Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@18:08:13 GMT

نشست نقد و بررسی کتاب هیچ کس جرئتش را ندارد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۵۴۸۱

نشست نقد و بررسی کتاب هیچ کس جرئتش را ندارد برگزار شد

منتقد گفت: در رمان نوجوان امروزی، مخاطب خود باید در لابه لای داستان به دنبال کنکاش کردن شخصیت‌ها و آنچه که در فضای داستان اتفاق می افتد باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، نشست نقد و بررسی کتاب رمان هیچکس جرئتش را ندارد با حضور حمیدرضا شاه آبادی، نویسنده کتاب و محمدحسین محبت نیا، منتقد ادبی به همت اداره کتابخانه های عمومی در کتابخانه جواد الائمه(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر نویسنده کتاب
حمیدرضا شاه آبادی، نویسنده رمان نوجوان هیچکس جرئتش را ندارد، با اشاره به اینکه این کتاب برای گروه های سنتی دال یا همان اول متوسطه در سال ۹۲ نوشته شده، در پاسخ به دانش آموزان که از طراحی جلد کتاب پرسیده بودند، ‌اظهار داشت: زمانی کتاب های دیگر نویسندگان را در دست بررسی داشتم و تمام سعی بنده برای آنها بود، کمی از کتاب خودم فاصله گرفتم و زمان کتاب برای سال ۹۲ است که اگر اکنون بود شاید کمی متفاوت تر می شد.
وی خاطر نشان کرد: فضای کار به صورت تخیلی و فانتزی است و ادبیات چکیده تجربیات بشر است، انسان ها در هر دوره ای که زندگی می کنند اگر بخواهند زندگی پیشینیان خود را مطالعه کنند باید به ادبیات آن دوران مراجعه کنند و این در قالب مستند گویی واقعیت پیدا نمی کند. اگر بخواهیم بیان و تفسیری از ارتباطات، حس های انسان ها، شبکه ارتباطی، عکس العمل ها و اندیشیدن ها را در زندگی داشته باشیم، باید از تلفیق رمان استفاده کنیم. ‌

نظر منتقد کتاب 

محمدحسین محبت نیا، منتقد کتاب رمان هیچکس جرئتش را نداشت بیان کرد: اینکه شما دانش آموزان علاوه بر خواندن کتاب به نکات ظریف آن مانند یک منتقد واقعی به همه جوانب امر، از طرح روی جلد، غلط املایی و شخصیت های داستان توجه کرده اید، مایه خرسندی است.
وی ادامه داد: وقتی هدف غیر از خواندن باشد به نکات دیگر کتاب هم توجه می شود و این کتاب برای گروه های سنی دال نوشته شده است. مجموعه رمان های نوجوان امروزی که ۶۰ عنوان کتاب این چنینی هستند، حائز جوایز در جشنواره نوجوان شده اند.
منتقد ادبی افزود: یکی از مواردی که ما از خواندن رمان دنبال می‌کنیم، لذت خواندن است و نباید انتظار پیامی نتیجه بخش را داشته باشیم، هر چند در دوره های گذشته در ادبیات رمان نتیجه گیری و توصیه را در انتهای داستان بیان می کردند.

وی ادامه داد: در رمان نوجوان امروزی، مخاطب خود باید در لابه لای داستان به دنبال کنکاش کردن شخصیت‌ها و آنچه که در فضای داستان اتفاق می افتد باشد. در این کتاب نویسنده از راوی من استفاده کرده است و این راوی به دو شکل یکی در قالب حمید میانسال که دو دختر دارد و در حال قصه گفتن به آنهاست و حمید نوجوان که با دوستانش زندگی روزمره خود را دارند. این از ظرافت‌های نویسنده است که توانسته این دو موضوع را از نظر زاویه دید فرد نوجوان و بزرگسال در کنار هم مطرح کند.

محبت نیا تاکید کرد: وقتی این رمان را می خوانیم در جاهایی از داستان که به نقطه اوج شخصیت میرسیم نوجوان یا کودک تبدیل به حمید بزرگسال می‌شود و این را تکنیک فاصله گذاری در متن می گویند. در بسیاری از نمایشنامه ها و تئاتر و حتی در فیلم های طنز تلویزیونی از این تکنیک استفاده می شود.
وی بیان کرد: هدف از موضوع کتاب ایجاد ترس، رعب و وحشت نیست بلکه این تعلیق مخاطب را به بطن داستان سوق داده و باغافلگیر کردن خواننده می خواهد فضا و زمان تلاقی این اتفاق ها را به قهرمان شدن نوجوانان به زمان ۳۱ شهریور نزدیک کند و آن دوران را در ذهن‌ها تداعی کند که به بهترین شکل بیان شده است.

منتقد رمان تاکید کرد: همان طور که مشاهده می کنید عناوین فصل های کتاب هم به همین موضوع ساده بودن ابتدای کتاب و پیچیده تر شدن فصل های پایانی کتاب اشاره دارد و هدف آماده کردن مخاطب برای مواجه شدن با اتفاق است که این از تکنیک های ماجرا و داستان نویسی است.
محبت نیا تصریح کرد: در نگاه دوم رمان، نویسنده به مکان فیزیکی خاصی اشاره نکرده است. هدف از این موضوع سوق دادن ذهن مخاطب با ذوق و سلیقه خود و تصویری که از آن روستا می‌تواند تصور کند تا خواننده یک تصویر لذت بخش بر اساس سلیقه خود را در ذهن ایجاد کند.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «باغ کَج» نوشته فریبا کریمی به تازگی توسط انتشارات نفیر منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب که نخستین رمان نویسنده آن است، روایت زندگی جوانی به نام بهمن است که پس از ازدواج مجدد خانه و زندگی اش را ترک کرده و این اتفاق شروع مسیر تغییرات تازه در زندگی شخصی و خانوادگی او می‌شود.

کریمی، متولد هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۱ در تایباد، دارای مدرک کارشناسی هنر در رشته‌ی طراحی فرش است. او نوشتن را از هفت سال پیش با انجمن روایت در مشهد آغاز کرده و تاکنون با انجمن میعاد در شهرستان تایباد ادامه داده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«سرش را بلند کرد و به عقب برد. آسمان پر از ستاره‌های ریز بود. تنش کوفته و خسته بود. انگار بار سنگینی را برداشته بود. به نبودنِ حریرا در خانه عادت نداشت. به هر طرف که نگاه می‌کرد اثری از او می‌دید؛ گلدان‌هایی که گوشه‌ی حیاط ردیف بودند، نازِیخی که لبه‌ی باغچه گذاشته بود و شاخ و برگ‌های آن آویزان شده بود. حریرا نازِیخی را بیش‌تر از گلدان‌های دیگرش دوست داشت. تشت رختی که پای شیر آب دَمر شده بود. نعناع‌هایی که لب باغچه کاشته بود و دیوارهایی که هر روز عصر حریرا روی آن آب می‌پاشید و بوی کاه‌گل آن در طول شب در حیاط و خانه می‌پیچید. خانه از نبودِ حریرا سوت‌وکور شده بود اما چاره‌ای نداشت و باید برای آمدنش صبر می‌کرد».

این کتاب با ۱۷۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6085164 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر
  • رونمایی پوستر جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز