حدود 9 ميليون نفر با ناامني غذايي شديد و خطر قحطي مواجه هستند. گرسنگي صحنه ‏هاي تلخي را ايجاد کرده است.
«امل حسين»، دختر 7 ‌ساله يمني يکي از کودکان يمني است که اواخر اکتبر 2018 از شدت ضعف و گرسنگي، سرانجام در اردوگاه آوارگان يمني جان باخت.
صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف) در گزارشي اعلام کرد: "400 هزار کودک يمني شبيه «امل حسين» در اين کشور حضور دارند که جنگ عربستان سعودي براي آنها ره آوردي نظير گرسنگي مفرط را در پي داشته است، به نحوي که در اثر شدت گرسنگي با خطر مرگ مواجه هستند."
علاوه بر اين، 85 درصد زيرساخت هاي شهري در يمن از بين رفته که از آن جمله مي توان به تخريب يا خسارت بيش از 410 هزار منزل مسکوني اشاره کرد.
حدود سه ميليون نفر نيز در داخل اين کشور آواره شده اند. نکته مهم، اما اين است که با وجود اينکه جنايت هاي عربستان سعودي و متحدانش عليه مردم يمن مصداق جنايت عليه بشريت، جنايت جنگي و جنايت عليه صلح است، اما شوراي امنيت سازمان ملل هيچ اقدامي براي متوقف کردن جنگ عليه يمن انجام نداد. آمريکا و کشورهاي غربي از جنگ عليه يمن حمايت اطلاعاتي، سياسي و نظامي مي کنند.
تقويت توان پدافندي انصارالله و ارتش يمن
يکي از مهمترين رخدادهاي يمن در سال گذشته، تقويت توان پدافندي انصارالله و ارتش يمن بود. در واقع، تقويت توان پدافندي انصارالله و ارتش يمن يکي از وجوه تمايز جنگ يمن در مقايسه با سال هاي گذشته است.
کاخ «يمامه» در رياض، تاسيسات هسته اي «براکه» در ابوظبي، فرودگاه و پايگاه هوايي ملک خالد و همچنين تاسيسات شرکت ملي نفت عربستان (آرامکو) از جمله اهداف راهبردي بود که در سال گذشته مورد اصابت موشک هاي يمني قرار گرفت.
در واقع، سال گذشته سال به رخ کشيدن توانمندي موشکي يمن بود. نيروهاي ارتش و کميته هاي مردمي يمن ژانويه 2018 چهار فروند موشک بالستيک کوتاه برد و پنج فروند موشک بالستيک قاهر ام 2 شليک کردند.
موشک هاي بدر 1 و 2، برکان 2 اچ، زلزال 1و 2و 3 و موشک توشکا نيز از جمله ديگر موشک هاي يمني ها بود که به سوي اهدافي در داخل عربستان سعودي و امارات شليک شدند. تقويت توانمندي موشکي يمني ها عامل مهمي در ميدان جنگ و البته در ميدان سياسي بود، زيرا پس از 28 ماه هيات وابسته به دولت مستعفي يمن را پاي ميز مذاکرات آورد.
توافق صلح استکهلم
در عرصه سياسي تنها اقدام مهمي که سال گذشته انجام شد، توافق صلح استکهلم در دسامبر 2018 بود که پس از 28 ماه توقف هرگونه مذاکره انجام شد.
آخرين دور مذاکرات ميان يمني ها پيش از مذاکرات سوئد، در اوت 2016 در کويت پايان يافته بود. قطعنامه 2450 شوراي امنيت از توافق صلح استکهلم حمايت کرد.
مطابق توافق 13 دسامبر گروههاي يمني در سوئد، مقرر شد آتش بس در الحديده برقرار و زمينه ارسال کمک هاي انساني به يمن فراهم شود. در همين حال، گروههاي يمني درباره تبادل اسراء نيز در سوئد توافق کرده بودند.
سازمان ملل متحد که زمينه برگزاري مذاکرات سوئد را فراهم کرده بود، پس از توافق 13 دسامبر يک تيم ناظر بر آتش بس به رياست ژنرال «پاتريک کامائرت» تشکيل داده بود، اما «کامائرت» پس از مدت کوتاهي از سمت خود استعفا داد و «مايکل لوليسگارد»، ژنرال دانمارکي جايگزين وي شد. با اين حال با گذشت حدود 3 ماه از اين توافق، مفاد آن جنبه اجرايي پيدا نکرد.
تداوم اختلاف ها و همچنين کارشکني عربستان سعودي سبب شد بندهاي توافق سوئد در اجرا با مشکل مواجه شود. بر اين اساس، مذاکرات ديگري ميان گروههاي يمني درباره اجرايي کردن توافق سوئد برگزار شد که از جمله مي توان به برگزاري مذاکرات بر روي عرشه يک کشتي در الحديده اشاره کرد.
«مارتين گريفيتس»، نماينده سازمان ملل در امور يمن براي کاستن از اختلاف ها در چند نوبت به صنعا که تحت کنترل انصارالله و متحدانش قرار دارد و رياض که هيات وابسته به دولت مستعفي در آنجا مستقر است، سفر کرد، اما اين سفرها نيز سبب پايبندي عربستان سعودي و دولت مستعفي يمن به بندهاي توافق استکهلم نشد.
سرتيپ «يحيي سريع»، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اعلام کرد: ائتلاف سعودي روزانه 30 حمله هوايي به يمن انجام مي دهد که 205 غيرنظامي در حمله هوايي ائتلاف سعودي طي ماه ژانويه کشته يا زخمي شده اند.
به گفته سرتيپ يحيي سريع، ائتلاف سعودي و مزدوران وابسته به آن از زمان اعلام آتش بس الحديده تا نيمه فوريه 2019 حدود 4 هزار 700 بار اين آتش بس را نقض کرده اند.
ذکر سه نکته در خصوص چشم انداز بحران يمن در سال آينده الزامي است:
اول اينکه، دولت مستعفي يمن اراده اي از خود ندارد بلکه مستقيماً از رياض دستور مي گيرد و رياض نيز اراده اي براي پايان دادن به جنگ عليه يمن ندارد، زيرا آل سعود خواستار بازگشت انصارالله به وضعيت پيش از سپتامبر 2014 است که در «حاشيه» سياست يمن قرار داشت، در حالي که انصارالله امروز در «متن» سياست يمن قرار دارد و سازمان يافته ترين گروه سياسي در يمن است.
دوم اينکه، اختلاف ها ميان عربستان سعودي و امارات که دو عضو اصلي ائتلاف عليه يمن هستند، روند افزايشي دارد.
سوم اينکه، اجرا نشدن توافق صلح استکهلم و کارشکني هاي عربستان سعودي در اين مسير نشان مي دهد که هنوز چشم‏ انداز روشني براي پايان دادن به جنگ يمن و نجات مردم اين کشور از دست جنايت ‏هاي آل سعود ديده نمي شود. بنابراين، شرايط مردم يمن در سال آينده که پنجمين سال جنگ نيز خواهد بود حتي وخيم تر نيز خواهد شد.
نويسنده: سيدرضي عمادي
تهيه شده در «گروه ايران» اداره کل خبر و تفسير برون‌مرزي
116/118
کليدواژه تجاوز نظامي عربستان به يمن ايران و جهان در سال 1397

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۱۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک سلمان را به بیمارستان بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، منابع سعودی از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان به بیمارستان ملک فیصل جده خبر دادند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ملک سلمان برای انجام آزمایش های معمولی به این بیمارستان منتقل شده است.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی عربستان، ملک سلمان برای انجام معاینات معمولی که چند ساعت طول می‌کشد پذیرش شده است.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پادشاه عربستان شد. پادشاه ۸۸ ساله عربستان در ماه مه ۲۰۲۲ نیز به منظور انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود. پادشاه عربستان سعودی سال‌هاست که به شدت بیمار است. پس از او قدرتمندترین مرد کشور همچنان محمد بن‌سلمان پسر پادشاه عربستان محسوب می‌شود.

خانواده سلطنتی عربستان به‌ندرت در مورد وضعیت سلامتی پادشاه این کشور اظهار نظر می‌کنند. ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ نیز برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کد خبر 6087877

دیگر خبرها

  • نماهنگ جدید ابوذر روحی منتشر شد + دانلود نماهنگ حماسی «نحن المقاومون»
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رسمی: حمید مطهری در تبریز معارفه شد!
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • کارشناس یمنی: «وعده صادق»، اسرائیل را به لاک دفاعی فرو برد
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • حماس درگذشت عالم برجسته یمنی را تسلیت گفت