Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به تحولات اخیر ونزوئلا گفت: چنانچه پای نیروهای خارجی در عرصه نظامی، زور و اجبار به کار گرفته شود، اثر عکس خواهد داشت و موجب اتحاد بیش تر مردم ونزوئلا خواهد شد و احتمالاً واقعه خونباری در ونزوئلا رقم خواهد زد و در حقیقت چشم انداز مثبتی نسبت به موضوع ونزوئلا وجود ندارد.

امیر تفرشی، کارشناس آمریکای لاتین در تشریح تحولات اخیر ونزوئلا به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: پروژه کمک های بشر دوستانه آمریکا موجب اختلاف داخلی، تقابل مردم، ارتش و دولت خواهد شد و در حقیقت از اهداف دیگری که آمریکا دنبال می کند این است که فضای اختلاف در داخل ونزوئلا را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار داشت: هدف دیگر آمریکا از ارسال کمک های بشر دوستانه به ونزوئلا این است که یک پروژه عملی از سوی خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده به ثمر برساند، چون مردم در خصوص صلاحیت ها و توان گوایدو برای اداره جامعه تردید دارند؛ به همین دلیل در صدد این هستند که به وسیله یک پروژه ای مانند پروژه ارسال کمک های بشر دوستانه نشان دهند که وی کفایت و قدرت این را دارد که در برابر دولت مستقر و ارتش بایستد و یک پروژه سیاسی را به ثمر برساند.

 

کارشناس آمریکای لاتین در تشریح مواضع دیگر کشورهای حوزه آمریکای لاتین در مسئله ونزوئلا، ابراز کرد: کشورهای آمریکای لاتین در خصوص بحران ونزوئلا سه رویکرد مختلف دارند؛ یک دسته مشهور به گروه لیما هستند که این گروه در سال گذشته برای بررسی مسائل ونزوئلا تشکیل شد.

 

تفرشی در ادامه گفت: گروه لیما یک سری ارکان اصلی از جمله آمریکا، کانادا، کلمبیا و برزیل دارد که به شدت با دولت ونزوئلا مخالف هستند؛ چند کشوری هم در آمریکا لاتین هستند که این گروه را حمایت و پشتیبانی می کنند.

 

وی افزود: تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین نیز وجود دارند که مخالف مداخله خارجی در ونزوئلا هستند؛ مثل کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، اروگوئه و مکزیک که این دو مورد آخر به رغم اینکه در گروه لیما عضو بودند با آن ها همراهی نکردند و مادورو را به رسمیت می شناسند.

 

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "آیا اتحادیه اروپا به دنبال منابع نفتی ونزوئلا است؟" گفت: کشور ونزوئلا به لحاظ ثروت های طبیعی و منابع گسترده انژی و همچنین نفتی که در اختیار دارد، یک کشور غنی به شمار می رود و بر اساس آمار موسسات رسمی جهانی بیش ترین ذخایر نفتی جهان در ونزوئلا قرار دارد.

 

امیر تفرشی ابراز داشت: کشور ونزوئلا همچنین دارای منابع و ذخایر دیگری مثل طلا و سایر فلزات معدنی است که این خودش یک جذابیت فوق العاده ای برای آمریکا و هم پیمانان آمریکا دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس اروپایی ها هم مانند آمریکا به دنبال این هستند که ونزوئلا را به یک منبعی برای تامین مطمئن و قابل دسترس در خصوص مسئله نفتی و انرژی تبدیل کنند تا چنانچه بحران هایی در منطقه غرب آسیا و خاور میانه پیش آید مثل مسئله ایران، موجب بحران در بازار نفت نشود و قیمت ها به صورت شدید افزایش پیدا نکند، بر همین  اساس پیوستن ونزوئلا به ائتلاف غرب برای کشورهای اروپایی حائز اهیمت است.

 

این کارشناس در تشریح بازگشت خوان گوایدو از کلمیبیا و ارزیابی آینده ونزوئلا گفت: خوان گوایدو با توجه به اینکه ممنوع الخروج بود به صورت غیر قانونی از مرز ونزوئلا خارج شد، بنابراین بازگشت گوایدو به ونزوئلا یک چالش است.

 

تفرشی تصریح کرد: طرفداران گوایدو معتقد بودند که با حضور گوایدو در کمپین بین المللی گسترده ای که در مرز کلمبیا با حضور روئسای جمهور چند کشور تشکیل شد، می توانند با یک سیل انسانی وارد ونزوئلا شوند و گوایدو هم در راس و رهبری این جریان وارد شود و این سناریو اتفاق نیافتاد و استقبال هم نشد، دولت ونزوئلا نیز تدابیر لازم را اندیشید تا این مسئله محقق نشود.

 

وی افزود: مسئله امروز این است که گوایدو چطور به ونزوئلا برگردد، با توجه به اینکه خروج گوایدو یک خروج غیرقانونی بود و دولت ونزوئلا هم اعلام کرده است که برخورد قانونی لازم با وی صورت خواهد گرفت.

 

تهدیدات جنگ نظامی آمریکا رویکرد رسانه ای دارد/

کارشناس آمریکا لاتین به گزینه نظامی آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا که پشتیبان و حامی اصلی گوایدو است تلاش می کند تا بتوانند به نحوی این پروژه را جلو ببرند، بر همین اساس صحبت از تهدیدات نظامی می کنند. این تهدیدات نظامی پیش از اینکه ریشه در واقعیت داشته باشد، به دنبال کارکرد روانی و رسانه ای و عملیات روانی روی دولت، مردم و ارتش ونزوئلا است.

 

تفرشی ادامه داد: پروژه ارسال کمک های بشردوستانه با شکست مواجه شده است و زمزمه های استفاده از نیروی نظامی خارجی مطرح می شود که باید منتظر ماند.

 

وی به ملاقات گوایدو با مایک پنس اشاره کرد و گفت: خود گوایدو در این ملاقات درخواست استفاده از قوای نظامی کرده است و پنس  پاسخ مثبتی به او نداده است، اما تمام گزینه های نظامی روی میز است.

 

این کارشناس تاکید کرد: این پروژه تا امروز موفق نبوده است؛ کودتای سیاسی در ونزوئلا هم با اعتراضات مردمی به ثمر نرسید و همچنین پروژه ارسال کمک های بشردوستانه نیز ثمر بخش نبود و باید منتظر ماند و دید که ائتلاف آمریکا به دنبال چه گزینه جدیدی است.

 

تفرشی در پایان گفت: چنانچه پای نیروهای خارجی در عرصه نظامی، زور و اجبار به کار گرفته شود، اثر عکس خواهد داشت و موجب اتحاد بیش تر مردم ونزوئلا خواهد شد و احتمالاً واقعه خونباری در ونزوئلا رقم خواهد زد و در حقیقت چشم انداز مثبتی نسبت به موضوع ونزوئلا وجود ندارد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۰۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا در تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اقدام آمریکا در تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد.

کنعانی استفاده ابزاری از تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه را که موجب وارد آمدن خسارات و لطمات غیرقابل جبران انسانی و اقتصادی به کشورها می‌شود، ناقض اصول حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی دانست و آن را مردود دانست.

به گزارش تسنیم، ایالات متحده آمریکا در تاریخ 30 فروردین ماه، مجوز عمومی 44 که معاملات مربوط به عملیات بخش نفت یا گاز در ونزوئلا را مجاز می‌کرد، منقضی دانست. به منظور اجرای یک فرایند منظم پس از انقضای مجوز عمومی 44، ایالات متحده یک مجوز 45 روزه را صادر می‌کند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری همچنین اعلام کرد که درخواست‌ مجوزهای خاص را برای ادامه فعالیت‌ها به صورت موردی بررسی خواهد کرد.

مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شدتعیین تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد
  • واکنش ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا
  • ایران تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد
  • حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست
  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • استقرار کروزهای ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا