Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:14:11 GMT

9 میراث معنوی خراسان شمالی ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۷۳۳۸

9 میراث معنوی خراسان شمالی ثبت ملی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: 9 اثر فرهنگی ناملموس معنوی استان در نشست کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، حبیب یزدان پناه اظهار داشت: با ثبت 9 اثر، تعداد آثار ثبتی خراسان شمالی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس استان به 87 مورد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملموس گذشته را به حال و آینده پیوند می دهد اظهار داشت: حفظ این میراث و ترویج و توسعه آن در پرتو توجه به صنعت گردشگری مورد توجه این سازمان است.
یزدان پناه افزود: میراث معنوی به ثبت رسیده شامل آیین مهارت های ساختن و نواختن دوتار به‌شماره 1516، رقص کردی کرمانج های خراسان 1531، نقش اشعار جعفرقلی زنگلی در فرهنگ عامه کرمانج های خراسان 1532، موسیقی عاشق های کرد خراسان 1534، فنون و مهارت ساخت ساز محلی قوشمه 1543، آیین یازدهم محرم امامزاده کوران-اسفراین 1544، فنون و مهارت پشم چینی دام 1545، فنون و مهارت چادرشب روستایی رویین 1546 در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور و اسب اعصاری؛ دانش سنتی روغن کشی جرگلان به شماره 113 است.
به گزارش ایرنا تعزیه ترک ها و تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه «بیل گردانی» بنی اسد، آیین نخل گردانی استان ، علم گردانی جاجرم، پرده خوانی روز عاشورای خراسان شمالی، تعزیه خوانی در بجنورد، آیین شام غریبان، آیین علم بندان، آیین سینه زنی «حسن، حسین» استان و آیین یازدهم محرم امامزاده کوران «اسفراین» از جمله آیین های معنوی این استان است.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده است که در حال حاضر 612 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی از این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
3007/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي ناملموس خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت ماه جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.

آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، خیابان سرلشکر بشیری پلاک ۷۱ واقع است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز