Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با حکم رهبر انقلاب به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه انتخاب شد. در این گزارش نگاهی به سوابق و زندگی‌نامه ششمین رئیس دستگاه قضا در جمهوری اسلامی داریم. ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان ششم رئیس قوه قضاییه معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین بهانه تلاش شده تا در این گزارش مروری بر مهمترین جایگاه‌ها و اقدامات رئیسی در نزدیک به چهار دهه  فعالیت وی  بپردازیم.

"رئیسی" از عملکرد سه ساله خود در آستان قدس به مردم گزارش می‌دهدرئیسی: 10 شرکت "زیان‌ده" آستان قدس را به "سودده" تبدیل کرده‌ایم + فیلم

 

«سید ابراهیم رئیس‌الساداتی» معروف به رئیسی در سال 1339 در شهر مشهد متولد شد.  وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدرسه جوادیه، وارد عرصه طلبگی و دروس حوزوی شد.

رئیسی ابتدا وارد مدرسه نواب شد و مدت کوتاهی در آنجا به تحصیل پرداخت و سپس برای گذراندن مقدمات شامل ادبیات، منطق، معانی و بیان به مدرسه علمیه آیت الله موسوی نژاد رفت. وی در کنار فراگیری فقه و اصول، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت الله احمد بهشتی و دوره شناخت را محضر آیت‌الله شهید مرتضی مطهری تلمذ کرد و درس نهج البلاغه را نزد آیت الله نوری همدانی گذراند.

حجت‌الاسلام رئیسی در حال سخنرانی برای رزمندگان دفاع مقدس

ورود وی به عرصه فعالیت‌های اجرایی به سال 1359 و دادیاری شهرستان کرج برمی‌گردد. رئیسی پس از مدت کوتاهی که این سمت بود، با حکم آیت‌الله قدوسی( دادستان کل وقت) به عنوان دادستان کرج معرفی شد. وی سپس در سال 64 به عهده‌دار مسئولیت جانشینی دادستان دادگاه انقلاب تهران شد.

اقدامات او در سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران مورد توجه حضرت امام خمینی قرار گرفت و موجب شد تا با گرفتن احکام ویژه‌ای از حضرت امام، مسئول مستقیم رسیدگی به مشکلات قضایی برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان شود.

پس از رحلت امام خمینی، با حکم آیت‌الله یزدی که ریاست وقت قوه قضاییه را برعهده داشت، به مدت 5 سال به عنوان دادستان تهران در حدفاصل سالهای 68 تا 73 منصوب شد. 

پس از فراغت از مسئولیت دادستانی تهران در سال 73، به مدت 10 سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده گرفت. 

رئیسی در سالهای آخر  دوران  ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر قوه‌قضاییه در سال 83  از سوی آن مرحوم  به عنوان معاون اول رئیس قوه قضاییه منصوب شد و در این مسئولیت نیز حدود 10 سال به فعالیت پرداخت. وی در سال 93 نیز از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی به مدت دو سال عهده‌دار مسئولیت دادستانی کل کشور شد. 

رئیسی همچنین علاوه بر این مسئولیت‌ها از سال 91 تاکنون با حکم رهبر معظم انقلاب، در قامت دادستانی کل ویژه روحانیت نیز انجام وظیفه می‌کند.

رئیس جدید قوه قضاییه در پی فوت آیت‌الله طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی در سال 94، با حکم رهبر انقلاب تاکنون مسئولیت تولیت‌ آستان قدس رضوی را برعهده داشته است.

رئیسی همچنین از سوم مهر ماه سال 95  تدریس دروس خارج فقه که عالی‌ترین سطح دروس حوزوی محسوب می‌شود آغاز کرد.

رئیس جدید قوه قضاییه در حال تدریس دروس خارج فقه در مدرسه نواب

انتهای پیام/

R1455/P/S1,1412/CT7 واژه های کاربردی مرتبط قوه قضائیه سیدابراهیم رئیسی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قوه قضائیه سیدابراهیم رئیسی قوه قضائیه سیدابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند

برنامه‌های شب های قدر در حرم مطهر امام خمینی(س) هر شب از ساعت 23 برگزار خواهد شد و  رییس قوه قضاییه و رییس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم در حرم امام سخنرانی می کنند.

به گزارش جماران، برنامه شب‌های قدر در حرم مطهر امام خمینی(س) به شرح زیر است:

 

شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت(ع) حاج حمید رمضان‌پور

مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) سیدعلی محمد سادات رضوی

سخنرانی رئیس قوه قضائیه حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای

مراسم احیاء توسط جناب حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی

 

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت(ع) حاج اسدلله عرب‌سرخی

مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) حاج احمد زمانی

سخنرانی رئیس جمهوری حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

مراسم احیاء توسط جناب حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی

 

شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت(ع) حاج احمد خلف‌زاده

مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) حاج مهدی منصوری

مراسم احیاء توسط جناب حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی

دیگر خبرها

  • دستورات مهم رئیسی پس از یک جلسه ۳ ساعته + جزئیات
  • ثبت۵۸۸ تقاضای مردمی در سامانه سامع قوه قضائیه
  • برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند
  • تأکید رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: نباید اجازه دهیم از بسیج یک وجهه ترسناک برای مردم درست کنند/ مسئولان و مدیران نظام اسلامی باید در طهارت نفس و در پاک‌دستی برای بقیه الگو باشند/ مراقبت از پاک‌دستی فقط با نظارت فیزیکی بسیج ادارات حاصل نمی‌شود؛ کارهای فرهنگی لازم است
  • دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
  • فیلم| ابراهیم رئیسی، دوست دارد چه کسی رئیس مجلس شود؟
  • (ویدیو) ابراهیم رئیسی، دوست دارد چه کسی رئیس مجلس شود؟
  • تسلیم کارزار ۱۶ هزار نفری جامعه پزشکی به قوه قضاییه
  • رسانه پایداری گزینه‌های معاون اولی محسنی اژه‌ای را معرفی کرد