Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم اصغری: لباس علاوه بر کارکرد پوشانندگی و حفظ حرمت، بیانگر هویت منطقه و ارزش‌های بومی و محلی است. یکی از نشانه‌های فرهنگی در مناطق مختلف جهان و ایران لباس است. لباس از دیرباز در ایران از جایگاه خاصی برخوردار بوده و این جایگاه در هر استان و منطقه نیز متناسب با شرایط آب و هوایی و فرهنگ همان منطقه شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لباس‌های محلی ایرانی همواره پوشیده بوده و حتی بخشی نیز به شکل روسری و یا تلفیق کلاه و روسری و.. به پوشش موی سر اختصاص داشته است. با از بین رفتن مرزها و مراوداتی که به‌مرورزمان بین شهرها، اقوام مختلف و کشورها ایجاد شد، کم‌کم پوشش ایرانی، شکل سنتی و بومی خود را تا حدودی از دست داد و از اصالت و هویت خود دور شد.

در این وادی باوجود اصالت و مدل‌های بی‌نظیر و بهره‌مندی از رنگ‌های اصیل و طبیعی، به مصرف‌کننده‌های صرف مدل‌های غربی تبدیل شدیم و در طراحی لباس، تنها الگوبرداری کردیم.

آنچه در این حوزه به‌عنوان حلقه مفقوده خودنمایی می‌کند، نداشتن ایده و طرحی است که از دل فرهنگ و هویت ایرانی گرفته‌شده و البته با سلیقه روز جامعه نیز همخوانی داشته و به‌اصطلاح، موردپسند واقع شود، نکته مهمی که متأسفانه طراحان لباس، سال‌هاست که بسیار منفعلانه با آن برخورد می‌کنند.

عدم استقبال مصرف‌کنندگان از مدل‌های داخلی

حالا چند سالی است جشنواره مد و لباس برگزار می‌شود تا تلنگری باشد برای فعالان این حوزه که با ابتکار و خلاقیت، طرح‌هایی نو و کاربردی ارائه کنند.

در همین راستا، چهارمین نمایشگاه مد و لباس اسلامی و ایرانی استان گیلان «روجا» و نود و ششمین جشنواره مد و لباس فجر کشور طی روزهای آینده برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که برگزارکنندگان آن بنا دارند بستری باشد برای تبیین جایگاه صنعت مد، طراحی لباس و استفاده از پوشش متناسب با اقلیم در طراحی‌ها.

این روزها متأسفانه در جامعه با مدل‌ها و لباس‌هایی مواجه می‌شویم همخوانی با فرهنگ و باورهای دینی ما ندارد و این نشان می‌دهد با وجود اقداماتی که در سال‌های اخیر با تشکیل کارگروه مد و لباس صورت گرفته هنوز نتوانسته‌ایم مصرف‌کنندگان را متقاعد به استفاده از تولیدات داخلی کنیم که این امر نیز دلایل مختلفی اعم از عدم طراحی‌های خوب و متنوع، تکراری بودن تولیدات، کیفیت پایین و قیمت بالا یا عدم حمایت‌های لازم از تولیدکننده دارد.

زهرا که کارمند یکی از ادارات استان گیلان است دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هنوز طراحان ما نتوانسته‌اند مدل‌های اداری خاص طراحی و تولید کنند. تمامی طرح‌های موجود در بازار تکراری و یا غیرقابل استفاده هستند.

وی با بیان اینکه برای خرید یک مانتو و شلوار اداری باید ساعت‌ها در شهر و در بوتیک‌ها وقت صرف کرد تا بتوان مدل دلخواه را پیدا کرد، افزود: زمانی که مدل دلخواه پیدا می‌شود متأسفانه یا قیمت‌ها بسیار بالاست و یا سایزهای دوخته شده استاندار نیست.

پوشاک موجود در بازار با فرهنگ ما همخوانی ندارد

خانم احمدی که به همراه فرزندش برای خرید لباس عید به یکی از بوتیک‌های پوشاک خیابان علم الهدی رشت آمده بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیدا کردن لباس مناسب برای دخترم بسیار سخت است.

متأسفانه تولیدکنندگان داخلی لباس هنوز نتوانسته‌اند سلیقه مشتری را در تولید مدنظر قرار دهند وی با بیان اینکه مدل‌ها اکثراً تکراری و یا غیرقابل استفاده هستند، افزود: اکثر مانتوها بدون دکمه و یا بسیار تنگ و بدن‌نما بوده که اصلاً مناسب پوشش یک دختر نوجوان نیست البته نامناسب بودن پوشاک تنها مختص بانوان نبوده بلکه برای آقایان نیز نمی‌توان لباسی مناسب پیدا کرد.

احمدی با اشاره به اینکه یک هفته است که به دنبال لباس و مانتو برای خودم و دخترم در بازار می‌گردم، بیان کرد: طرح‌هایی که خوشایند ما باشد قیمت بسیار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه تولیدکنندگان داخلی لباس هنوز نتوانسته‌اند سلیقه مشتری را در تولید مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که نوجوانان و جوانان ما لباس‌هایی می‌پوشند که با فرهنگ و باورهای آن‌ها در تضاد است.

احمدی با اشاره به اینکه یادم می‌آید در گذشته مادربزرگ‌هایمان لباس رنگی و زیبایی به تن داشتند، اظهار کرد: طراحان می‌توانند با الهام گرفتن از مدل‌های قدیمی طرح‌های جدید و مشتری‌پسند طراحی و تولید کنند تا هم با فرهنگ و سلیقه مشتری همخوانی داشته باشد و هم پیشینه غنی پوشش استان گیلان حفظ شود.

ایجاد کارگروه مد و لباس گامی در راستای ساماندهی وضعیت طراحی

درباره اوضاع و شرایط مد و طراحی لباس در کشور به‌ویژه استان گیلان گفتگویی با یکی از کارشناسان ارشد این رشته انجام دادیم که وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی تاکنون در این زمینه انجام شده است به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر شاهد تشکیل کارگروه مد و لباس کشور و برگزاری جشنواره‌های متعدد در این حوزه بوده‌ایم که می‌توان از آن به‌عنوان یک حرکت خوب در راستای ساماندهی وضعیت مد و لباس در کشور نام برد.

ریحانه طالبی در ادامه با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های مد و لباس به‌ویژه در حوزه طراحی کمک شایانی به معرفی طراحان جوان کرده است، افزود: در استان گیلان نیز در سه سال گذشته شاهد برگزاری جشنواره و برپایی نمایشگاه‌های مد و لباس اسلامی و ایرانی بودیم که زمینه را برای حضور طراحان خوش‌ذوق گیلانی فراهم کرده است.

وی در ادامه به شرایط و وضعیت امروز حوزه مد و لباس نسبت به گذشته اشاره و بیان کرد: با توجه به گام‌هایی که برای ساماندهی این حوزه از سوی مسئولان برداشته‌شده شاهد روند رو به رشد در حوزه طراحی لباس به‌ویژه در حوزه پوشاک اسلامی و معرفی برندهای با کیفیت و قابل‌رقابت با برندهای خارجی هستیم البته هنوز این بخش نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولان است.

عده معدودی از طراحان داخلی مشغول به کار هستند

این مدرس طراحی لباس در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره و یا کارگاه‌های آموزشی چقدر می‌تواند به رشد این حوزه کمک کند به خبرنگار مهر گفت: قطعاً بازه رقابتی سبب به چالش کشیدن طراح لباس خواهد شد و در کنار آن برگزاری کارگاه‌ها به بالا بردن سطح علمی و همچنین کیفیت طراحی طراحان کمک می‌کند.

طالبی با اشاره به پیشینه غنی استان گیلان در زمینه لباس، اظهار کرد: توجه به پوشاک اقلیم‌های مختلف کشور در قالب دو واحد درسی به دانشجویان رشته طراحی دوخت و طراحی لباس آموزش داده می‌شود که انتظار می‌رود با علمی شدن این موضوع طراحان از این بخش در صنعت مد بیشتر استفاده کنند.

متأسفانه اعتماد برخی از تولیدکنندگان به نیروی متخصص داخلی کم بوده و ترجیح می‌دهند که از کپی طرح‌هایی که آزمون خود را پس داده‌اند استفاده کنند وی با بیان اینکه تنها عده معدودی از طراحان ما به‌صورت عملی وارد بازار کار شده‌اند، افزود: متأسفانه اعتماد برخی از تولیدکنندگان به نیروی متخصص داخلی کم بوده و ترجیح می‌دهند که از کپی طرح‌هایی که آزمون خود را پس داده‌اند استفاده کنند. این در حالی است که بسیاری از کمپانی‌های خارجی از طرح‌های طراحان داخلی استفاده می‌کنند.

طالبی با اشاره به جایگاه برند سازی در صنعت مد و لباس ایران، گفت: برند شدن یک محصول با نام تجاری خاص سبب سهولت در تبلیغات و شناخته شدن محصول می‌شود به‌عنوان‌مثال امروز شاهد برند شدن برخی از طرح‌ها در حوزه حجاب و پوشش اسلامی در کشور هستیم که با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کنند.

ایجاد بستر مناسب برای معرفی فعالان حوزه مد و لباس در گیلان

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی گیلان دراین‌باره در گفتگو خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی بستری برای طراحان دارای تحصیلات علمی فراهم می‌کند، ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده تا با همکاری خود طراحان و فعالان حوزه مد و لباس گام‌های خوبی در زمینه معرفی این حوزه و ایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت آن‌ها بردارد.

مصباح در ادامه با بیان اینکه در سه سال اخیر این اداره کل با برگزاری جشنواره مد و لباس به دنبال ایجاد فضای لازم برای بروز استعدادهای جوانان گیلانی و همچنین معرفی فعالان این رشته بوده است، اظهار کرد: جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی استان گیلان «روجا» با همین هدف امسال به چهارمین سال اجرای خود رسیده است.

وی ادامه داد: داشتن خلاقیت، ایده و ابتکار عمل در طراحی پوشاک، همراه با مدیریت زمان به موفقیت در فرآیند تولید کمک بسزایی می‌کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تلاش می‌کند این بستر را برای طراحان خوش‌ذوق و خلاق گیلانی فراهم کند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه هدف طراح باید الهام گرفتن از ایده‌های سنتی باشد، افزود: با این اقدام طراحان می‌توانند برای تولیدکنندگان پوشاک کاربردی که امکان تولید انبوه دارند، طراحی لباس انجام دهند.

برگزاری چهارمین نمایشگاه مد و لباس اسلامی و ایرانی در گیلان

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال چهارمین جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی «روجا» در استان گیلان تنها در بخش نمایشگاهی برگزار و بخش رقابتی آن حذف شده است، گفت: در نمایشگاه امسال هم به تنوع و هم تعداد آثار توجه شده است.

مصباح با بیان اینکه این نمایشگاه نود و ششمین نمایشگاه مد و لباس فجر کشور نیز بوده که به‌صورت اقماری در استان گیلان برگزار می‌شود، افزود: نمایشگاه مد و لباس اسلامی و ایرانی در گیلان ۱۸ تا ۲۳ اسفندماه امسال در نگارخانه مارلیک مجتمع خاتم‌الانبیاء (ص) رشت برپا می‌شود.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه علاوه بر بخش اصلی که همان نمایش آثار طراحان مد و لباس اعم از لباس اجتماعی بانوان، کودک و نوجوان و تصویرسازی است کارگاه آموزش تخصصی طراحی لباس همانند ورک شاپ تصویرسازی، سوزن‌دوزی سنتی، کانستر و استایل یا خوش پوشی نیز از برنامه‌های جانبی این جشنواره در استان گیلان است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد گیلان به شرایط حضور در این نمایشگاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌کنندگان باید پنج اثر خود در دو بخش تصویرسازی، طراحی و دوخت را به دبیرخانه نمایشگاه ارسال می‌کردند.

مصباح استفاده از المان‌های فرهنگ و پوشش بومی و محلی استان گیلان در طرح را از مهم‌ترین فاکتورهای پذیرش آثار برشمرد و افزود: مهلت ارسال آثار تا ۹ اسفندماه تعیین شده بود که علاقه‌مندان باید آثار خود را به آدرس دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته این جشنواره در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی برگزار و بیش از ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۲۹ اثر برگزیده و در نمایشگاه مد و لباس اسلامی و ایرانی به نمایش گذاشته شد، امسال با توجه به حذف بخش رقابتی آثار بیشتری به نمایش گذاشته می‌شود.

در سال‌های اخیر شاهد ایجاد تحول در حوزه طراحی لباس، مد و تولید پوشاک در کشور هستیم ولی هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی با توجه به پیشینه غنی در این حوزه فاصله داریم که این امر هم نیازمند حمایت مسئولان از طراحان و تولیدکنندگان است.

از سوی دیگر طراحان باید پوشاکی طراحی و به تولید برسانند که از نظر کیفیت، جنس، نوع طرح و قیمت و سایر موارد با نمونه خارجی خود قابل‌رقابت بوده و مشتری‌پسند باشد.

کد خبر 4552390

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره مد و لباس طراحی لباس وزارت ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۶۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیرعامل بانک مسکن از شرکت ناواکو و تاکید بر استفاده از ظرفیت ها، تجارب و دانش بومی شرکت در جهت افزایش نوآوری، درآمدزایی و خودکفایی مالی

امتداد - دکتر سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به شتاب تغییرات و تحولات در حوزه بانکداری الکترونیک، بر رفع نوآورانه دغدغه های همکاران در ارایه خدمات به مشتریان توسط شرکت ناواکو تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، دکتر سید عباس حسینی گفت: به منظور شناسایی مسایل و تسریع در مرتفع نمودن مشکلات، شرکت ناواکو باید ارتباط تنگاتنگ و مستمری با مدیریت های شعب بانک در تهران و استان ها داشته باشد.

 

 

وی در خصوص توسعه فعالیت های ناواکو افزود: این شرکت دارای ظرفیت ها و مزیت های رقابتی بسیاری است و می تواند با استفاده از این ظرفیت ها در خارج از حوزه بانک مسکن نیز فعالیت نماید و به درآمدزایی و خودکفایی مالی برسد.

دکتر حسینی با اشاره به اهمیت و ضرورت آگاهی از به روزترین اطلاعات، دانش و مهارت های فناوری اطلاعات برای موفقیت در بازاریابی حرفه ای، یادآور شد: استفاده از فناوری اطلاعات در بازاریابی منجر به جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان وفادار و قدیمی از طریق ایجاد و توسعه پایگاه داده های مشتریان و نیازمندیهای آنها و طراحی نرم افزارهای جدید متناسب با این نیازمندیها می شود و این مهم مستلزم ارتباط تنگاتنگ شرکت ناواکو و حوزه بازاریابی بانک است.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص توسعه فعالیتهای شرکت ناواکو ادامه داد: ظرفیت های بسیاری در شرکت های زیرمجموعه بانک به خصوص در حوزه صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد که شرکت ناواکو می تواند با گسترش تعامل و ارتباطات خود با این شرکت ها، فعالیت های خود را توسعه و بهبود بخشد.

دکتر حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به تسریع در ایجاد و توسعه درگاه های پرداخت بانک مسکن برای خریدهای غیرحضوری و اینترنتی و معاملات برخط در بازارهای مختلف، گفت: به زودی با فراهم کردن بستر و زیرساخت های لازم در حوزه TSP و امور مالیاتی، پرداخت مالیات مودیان از طریق درگاه های بانک مسکن امکان پذیر می شود.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی پرداخت عوارض الکترونیک قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، از فعال کردن قطعات یکم و پنجم این آزاد راه خبر داد و افزود: با هماهنگی شرکت های مربوطه، به زودی پرداخت عوارض الکترونیک در پنج آزاد راه دیگر نیز به بانک مسکن محول می شود.

شایان ذکر است که شرکت مادر تخصصی ناواکو جزء شرکت های تابعه بانک مسکن است که در زمینه های زیر فعالیت می نماید:

– طراحی، مهندسی، اجرا، نظارت، مشاوره و نگهداری مراکز داده حساس بانکی

– طراحی، نظارت و مشاوره طرح های امنیتی

– سفارشی سازی و تولید سخت افزار ارتباط بانکی

– ارائه راهکارهای جامع سامانه ای هوشمندسازی سازمانی و ارائه راهکارهای سامانه های نرم افزاری و سازمانی

– ارائه خدمات جامع پرداخت الکترونیک و کارتی

– ارائه خدمات جامع ابزارهای الکترونیک بانکی و خدمات رسانی در حوزه پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی کشور

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • (عکس‌) تیپ متفاوت هادی چوپان با لباس محلی
  • بازدید مدیرعامل بانک مسکن از شرکت ناواکو و تاکید بر استفاده از ظرفیت ها، تجارب و دانش بومی شرکت در جهت افزایش نوآوری، درآمدزایی و خودکفایی مالی
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان
  • آثار جشنواره مد و لباس نقش تن‌پوش در حال داوری است