Web Analytics Made Easy - Statcounter

اوضاع جامعه پرستاری در کشور ما کمی گیج‌کننده و متناقض است از یک سو هم بشدت از کمبود پرستار رنج می‌بریم و هم پرستار بیکار داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما، اوضاع جامعه پرستاری در کشور ما کمی گیج‌کننده و متناقض است از یک سو هم بشدت از کمبود پرستار رنج می‌بریم و هم پرستار بیکار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروز مردای رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،بهنام مولایی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل و ناصر مظفری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل که نماینده جامعه پرستاری در استان اردبیل است، در میزگرد" چالش های جامعه پرستاری اردبیل"،به بررسی اوضاع جامعه پرستاری پرداختند.

مظفری با بیان اینکه پرستاری حرفه ای بین المللی است و در دهه‎های آینده جزو 5 شغل اول دنیا خواهد بود؛ اظهار داشت: این حرفه مهم براساس بیماری های نوپدید مختلفی که در دنیا با رشد جمعیت و توسعه  کشور بوجود می آید ، می تواند گسترش یابد و نیاز به وجود آن بیشتر احساس می شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل ادامه داد: پرستاری از جایگاه علمی بالایی برخوردار است و پرستاران در تخصص های مختلف  و بر اساس نیاز گروه های دریافت کننده خدمت تا مقطع دکتری می توانند  در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

وی با اشاره به قدمت 100 پرستاری آکادمیک در ایران، بیان داشت: با وجود این قدمت بیشترین رشد پرستاری در دوره بعد از انقلاب بوده و دانشکده های مختلف با گرایش های متفاوت بعد از انقلاب در ایران ایجاد شد؛  اکنون نیز حدود 190 دانشکده  پرستاری مامایی در کشور در جهت تربیت نیروهای متخصص وجود دارد و حتی این امکان وجود دارد که در صورت نیاز و در خواست پرستاران متخصص را به کشورهای متقاضی بفرستیم.

مظفری با تاکید بر اهمیت نگاه سیاست گذارها به پرستاری، اظهار داشت:  مهمترین چالش پرستاری که  شاید منشا مسائل دیگر نیز شده، بحث سیاستگذاری و دخالت سیاست در حوزه پرستاری است به طوری که معمولا حتی درحوزه ایجاد دانشکده های پرستاری نیز اعمال نظرسیاستمداران بیش از کار کارشناسی  در کشور ما دخیل بوده است.

وی تصریح کرد: در مواقعی این اعمال نظر سیاسی موجب شده تا بدون توجه به زیر ساخت ها و امکاناتی که برای تربیت نیروی متخصص لازم است دانشکده هایی در اقسا نقاط کشور حتی در دورترین  نقاط کشور که فاقد زیر ساخت ها هستند، ساخته شود که این مسئله خود تهدید کننده تخصص و رشته پرستاری شده و می تواند آسیب زننده به سلامت مردم باشد.

 اعمال نظر سیاسی  در حوزه پرستاری ممنوع!

وی ادامه داد: باید روی عدم اعمال نظر سیاسی و غیر کارشناسی در حوزه پرستاری و آموزش آن تاکید کرد.

وی با اشاره به قوانین مصوب در حوزه پرستاری، بیان داشت: امروزه با وجود سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی و پیگیری های انجام شده  قوانین بسیار پیشرفته و علمی در مجلس  به تصویب رسیده اما متاسفانه شاهد عدم اجرای این قوانین مصوب و یا اعمال ناقص آن بوده ایم و یا در مواردی تبصره های مداخله گر موجب کاهش اثرات مثبت این آیین نامه ها شده است؛ عدم اجرایی شدن قوانین مصوب پرستاری چالش مهمی است که باید دست اندرکاران  در این خصوص پاسخگو باشند.

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل تاکید کرد: موضوع بسیار چالش برانگیزی که نیاز به دقت بسیاربالایی دارد این است که ما  در شراط فعلی براساس شاخص های اعلامی سیستم وزرات بهداشت که 8/1پرستار به ازای هر تخت است،کمبود پرستار داریم؛ در شرایط کنونی در بهترین شرایط 8/0 به ازای هر تخت و حداقل شرایط 3/0 به ازای هر تخت پرستار موجود است این در حالیست که هر پرستار به جای دو نفر کار می کند و متاسفانه دریافتی و حقوق و مزایای آن برای کار یک نفرنیز کافی نیست!

تبعیض و بی عدالتی در تیم کاری پرستار و پزشک؛ اجحاف به پرستاران 

وی اضافه کرد: تبعیض و بی عدالتی در تیم کاری نیز موجب موجب وارد شدن فشار روحی به پرستاران شده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل  با بیان اینکه وضعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت:  درسال 1430 جمعیت سالمندی ایران به بالای 40 درصد خواهد رسید که این ضروری بودن برنامه ریزی برای تربیت  پرستاران متخصص حوزه سالمندی و حضور پرستاران در خارج از بیمارستان را می طلبد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف تربیت پرستاران در کل دنیا  و واحد های درسی آنها در سطح اول برای بهداشت و سلامت خارج از بیمارستانی است متاسفانه پرستاران ما در  سطح بیمارستان محبوس هستند و قوانینی که اخیرا برای خروج از این قسمت ارائه شده یا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده است که این جای بحث دارد

مظفری تاکید کرد: اگر بخواهیم چشم اندازی برای حوزه پرستاری داشته باشیم بایدعلاوه بر پوشش و رفع کمبود فعلی پرستار به به پرستارن متخصص در حوزه سالمندان  ورود کنیم  چراکه با توجه به شرایط جمعیتی ایران  رو به سالمندی میرود.

به گفته این مسئول کمبود شورتیج پرستاری باید مورد توجه قرار گیرد و نباید از آن غفلت شود.

 خشونت عامه و سازمانی روی پرستاران اتفاق می افتد

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل ادامه داد: ما شاهد خشونت عامه و خشونت سازمانی علیه پرستاران هستیم.

وی با بین اینکه اضافه کاری اجباری علی رغم میل پرستاران به آنها تحمیل می شود، افزود: عدم اجرای قوانین و تهدید پرستاران برای قبول شرایط فعلی به نوعی خشونت سازمانی است که زیاد به این موضوع پرداخت نشده است.

طبق گفته مظفری پرستاران بیشتر از خشونت سازمانی دچار خشونت عامه نیز می شوند که روز به روز بر میزان این نوع خشونت افزوده می شود، چراکه به واسطه فشاراقتصادی و تبعات آن، فشار به مردم در بیمارستان به مرحله خارج از کنترل می رسد و شاهد رخ دادن خشونت عامه هستیم که نمودآن خشونت علیه پرستاراست.

وی دامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته در تهران بیش از 60 درصد خشونت روی پرستاران گزارش شده است این در شرایطی است که تهران از لحاظ امکانات دروضعیت بهتری نسبت به سایر استان های کشور قرار دارد از همین رو می توان نتیجه گرفت که میزان خشونت بر روی پرستاران در شهرستانها بیش از تهران است.

آمار دقیقی از خشونت بر روی پرستاران اردبیلی وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل تاکید کرد: آمار دقیقی از خشونت بر روی پرستاران اردبیلی وجود ندارد اما خشونت کلامی بیشترین نوع خشونتی است که پرستاران اردبیلی در معرض آن قرار دارند؛ طبق تحقیقات صورت گرفته در حالت کلی میزان خشونت کلامی روی پرستاران کشورمان  تا 90 درصد و خشونت فیزیکی 15 تا 20 درصد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: طبق تعریف خشونت حرفه ای پرستاران جزو گروه های در معرض خشونت هستند ، فلذا باید حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد.

این مسئول تصریح کرد: در استان اردبیل نیز مواردی از خشونت های فیزیکی  که منجر به شکستگی سرو بینی پرستار شده باشد، اتفاق افتاده است؛ البته نگاه امنیتی و مدیریتی  سبب شده تا آمار دقیقی از این موارد درج نشود کما اینکه در بیشتر اوقات برای آرامش و ملاحظه مریض این پرستاران هستند که مقصر شناخته می شوند در حالی که پرستاران به عنوان ارائه دهندگان خدمت خود جزو جامعه انسانی  و نیازمند ایمنی و سلامت محیط کار هستند.

سازمان محیط ایمنی را برای پرستاران فراهم کند

مظفری با تاکید بر اینکه باید سازمان محیط ایمنی را برای پرستاران فراهم کند، بیان داشت:  طبق ماده 13 بیمه شدگان و آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور پرستاران پس از 20سال متوالی و 25 سال متناوب خدمت می توانند درخواست بازنشستگی کنند، اما اخیرا موارد متعددی بوده است که پرستارانی با این شرایط ،مشمول این قانون نشده اند و سازمان در این خصوص پذیرش نمی دهد و گوشش بدهکار نیست.

وی با بیان اینکه طبق ماده 4 قانون مشاغل سخت و زیان آور کارفرماها موظفند شاغلین در کارهای سخت و زیان آور را سالی یک بار برای  تشخیص سلامتی و بیماری های زود هنگام ارزیابی بکنند، اظهار داشت:، متاسفانه در اردبیل پرونده سلامت پرسنل پرستاری را نداریم.

مسئولان  ماده 4 آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور را اجرایی کنند

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم که ماده 4 آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور را اجرایی کنند و با اعمال این ماده خود سازمان ارزیابی سالانه از سلامت پرسنل پرستاری داشته باشد  متاسفانه در شرایط کنونی اگر پرستاری به بیماری ناشی از کار مثلا ایدز و هپاتیت و... مبتلا شود  حمایت جدی از سوی سازمان نمی شود و این فرد فقط باید به موارد بیمه اکتفا کند.

وی اضافه کرد: طبق ماده 4 قانون ارتقاء بهره وری مشاغل مشمول ماده 16 که بر اساس آن پرستاری شامل پرسنل خود پرستارها، اتاق عمل، هوشبری و فوریت های پزشکی می شود ، در بخش دولتی و خصوصی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شودند اما متاسفانه با اینکه این قانون در 14 /12 /88 ابلاغ  شده و ایین نامه اجرایی آن نیز در 11/12/88  اعلام شده ،  این مصوبه مجلس تاکنون اجرایی نشده است.

مظفری تصریح کرد: متاسفانه با وجود زجر و فشاری که به پرستاران بخش خصوصی وارد می شود هیچ کدام از قوانین مصوب مربوط به این قشر علی رغم تصریح خود قانون اعمال نمی‏شود و در سایه این ضعف استثسمارگونه از این پرستاران کار می کشند و حقوق پرداختی به آنها حداقلی است؛ این موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی بیان داشت: طبق ماده 6 اجرای کار قانون بهره وری نظام سلامت، پرداخت حقوق و مزایا پرستاران  باید ترکیبی از ثابت  مبتنی بر عملکرد باشد  و تاکید شده که  عملکرد بر اساس تعرفه ها است اما  با وجود اینکه نزدیک 14 سال است که قانون تعرفه پرستاری در مجلس تصویب شده است این مهم عملی نشده و تاسف بار تر اینکه از بودجه نیز 98 حذف شده است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل خاطر نشان کرد: طبق ماده 8 آیین نامه بهره وری تامین کمبود نیرو جزو تکلیف دولت است و بر اساس این قانون باید پرستاران تامین مالی بشوند و در صورت نیاز بیش از 80 ساعت کار نکنند که برای تحقق این مهم باید اعتبارات سال به سال سال تامین و تا الان باید این کمبود جبران می شد که این امر نیز اتفاق نیفتاده است.

  چرا ردیف پیش بینی کمبود نیرو و جذب نیروی انسانی  پرسنل پرستاری حذف شد؟

به گفته این مسئول پیش بینی کمبود نیرو و جذب نیروی انسانی  پرسنل پرستاری بر عهده معاونت برنامه ریزی و بودجه رئیس جمهور است.به نظر می رسد ظاهرا با مخالفت خود این معاونت عملا این ردیف حذف شده  است ؛که این به نوعی خشونت سازمانی محسوب می شود.

مظفری ادامه داد: وقتی سازمان به تعهدات خود عمل نکند منشا هرگونه آسیب و فشار روحی و روانی  است که از این باب به پرستاران واردمی شود و البته طبق تعریف این عدم تعهد خود خشونت سازمانی  است.

تبعیض و بی عدالتی در نظام پرداختی آن هم در جامعه اسلامی قابل قبول نیست

وی درباره درآمد پرستارها گفت: تبعیض و بی عدالتی در نظام پرداختی آن هم در جامعه اسلامی قابل قبول نیست درحالی که در  کشورهای دیگر تفاوت درآمدها 3تا 4 برابر است اما در کشور ما در عین حال که درآمدها  شفاف سازی نشده است ولی تفاوت درآمدها بین پزشک و پرستار ممکن است از 10 تا 1000 برابر هم باشد که این اجحاف و ظلم در حق پرستاران است.

پرستاری صرفا در بیمارستان خلاصه نشود

شهروز مردای رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این میزگرد با تاکید بر شناساندن حرفه پرستاری در جامعه گفت: پرستاری صرفا در بیمارستان خلاصه نمی شود، چرا که پرستاران هم در حوزه پیشگیری و حوزه بهداشت فعالیت دارند و ایفاگر نقش آموزشی برای خودمراقبتی و بهسازی شیوه زندگی مردم هستند.

وی افزود: وظایف پرستار از پیشگیری از بیماری شروع می‌شود و مراقبت، خدمات مشاوره‌ای، آموزشی، درمانی را دربرمی‌گیرد و تا افزایش توان‌بخشی بیمار منتهی می‌شود.

این مسئول  با بیان اینکه پرستاری آکادمیک در ایران 102 ساله شده است ، بیان داشت: متاسفانه در فعالیت حوزه بیمارستانی، مراقبت پرستاری در اذهان مردم به درستی تعریف و شناسانده نشده است؛ کار پرستار صرفا انجام دادن تزریق و دادن قرص به بیمار نیست؛پرستاری رشته علمی فوق العاده است؛ در خیلی از موارد پرستاران در تشخیص دقیق بیماری به پزشک کمک می کنند.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: همزمان با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی، رشته پرستاری هم نو سازی شده و خدمات جدید پرستاری متناسب با تکنولوژی جدید تعریف وپرستاران نیز آموزش می بینند تا توانمند بشوند چراکه در حوزه بیمارستانی نیز تقسیم بندی زمانی حضور پرستار و پزشک بر سر بالین بیمار 90 به 10 است از همین رو لازم است تا پرستاران با پیچپیده ترین خدمات آشنایی داشته باشند.

پرستاران متناسب با تعریف کار تخصصی جدید، خدمات ارائه می دهند

وی اضافه کرد: تبعا هم راستای پزشک فوق تخصصی که خدمت جدیدی را به بیمار ارائه می دهد پرستاران نیزآموزش های تخصصی می بینند تا این قابلیت را داشته باشند که بتوانند این خدمت را انجام دهند؛خوشبختانه در استان اردبیل پرستاران به آن حد از قابلیت رسیده اند که  متناسب با تعریف کار تخصصی جدید، خدمات ارائه دهند.

مرادی اذعان داشت: در سطح سوم ارائه خدمات پرستاری در مرحله بازتوانی نهایتا این پرستاران هستند که نقش مهم و حیاتی در بازگشت فرد بیمار به زندگی عادی دارند.

وی با تاکید بر نقش ویژه پرستاران در دوران نقاهت، تصریح کرد: حوزه درمان نقاهت و باز توانی موضوعی است که به شدت روی آن کار می شود و تلاش می کنیم  در بحث بازتوانی یک  مقدار از خدمات در بیمارستان و بقیه در کانون گرم خانواده ارائه شود، بدین منظور مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل تعریف شده است البته موانعی هم بر سر راه وجود دارد.

مشکل اصلی مراکز مشاوره پرستاری در منزل،پوشش بیمه ای است

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: مشکل اصلی مراکز مشاوره پرستاری در منزل،  پوشش بیمه ای  است، و اگر این مشکل حل شود می‌توان خدمت را به داخل خانه افراد برد تا با هزینه کمتر بیماران بهبود یابند؛ البته کلیات پوشش بیمه ای این مراکز در شورای عالی بیمه تصویب شده و در حال حاضر در سه استان به صورت پایلوت اجرا می شود.

وی گفت: در حال حاضر در استان اردبیل 20 مرکز مشاوره پرستاری در منزل فعال است و 15 تا 20 متقاضی برای ایجاد این نوع مراکزداریم.

مرادی اضافه کرد: خدمات پرستاری در منزل اگر جا بیفتد ، مقدمه ای برای اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری خواهد شد.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  تصریح کرد: در قالب  کنونی مراکز مشاوره پرستاری در منزل، تعداد کمی از خدمات تعرفه گذاری شده اند  و اگر این مورد حل شود و مشکل بیمه آن نیز رفع شود حضور پرستاران  در خارج از بیمارستان پر رنگ تر خواهد بود.

وی ادامه داد: از رسانه ها انتظار می رود کمک کنند تا پرستار واقعی که فردی دانشگاه  رفته است  و در سه سطح خدمات به مردم ارائه می دهد)در جامعه معرفی شود و مردم به هرکسی کلمه پرستار اطلاق نکنند.

بی عدالتی‎های در حق پرستاران قابل قبول نیست/ سیستم بهداشت و درمان ما به جای سلامت محوری درمان محور و پزشک محورشده است

مظفری با اشاره به اهمیت خدمات پرستاران در حوزه پیشگیری و توانبخشی و بی عدالتی هایی که در این حوزه در حق پرستاران می شود، ادامه داد: اعتقاد ما پرستاران بر این است که یکی از چالش مهم سیستم بهداشت و درمان ما  این است که این سیستم به جای سلامت محوری درمان محور و پزشک محورشده است.

وی افزود: از طرف دیگر نوع آموزش پزشکی و خدماتی که ارائه می دهیم  فی‎فور سرویس است به گونه ای به ازای هر خدمت پول دریافت می کنیم و در عین حال افزایش تعداد پزشکان و رقابت بین آنها سبب ایجاد درمان القایی شده که این امر هزینه گزافی برای فرد بیمار،خانواده و بیمه ها ی سلامت اعمال می کند .در واقع یکی علل بیمه ها ازورشکستگی  همین موضوع بوده است این در حالی  است که اگر این مبلغ و  این میزان از خدمات را درسمت سلامت و پیشگیری به کار ببریم  نه تنها جلوی تولید بیماری را می گیریم بلکه از اشغال تخت هایی که وجودشان برای بیماران حاد ضروری است ،جلوگیری می کنیم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل ا ذعان داشت: وقتی ما اجازه ندهیم که پرستار در قالب بیمه و تعیین تعرفه ها، به مردم خدمات ارائه دهد باعث بروز مشکلات زیادی از جمله اشتغال غیر ضروری تخت های بیمارستانی و افزایش بسترهای غیرضروری ،هدر رفت بودجه سلامت و تحمیل هزینه بر دوش مردم خواهیم شد.بهنام مولایی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل با تبریک روز پرستار به سفید پوشان سخت کوش ،همچنین تبریک این روزبه  دانشجویان و اساتید پرستاری  گفت:  شایسته است که سالی یک بار هم که شده به بهانه روز پرستار به این سخت کوشان خسته نباشید بگوییم و یادی کنیم از درگذشتگان این حرفه د که خدمات ارزنده ای ارائه کرده اند.

پرستارانی منطبق با نیاز جامعه تربیت شود

وی ادامه داد: برای تربیت پرستارانی منطبق با نیاز جامعه باید با برنامه ریزی سنجیده تر پیش رفت و از همه ظرفیت های موجود و توانایی های مجموعه استفاده و ضعف ها را رفع کرد..

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل ضافه کرد: باید پیذیریم که همگام با تحولات سریع علمی در حوزه پزشکی جامعه پرستاری نیز باید رشد کند وآموزش ببیند؛ خوشبختانه  در حوزه آموزش پرستاری اتفاقات خوبی در جریان است.

وی تصریح کرد: چشم انداز حوزه پرستاری و آموزش آن، تربیت پرستارانی متخصص متناسب با حوزه تخصصی پزشکان است؛ همچنین تربیت پرستارانی  متخصص برای بیماری های بومی نیز از رویکرد های آتی دانشکده پرستاری اردبیل است.

مولایی اظهار داشت: در استان اردبیل آمار برخی سرطانها دردناک است و بیماران ما نیاز به خدمات تخصصی در حوزه پزشکی و پرستاری دارند، اما چون اقدامات ما هنزز در این زمینه به نتیجه نرسیده است  خیلی از بیماران ترجیح می دهند این خدمات را در استان های دیگر دریافت کنند اما با برنامه ریزی های صورت گرفته در سالهای بعد شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی افزود: پرستاران  که در بالین حضور دارند در واقع همدم روزهای سخت بیمارند و در تیم مراقبتی و سلامتی وظیفه خطیری را برعهده دارند  و به اذعان پزشکان اگر آنها 1 دقیقه و حداکثر نیم  ساعتوقت خود را به بیمار اختصاص می دهند  پرستاران 24 ساعته در خدمت بیمار هستند.

این مسئول ادامه داد:  بدون تردید اگر پیشرفته ترین تجهیزات و کاربلد ترین جراحان را بکار بگیریم اما از حوزه پرستاری غفلت شود و به آنها فرصت  ارائه آموخته هایشان را ندهیم باید پذیرفت که در روند درمان دچار مشکل خواهیم شد.

نگاه سنتی به پرستار در جامعه ما وجود دارد

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل با بیان اینکه باید به قشر پرستاری توجه ویژه کرد، بیان داشت: نگاه سنتی به  پرستاردر جامعه ما وجود دارد در حالی که بابد بپذیریم که اکنون دانش آموخته هایی داریم که در علوم مختلف با اطلاعات تخصصی در بالین حاضر هستند.

وی تاکید کرد: اکنون در پرستاری به جای رویکرد سنتی یک پارادیم داریم که از الگو و چارچوب ها  و تئوری ها شکل گرفته است؛ بر این اساس در کشورهای پیشرفته در خدمتی که به بیمار ارائه می شود پرستار مستقلانه و با رویکرد خود با بیمار ارتباط برقرار می کند، استارت این شیوه در ایران هم زده شده است

مولایی تصریح کرد: از مردم انتظار داریم با حرفه پرستاری بیشتراز چیزی که هست آشنا شوند، مرد بدانند که حرفه دانشگاهی پرستاری متفاوت از بعضی خدماتی است که بدون هیچ آموزشی در جامعه اتفاق می افتد و پرستاران کسانی هستند  که هم دانش و تجربه لازم را در حوزه پرستاری برای حضور بر بالین بیمار کسب کرده اند.

آمار دانشجویان و امکانات لازم برای آموزش پرستاران در استان اردبیل

 طبق اعلام رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل  دراین استان در دانشکده مامایی و پرستاری 207 دانشجوی پرستاری ،107 نفر دانشجوی اتاق عمل، 81 نفر دانشجوی فوریت های پزشکی و 142 نفر دانشجوی مامایی در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: از سال 92  دانشجویان مقطع تکمیلی کارشناسی ارشد در دانشکده پرستاری اردبیل با هدف تربیت پرستار ویژه راه اندازی شد که صرفا  این پرستاران برای ارائه خدمات با کیفیت در بخش های ویژه  تربیت شده اند. و بازخوردها از موثر بودن خدمات این پرستاران در لحظات طلایی حکایت دارد.

مولایی خاطر نشان کرد: از سال 93،پرستاران داخلی جراحی در اردبیل در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

وی اضافه کرد: پرستاری اورژانس از سال 96 راه اندازی شده  تا این پرستاران با اگاهی کافی و اولویت بندی و با علمی که دارند در بدوشروع درمان و بدون از دست دادن زمان های طلایی خدمات به بیماران  ارائه دهند.

طبق اعلام  رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل ، دانشکده پرستاری 25  ساله اردبیل که با 46 دانشجو آغاز به کار کرد و اکنون حدود 600 دانشجودارد.

وی با اشاره به تعداد دانشکده های اغماری پرستاری موجود در سطح استان اردبیل اظهار داشت: دانشکده پرستاری مشگین شهر، دانشکده پرستاری گرمی و دانشکده علوم پزشکی خلخال که اخیرا حالت استقلال یافته است، دانشکده های اغماری پرستاری در این استان هستند که به ترتیب 119،109 و 124 دانشجوی پرستاری  در این دانشکده ها در حال تحصیل هستند.

طبق اعلام  مولایی 560 دانشجوی پرستاری در دانشکده های دولتی استان اردبیل در حال تحصیل هستند.

 چند درصد دانشجویان پرستاری اردبیل بومی اند؟

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل تاکید کرد: همگام با تحولات جامعه پزشکی، دانشکده پرستاری استان در یک تعامل خوب تلاش می کنیم تا دانشجویان متعهد، متبحرو اخلاق مدارو همدم خوب برای روزهای سخت تربیت کند

بیش از نیاز استان اردبیل به پرستار نیرو تربیت می‎شود

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل اعتقاد دارد :بیش از نیاز استان اردبیل به پرستار، نیرو تربیت می شود.

وی ادامه داد: در چالشی که  هست می گویند ما کمبود پرستار داریم و به طور مداوم  دانشکده ایجاد می کنند در حالی که ما کمبود پرستار و نیروی پرستاری نداریم ما کمبود استخدام و جذب پرستار داریم.

مظفری با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 نفر پشت طرح  پرستاری در استان اردبیل داریم واین عده منتظرند طرح خود را بگذرانند، ادامه داد: حداقل در اردبیل مازاد نیروی پرستاری وجودارد و ما همچنان منتظر مجوز استخدام هستیم، طبق آیین نامه بهره وری معاونت برنامه ریزی مکلف به جذب نیرو بود که این اتفاق هم نیفتاده است.

 هم کمبود پرستار در کشور داریم هم مشکل توزیع نامتوازن

مولایی اما نظر دیگری برای پذیرش دانشجوی پرستاری در حال حاضر دارد؛ وی معتقد است: هم‌اکنون در سطح کشور کمبود نیروی پرستاری داریم و مشکل توزیع نامتوازن نیز وجود دارد.

وی تراکم کاری در بالین را دلیلی بر صحت گفته های خود می داند.

مظفری نماینده جامعه پرستاری در اردبیل معتقد است: البته که طبق شاخص های نسبت پرستار به جمعیت و نسبت تخت به پرستار کمبود داریم اما بر اساس شاخص اموزش پرستاری یا فارغ التحصیل پرستاری ما کمبود پرستار نداریم که هیچ،مازاد نیرو هم داریم چراکه جذبی اتفاق نمی افتد!

وی ادامه داد: اگر وضع به همین منوال پیش برود و بدون جذب فارغ التحصیلان رشته پرستاری در اردبیل فقط  دانشجویی پرستاری پذیرش شود باید منتظر اشباع این رشته هم باشیم  و این وضعیت عملا قدرت چانه زنی این رشته را از بین می برد .

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل در ادامه اظهار داشت: از سال 93 یک شیب افزایشی در تربیت پرستاری در کشوراتفاق افتاده  چرا که کمبودی در سطح کشور احساس می شد که این هم دلایل خاص خود را دارد و قابل بحث است.

نگاه کشوری دلیل ایجاد دانشکده های اغماری پرستاری در اردبیل

وی ادامه داد: اگر در سطح  استان اردبیل هم دانشکده های اغماری راه اندازی شده به دلیل نگاهی است که به این کمبود در سطح کشور وجود دارد و شاید این سیاست باشد تا ما پرستارانی را در سطح استان تربیت کنیم که نیاز استان هایی که این کمبود را دارند، رفع کند.

 شهروز مرادی رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  درباره اینکه چند درصد دانشجویان پرستاری اردبیل بومی اند، اظهار داشت: پذیرش دانشجو  دانشکده های پرستاری به این شیوه است که هرکسی متناسب با علاقمندی و بدون محدودیت محل تحصیل را انتخاب می کند و از حق انتخاب 150 موردی ممکن است این انتخاب برای همه افراد آزاد است و ممکن است فردی از جنوبی ترین نقطه در شمالی ترین شهر ادامه تحصیل بدهد.

وی ادامه داد:  بعد از انتخاب رشته و پذیرش می توان گفت که چند نفر بومی اند.

مظفری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل بیان داشت: به طور میانگین در 6 دانشکده آزاد و دولتی استان اردبیل بالای 50 درصد دانشجویان بومی هستند.

هم کمبود پرستار داریم و هم نداریم!

شهروز مرادی رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل معتقد است هم کمبود داریم و هم نداریم؛ و البته وی بر این نکته تاکید دارد که به دلیل نیاز روز افزون جامعه به رشته پرستاری نمی شود به دلیل خطر اشباع شدن این رشته جلوی پدیرش این رشته را گرفت..

 

وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید به ازای هر تخت 1/8 پرستار و 0/7 نفر زیر گروه پرستاریی داشته باشیم در واقع کل پرسنل پرستاری 2/5  نفر به ازای یک تخت  باید باشد در حالی که اکنون نسبت به تخت موجود نرم پرستاری زیر یک است.

نسبت تخت و بیمارستان در اردبیل چقدر است؟

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  با اشاره به وجود دو هزار و 14 تخت بیمارستانی در بیمارستانهای خصوصی و دولتی اردبیل ، اظهار داشت: برای یک هزارو 561 تخت موجود در سیستم دولتی دانشگاهی استان اردبیل  دو هزارو 3 نفر پرستار داریم که با احتساب این موارد نسبت پرسنل پرستاری دانشگاهی به تخت در مجموع 28/1است اما نسبت پرستار به تخت  در سیستم دانشگاهی که نرمش 8 /1 باید باشد در استان اردبیل نودو نه صدم است  و این نسبت در مجموع بخش خصوصی و دولتی استان اردبیل زیر یک است.

وی اضافه کرد: چرا کمبود پرستار داریم و یک پاسخ ساده به این سوال ؛در مجموع پرنسل پرستاری به تخت زیر یک درصد است.

مرادی اضافه کرد: با توجه به نسبت ها ما کمبود نیروی پرستار داریم و متناسب با این کمبود باید پرستار تربیت کنیم ؛اگر بخواهیم از 28/1 حوزه دانشگاهی به 5/2 برسیم باید  تعداد پرسنل موجود پرستاری در استان اردبیل دو برابر شود.

به گفته این مسئول در کل کشور هم به این نتیجه رسیده اند که برای رسیدن به شاخص استاندارد و نرم جمعیتی باید 120 یا 150 هزار نفر پرستاری که در سطح کشور  داریم به 250 هزار نفر افزایش یابد.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد: طبق آمار سال گذشته 50 هزار نفر دانشجوی رشته پرستاری داشتیم  با احتساب پرستاران موجود باز حدود 80  نفرکمبود پرستار در آینده داریم که باید تربیت شوند اما ما هم اعتقاد داریم که در کنار تربیت باید فضای جذب این پرستاران نیز فراهم شود.

چرا در برخی رشته‌ها جلوی پذیرش دانشجورا گرفتند در پرستاری نه ؟

مرادی  تاکید دارد: نمی توان با این استدلال که رشته پرستاری جذبی ندارد ، جلوی تربیت نیروی پرستاری را گرفت چراکه اگر پرستاری در سه سطح پیشگیری، درمان و بازتوانی بخواهد ایفای نقش کند قطعا خیلی بیشتر از اینها باید نیروی پرستاری تربیت کرد منتهی ابتدا باید زیر ساخت ها را فراهم کرد.

همتی از مسئولین برای جذب پرستاران نمی بینیم

مظفری نماینده جامعه پرستاری در اردبیل با بیان اینکه همتی از مسئولین برای جذب پرستاران نمی بینیم، اظهار داشت: در این شرایط تربیت اضافه شدن نیرو جز اینکه که امید را در بازار کار این رشته از بین می برد و  قدرت چانه زنی سیاست گذارها برای فشار به این رشته را بیشتر می کند،  فایده ای نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد علت تولید بیشتر پرستار از نگاه سیاستگذاران فقط برای اعمال فشر بیشتر به این رشته باشد چرا که اگر قرار بر حمایت بود  باید قوانینی که خودشان در سال 88 و بیش از 14 سال است مصوب و ابلاغ  کرده بودند اجرا می کردنددرحالی که هنوز هم اجرایی نشده است.

برخی از بندهای قانون ارتقا بهره‎وری کارکنان نظام سلامت ناقص اجرا می‎شود

مرادی اما معتقداست: قانون ارتقا بهره وری کارکنان نظام سلامت مصوبه سال 88  از مهرماه سال 90 در کلیه بیمارستانهای دانشگاهی اردبیل اجرا شده است و البته به نکته اشاره می کند که برخی از بندهای این قانون به طور ناقص در حال اجرا است ضمن اینکه در تامین اجتماعی نیز از  2 یا سه سال قبل آغاز شده بود.

وی ادامه داد: دراسفند ماه سال 89 که به کلیه دانشگاه‎های دولتی ازجمله دانشگاه اردبیل مجوز جذب نیرو برای اجرای قانون بهره وری کارکنان نظام سلامت ابلاغ شد سهم دانشگاه اردبیل بیش از چهارصدو چهل  نفر بود که این مجوز صرفا بری پرسنل پرستاری برای اجرای قانون ارتقاء بهره وری  بود

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: قبول دارم طبق برآورد و محاسبه ای که ما انجام دادیم و با در نظر گرفتن ضرایب مربوط به شیفتهای شب وایام تعطیل و کسر ساعت کار که پرستاران مشمول این قانون  شده اند ، باید تعداد مورد نیاز و پرسنل پرستاری که جذب می شدند دو برابر سهمیه موجود بود اما  درآن مقطع سیستم ظرفیت جذب این تعداد پرستار را داشت؛ فلذا آزمون دراسفند 89  بر گزار شد و درجریان سه ماهه دوم سال 90 این نیروهاوارد سیستم کار شدند.

وی تصریح کرد: از اول مهرماه سال 90 که قانون ارتقا بهره وری کارکنان نظام سلامت در کلیه بیمارستانهای دانشگاهی اردبیل  اجرا شده است قسمت مربوط به کسر ساعت کار، ضرایب مربوط به ایام تعطیل و شیفت شب را به طور کامل انجام دادیم ، منتهی قسمتی که مربوط به مشاغل  سخت و زیان آور در  بحث بازنشستگی و برخی بخش ها از جمله  بخش سوختگی و اعصاب و روان که ساعت کاریشان کمتر و مدت مرخصی شان دوبرابر می شد، نه اینکه این قانون اجرا نشده بلکه به طور کامل اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: تقریبا قسمت مربوط به مرخصی  بخش سوختگی را اعمال می کنیم.

مرادی تشریح کرد: بخش بازنشستگی پرسنل بازنشستگی نیز در قالب  مشاغل سخت و زیان آور گنجانده است به گونه ای که دولت مصوب کرده و آیین نامه اش به دانشگاه ها ابلاغ شده است البته در این بند سنوات ارفاقی پرستاران بالین به سه سطح تقسیم شده است  که با توجه محل کاری که فرد درآن کار می کند بعضی از بخش ها  به ازی هر سال یک ماه سنوات ارفاقی و بعضی بخشها دو ماه و آنهایی که بالاترین سختی کار رادارند به ازای هر سال سه ماه سنوات ارفاقی می گیرند؛ طبق این قانون اگر پرسنل پرستاری24 سال در بخشی که شامل ضریب سختی کار می شود کار کند میتواند با 30 روز باز نشسته شود .

وی ادامه داد: همان طور که آقای دکتر مظفری نیز اشاره دارند و باید نیز این مهم اجرایی بشود و طبق قانون بهره وری سلامت پرستار با20 سال کار 30 روزه باید بازنشسته شده و نیازی به پرداخت حق بیمه و بازنشستگی سهم کارمند ندارد که این قسمت از این قانون هنوز اجرایی نشده است البته اخیرا اقداماتی در این خصوص  صورت گرفته است.

به گفته مولایی اگر درمورد تعداد پرستان صرفا  با شاخصی مثل تخت قضاوت کنیم ممکن است آمار معقولتر به نظر برسد  ولی اگر ما دیدگاه وسیع تری داشته باشیم  و بدانیم که اصلا فلسفه پرستاری محدود به بالین و تخت و بیمارستان نمی شود و ما الان برنامه ریزی هایی درسطح بین المللی می کنیم  که بر این اساس برای پرستاران جایگاهی در جامعه تعریف شود. و خدمات پرستاری جامعه محور بشود، کما اینکه وزارتخانه از هفته آینده طرحی را به عنوان غربالگری از هفته آینده به مدت صورت یک هفته در سطح بیمارستانهای استان برگزار خواهد کرد که البته این طرح نیز در راستای کشاندن پرستاران از بالین به سطح جامعه است

رئیس رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل ادامه داد: از دیدگاه بهره گیری از خدمات پرسنل پرستاری در سطح جامعه است که نباید تنها به دنبال تعداد پرستار باشیم بلکه باید بستر  فراهم کنیم و با برنامه ریزی از پرستاران در سطح جامعه کمک بگیریم چراکه اگر در عرصه پیشگیری دو قدم برداریم مطمئن باشید که تعداد متقاضی بیمارستان ها کمتر شده و هزینه تراشی ها از بابت تخت های اشغالی بیمارستانهای کمتر خواهد شد

وی تاکید کرد: اگربرنامه ریزی درست در حوزه پیشگیری داشته باشیم و ازخدمات پرستاران در این حوزه بهره ببریم و درکنار آن از خدماتی معاونت حوزه بهداشت  انجام می دهد استفاده کنیم،  آن موقع باید گفت که کمبود پرستارهای ما بیش از بیش خواهد بود. 

فارغ التحصیلان بیکار رشته پرستاری در اردبیل چقدر است؟

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل با بیان اینکه در رابطه با تعداد فارغ التحصیلان رشته پرستاری و کمبود تعداد پرستار فقط مربوط به ایران نیست دو سال قبل در نشست جامعه جهانی پرستار در ژنو  اعلام شد که 28 میلیون نفر کمبود نیروی پرستاری  در جامعه جهانی داریم، البته در ادامه این اعلام  نحوه برخورد کشورها نیز مهم بود ، کشورهای پیشرفته که شروع به جذب نیروی آموزش دیده از دیگر کشورها کردند اما برعکس  در ایران  ما هنوز نتوانسته ایم نیروهای آموزش دیده مان را  حتی در حد استانداردی که خودمان تبیین کردیم، جذب کنیم.

استاندار جذب پرستار در بیمارستان محقق نشده است

وی به بیان اینکه دکتر مولایی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل، از نگاه صرفا آموزشی و نگاه توسعه ای با توجه به نیاز روز افزون جامعه،  به تربیت نیروهای بیشتر تاکید دارد، اظهار داشت: اما کدام توسعه؟ ما الان حتی در جذب استاندارد1/8 پرستارانمان در بیمارستان  محقق نشده  است و مشکلات مالی را عامل جذب نشدن ها می دانند؛ اگر بودجه نیست برای کارهای دیگر هم نباشد !؛ آیا نمی شد در طی این سالها سالانه مقدار بودجه مورد نیاز را تقسیط کرد تا سالانه دولت و مجلس توان پرداخت داشته باشد؟  به نظر می سد  اراده ای برای  جذب متخصصان آموزش دیده وجود ندارد.

ناصر مظفری  رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل  و نماینده جامعه پرستاری در استان اردبیل بیان داشت: اگر این اراده وجود نداشته باشد از جیب ملت برای تربیت پرستار خرج می شود وآن وقت براحتی این نیروهای متخصص را در اختیار کشورهای دیگر قرار می دهیم.

وی با اشاره به جذب 400 نفری  پرسنل نیروی پرستاری طبق قانون بهره وری نظام سلامت در اردبیل، بیان داشت : اینکه اردبیل جزو معدود استانهایی بوده که  این نیروها را جذب کرده افتخار بزرگی است اما باید توجه داشت که اکثر این افراد جذب شده به شکل شرکتی در این سیستم مشغول به کار بودند و طبق آمار تنها 40 درصد نیروهای جذب شده  طبق قانون بهروری  نظام سلامت در اردبیل نیروهای جدید بوده اند.

نماینده جامعه پرستاری در اردبیل بیان داشت: مردم ما این لیاقت را دارند که بهترین خدمات را دریافت کنند و از طرف دیگر پرستار نیز باید در محیطی آرام این خدمات را  به مردم ارائه دهد.

به گفته این مسئول در کشور ما کارهای خارج از استاندارد به پرستار تحمیل می شود که این فشار مضاعفی به این قشر زحمتکش وارد می کند در عین حال پرستاران در معرض خشونت حرفه ای هستند، فلذا اعتقاد داریم که دولت به عنوان متولی سلامت  و هم از این منظر که متولی سلامت کارمند خود است باید به پرسنل پرستاری توجه ویژه داشته باشد .

 وضعیت پرستاران خرید خدمتی دراستان اردبیل چگونه است؟ 

مرادی رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در راستای رفع کمبود پرستاری اینگونه نیست که هیچ گامی برداشته نشده است؛ از نظر عددی پرسنل پرستاری سال به سال در حال افزایش است و همچنین نسبت پرسنل به تخت نیز در حال افزایش است.

مظفری گفت: چند درصد نیزوهای موجود طرحی هستند؟ 25 درصد!

مردای  گفت: وزارتخانه از روش های مختلف از جمله پیمانی ، قرارداد کار معین نیرو جذب می کند.

مرادی رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  ادامه داد: از سال 93 که چارت بیمارستانی بروز رسانی نشده بود چون ردیف خالی پرستاری نبود درقالب پیمانی نمی شد نیرو جذب کرد ، از همین رو تلاش شد تا برای تقویت بدنه پرسنل پرستاری دانشگاه  در قالب قرداد کار معین از اوایل سال 93 دانشگاه جذب نیرو کند، البته با پیش بینی اینکه اگر طرح تحول سلامت اجرا شود بار کاری بیمارستانها و پرسنل افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی به این علت که دانشگاه ردیف کاری  ندارد این بار هم به موضوع ایراد گرفت در این برهه یا باید عقب نشینی می کردیم یا در راستای تقویت بدنه موجود پرسنل پرستاری در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی روند جذب را ادمه می دادیم که در این راستا  قرار شد به آگهی استخدام  219  نفر خرید خدمت پرسنل پرستاری زده شد و این تعدادکه بیشترشان کارشناس پرستاری بود  با قرارداد خرید خدمت و البته متفاوت از آن چیزی که در ذهنیت ها راجع به اینگونه قرار دادها وجود دارد ، استخدام شدند.

 رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد:قراردادی که با شرکت بسته شده به عنوان اداره مدیریتی است یعنی شرکت طرف قرار داد حق الزحمه مدیرتی ش  را می گیرد در حد 2.5  بقیه امورات مالی این همکاران مستقیما از طرف ستاد مرکزی دانشگاه صورت می گیرد.

در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حتی یک نفر هم پیدا نمی شود که بگوید بیمه ما پرداخت نشده است.

وضعیت پرداختی ها به  نیروهای  شرکتی چگونه است.آیا رقم دریافتی آنها از پیمانی ها  کمتر است؟

حقوق و مزایای این نیروهای شرکتی بر اساس اشل قانون کار که در آن حقوق بازنشستگی و حقوق و سنوات در آن تعریف شده  پرداخت می شود بر اساس این اشل  و ته لیست رقم نهایی هرچه شده در قالب چک دو امضایی که (رئیس دانشگاه ویا معاون توسعه دانشگاه به نیابت و شرکت طرف قرارد ) به بانک می رود و پول از طریق بانک مستقیما به حساب فرد ریخته می شود.

 برعکس آنچه که تصور می شود رقم دریافتی نیروهای پرسنل پرستاری شرکتی نسبت به نیروهای پیمانی دانشگاه  هم سابقه 15 تا 20 درصد بیشتر است ؛ البته منظور ما  نیروهای دانشگاه رفته  جذب شده در دانشگاه است  نه در اصطلاح عامیانه که به هرکسی پرستار اطلاق می شود.

 مطفری اما با بیان این که پرداخت حقوق خرید خدمت ها از محل درآمد دانشگاه به صلاح نیست، گفت: این بودجه می توانست صرف نیازهای دیگر دانشگاه بشود.

وی پرداخت های  متفاوت به پرستاران شرکتی را رد کرد و هفته آخر هرماه گواهی کار این افراد تایید و حقوق آنها پرداخت می شود کما اینکه به خاطر طی این روند ممکن است  حقوق پرسنل پرستاری شرکتی چند روز دیرتر از نیروهای پیمانی  پرداخت شود.

همزمان با پرداخت حقوق اضافه کار آنها هم پرداخت می شود الان بقیه پرسنل تا شهریور ماه اضفه کاری شان را دریافت کرده اند اما  اضافه کاری پرسنل شرکتی  تا پایان آذرماه پرداخت شده است.کارانه این همکاران همزمان با بقیه همکاران پرداخت می شود. و تاخیری در این خصوص نیست.

 آمار فارغ التحصیلان پرستاری بیکار در اردبیل؟

مرادی:  هیچ کس نمی تواند آمار دقیقی از آمار پرستاران فارغ التحصل بیکار نمی تواند بدهد چراکه  در پرستاری بحث بومی گزینی مطرح نیست و هرکسی در هر جا می تواند داوطلبانه تحصیل کند و حتی بسته به شرایط فارغ التحصیلان بومی نیز ممکن است د سایر شهرها مشغول به کار باشند از این رو دادن آمار دقیق فارغ التحصیلان بیکار پرسنل پرستاری ممکن نیست؛ اما خوشبختانه بازار کار پرستاری بالااست؛ الان  پرستاری جزو10 رشته مورد انتخاب دواطلبان کنکور است.

مظفری: با توجه به گذراندن طرح توسط دانشجویان برای ازاد کردن مدرشان اجباری است و بدون آن استخدامی در کار نیست  در حال حاضر بیش از 100 نفر  منتظر شروع طرح پرستاری هستند  که این زقم برای اردبیل رقم بالایی است کما اینکه  اگر نگاه توسعه ای هم به تولید پرستار داشته باشیم باز با وجود 6 دانشکده پرستار در این استان که سالانه 600 نفرپذیرش دارند و همه ساله تعدادی فارغ به نظر می رسد این میزان تولید پرستار برای اردبیل مازاد و بیش از نیاز است.  

حتی استانی چون آذربایجان شرقی که کمبود پرستار داشت حالا دیگر جذب ندارد گرچه ممکن است در تهران  به خاطر فعال بودن بخش خصوصی  نیاز به پرستار باشد اما در آنجا نیز به دلیل درآمد پایین به کارهای دیگر روی آورده اند.

 مهاجرت پرستاران به خاطر بیکاری  و تفاوت درآمدی به خارج

تاکید می کنم در شرایط کنونی ما مازاد پرستار داریم البته کمبود پرستاری ما به واسطه کمبود استخدام نبود جذب، نبود ردیف استخدامی و عدم اجرای  قوانین مصوب و شاخص های تعیین شده از سوی دولت است که اگر اینها اعمال شود نیاز به پرستار خواهیم داشت.

 در شرایط فعلی خیلی از پرستاران به خاطر بیکاری  و تفاوت درآمدی  که  با کشورهای همسایه وجود دارد ، مهاجرت می کنند؛ حتی آمارهای غیر رسمی متفاوت  از خروج سالانه 1000 نفری پرستاران  خبر می دهند.

خیلی از کشورها به خاطر سطح علمی  بالای پرستاری ایران متقاضی پرستاران ما هستند  اما چونکه پرستاری یک رشته علمی  ارتباطی است و پرستار باید با زبان و فرهنگ کشورآشنا باشد از همین رو است   تسلط نداشتن زبان مانعی رای مهاجرت  شده و اگر مشکل زبان نداشتیم خیلی از پرستاران  ما مهاجرت می کردند.

 برخی از مسدولین بر این باورند که مهاجرت پرستان ایرادی ندارد و جلوی این مهاجرت را نمی گیرند اما این مسئولین به  پاسخگوی آن نیستند که  متولیان سلامت کور ابتدا باید  شاخص های  استاندارد را در جامعه  عملی کنند و بعد در آن سمت و سود حررکت کنن.

هر سال چند نفر فارغ التحصیل از دانشکده های اردبیل فارغ التحصیل می شوند؟

مولایی در این خصوص گفت: در سال 94 و 95 پذیزش در رشته های پرستاری 55و 57 بوده  است که بعضی از افراد انتقال و یا تغییر رشته داده ند و در گروه های دیگرپذیرش  20 یا 25 نفربوده است با احتساب این ارقام  و با وجود 6 هر دانشکده  پرستاری سالانه 350  نفر دانش آموخته رشته پرستاری فارغ التحصیل می شوند که برخی نیز بومی استان نیستند.

  دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پذیرش پرسنل پرستاری  به جزمصاحبه رشته فوریت پزشکی هیچ دخل و تصرفی ندارد وپدیرش دانشجو  به صورت متمرکز انجام می شود. 

 مردای گفت: در بحث استخدام  پرسنل پرستاری اولویت در شرایط  مساوی با نیروهای بومی است  و نوعا بومی اردبیل تمایل به استخدام  خود اردبیل دارد و در 99 درصد شرکنندگان آگهی استخدام دانشگاه نیز بومی اند؛ طبق قانون تا 50 درصد ظرفیت استخدام باید بومی باشد و  50 درصد باقیمانده نیز در شرایط مساوی الویت استخدام  با نیروی بومی است و بدین تریب در جذب نیرو عمدتا برای خود استان اختصاص می یابد.

 

 استخدامی جدید داریم؟

مرادی : در استخدامی های چند سال اخیر  به ندرت پذیرفته غیر بومی داشته ایم. عمدتا بدین تریب در جذب نیرو عمدتا برای خود استان اختصاص می یابد.

 در رشته پرستاری تعداد فارغ التحصیلان ما بیشتر جدب ما است اگر آنچه که در برنامه ششم توسعه  پیش بینی شده ، عملی شود قطعا  به نیروی بیشتری نیاز خواهد بود. 

حقوق پرستاران نسبت به پزشک چگونه است ؟ و اجرای تحول نظام چه تاثیری بر حقوق پرستاران داشت؟

  مرادی  بیان داشت: همزمان با اجرای  طرح تحول نظام سلامت اتفاقات خوبی در پرداختی های کارکنان غیر پزشکی شاغل بیمارستان اعم از پرستار، آزمایشگاه و رادیولوژی و ..) رخ داد؛ بدین صورت که پرداخت ها مبتنی بر عملکرد شد بر این اساس  هرکس در حد موظف کار کرد درآمد متعارف گرفت بیشتر از حد موطف کار کرد درآمدش بیشتر شد.

 علاوه بر این طبق طرح قاصدک پزشک که در ازای خدمت پزشک زقم ریالی تعریف می شود که در  27/5 درصد از این رقم در قلب کارانه .به پرسنل غیر پزشک اختصاص پیدا. می کند.

 قبل از اجرای طرح تحول خرداد کارکنان علاوه بر حقوق اضافه کاری و کارانه دریافت می کردند که اضافه کاری آنها ماه به ماه اما کارانه 7 یا 8 ماه یک بار پرداخت می شد.

 93 در مقایسه با خرداد 92،در حالت مقایسه ای خرداد 93 که طرح تحول سلامت آغاز شده بود اگر با خرداد 92 که هنوز تحولی رخ نداده بود شاهد  افزایش 5/2 برابری در نظام دریافتی پرسنل کارکنان غیر پزشکی  را شاهد بودیم.

منتهی دریافتی پزشکان  بعد از اجرای طرح تحول سلامت بحث دیگری است.

تفاوت حقوق پرستار و پزشک از کجا تا کجا؟

مظفری معتقد است: در مقایسه درآمد پزشکان با پرستاران آنچه  اهمیت دارد صرف مبلغ درآمد این قشر جامعه نیست بلکه  در اینجا این مقوله عدالت و  نگاه عادلانه به پرداختی است که باید به آن پرداخته شود.

 باید نوع بحث متفاوت باشه شاید سایر گروه های جامعه از پرستاران هم کمتر بگیرند فلدا این تداعی خواهد شد که معلم و پرستار هر دو کامند دولت هستند و دریافتی معلم کمتر است.

در چهل سالگی  انقلاب پرستاران انتظار دارند بی عدالتی  و تبعیض در سیستم پرداخت ها از بین برود چراکه عدالت جزو شعارهای اصلی انقلاب اسلامی و مفاد اصلی قانون اساسی و ازمطالبات مردم است.

آنچه که آزار دهنده است اینکه در سیستم بهداشت و درمان تبعیض و بی عدالتی در سیستم پرداخت ها وجود دارد  که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد؛ با زرنگی اعلام می کنند که درآمد پرستاران بعد از اجرای طرح تحول سلامت 2/5 برابر شده  اما کسی نمی پرسد که درآمد پرستاران که در صف اول خط درمان قرار دارند وارتباط آنان با مددجویان بیشتر از پزشکان است چقدر بوده و الان چقدر شده است و تفاوت درآمد بین پزشک و پرستار  چقدر است؟

 طبق اذعان  خود بزرگان پزشک کشور از جمله مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشکان متخصص در ایران بیش از 7 برابر در آمد پزشکان آمریکاست.و یا حسن زریقت وزیر اسبق گفته است درآمد یک ساعت کار پزشکان فوق تخصص در بخش خصوصی برابر 200 ساعت کار پزشکان آلمانی است

 ما خواستار شفاف سازی درآمد بین گروه های حرفه ای هستیم چیزی که علی رغم اینکه جزو شعارهای اصلی  ما بوده تاکنون وجود نداشته است؛ در کشورهای بزرگ دنیا درآمدها روی سایت  قرار داده می شوند تا همه ببینند.

درآمد پزشکان متخصص ایرانی چندین برابر شورهای سوسیالیتی چون آلمان و سوئد  و کشورهای کاپیتالیستی چون آمریکا است.

براساس گزارش اداره کار آمریکا در 25 مارس 2015،متوسط سرانه سالانه درآمد یک جراح در آمریکا 240 هزارو 400 دلار و متخصص داخلی 190 هزارو 530 دلار و پرستار 69 هزارو 790 دلار است یعنی تفاوت درآمدی پزشک  متخصص و پرستار حدودا سه برابر  و در بیشترین حالت 3.5 برابر است.

حدود متوسط  سایر مشاغل در آن مقطع 47 هزار و 230 دلار بوده که این میزان درآمد از درآمد پرستاران کمتر و یک سوم درآمد پزشکان است.

 بر اساس گزارش سلامت بریتانیا در مهر 93،دریافتی سالانه پزشکان و پرستاران  و سایر مشاغل به ترتیب  74  هزارو 31 هزار و 27 هزار پوند بوده که این آمار نیز  موید بالاتر بودن  دریافتی پرستاران انگلیسی  نسبت به سایر مشاغل  خبر می دهد.

در کشور آلمان نیز یک  دریافتی  یک  پزشک متخصص کمتر از سه برابر دریافتی یک پرستار است ؛ در اروپا نیز پرستاران  به اندازه یک سوم حقوق پزشکان حقوق دریافت می کنند؛ در کشور همسایه ترکیه نیز تفاوت درآمدی پزشک و پرستار 2.4 و در عربستان 1.5 برابر است

با نگاهی به این آمار و ارقام می بینیم که پرستاران در ایران کمتر دریافت می کنند که این نگاه تبعیضی  طبیعتا تبدیل به یک شکاف طبقاتی شده و از منظر اجتماعی و سازمانی و آرامش روانی پرستاران قابل قبول نیست.

برخی ها مطرح می کنند که پرستار هم کارمند دولت است و نباید گله ای از ببت حقوقش داشته باشند چراکه از سایر کرامندها بشتر می گیرند، ما می گوییم در کل دنیا متوسط دریافتی پرستاران  بواسطه سختی شغلشان از سایر مشاغل  بیشتر است و اگر این اتفاق در ایران نیز بیفتد  مغایرتی با سایر دنیا ندارد کما اینکه پرستاران در دنیا بر اساس استاندارد کار می کند و پرستار ایرانی به جای دونفر کار می کند و اینقدر دریافتی دارد.

در ایران شفافیت درآمدی نیست، فقط زیر میزی که در فروردین سال 93 اعلام شده 7 تا 10 هزار میلیارد تومان بوده است وبه علاوه باید  فرار مالیاتی را به حساب آورد  مقایسه با سایر کشورهارقم فرار مالیای ما، رقم بالاتری است ؛اصل اعتراض پرستاران به عدالتی و نبود تناسب است و گرنه مقصود مبلغ نیست  کما اینکه اگر پرستاری حقوق 10 میلیونی هم بگیرد اما تناسبی با حقوق پزشکی نداشته باشد باز هم شاهد اعتراض های پرستاران خواهیم بود.

 پرستاران در حوزه تعرفه گذاری  انتقادات بسیاری دارند؛ چرا 27.5 درصد k پزشک باید به پرستار اختصاص یابد مگر پرستار نیروی تخصصی نیست و مگر تعرفه های پرستاری شامل درآمد بیمارستان نمی شود ؟ ما به این هم اعتراض داریم. متاسفانه خدماتی که پرستاران ارائه می دهند به نام پزشکان ثبت می گردد و هزینه آن به جیب پزشکان می رود و این به نوعی عدالت در پرداخت ها را از بین برده است.

 ما به این معترضیم  چرا که پرداخت ها به گونه ای شده که به پرستاران می گویند از صدقه سری کار پزشک این تعرفه هارا دریافت می کنید.

از منظر دفاع از حقوق مردم هم همین بحث را داریم وقتی شرط کارانه براساس میزان کار قرار  داده شود  به درخواست ها و درمانهای القایی منجر می شود. شاهد این قضیه  پیشامدهای بعد از تامین نشدن بودجه کارانه و تعیین سقف است

سوال از وزارت بهداشت و متولی سلامت این است که اگر 200 یا 300 میلیون دریافتی پزشکان بر اساس شرط کارانه ، واقعا نیاز مردم بوده والان چرا مردم را از این نیاز محروم کردید؟و اگر غیر از این بود چرا از جیب مردم این هزینه  برداشت شده است؟ نوع حساب فی فور سرویس اشتباه است.

 پرستار و پزشک موظف به انجام یک سری وظایف هستند؛ بهترین حالت  تعیین سطح منصفانه نسبت درآمدی پزشک و پرستار با نگاه به دنیا است باید این نسبت را به حد معقول برسانیم چراکه این تفاوت درآمدی کنونی یک خشونت سازمانی است.

 علی رغم اینکه طرح تحول سلامت برای ارتقا کیفت سلامت مردم بسیار تاثیر گذار بود  اما در ادامه نگاه یک سویه و اعمال تبعیض در پرداختی ها باعث نارضایتی در بدنه بهداشت و درمان شد.

گفتگو از: سمیه شاهی و محمد مددی

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص

  از سوی دیگر آنها برای جبران وضعیت درآمدی خود راهی شهرهای بزرگ ایران شده‌ و به نوعی بیماران مجبورند برای برخورداری از خدمات آنها بار سفر ببندند. در نگاهی کلی، وضعیت پزشکان در ایران به لحاظ کمیتی طی چهار دهه گذشته شکلی صعودی داشته است. داده‌های منتشرشده از سوی سازمان نظام‌پزشکی نشان می‌دهد که جمعیت پزشکان پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته است. تعداد پزشکان عضو سازمان نظام پزشکی از حدود ۱۵ هزار نفر در سال ۱۳۶۵ به حدود ۱۴۸ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این آمار به این معناست که در سال ۱۳۶۵ به ازای هر ۳۳۹۳ نفر، یک پزشک در ایران بوده در صورتی که در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۵۶۸ نفر، یک پزشک طبابت می‌کرده است. البته آمار استانی تعداد کادر درمانی، نشان‌دهنده توزیع نامتوازن آنها در استان‌های گوناگون است. با وجود آن‌که استان‌های مرکزی مانند تهران و اصفهان دارای بیشترین میزان پزشکان، ماماها و دندانپزشکان در کشور هستند، استان‌های حاشیه‌ای مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان و آذربایجان‌غربی نسبت به دیگر استان‌ها دچار محرومیت هستند. این وضعیت می‌تواند سبب افزایش آسیب‌های ناشی از عدم دسترسی به امکانات درمانی کافی در استان‌های محروم شود و از سوی دیگر، تمرکز امکانات در شهرهای مرکزی، کیفیت خدمت‌رسانی به تمام گروه‌ها و مناطق را کاهش می‌دهد. در همه این سال‌ها هشدارها به‌واسطه کمبود پزشک عمومی در ایران بسیار بوده، آن‌قدر که شورای انقلاب فرهنگی قانونی وضع کرد که ظرفیت آموزش پزشک هر سال به صورت پلکانی ۱۵ درصد افزایش یابد اما آنچه بیشتر از این کمبود پزشک هشدارآمیز به نظر می‌آید، تجمع پزشکان در شهرهای بزرگ و خالی‌ماندن شهرهای دیگر از حضور و خدمات پزشکان متخصص و عمومی است. 

دیگر خبرها

  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • نخستین گروه پزشکان ایرانی داوطلب به حج عمره اعزام شدند
  • امشب اولین گروه پزشکان حج و زیارت عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل