Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@17:29:44 GMT

ناهنجاری های اجتماعی نتیجه فضای مجازی است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۷۴۱۷

ناهنجاری های اجتماعی نتیجه فضای مجازی است

مشهد - ایرنا - یک پژوهشگر و نویسنده زرتشتی گفت: ناهنجاری‌ های اجتماعی در جامعه کنونی از پیامد های فناوری‌ های نوین ارتباطی و فضای مجازی است.

بهنام مرادیان روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی 'تربیت دینی در ادیان ابراهیمی' در مشهد افزود: انسان‌ شناسی پس از خداشناسی مهمترین مساله نزد ادیان ابراهیمی است زیرا مبنای آفرینش جهان و برگزیدن پیامبران، هدایت انسان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به آموزه‌ های اخلاقی - اجتماعی تربیت دینی در دین زرتشت اظهار داشت: دوری از خشونت، صلح، بهره‌ گیری از علم، قدرت اراده و خویشتن داری، مهرورزی، فروتنی و نیک اندیشی از مواردی است که در قانون 'اشا' (یکی از اصول دین زرتشتی) به آن اشاره شده است.
وی گفت: زبان مشترک بین نسلی از بین رفته و باعث شده است نسل های مختلف در طول تاریخ درک متقابل از یکدیگر نداشته باشند و همین امر موجب فاصله افتادن بین نسل‌ ها شده است.
این پژوهشگر زرتشتی ادامه داد: در دنیای امروز مفهوم و استانداردهای ارتباطی در جهان تغییر کرده و فضای مجازی ارتباط بین انسانها را متحول نموده است که پیامدهای آن تغییر سبک زندگی و تبدیل نسل جدید به نسل شتابزده است.
مرادیان افزود: این تغییرات مشکلاتی را پیش روی جوامع قرار داده که از جمله آن گسست خانوادگی - اجتماعی، ناهنجاری‌ های اجتماعی و از دست رفتن میراث دینی است.
وی کاربردگرایی، نزدیک سازی زبانی و عرضه آموزه‌ های کهن از طریق ابزارهای ارتباطی را از جمله راهکارهای موثر در تربیت دینی برشمرد.
نماینده جامعه زرتشتیان نیز در این همایش گفت: کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک سه اصل مهم در آیین زرتشت و اسلام است.
موبد بهزاد نیک دین افزود: خداشناسی، انسانیت و انسان شناسی سخن مشترک همه انبیای الهی است و آنان نجات دهندگان بشریت بوده اند، لذا ادیان الهی باید تعصب را کنار بگذارند و کتاب‌ های الهی یکدیگر را مطالعه کنند.
یک محقق حوزه تربیتی نیز در این همایش گفت: از نظر اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی اصل تنبیه فرزندان به طور مطلق محکوم نیست و همه ادیان طبق شرایطی این مهم را زمینه ‌ساز تربیت فرزندان می دانند.
حجت الاسلام محمد هاشم نعمت‌ الهی افزود: البته شرایط تنبیه در هر یک از ادیان ابراهیمی به طور مشروح یا اجمالی بیان شده و تنبیهی مورد تایید قرار گرفته است که تاثیر تربیتی داشته باشد.
یکی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: مدارس علوم دینی کارخانه انسان‌ سازی است و سربازان دین و انسانیت در این کارخانه ها تربیت می شوند.
مولوی یحیی فاضل حسینی با اشاره به جلوه‌ های تربیت دینی بین اهل سنت افزود: اکثر مشکلات جامعه کنونی از بی توجهی به تربیت و اصلاح درست فرزندان نشات می گیرد.
وی اظهار داشت: حوزه علمیه قبل از اینکه یک نهاد علمی باشد، نهاد تربیتی است، در حوزه علمیه، اخلاق، خدمت و خیرخواهی و جوهر ذاتی انسان سه محور اصلی است که تاکید فراوان بر آنها شده به گونه ‌ای که هر دانش ‌آموز و طلبه باید این ویژگی ‌ها در نهادش باشد.
مدیرعامل موسسه نور مبین نیز در این همایش گفت: تمرکز بر مشترکات فطری با تمام ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز از جمله رویکردهای تربیت دینی در مدارس شیعه به شمار می رود.
مهدی فیاضی با ارائه گزارشی از وضعیت مدارس مسلمانان خارج از کشور گفت: تشیع در دنیا جزو اقلیت ‌های دینی است لذا شیعیان ناگزیرند در تعلیم و تربیت فرزندان از راهبردهای کشورهایی که در آن زندگی می کنند پیروی کنند یا طرح جدیدی برای آن طراحی نمایند.
وی افزود: در برخی کشورها از راهبردهای حکومتی در تعلیم و تربیت پیروی می شود اما در برخی از کشورها همانند افغانستان، تانزانیا، تایلند اجباری در زمینه تربیت دینی وجود ندارد.
وی با اشاره به تعلیم و تربیت در مدارس شیعیان اظهار داشت: برخی از آموزش های دینی به صورت غیر رسمی در مراکز اسلامی، مساجد و مدارس انجام می گیرد و برخی آموزش ها نیز به صورت رسمی و در طول هفته ارائه می شود.
فیاضی گفت: معرفی مذهب تشیع به عنوان مذهب عقلانی، متعادل و متعامل، تمرکز بر مشترکات فرهنگی و اخلاقی با تمام ادیان، تمرکز بر مشترکات فطری با تمام ادیان ابراهیمی و همزیستی مسالمت ‌آمیز از جمله رویکردهای تربیت دینی مذهبی در مدارس شیعه است.
دومین همایش بین ‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که از روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان دینی داخل و خارج از کشور در مشهد آغاز شده بود، عصر امروز به کار خود پایان داد.
7489 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تربيت ديني دانش اموزان اديان ابراهيمي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر گوسفندی که چای با قند می‌خورد!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 12 ویدیویی در فضای مجازی توسط یک دامدار از چایی خوردن عجیب گوسفند منتشر شده که مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گفت. این ویدیوی بامزه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • نونهالان از سنین پایین در مسیر تربیت دینی قرار گیرند
  • اکثر یهودیان با اشغال‌گری و ظلم رژیم صیهونیستی مخالفند
  • جامعه کلیمیان ایران همواره به نظام و انقلاب وفادار بوده اند
  • تصاویر گوسفندی که چای با قند می‌خورد!
  • جزئیاتی تازه درباره پرونده جنجالی غزاله و آرمان و ردپای آن در سینما
  • استفاده از فضای آنلاین برای معرفی جاذبه‌های خراسان جنوبی
  • هنرمندان برای «وعده صادق»، دست به‌کار شدند
  • برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
  • آغاز طرح برخورد با ناهنجاری اجتماعی آذربایجان غربی