Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی گفت: سال آینده صدمین سال تولد استاد مطهری(ره) و چهلمین سالگرد شهادت ایشان است که جا دارد هنرمندان، کارهای فاخری ویژه استاد مطهری(ره) ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حبیب رضا ارزانی» عصر امروز (پنجشنبه 16 اسفند) در آیین اختتامیه نخستین جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر کشور که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رجب و شب لیله الرغائب، عنوان کرد: شب لیله الرغائب شبی است که آرزوها و آمال شما به پیشگاه حضرت معبود می‌رسد و انسان می‌تواند به خدا نزدیک تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: در شب لیله الرغائب، ملائکه الهی هبوط می‌کنند و صدای شما را به محضر حق تعالی می‌رسانند و درخواست شما در این شب رحمت خاص ویژه تر شنیده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی تأکید کرد: زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه علیهاالسلام شب نورانی لیله الرغائب را که احسان ویژه از سوی خداوند متعال است، از دست ندهند.

 

وی در ادامه ضمن قدردانی از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در برگزاری و میزبانی نخستین جشنواره روستا و عشایر کشور در حوزه هنرهای تجسمی، گفت: ما با توجه به رویکرد جدید وزارت در تلاش هستیم تا اعتبارات بودجه‌ای محدود وزارت را به سمت شهرستان‌ها و استان‌ها و به صورت خاص به سمت روستاها و عشایر ببریم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: روستاییان و عشایر کشور ما ولی‌نعمتان ما و حامی انقلاب اسلامی، نظام و اسلام هستند که در همه صحنه‌ها پیشگام بودند و باید به طور خاص هم دیده شوند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی یادآور شد: توجه به روستاییان و عشایر تنها صرف بودجه برای آنان نیست، بلکه خلاقیت‌های روستاییان و عشایر باید دیده شود و کارهای ارزشمند خود را عرضه کنند.

 

وی تصریح کرد: آثار روستاییان و عشایر نه تنها با آثار شهر رقابت می‌کند، بلکه بسیاری از آنها برتری دارد و خلاقیت در آنجا بیشتر، برتر و فزون‌تر است.

 

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: امروز امکانات زیادی در شهرها وجود دارد و همین امکانات باعث رشد مردم شهر شده است، اگر همین امکانات در اختیار روستاییان و عشایر قرار بگیرد، رشد در آنجا چند برابر شهر خواهد بود، زیرا خلاقیتی که در آنجا وجود دارد ویژه است و رویکرد اصلی وزارت ارشاد در این بخش دیده شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد، افزود: مسجد محل تعالی و علو است و متعلق به حضرت معبود است، وقتی کارهای هنری و فرهنگی در داخل مسجد صورت می‌گیرد، آن هنر و فرهنگ متعالی است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی ادامه داد: هنر برای هنر نیست، بلکه هنر برای تعالی و برای رسیدن به مقصد است و این هنر وقتی در مسجد انجام می‌شود، تقدس پیدا می‌کند و ارزشی و اصیل است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امسال اولین سال است که شخصی متکفل مسئولیت روستا و عشایر کشور در حوزه فرهنگ و هنر می‌شود، از سوی دیگر مدیران کل ارشاد با درایت و تیزبینی که دارند با توجه به شبکه گسترده‌ای که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارد، این جشنواره را به کانون‌های فرهنگی هنری واگذار کردند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: برخی فضاهای هنری و فرهنگی در روستاها و عشایر شناخته شده بود، اما برخی نیز ناشناخته و به واسطه برگزاری جشنواره کشف شد.

 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر کشور در سه حوزه نقاشی، خوشنویسی و عکاسی، عنوان کرد: تأثیری که تصویر بر انسان می‌گذارد چهار برابر گفتار است؛ به عنوان مثال نقاشی عصر عاشورا اثر برجسته فرشچیان نوشته ندارد، اما عصر عاشورا را دقیقا برای ما ترسیم  می‌کند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی تصریح کرد: گاهی یک عکس از یک صحنه در ذهن منقح می‌شود و می‌توان از این قالب عکس استفاده کرد و مفهوم متعالی را منتقل کرد.

 

وی تأکید کرد: این سه عرصه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، اما عرصه‌های دیگری هم هست که می‌توان در جشنواره‌های بعدی به آنها پرداخت.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه گفت: سال آینده هم صدمین سال تولد استاد مطهری(ره) و هم چهلمین سالگرد شهادت ایشان است که جا دارد هنرمندان، کارهای فاخری ویژه استاد مطهری(ره) برای سال آینده ارائه دهند.

 

وی افزود: استاد مطهری(ره) اوایل انقلاب می‌فرمود که اگر قرار باشد فقط به فضای تبلیغاتی که در اختیار ماست بسنده کنیم، این فضا فقط می‌تواند 10 درصد پاسخ دهد و 90 درصد باید با استفاده از فضاهای دیگر باشد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی عنوان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، «هنر» پرستش عاشقانه الله است، شما وقتی می‌خواهید خدا را پرستش کنید، این کار در قالب هنر زیبا است.

 

وی یادآور شد: در مساجد و امامزادگان از بهترین ابزار هنری و تأثیرگذارترین ابزارهای هنری استفاده می‌کنند و در این فضا ترکیب رنگ ها، نور و نقش‌هایی که وجود دارد، تمام اینها مدل معنویت گرا است که همه ذهن‌ها را به این سمت سوق می‌دهد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وقتی وارد حرم می‌شوید، فضای معنوی این مکان ها، شما را می‌گیرد، گرچه اساس کار روح مطهر و معنویت حضرت معصومه علیها السلام است اما هنرمندان با عشق و تمام وجود در این عرصه کار کردند تا آن فضا را در قالب محسوس و مشهود به نمایش بگذراند و به همین خاطر این حس زیبا به همه شما منتقل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی در ادامه با اشاره به آثار دریافتی این جشنواره، گفت: تعداد هزار و 744 اثر به نخستین جشنواره هنرهای تجسمی روستا و عشایر کشور رسیده و ارزیابی شده است.

 

وی عنوان کرد: کار فاخری که صورت گرفت برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود که بسیار ارزشمند است؛ این کارگاه‌ها باعث افزایش توانمندی شرکت کنندگان و ارتباط آنان با اساتید برجسته شد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان داشت: ما در کشور نیازمند کادرسازی هستیم تا افراد در هر زمینه ای که فعالیت می‌کنند ارتقا داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی در ادامه یادآور شد: ملاصدرای شیرازی هر وقت در مسائل دشوار فلسفی می‌ماند، به حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام مشرف می‌شد و با توسل به این بانوی بزرگوار مشکل دشوار فلسفی ایشان حل می‌شد.

 

وی تصریح کرد: حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها محل خاص و نورانی است که امید است از فیوضات این بانوی گرامی بهره مند شویم.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان سفر رئیس جمهور به گیلان کانون های مساجد حجت الاسلام ارزانی روستا و عشایر کانون های فرهنگی هنری مساجد جشنواره هنرهای تجسمی جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۳۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: دغدغه امروز حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور هست که این امر مهم را کانون‌های مساجد محقق کرده و زمینه فعالیت برای آنها در مساجد فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، رضوان باقلاچی، در نشست با مسئولان کانون‌های مساجد استان اردبیل اظهار کرد: دلایل بیان تاریخی امام خمینی (ره) که «مسجد سنگر است، سنگرها را پر کنید» امروز به خوبی مشهود است و نشان می‌دهد که امروز مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های محوری خود را با محوریت مساجد انجام دهند تا بازتاب خوبی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه دیده شود.

وی افزود: هم در دوران صدر اسلام و هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد نقش مهم در فرآیندهای مختلف داشته است و توانست اتحاد عمومی برای مقابله با نفاق و جریان‌های مختلف سیاسی ایجاد کند و باید امروز نیز مراقب باشیم که نوجوانان و جوانان در سنگر مسجد پرورش یابند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: البته اقدامات پژوهشی در زمینه مهندسی فرهنگی استان در حال تدوین است و باید مسئله مساجد و پرورش نیروهای انقلابی در مساجد نیز بیش از پیش در برنامه‌ریزی‌های کلان استان مدنظر قرار گیرد.

باقلاچی اذعان داشت: امروز فعال فرهنگی یا کانونی می‌تواند موفق عمل کند که استعدادها و موفقیت‌های خود را به سایر کانون‌ها انتقال دهد و زمینه پرورش استعدادها در سایر کانون‌ها را نیز فراهم کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بیان کرد: دغدغه امروز حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور هست که این امر مهم را کانون‌های مساجد محقق کرده و زمینه فعالیت برای آنها در مساجد فراهم شده است.

فعالیت ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری عمومی و تخصصی در مساجد استان اردبیل

در ادامه این دیدار، مصطفی آمون مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری عمومی و تخصصی خواهران در سطح مساجد استان اردبیل فعال است، افزود: مهمترین برنامه اجرایی کانون‌های مساجد در سال جاری عملیاتی کردن کانون‌های تربیت محور با حضور نوجوانان و جوانان در محلات کم برخوردار است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: اجرای ویژه برنامه جشن طلایه‌داران شکوه ایران زمین هم‌زمان با دهه کرامت از دیگر برنامه‌های وسیع در سطح شهرستان‌های استان است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان رقم خواهیم زد.

وی اظهار داشت: این ویژه برنامه هم‌زمان با بزرگداشت روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) آغاز و به مدت ۱۰ روز در شهرستان‌های استان با برپایی برنامه‌های مختلف فرهنگی و جشن تا سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت.

آمون با بیان این مطلب که نوجوانان و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون‌ها هستند، یادآور شد: همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در برنامه‌های کانون‌های مساجد ضروری هست زیرا نوجوانان و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان این فعالیت‌ها است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گفت: تعامل دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در حوزه مسجد زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند و باید مدیران به این مسئله دقت نظر بیشتری داشته باشند.

کد خبر 745513

دیگر خبرها

  • اعتبار حوزه هنری فقط نیم درصد بودجه فرهنگی است
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • مادران روستایی دارای سه فرزند برای بیمه رایگان اقدام کنند
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد
  • راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است
  • بهره‌مندی زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند از طرح بیمه رایگان
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر