Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به ضرورت ها و راه های کاشت محبت امام زمان(عج) در قلب کودکان و تربیت نسل مهدوی، گفت: بهترین، ماندگارترین و اثرگذارترینِ زمینه سازی برای ظهور، تربیت نسل منتظر است که گام نخست آن ایجاد محبت به حضرت(عج) در دل آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم عبداللهی» در گفتگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در تشریح ضرورت کاشت نهال محبتِ امام زمان(عج) و انتظار ظهور در وجود نسل آینده، اظهار کرد: قلب کودکان و نوجوانان باید از دوره خردسالی با امام زمان (عج) ارتباط و انس پیدا کند البته برخی بر این باورند که این مهم، ضرورت ندارد بلکه مانند کلاس ورزش یا آموزش شعر و بهداشت به کودک می توان شعر یا مطلبی پیرامون امام زمان (عج) نیز به وی آموزش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس مهدوی با اشاره به ضرورت های آموزش معارف مهدوی به کودکان، ادامه داد: ضرورت اول زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) است، به طور مثال برخی در ابعاد اقتصادی، نظامی یا اجتماعی برای این مهم اقدام می کنند اما باید بدانیم بهترین، ماندگارترین، واثرگذار ترینِ زمینه سازی، تربیت نسل منتظر است، نسلی که امام زمان (عج) را با تمام وجود دوست داشته باشد و مانند پروانه در زمان ظهور به دور ایشان بگردد.

 

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه بهترین سن برای آغاز تربیت مهدوی، دوران کودکی است، تصریح کرد: دومین ضرورتِ آموزش معارف مهدوی به کودکان، فعالیت دشمنان و فرقه‌های انحرافی است به طور مثال مسیحیان برای کودکان برنامه ریزی دارند، فرقه گمراه بهاییت علیرغم تعداد اندک پیروان خود طرح روحی و برنامه های آموزشی برای اطفال اجرا می کنند و یا مهدهای کودک و مدارس اسرائیلی امروزه شعرها و مطالب مرتبط با عقاید خود را در سرویس‌های مدارس با کودکان تمرین می‌کنند؛ لذا زمانی که دشمنان تا این میزان در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستند چرا منتظران ظهور برای تربیت یک نسل مهدوی موثر در دوران ظهور، کاری انجام ندهند؟

 

وی با بیان اینکه ضرورت سوم این تربیت، تحقق خودکنترلی برای کودکان به واسطه درک حضور امام زمان(عج) در دنیا است، ابراز کرد: خودکنترلی یکی از بهترین روش های تربیتی است که در آن کودک خود مراقبت اعمالش است به طور مثال کودکی که هر شب توسط پدر و مادر برای مسواک زدن باید توصیه و نصیحت شود، روش تربیتی صحیحی نداشته است زیرا هر میزان این کودک از لحاظ سنی رشد پیدا می کند، میزان و تعداد توصیه ها باید بیشتر شود، در حالی که اگر خودکنترلی در کودک ایجاد شود شخصا برای رعایت بهداشت اقدام می کند.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: در تربیت نسل مهدوی، خودکنترلی سبب حرکت و میل به سمت امام زمان (عج) می شود زیرا کودک می داند امامی که او را دوست دارد و بناست با ظهور اش او را نجات دهد، همواره شاهد اعمالش است.

 

عبداللهی در پاسخ به این سوال که چگونه و با چه روش و راهکاری باید کودکان را با امام زمان (عج) آشنا ساخت؟، بیان کرد: برای آشنایی کودکان با معارف مهدوی باید چهار مرحله سپری شود که مرحله اول ایجاد شناخت است یعنی ذهن کودک باید اطلاعات کاملی پیرامون امام زمان (عج) داشته باشد که در این مرحله می توان با شعرهای کودکانه یا قصه این معارف را به کودک آموزش داد.

 

وی در ادامه ابراز کرد: به طور مثال می‌توان پیرامون زیبایی های دوران ظهور برای کودکان مطالبی را مطرح کرد و به کودک این نکته را گفت که در دوران ظهور، باران های سودمند نازل می‌شود و محصولات کشاورزی را تخریب نمی کند یا کل کره زمین تحت یک حکومت و کشور اداره و مدیریت می شود که این زیبایی ها برای کودکان جذاب است.

 

 وی ادامه داد: زیبایی سوم، عدم احساس نیاز نابجای مردم است یعنی مردم نیاز اضافه ندارند و هر چه را دارند برای خود کافی تلقی می کنند و باقی زمان و توان خود را صرف یاری امام زمان (عج) می کنند.

 

عبداللهی با بیان اینکه ایجاد محبت به امام، راهکار دوم آشناسازی کودکان با معارف مهدوی است، اضافه کرد: در این مرحله تنها باید بذر محبت به امام(عج) را در دل کودک کاشت یعنی بنا نداریم تنها به کودک اطلاعات و معارف مهدوی را ارائه کنیم تا بعد از بیدار شدن از خواب، تمام آنها را فراموش کند بلکه بنا داریم عشق به امام زمان (عج) را در وجودش نهادینه کنیم.

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با طرح مثال هایی برای درک بهتر این موضوع، بیان کرد: به طور مثال مادری را تصور کنید که در حین انجام کارهای روزانه منزل، در زمان شنیدن صدای اذان به یکباره از لفظ «ای وای» استفاده می کند کودک وی این رفتار را مشاهده می کند اما علت آن را نمی فهمد، مادر از این ناراحت است که چرا کارهای من تا زمان اذان تمام نشده است تا بتوانم نماز اول وقت بخوانم اما کودک فاقد قدرت تحلیل است و بر این باور است که هر زمان صدای اذان شنیده می شود، مادر «ای وای» می گوید.

 

 وی تاکید کرد: این کار مادر حیطه عاطفی کودک را نسبت به نماز تخریب می کند اما در مقابل یکی از روش‌های مثبت، خودافشایی است به طور مثال مادر زمانی که خانواده بر سر سفره غذا حضور دارند به یک باره می گوید دلمان برای امام زمان (عج) تنگ شده است یا مدت ها است به مسجد جمکران یا دعای ندبه نرفتیم و با همسرش قراری برای رفتن به یکی از این مکان های مهدوی تنظیم کند که این روش خودافشایی، برای نهادینه کردن محبت به امام زمان (عج) در وجود کودکان است.

 

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه سومین راهکار برای کاشت محبت امام زمان(عج) در قلب کودک، «تقویت اراده» است، گفت: کودکی که در مرحله اول اطلاعات لازم را کسب کرده و در گام دوم عشق به امام زمان (عج) یافته است؛ باید در مرحله سوم، اراده نسل آینده تقویت شود به طور مثال در مدارس شعارهای مهدوی به دانش آموزان آموزش داده شده و تکرار شود که این به تقویت اراده آنها کمک می کند.

 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: چهارمین مرحله تنظیم اقدام عملی است، یعنی باید به کودک گفت اگر بنا داری امام زمان (عج) را به یاری کنی باید این اقدامات را انجام دهی که متناسب با سن و شرایط کودک، رفتارهایی خداپسندانه را برای وی تعریف می کنیم تا با انجام آنها به سمت امام عصر(عج) سوق پیدا کند.

 

وی در توصیه به خانواده ها و معلمان درباره تربیت مهدوی کودکان، گفت: اگر یک کودک یا دانش آموز به این افراد مراجعه کرد و سوالی پیرامون امام زمان (عج) داشت و یا مشاهده شد کودک در امری تنبل است باید در گام اول تشخیص دهیم مشکل کودک مرتبط با کدام یک از این چهار مرحله تربیتی است تا برای رفع هر کدام از آنها، راهکار متفاوتی ارائه شود.

 

عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: دوره کودکی، دوره کاشت محبت ها است یعنی در دوران کودکی اول که تا 9 سالگی به طول می انجامد باید با محبت ،کودک را به انجام اعمال ترغیب کرد و از اجبار کردن پرهیز شود به طور مثال اگر کودک حجاب خود را در برخی از مجالس رعایت نمی‌کند اما حجاب را دوست دارد، روش تربیتی صحیح بوده است و یا اینکه کودک گاهی نماز می خواند و گاهی هم نمی خواند اما نماز خواندن را دوست دارد، نشان دهنده صحیح بودن روش تربیتی است اما اگر نسبت به حجاب و نماز یا هر فعل مثبت دینی، تنفر دارد نشان دهنده یک معضل است که باید با مشاوره مرتفع شود.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان اردبیل کمیته امداد بیانیه گام دوم انقلاب تربیت نسل مهدوی سبک زندگی منتظرانه عصر ظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۳۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟

با اینکه در نوروز امسال و تعطیلات عید فطر ۱۲۰ هزار نفر مسافر در همدان اقامت داشتند، اما نامی از این استان در بین ۱۰ استان کشور با بیشترین اقامت دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور اعلام کرده است از 24 اسفند سال قبل تا 24 فروردین امسال 63 میلیون و 647 هزار نفر شب اقامت ثبت شده که 5 درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل به ترتیب بیشترین اقامت را داشته‌اند که نام همدان در بین آن‌ها نیست.

این در حالی است که سال‌های متمادی از رویای مقصد گردشگری شدن استان همدان می‌گذرد و همچنان توسعه گردشگری در این استان صرفا یک شعار دهان پر کن است تا یک برنامه عملیاتی که بتواند آورده‌های مالی، فرهنگی و اجتماعی را برای همدان از مسیر توسعه‌یافتگی صنعت گردشگری به ارمغان آورد.

با اینکه می‌توان مدعی شد در حوزه میراث فرهنگی، بناهای تاریخی، صنایع‌دستی و گردشگری در سطح کشور کمتر استانی هم‌تراز با استان همدان است و تعدد مناظر طبیعی، سراب‌های موجود در استان، بزرگترین غار آبی جهان علیصدر و فاصله زمانی 1.5 تا 3 ساعته همدان با 9 استان کشور هم گویای شرایط مناسب همدان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور است، اما این ظرفیت‌ها‌ هنوز نتوانسته این استان را به مقصد گردشگری مسافران تبدیل کند و همچنان همدان معبر و دروازه ورود گردشگران به غرب کشور است.

از طرف دیگر کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در استان نیز بر این باورند شعار و حرف مدیران درمان و چاره‌ساز توسعه گردشگری همدان نیست و تنها مسیر برای عبور از این اتفاق گذر از مدعی بودن و تغییر رویکرد به عملگرا شدن است.

  نقطه کور تبلیغات گردشگری ستاد سفر همدان   

آنچه در گذر سال‌های مختلف از خروجی فعالیت‌های ستاد خدمات سفر در استان همدان حداقل در یک دهه گذشته حاصل شده است نشان می‌دهد علی‌رغم هزینه‌های مالی صورت گرفته در رابطه با بحث تبلیغات، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، استان همدان، این ستاد در فراز و نشیب سلایق مدیران میراث فرهنگی قرار گرفته و با فاصله‌ گرفتن از فلسفه اصلی چرایی تشکیل آن اثرگذاری چندانی در این بخش ندارد.

با این اوصاف لازم است در حوزه معاونت عمرانی استاندار، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی برنامه‌ای جامع به همراه اعتبار دقیق و بودجه‌ای متناسب برای تبلیغات گردشگری همدان در نظر گرفته شود تا به شکل‌های مختلف استان همدان بتواند به جایگاه اصلی خود در صنعت گردشگری و مقصد سفر شدن در غرب کشور نزدیک شود.

گزارشات ستاد سفر از تکرار تا کلیشه  

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به ارائه خدمات ستاد سفر همدان در نوروز و تعطیلات عید فطر گفت: امسال نسبت به سال گذشته 39 درصد اقامت و بیش از 14 درصد افزایش بازدید در استان ثبت شده است.

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، تپه هگمتانه و گنجنامه بالاترین آمار بازدیدکنندگان نوروز امسال را داشتند که باعث شده همدان در رتبه هفتم استان‌های پر بازدید گردشگری باشد و از بین 190 جاذبه کشور در بین 30 جاذبه گردشگری در بازدید قرار بگیرد. 

وی بیان کرد: حضور گردشگران در ایام نوروز امسال در همدان ظرفیت اقتصادی خوبی برای مجموعه‌های گردشگری ایجاد کرد چراکه در مدت زمان حداقل پنج ماه گذشته فعالیت خاصی نداشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پاسخ به اینکه چرا همدان در لیست استان‌های پر اقامت امسال جایی ندارد،  بیان کرد: استان همدان با اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد، اما مدت زمان زیادی نیست که گردشگری را از محورهای توسعه خود تعریف کرده، بنابراین برای آن که بتوانیم به مقصد گردشگری تبدیل شویم باید مولفه‌هایی از جمله زیرساخت‌های مناسب را برای اقامت در استان مهیا کنیم که در این زمینه در سال جدید برنامه‌های خوبی در دست اقدام است.

علیزاده افزود: با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی همدان در ایام نخست سال طبیعتاً جمعیت اقامتی این استان نسبت به استان‌هایی که شرایط گرمسیرتری دارند مطلوب نیست و بیشتر اقامت‌ مسافران در همدان مربوط به پیک سفرهای تابستانی است با این حال با تقویت زیرساخت‌های گردشگری به دنبال جذب و اقامت مسافران در تمام فصول سال این استان هستیم.

وی بیان کرد: در همین راستا با سرمایه‌گذاری 1.5 همتی بخش خصوصی به‌زودی در استان همدان ساخت هتلی جدید آغاز می‌شود که در افزایش ظرفیت‌های پذیرش مسافر و شب ماندگاری کردشگران نقطه عطفی خواهد شد.

این شرایط در حالی است که کماکان سهم همدان از اقامت‌ها در پرپیک‌ترین ایام مسافر پذیری سال کشور یعنی نوروز چندان مطلوب و قابل توجه نیست.

بر همین اساس است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری، معتقدند مسئولان و متولیان این بخش برای اثر‌بخش شدن فعالیت‌های استان در این صنعت آنطور که باید نتوانسته‌اند با راهکاری درست و درمان سررشته این کلاف سردرگم را پیدا کنند و کمتر دیده شده اقدامات قابل توجه ای در این خصوص به کار گرفته شود.

  همدان، شهر دوستدار کودکی که جذابیت برای مسافران کودکانه خود ندارد  

از سوی دیگر با اینکه نام همدان در لیست شهرهای پایلوت شهر دوستدار کودک قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این عنوان در چند زمین بازی و اتاق مادر و کودک (که در آن کودک به معنای نوزاد و نوپا است) محدود شده ضمن اینکه گذر کودک نیز در حالی در شهرک مدرس همدان چند سال قبل افتتاح شد که در آن توجه به جمعیت کودکان در مناطق شهر همدان لحاظ نشد تا جایی که این روزها خبری از این طرح نیست و گویی به تاریخ پیوسته است.

از آنجا که مشخصا شهر دوستدار کودک شهری است که در آن خواسته‌های کودک در مباحث و شرایط اجتماعی، معماری شهر و فرهنگ مد نظر قرار می‌گیرد و شهر به سمتی سوق داده می‌شود که در آن کودکان علاوه بر این که دارای نقش مؤثری در شهر هستند، نظراتشان در شهر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در هیچ المان شهری، ویژه برنامه فرهنگی و حتی مرکز تفریحی یا سرگرمی در همدان برای جذب کودکان که در انگیزه سفر خانواده‌ها نقش اساسی دارند ظرفیت خاصی در تعطیلات نوروز و عید فطر امسال ایجاد نشده بود، بنابراین همدان بازهم نتوانست مقصد سفری به شمار رود که کودکان در آن احساس شادی، امنیت و رضایت کنند تا بتوانند محرکی برای شب ماندگاری و اقامت چند روزه خانواده خود در همدان باشند.

در همین زمینه عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای کودکان و حضور آنها در فضای شهری گفت: از آنجا که همدان شهر دوستدار کودک است و در فضاهای گردشگری کشور از جمله نمایشگاه گردشگری از این عنوان خود ویژه استفاده می‌کند، لازم است فضاهایی برای کودکان در همدان تعبیه شود که تنها مختص به کودکان باشد تا بتواند احساس امنیت، شادی و لذت روانی را برای آنها به ارمغان بیاورد و انگیزه سفر خانواده‌هایشان به همدان شود.

عراقچیان افزود: بسیاری از اتفاقات در خانواده ها با خواست کودکان رخ می‌دهد و کودکان نقش مهمی در معرفی مقصد گردشگری دارند. 

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری کودک‌پسند در شهر همدان عنوان کرد: به نظر می‌رسد موضوع همدان مقصد گردشگری کودک یک برنامه هدفمند برای استان ما است و همدان تلاش دارد خود را به عنوان پایلوت گردشگری کودک به ایران و جهان بقبولاند بر همین‌ اساس لازم است در برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های خاص از جمله نوروز به این مهم توجه ویژه شود.

به گزارش تسنیم، اهمیت مقصد گردشگری شدن استان همدان زمانی بیشتر می‌شود که استان‌های مختلف در کشور با هدف مقاصد گردشگری برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به گردشگران به رقابت می‌پردازند.

بنا‌بر این اگر به دنبال تحقق رویای چندین ساله مقصد گردشگری شدن استان همدان هستیم به نظر می‌رسد بین عناصر تشکیل‌دهنده یک مقصد که شامل مدیریت، نظارت و پیگیری مسئولان، معرفی جاذبه‌ها، ایجاد زیرساخت و امکانات رفاهی، دسترسی آسان، بازاریابی و مسائل قیمت‌گذاری اقامت و ارائه خدمات می‌شود باید یک هماهنگی درست و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده صورت گیرد تا همدان بتواند به جایگاه واقعی خود در توسعه صنعت گردشگری کشور دست پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها در سراسر کشور انجام شد
  • سپاه پاسداران بازوی توانمند ولایت‌فقیه
  • سپاه پاسداران نهادی انقلابی برگرفته از ولایت است
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • حمایت همه جانبه امام خمینی (ره) از سپاه پاسداران
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازوی توانمند ولایت فقیه است
  • سپاه پاسداران به عنوان بازوان معنوی ولایت فقیه عمل می‌کند