Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار محققان آلمانی با بیان اینکه گفت‌وگوهای دینی موجب دستیابی به نقاط مشترک می‌شود، گفت: اگر خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز بین جوامع بشری هستیم باید عقلانیتی مزین به اخلاق و معنویت را در جامعه گسترش دهیم.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه:  «توماس ورتز»، محقق و مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان، «کریستین استروبل»، محقق و مسئول اداره گفت‌وگوی مذهبی در آکادمی اسقف اعظم روتنبورگ ـ اشتوتگارت و «رینر اوچسلن»، از پژوهشگران مذهبی آلمان، امروز سه شنبه ۱۴ اسفند، با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با «ابوذر ابراهیمی‌ترکمان»، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«ابراهیمی‌ترکمان» در این دیدار در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور ایران و آلمان بر ضرورت تداوم همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه گفت‌وگوی بینادینی تأکید کرد.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برگزاری و مشارکت در ۱۰ دور گفت‌وگوی دینی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان، گفت‌وگو با کلیسای ارتدکس روسیه، دعوت از رهبران و اندیشمندان دینی، برگزاری و مشارکت در گفت‌وگو با بودیسم و اسلام و هندوئیزم اشاره کرد و گفت: تاکنون این دور از گفت‌وگوها برای ما نتیجه مؤثری در شناخت یکدیگر و فواید بسیار زیادی داشته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به اعتقاد ما، گفت‌وگوهای دینی برای اثبات حقانیت یکدیگر نیست بلکه به منظور دستیابی به نقاط مشترک برای همکاری است.

 

ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: بازگشت توأم به خرد و معنویت می‌تواند غبار غفلت را از جان آدمی بروبد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل کند. ما با برگزاری این دور از گفت‌وگوهای بینادینی به دنبال صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم.

 

تأکید بر ایجاد دوستی بین مردم جهان

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر تلاش علما و رهبران دینی برای ایجاد دوستی بین مردم جهان، گفت: نیاز امروز بشر از دین، معنویت و اخلاق است. اگر امروز خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز در بین جوامع بشری هستیم باید عقلانیتی که مزین به اخلاق و معنویت است را در جامعه گسترش دهیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر از این سخنانش، به آثار «تفتازانی» فقيه، متكلم، منطق‌دان و اديب قرن هشتم اشاره کرد و گفت: اهميت تفتازانی در گسترش و اعتلای معارف و فرهنگ اسلامی در دوره پس از ويرانگري‌های مغول به اندازه‌ای است كه مورخان، وی را حد فاصلِ متأخران دانسته‌اند و عمده‌ترين فعاليت این منطق‌دان، در حفظ و گسترش علوم، نگارش درسنامه‌های گوناگون بود كه اهل علم همواره به آنها توجه داشته‌اند.

 

توماس ورتز، محقق و مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های زوریخ، برن، ارشاس (دانمارک) و آزاد برلین، هم در سخنانی گفت: تلاش ما بر این است تا ارزش‌های اخلاقی و معنویت را در جامعه خود و همسایگانمان گسترش دهیم.

 

وی افزود: تکنولوژی هم مزایا و هم منافع خود را به دنبال دارد، باید به اهداف خود که همان اخلاق و معنویت است، آگاه باشیم و از تکنولوژی می‌توانیم به عنوان ابزاری مثبت در این مسیر استفاده کنیم.

 

این محقق آلمانی در سخنانش تأکید کرد: گفت‌وگو پدید آورنده صلح است و عدم گفت‌وگو منجر به حل مسائل نخواهد شد. به نظر می‌رسد همکاری‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور برای شکل دادن به گفت‌وگوهای بینادینی بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری اصفهان مسجد عکس نگاشت محمد جواد ظریف کانون های مساجد اردبیل مدرنیته معنویت دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت گسترش بنیاد پویانمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد

محمد مهدی اسماعیلی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: اینکه چهره سال هنر انقلاب اسلامی، از چهره‌هایی هستند که شناخته شده اند، این نشان از این دارد که باید به سابقه توجه کرد. 

وی افزود: انتخاب استاد نجابتی به عنوان چهره سال ۱۴۰۲ هم به دلیل چند دهه کار مداوم، آثار ابتکاری و تلاش‌ها و مجاهدت‌های ایشان در مسیر انقلاب است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنرمند منتخب در چشم اهالی هنر جایگاه بالایی دارد که این جایگاه با کار مداوم و ممارست در خلق آثار به وجود آمده است. 

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به ایجاد بنیاد پویانمایی و مخالفت گروهی از ایجاد این ساختار جدید گفت: قرار است وزارت فرهنگ یک حوزه تنظیم گر، نظارتی و حامی پدید آورد که نیازمند یک جایگاه مترقی و ترفیع یافته است که بتواند این ماموریت به درستی انجام دهد. 

وی افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ ساختار مستقلی برای پویانمایی نداشتیم و با پذیرفتن اقتضاعات جدید حکمرانی باید این کار صورت می‌گرفت، مثلا وقتی که یک پویانمایی سینمایی در داخل و خارج از کشور به نمایش درمی آید و افتخار بالایی کسب می‌کند، نشان دهنده این است که این بنیاد به افزایش این ظرفیت‌ها کمک کرده است.

دیگر خبرها

  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • ۹۹ درصد خانواده‌های اخراج شده از پاکستان غذای کافی برای خوردن ندارند
  • سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌ های غزه فاجعه‌آمیز است
  • ضرورت گسترش بنیاد پویانمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد
  • ترکیه‌: غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است
  • شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود
  • احضار بازیکن استقلال به کمیته‌های اخلاق و انضباطی
  • پوتین به رئیسی: پاسخ ایران، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود
  • احضار بازیکن استقلال به کمیته های اخلاق و انضباطی
  • احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق