Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@00:18:50 GMT

حذف کنکور؛ طرحی اجرایی یا گفتار درمانی؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۵۷۹۵

 بیش از یک میلیون و 17 هزار داوطلب در کنکور 98 ثبت‌نام کردند البته امسال سازمان سنجش به درخواست آموزش‌وپرورش، دفترچه رشته‌هایی که پذیرش در آنها بر اساس سوابق تحصیلی است و به کنکور نیازی ندارد به صورت مجزا منتشر کرد تا داوطلبانی که تمایل دارند بتوانند زودتر برای رشته‌‌های بدون کنکور متقاضی شوند.

اگرچه هدف اصلی این کار، کم کردن از تعداد داوطلبان کنکور و رقابت حاکم بر آن بود اما باز هم یک میلیون داوطلب متقاضی کنکور 98 شدند که درمقایسه با سال 97 هیچ تغییری نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش نیز با عنوان "خداحافظ کنکور" توئیتی را در فضای مجازی منتشر کرد و گفت "ساعت 6.30 صبح جلسه تعیین‌تکلیف نهایی کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت‌فرسا ندارد و صرفاً سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور."

اگرچه او پیش از ثبت‌نام برای کنکور 98  از خداحافظی با کنکور خبر داد اما با آغاز ثبت‌نام کنکور و استقبال داوطلبان  و متقاضی شدن یک میلیون و 17 هزار نفر "البته بدون احتساب فرصت  مجددثبت‌نام که از روز یکشنبه 19 اسفند 97 آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه 22 اسفند ادامه دارد" نشان داد که کنکور همچنان با قوت خود باقی است و خبری از خداحافظی با آن نیست!

دانشگاه‌هایی که برای جذب دانشجو التماس می‌کنند

درباره اینکه چرا انتشار مجزای دفترچه ثبت‌نام رشته‌های بدون کنکور هم نتوانست رقابت داوطلبان را کم کند، ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش معتقد است: ماجرایی که سازمان سنجش از آن رونمایی کرد ارتباطی به قانون نداشت چرا که هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی و موسسات آموزش عالی بخش خصوصی و در بعضی موارد دانشگاه آزاد به دلیل عدم استقبال داوطلبان برای جذب دانشجو التماس می‌کنند.

وی افزود: قانون مجلس تأکید دارد به گونه‌ای عمل شود که در سه سال پایانی دوره متوسطه از طریق امتحانات نهایی در برخی دروس بتوان سهم سوابق تحصیلی را افزایش داد تا سایه سنگین کنکور برسر آموزش و پرورش کم شود و مدارس به نقش اصلی خود بازگردند.

هنوز صف ورود به دانشگاه کوتاه نشده است

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با تأکید براینکه هنوز صف ورود به دانشگاه از طریق کنکور کوتاه نشده است، گفت: این موضوع چند عامل دارد نخست آنکه هنوز قانون اجرا نشده و آموزش و پرورش نتوانسته است نظام جامع هدایت تحصیلی را در کشور پیاده کند و همچنان در مسیر گذشته حرکت می‌کند از سوی دیگر رشته‌های مهارتی گم شده و به آن توجهی نمی‌شود و حل این موارد نیازمند آن است که نظام جامع هدایت تحصیلی به صورت دقیق پیاده شود.

وی ادامه داد: نباید اجازه بدهیم 550تا 600 هزار داوطلب در گروه علوم تجربی منتظر ورود به رشته پزشکی باشند؛ در سال 1400 بیش از 16 میلیون دانش‌آموز در کشور خواهیم داشت که این موضوع باعث افزایش تب کنکور می‌شود و تا زمانی که شیوه فعلی ادامه یابد یعنی 15 درصد پذیرش روزانه دانشگاه‌های دولتی از طریق کنکور باشد حتی اگر آن را به 5 درصد برسانیم بازهم دانش‌آموزان می‌خواهند شانس قبولی خود را در دانشگاه‌های مطرح امتحان کنند.

فقط گفتار درمانی!

سحرخیز که در یک برنامه رادیویی صحبت‌ می‌کرد، با اشاره به اینکه با انجام برخی حرکت‌ها تصور براین است که اقدام عدالت‌طلبانه انجام می‌شود، افزود: مگر قرار است تمام 14 میلیون دانش‌آموز در کشور پزشک و مهندس شوند؟ باید هدایت تحصیلی را به شیوه‌ای اصلاح کنیم که حتی برخی دانش‌آموزان اجازه شرکت در کنکور را نداشته باشند. هم اکنون نه وزارت آموزش و پرورش و نه سازمان سنجش که پشت کنکور پنهان شده است اراده‌ای برای مقابله با کنکور ندارند و صحبت‌های آنها فقط گفتار درمانی است.

فراکسیون آموزش‌های مهارتی در مجلس ایجاد شد

همچنین حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید براینکه اگر وزارت آموزش و پرورش و  علوم بخواهند کنکور حذف شود، این کار شدنی است، گفت: وقتی هیچ کاری انجام نمی‌شود و نمی‌خواهند انجام دهند معلوم است که کنکور حذف نمی‌شود.

وی افزود: اگر به دنبال این باشیم که تمام زیرساخت‌ها فراهم شود هیچگاه نمی‌توانیم کنکور را حذف کنیم چرا که همیشه مشکلاتی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه استقرار نظام آموزشی 6.3.3 بیشترین لطمه را به نظام آموزش مهارتی زد، افزود: در گذشته دانش‌آموزان هنرستانی دو سال درس می‌خواندند بنابراین برخی ترغیب می‌شدند که رشته‌های فنی را انتخاب کنند اما هم اکنون دانش‌آموزان هنرستانی نیز مانند دبیرستانی‌ها سه سال درس می‌خوانند که این مسئله باعث کاهش استقبال شده است.

میرزاده بیان کرد: در میان مردم بحث کنکور  جدی شده است و افراد فعال در این حوزه آنقدر در مدارس نفوذ کرده‌اند که حتی اگر بگویند جلوی آنها را گرفته‌ایم باز هم آنها راه نفوذ را دارند بنابراین باید همه بپذیرند که این کار به نفع نظام آموزشی کشور نیست.

وی عنوان کرد: فراکسیون آموزش‌های مهارتی در مجلس ایجاد شده است تا بگوییم مهارت مهمتر از مدرک است و اگر حاصل کار دانشگاه‌ها صرفاً مدرک باشد اما فارغ‌التحصیلان آنها مهارتی نداشته باشد به درد کشور نمی‌خورد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کنکور سازمان سنجش رقابت فضای مجازی وزارت علوم دانشجو معاون وزارت آموزش و پرورش قانون آموزش عالی دانشگاه آزاد آموزش و پرورش پزشک آموزش و تحقیقات مجلس کمیسیون آموزش و تحقیقات حذف کنکور کنکور کنکور سراسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها

ایسنا/یزد کمتر از یک روز به برگزاری مرحله اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ زمان باقی است و فضای ذهنی داوطلبان آمیخته با امیدواری به کسب نتایج دلخواه و البته استرس و اضطراب است.

ماراتن کنکور در استان یزد نیز با حضور ۱۵ هزار و ۳۲۴ نفر طی روزهای آتی برگزار می‌شود تا داوطلبان در نوبت اول این آزمون اندوخته‌های علمی خود را محک بزنند. به طور حتم آن گروه از داوطلبانی که با هدف مشخص، دو تا سه سال پایانی دوره تحصیلی خود را با برنامه‌ریزی برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود گذرانده‌اند، باید منتظر کسب نتایج بهتری نسبت به آن دسته از دانش آموزانی باشند که مدت کمتری به مرور دروس و کسب مهارت تست زنی صرف کرده‌اند.

برای اطلاع از حال و هوای داوطلبان کنکور امسال به سراغ تعدادی از آنها رفتیم؛ عمدتاً توکل بر خدا می‌کنند و ضمن امیدواری به نتیجه آزمون، می‌گویند؛ اضطراب دارند و احساس می‌کنند بسیاری از مواردی که بارها مرور کرده‌اند، گاهی از ذهن‌شان پاک می شود. امید دارند که نتیجه زحمات خود را ببینند اما استرس نیز تا روز برگزاری آزمون آنان را رها نمی‌کند.

«مریم حسینی» دانش‌آموز رشته تجربی است و برای قبولی در یکی از رشته‌های زیر مجموعه پزشکی و پیراپزشکی تلاش می‌کند.

وی درباره احساس خود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: استرس زیادی دارم، البته می‌دانم که تمام تلاش خود را کرده و مطمئن هستم که در یکی از رشته‌های مورد نظرم قبول می شوم اما از این که زمان باقی مانده برایم کندتر از معمول در حال گذر است، استرس بیشتری می‌گیرم.

وی اضافه می‌کند: اولین انتخاب من به طور حتم قبولی در دانشگاه‌های سراسری و مراکز آموزش عالی زیر مجموعه آنهاست اما اگر دانشگاه آزاد اسلامی هم قبول شوم، باز هم خوشحال می‌شوم زیرا معتقدم که مهم کسب مهارت و دانش است که بستگی به خود فرد دارد.

«علی میرزایی» نیز در رشته ریاضی درس می خواند. او رشته مهندسی برق را دوست دارد و این رشته را به صورت تجربی در سال‌های اخیر آموخته است.

وی اظهار می‌کند: آرزوی من این است که رشته برق را به صورت علمی و دانشگاهی در دانشگاه بگذرانم و مدرک کسب کنم اما اگر قبول هم نشوم، مهم نیست چرا که من تا اندازه زیادی مهارت تجربی در این رشته و کاربرد آن در بخش‌های صنعتی و حتی خانگی را کسب کرده‌ام.

«رامین شکرابی» نیز داوطلب گروه آزمایشی هنر است. او یک سال گذشته را روزانه ۶ تا ۷ ساعت مطالعه کرده و سال دومی است که در آزمون سراسری شرکت می کند و البته علاقه‌اش به تئاتر و بازیگری است.

رامین می‌گوید: هر چند سال که پشت کنکور بمانم، مهم نیست ولی باید در رشته مورد نظرم در دانشگاه هنرهای زیبا قبول شوم.

وی ادامه می‌دهد: رتبه‌های امسالم در آزمون‌های آزمایشی نسبت به سال گذشته بهتر بود چرا که تلاش بیشتری کردم و امسال جدیت و عزم بیشتری برای قبولی در رشته مورد علاقه‌ام دارم. ضمن اینکه استرس زیادی هم دارم.

«سید سامان حسینی» یکی دیگر از داوطلبان کنکور هم می‌گوید: کنکور مانند یک جنگ است که باید بر سر یک رتبه و یک رشته بجنگی. روزانه ۹ تا ۱۰ ساعت درس می‌خوانم، در مدرسه پایگاه داریم اما من خواندن در خانه را ترجیح می‌دهم چون فضای خانه ارامش بهتر و بیشتری دارد.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری رفتن به کتابخانه را نوعی اتلاف وقت می‌داند و می‌گوید: با وجود رخ دادن اتفاق ناگوار در زندگی‌ام خانواده کاملا مرا مورد حمایت قرار دادند، محیط خانه آرام است و نیازی نیست که برای درس خواندن به کتابخانه بروم، وقت رفت و آمد به کتابخانه را صرف درس خواندن می‌کنم.

«استرس و توکل بر خدا» جمله مشترکی است که در کلام بسیاری از داوطلبان کنکور به چشم می‌خورد؛ چه آنان که تلاش زیادی داشته و چه آنان که آزمون سراسری را چندان مهم و جدی تلقی نمی‌کنند.

البته هر چند گذر از سد کنکور برای ادامه مسیر زندگی داوطلبان کنکور مهم به شمار می‌آید ولی در سال‌های اخیر، کارشناسان آموزش و روانشناسان بسیار بر این جمله که «کنکور تعیین کننده اصلی مسیر زندگی نیست» تاکید دارند و برخی خانواده‌ها نیز دریافته‌اند که کنکور و پذیرش در دانشگاه تنها راه خوشبختی و سعادتمندی فرزندانشان نیست.

حتی مسئولان نیز بارها بر نیاز کشور به ویژه در حوزه‌های تولید به افراد ماهر و مهارت دیده تاکید کرده‌اند چرا که امروزه دیگر تنها با تحصیل و یادگیری تخصص به شیوه نظری و دریافت مدرک نمی‌توان مسیر توسعه پایدار کشور را رقم زد و کشور در کنار افراد متخصص و صاحب ایده، نیازمند نیروهای ماهر و با استعداد است.

این روزها برخی خانواده‌ها در کنار امر تحصیل، موضوع مهارت‌ افزایی فرزندان خود را مورد اهتمام دارند به طوری که بعضاً حتی فرزندان خود را از سنین کودکی در مسیر آموزش رشته‌های مهارتی، فنی و تخصصی مهم و مورد نیاز کشور قرار می‌دهند تا فرزندانشان پس از اتمام دوره تحصیلی، در سایر حوزه‌ها نیز صاحب مهارت باشند یا به فرض نگذراندن دوره آموزش عالی، بتوانند با تکیه بر مهارت خود امکان بیشتری برای ورود به بازار اشتغال و تاثیرگذاری بر جامعه داشته باشند.

البته با وجود این، هنوز هم برگزاری و شرکت در کنکور و پذیرش در دانشگاه برای بسیاری از خانواده‌ها و افراد، مرحله مهمی از زندگی محسوب می‌شود چرا که نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر شغلی، اقتصادی و حتی ازدواج آنان به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت به صورت سراسری در نقاط مختلف کشورمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • رقابت ۱۷ هزار دانش آموز قمی برای ورود به دانشگاه
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • رشته‌های هنرستانی در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • انتخاب رشته بیش از ۳۲۷ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳