Web Analytics Made Easy - Statcounter

قسمت نود و هفتم از برنامه بدون توقف، 15 اسفندماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، علی باقری، معاون دبیر سابق شورای امنیت ملی که به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشت، در پاسخ به این سوال که «آیا در دوره شما در مذاکرات درباره مباحث موشکی هم صحبت شد»، اظهار کرد: نه به هیچ وجه صحبتی نبود، آن زمان جرأت نداشتند، حتی در مخیله‌شان هم نمی‌گنجید، خوب وقتی شما وارد عرصه حقوق می‌شوید و در عرصه حقوق مذاکره می‌کنی، توافق می‌کنی، اجراهم می‌کنی معلوم است که آنها همه زیاده‌خواهی می‌کنند، آنها که به دنبال حل مسئله نیستند، به دنبال دشمنی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آنها همه به دنبال این بودند که ظرفیت‌های قدرتی جمهوری اسلامی را بگیرند تا ضعیف‌تر شود، چون نمی‌توانستند جمهوری اسلامی را براندازند، خواستند ظرفیت‌هایش را کم کنند تا به ذهن مردم القا کنند که این نظام دینی نه در فن‌آوری هسته‌ای موفق است، نه توان دفاع دارد، نه در عرصه‌های علمی پیشرفت کرده، چون عده‌ای همین را می‌گفتند که چرا حالا که در عرصه هسته‌ای فشار می‌آوردند ما در عرصه‌های دیگر فعالیت نمی‌کنیم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ببینید در همه عرصه‌ها فن‌آوری پیشرفته کاربردی دوگانه دارد چون اگر فن‌آوری‌های پیشرفته بخواهند به عینیت برسند نیاز به تحقیق و توسعه دارند تا نتیجه آن حاصل شود، پس بخش خصوصی که وارد این عرصه نمی‌شود چون نه نتیجه‌اش معلوم است نه درآمد دارد، پس دولت‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند، دولت‌ها هم برای حفظ امنیت وارد این حوزه می‌شوند به همین جهت همه عرصه‌های علوم پیشرفته اول نظامی است بعد غیره، یعنی در گام نخست برای تولید سلاح از آن استفاده می‌شود و بعد زمینه‌های دیگر و اینجاست که آنها راحت می‌توانند جلوی فعالیت‌ها را از همان ابتدا بگیرند. در زمینه قدرت موشکی نیز همین‌طور است آنها بحث‌شان این است که ما را به عرصه گفت‌وگوی موشکی بکشانند.

 باقری در این خصوص یادآور شد: اتفاقا عده‌ای هم در داخل می‌گویند خوب ما هم گفت‌وگو می‌کنیم چه عیبی دارد؟ خیلی عیب دارد توان دفاعی یعنی ناموس یک کشور، مگر کسی بر سر ناموس خود مذاکره می‌کند ما در این عرصه نباید وارد شویم چون آن وقت دشمن گام به گام جلو می‌آید و زیاده‌خواهی می‌کند، در عرصه هسته‌ای یک سازمان بین‌المللی هست حالا درست یا غلط یک معاهداتی هست اما در مورد بحث موشکی هیچ سازمان و معاهده‌ای نیست اتفاقا اینها می‌خواهند ساختار ایجاد کنند برای همین قصد دارند ما را وارد این گفت‌گوها کنند اما ما بر سر توان بازدارندگی‌مان با هیچ‌ کس صحبتی نداریم. دشمن می‌‌خواهد اول توان موشکی ما را از بین ببرد و بعد با استفاده از این ضعف به ما حمله کند. 

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که «چرا به جای اینکه توان و هزینه‌مان را در غرب کشور بگذاریم بر روی تمدن فرهنگی‌مان در شرق و آسیای میانه سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم» یادآور شد: این طور نیست که یک عده در شورای امنیت ملی نشسته باشند و بگویند خوب امروز به کجا برویم یا کدام منطقه خوش آب و هواتر است نیروهای‌مان را آنجا مستقر کنیم و یا آنجا سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه همه اینها بر اساس اقتضائات منطقه‌ای پیش می‌آید قطعا ما در قفقاز و آسیای میانه به لحاظ سرمایه‌گذاری فرهنگی موفق بودیم اما بعد می‌دیدیم همان زمان که در آنجا بر روی صدور فرهنگ‌مان تمرکز کریدم داعش آمده تا مرز آذربایجان.

وی ادامه داد: پس همه این‌ها بر اساس اقتضائات پیش آمده اما مسئله اینجاست که آیا ما توانستیم از موفقیت‌هایی که بر اساس توان قدرتی‌مان به دست آورده بودیم بهره ببریم یا خیر؟ جمهوری اسلامی بر اساس تفکر انقلابی و با مبانی که داشت توانست ظرفیت‌های خود را در مقابله به دشمنان نشان دهد اما بعد از آن نتوانستیم از این ظرفیت و قابلیت‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم. ما باید بعد از نشان دادن قدرت نظامی‌مان حضور و نفوذ منطقه‌ای‌مان را حفظ می‌کردیم تا بهره سیاسی و اقتصادی ببریم. وقتی ایران نقش اساسی در تثبیت صلح و آرامش در عراق را داشت چرا نقش اول اقتصادی را امروز ترکیه در عراق بازی می‌کند. ما با ساختار و تفکر جمهوری اسلامی قله‌هایی را فتح می‌کنیم اما بعد می‌خواهیم با ساختار دموکراتیک غرب‌گرا از آن استفاده کنیم که نمی‌شود.

عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که «نقش مردم در جهت‌گیری بین جناح‌های مختلف چیست» تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند اگر از راه امام گم شویم یا خارج شویم قطعا ملت سیلی خواهد خورد، پس اصل و مبنا و معیار امام است و مبانی انقلاب ما و این باید در همه عرصه‌ها نمود داشته باشد. همین چند سال پیش عده‌ای آمدند در سالن اجلاس سران و گفتند هر انقلابی یک‌سری شعار دارد که برای یک ‌ماه، یک هفته، یا چند سال تاریخ مصرف دارد، نه 37 سال، خوب همین حرف‌هاست که در بین مردم انحراف ایجاد می‌کند مگر شعارهای ما غیر از استقلال، آزادی، عدالت‌خواهی و مبانی دین‌مان بوده که حالا عوض شده باشد پس معیار همان مبانی انقلاب، دین و امام است و بر این اساس معیار آدم‌ها، ساحت‌ها و جناح‌ها در جمهوری اسلامی مشخص می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حقوق قفقاز ایران عراق ترکیه انقلاب ایران سیاسی و اقتصادی شورای امنیت قفقاز علی باقری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست | باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری نادرست مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند.

دیگر خبرها

  • نسل طلایی 98 کجای فوتبال ایران است؟
  • فراجا در موضوع حجاب صبر و حوصله به خرج دهد
  • سردار بلندپایه سپاه: در عملیات‌های بعدی از موشک‌های پیشرفته تری استفاده می‌کنیم
  • آیا به بی‌ حجابی باید پاسخ فرهنگی داد ؟
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست | باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • رهبر معظم انقلاب: موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی است؛ ناراحتی دشمن از همین موضوع است/ تعداد موشک‌های شلیک شده و یا اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است
  • به برکت وجود سپاه، دشمن جرئت دست‌اندازی به خاک کشور را ندارد
  • افشای ناگفته هایی از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل /این تسلیحات استفاده شد +تصاویر