Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورتی که نرخ سپرده‌های بلند مدت کاهش پیدا کند منجر به رشد اسکناس و سپرده و در نهایت تورم خواهد شد.به گزارش بلاغ،بانک مرکزی بیشترین نرخ سود سپرده کوتاه‌‌مدت در شبکه بانکی در سال ۹۷ را به میزان ۱۰ درصد و بیشترین نرخ سود بانکی ۱۵ درصد اعلام کرد اما فعالان بازار سرمایه ایران معتقدند بانک‌ها راه میانبری برای پرداخت سودهای بالاتر از سود تعیین‌شده به سپرده‌های بانکی پیدا کرده و مانع از اجرای واقعی دستورالعمل مذکور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اواخر سال ۹۶ به دلیل نوسان‌های بازار ارز، بانک مرکزی که در مقابل انتقادات نسبت به خروج سرمایه مردم از بانک‌ها به دلیل کاهش سود بانکی قرار داشت، تصمیم به انتشار اوراق سپرده ۲۰ درصد گرفت تا رغبتی در مردم ایجاد کرده و منابع بار دیگر جذب شبکه بانکی شود.   به نظر می‌رسد وقتی بانک‌ها با سقف سود ۱۵ درصدی، هنوز هم به مردم ۲۰ درصد سود می‌دهند تا مشتریان بیشتری جذب کنند، پس این احتمال هم وجود دارد که سود ۲۰ درصد رسمی همچنان در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.   بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها نشان می‌دهد وقتی مردم تمایلی برای سپرده‌گذاری با سود ۱۵ درصد ندارند و به ویژه برای مبالغ کلان سودهای بالاتررا طلب می‌کنند، بانک‌ها و موسسات اعتباری هم با تعیین حداقل مبلغ سپرده، نرخ سود بانکی را بعضا تا ۲۲ درصد هم در قالب طرح‌هایی که بانک در نظر گرفته بالا می‌برند.   در این میان بانک‌های خصوصی در طرح‌های خود برای سپرده‌های یکساله بالای ۱۰۰ میلیون تومان سود ۲۲ درصد را به عنوان بالاترین سود بانکی در سال ۹۷ در نظر گرفتند و عملا مصوبه شورای پول و اعتبار را نادیده گرفتند.   نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند باعث افزایش نقدینگی و بالا رفتن تورم خواهد شد کامران ندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما در مورد تغییرات نرخ سود بانکی در سال ۹۸ می‌گوید: امیدوارم نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند، زیرا این موضوع منجر به افزایش نقدینگی و بالا رفتن تورم خواهد شد.   او ادامه می‌دهد: دو تعریف از نقدینگی وجود دارد؛ در تعریف اول اسکناس و مسکوک به اضافه سپرده‌های دیداری عنوان شده و در تعریف بعدی اسکناس و مسکوک به اضافه سپرده‌های دیداری همراه با سپرده‌های مدت‌دار که در تعریف دوم اگر رشد نقدینگی همراه با سپرده‌های بلندمدت شود، منجر به تورم خواهد شد و در صورتی که نرخ سود سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کند منجر به رشد اسکناس و سپرده و در نهایت تورم خواهد شد.   ندری ادامه می‌دهد: با تغییراتی که در بازار ارز بوجود آمد، بانک مرکزی برای تمدید نرخ سود سپرده بلند مدت ۱۸ تا ۲۰ درصد تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده و همه سپرده‌ها را با همان نرخ قبلی اعلام کرده است.   نرخ سود بانکی در ایران، معمولا بیش از تورم محاسبه می‌شود، چراکه در غیر این صورت نقدینگی بانک‌ها خالی از دست خواهد رفت. با این حساب پیش بینی کلی برای آینده نرخ سود بانکی و روند اقتصاد ایران و وضعیت رکود و تورم اینکه رشد اقتصادی بین ۲ تا ۵ درصد، نرخ تورم بین ۵ تا ۱۵ درصد، کاهش چشمگیر رکود شکل خواهد گرفت و نرخ سود بانکی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در نوسان خواهد بود.  

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد گفت: رتبه بر اساس بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ است، نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم پس از چند ماه به زیر میانگین کشوری رسیده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدعلی شاه‌حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ اقدامات گسترده‌ای برای کاهشی شدن تورم در استان و مهار آن انجام شد، اظهار کرد: بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران برای فروردین ۱۴۰۳، تورم استان استان یزد کاهشی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب تورم استان یزد در فروردین ماه دو و سه دهم درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه کشور حدود سه دهم درصد کاهشی بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد یکی از مهمترین گروه‌هایی که تورم آن در استان کاهشی بوده را گروه کالایی خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها دانست و افزود: تورم خوراکی‌ها، دخانیات و آشامیدنی‌ها در استان یزد در فروردین ۲.۲ دهم درصد بوده است.

شاه‌حسینی تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات در استان را ۲.۴ دانست و عنوان کرد: با این آمار استان یزد در گروه کالا‌های خوراکی رتبه ۲۵ و در گروه کالایی غیرخوراکی‌ها رتبه ۲۶ کشور را دارد.

وی با بیان اینکه این رتبه بر اساس بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ است، در ارتباط با نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد هم پس از چند ماه به زیر میانگین کشوری رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد خاطرنشان کرد: در فروردین ماه نرخ تورم نقطه به نقطه کشوری ۳۰.۹ درصد بوده در حالی که این نرخ در استان یزد ۲۹.۳ دهم درصد شده است.

دیگر خبرها

  • خبر خوش بانک جهانی برای ایران
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا