Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@05:16:49 GMT

شهرکی برای حکایت‌های کمال

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۲۶۰۴۱

قدرت‌الله صلح‌میرزایی کارگردانی که با ساخت آثار طنز سینمایی بیشتر شناخته می‌شود در تازه ترین ساخته خود «حکایت‌های کمال» را در شهرک سینمایی غزالی با لوکیشن‌های جدید روایت خواهد کرد. آفتاب‌‌نیوز : شهرک سینمایی غزالی در سال 58 توسط زنده‌یاد مرحوم علی حاتمی در غرب تهران ساخته شد. این شهرک با الهام از نماهای تهران قدیم تصویر خیابان‌های مهم تهران در زمان رضاشاه و محمدرضاشاه را ترسیم کرد و در طول 40 سال گذشته به یکی از اصلی‌ترین لوکیشن‌های فیلم و سریال‌های تاریخی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
سریال «حکایت‌های کمال» ساخته قدرت الله صلح میرزایی نیز یکی از کارهای تلویزیونی است که لوکیشن اصلی آن در شهرک غزالی است. به کیلومتر 15 جاده کرج برای اطلاع از نحوه ساخت این مجموعه تلویزیونی که به سفارش گروه نوجوان سیمافیلم از 15 مردادماه سال 97 تصویربرداری خود را در این شهرک شروع کرده، رفتم. 
داخل شهرک سینمایی غزالی شدم و نشانی محل استقرار گروه «حکایت‌های کمال» را پرسیدم. با راهنمایی به قسمت غربی شهرک رسیدم و دیدم بر سر در محله‌ای قدیمی تابلوی محله کمال نسب شده است. 
به داخل محله رفتم و با میدانی که امامزاده‌ و مغازه‌های مختلفی در آن قرار داشت روبرو شدم. در قسمت جنوبی میدان نیز آب‌انباری قرار داشت که نمونه آن را در روستاهای قدیمی کاشان دیده بودم. در مسیر از کوچه‌های مختلف و دو دری که شبیه نماهای خانه‌های تهران در دهه 40 بود گذر کردم و در انتهای یک کوچه‌باغ به سه خانه قدیمی با نمای آجری رسیدم. 
درب چوبی یکی از خانه‌ها را بازکرده و به داخل رفتم، حوضی بزرگ با گلدان‌های شمعدانی وسط حیاط دیده می شد و خانه یک طبقه‌ای با ایوان روبه رویم بود. پنجره‌های چوبی، زیرزمین و حیاطی با کف‌پوش آجری فضای خانه‌ای مربوط به دهه‌های پیش را ترسیم می‌کرد و انگار از فضای شهری شلوغ به‌یک‌باره به 50 سال قبل پرتاب‌شده باشم. 
این محله و خانه‌ها همگی لوکیشن سریال «حکایت‌های کمال» است که تا زمستان سال 96 وجود خارجی نداشت و با تلاش شبانه‌روزی یک گروه بزرگ در طول پنج ماه در فضایی بزرگ در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده و محله کمال را شکل دهد.
سریال «حکایت‌های کمال» به قلم محمد میرکیانی بر اساس داستانی به همین نام است که داستان‌های پسربچه‌ای به نام کمال دریکی از محلات تهران در دهه چهل را روایت می‌کند.
قدرت الله صلح میرزایی نیز که سال‌ها در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعال بوده و سابقه چندین اثر سینمایی در ژانر کودک و نوجوان را دارد، کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد. 
وی در ارتباط با کارگردانی سریال «حکایت‌های کمال» گفت: فصل اول این سریال 30 قسمت است و در نظر داریم در صورت فراهم شدن شرایط، فصل‌های دیگر این سریال را نیز تا قسمت 150 ادامه دهیم.
این کارگردان در ارتباط با دلیل انتخاب چنین متنی برای ساخت سریالی طولانی بیان کرد: حدود هشت سال پیش کتاب «حکایت‌های کمال» را مطالعه کردم که شامل 150 قصه مختلف است. از آن زمان به این موضوع فکر کردم که این کتاب قابلیت تبدیل‌شدن به یک سریال را دارد زیرا کار، لایه‌های تصویری و پنهان زیادی داشت که می‌توانست تبدیل به مجموعه‌ای جذاب برای مخاطبان تلویزیون شود.
صلح میرزایی در ارتباط با دلایل ساخت لوکیشنی با این عظمت برای این مجموعه تلویزیونی گفت: متأسفانه مکان و فضایی که بتوانیم در آن دهه 40 و یا حتی پیش و بعدازآن را نشان دهیم نداریم لذا برای لوکیشن‌های این مجموعه چندین خانه، کوچه و مغازه ساختیم که بسیاری از آن‌ها ماکت نیستند و قابلیت ‌استفاده در درازمدت را دارد. 
وی افزود: اما متأسفانه مسئولیت‌پذیری در شهرک سینمایی وجود ندارد و زمانی که گروهی لوکیشن می‌سازند به مرور زمان از بین رفته و تخریب می‌شود و مدام گروه‌ها باید زمان و بودجه برای ساخت لوکیشن و دکور صرف کنند. ما برای ساخت لوکیشن «حکایت‌های کمال» زمان و بودجه زیادی صرف کردیم و امیدوارم در ادامه از آن مراقبت شود تا سایر گروه‌ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
این کارگردان، فعالیت با بازیگران کودک را کاری زمان‌بر و سخت دانست و افزود: بازی گرفتن از کودکان دشوار است و نمی‌توان در کار کودک روزی هشت دقیقه ضبط داشت زیرا باید با کودک تمرین کرد و مدام یک صحنه را تکرار کرد تا حسی را که می‌خواهیم از او بگیریم. این در حالی است که بازیگران بزرگ‌سال و حرفه‌ای این زمان و تمرین را نیاز ندارند.
** پدری پنبه زن هستم
محمود پاک‌نیت بازیگر نقش پدر کمال در این سریال گفت: در حکایت های کمال نقش پدری مهربان را که از روستا به خاطر خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرده را بازی می‌کنم که پنبه‌زن است. به نظرم این سریال در زمان پخش به دلیل فضای طنز و جذابی که دارد علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان برای مخاطبان بزرگ‌سال نیز جذاب است.
وی ادامه داد: در این سریال در نقشی متفاوت ازآنچه تاکنون از من دیده‌شده بازی دارم. فضای کار مربوط به دهه 40 است و برای هم‌نسلان من حکم بازنگری درگذشته را دارد و برای نسل جدید نیز جنبه آگاهی از زندگی جوانان در دهه‌های پیش را دارد که جذاب است.
محمدرضا شیرخانلو بازیگر نوجوان که در نقش «کمال» پسربچه‌ای بازیگوش بازی در نقش اصلی این مجموعه را بر عهده دارد نیز در ارتباط باکارش در این سریال گفت: در این مجموعه خانم شهره لرستانی مادرم و آقای محمود پاک‌نیت در نقش پدر من بازی دارند. بازی در کنار این عزیزان و کار کردن با آقای صلح میرزایی و آقای شایان‌فر افتخار بزرگی است.
وی ادامه داد: این کار یک کار اپیزودیک برای کودکان و نوجوانان است که مطمئنم بزرگ‌سالان نیز از آن خوششان می‌آید و باکار خاطره سازی می‌کنند. مثل سریال «کلاه قرمزی و پسرخاله» که مخاطب بزرگ‌سال زیادی دارد.
همراز اکبری بازیگر کودک که در این سریال در نقش «خواهر کوچک کمال» بازی دارد نیز گفت: برایم فرقی نمی‌کند در چه ژانری بازی داشته باشم، همه نقش‌ها و کارها را دوست دارم امتحان کنم. از آقای صلح میرزایی کارگردان «حکایت‌های کمال» تشکر می‌کنم که کارگردان مهربانی هستند و قلبشان پر از مهر و امید است. همه گروه این سریال را دوست دارم.
مه‌لقا می‌نوش زاد بازیگر نقش خواهر کمال در سریال «حکایت‌های کمال» بازیگر جوانی است که با بازی در این مجموعه برای اولین بار بازیگری را به شکل حرفه‌ای تجربه می‌کند. 
او درباره بازی در این سریال گفت: در این مجموعه در نقش خواهر کمال که شخصیت اصلی این داستان است بازی دارم. نقش دختری در دهه 40 که بسیار خجالتی است و درگیر ماجرای احساسی می‌شود.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این نقش آقای صلح میرزایی خیلی راهنمایی‌ام کردند زیرا دختران در دهه 40 با دختران امروز تفاوت‌های زیادی دارند و بدون هیچ امکاناتی دختر این داستان تنها از طریق نوشتن نامه باکسی که دوستش دارد در ارتباط است.
محسن شایان فر تهیه‌کننده سریال «حکایت‌های کمال» نیز در مورد تولید این سریال که پنج ماه ساخت لوکیشن آن به طول انجامید گفت: از زمستان سال 96 طرح ساخت لوکیشن‌ شهرک کمال را در شهرک سینمایی غزالی شروع کردیم و می‌توانستیم به‌جای صرف این میزان زمان و هزینه و انرژی لوکیشن‌های این سریال را محدود به چند خانه در محله منیریه تهران و چند کوچه در قزوین بکنیم. این فرمولی است که در اغلب کارهای نمایشی از آن استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در برآورد اولیه تهیه «حکایت‌های کمال» هزینه ساخت لوکیشن پیش‌بینی‌نشده بود اما گروه تولید از زمستان سال 96 ساخت لوکیشن در شهرک سینمایی غزالی را شروع کرد و 5 ماه به شکل شبانه‌روز در این فضا بنایی کردیم و کوچه ، مغازه، خانه، آب‌انبار، امامزاده و همه فضاهای موجود در یک محله در دهه چهل تهران را با متریالی واقعی ساختیم که قابل‌استفاده در آینده نیز باشد.
این تهیه‌کننده گفت: موضوعی که همیشه کارهای قدیمی را محدود به دکورهای خانه و پنج‌دری می‌کند و باعث ملال می‌شود نبود فضای خارجی است که فیلم‌سازها را محدود به یک لوکیشن می‌کند و جاذبه‌های بصری کار را کاملاً از بین می‌برد. نبود کوچه و کوچه‌باغ و فضای بیرونی مناسب کاملاً در لوکیشن و فضاسازی کارها احساس می‌شد لذا با ساخت در و پنجره و ساخت چندین کوچه فضای بیرونی مناسبی برای این کار ایجاد کردیم.
این تهیه‌کننده فضای موجود برای ساخت سه خانه این لوکیشن را 4500 متر دانست و گفت: این خانه‌ها با متریال واقعی و قابل‌استفاده ساخته شدند و با توجه به فضای داستان، پشت‌بام و زیرزمین و سرداب برای این خانه‌ها ساختیم. که بعضی از متریال‌های لازم برای ساخت این لویکشن مثل موزاییک و خشت و گل لازم به سفارش ما تولید شد. تاکنون بالغ‌بر دو و نیم میلیارد برای ساخت این لوکیشن‌ها هزینه شده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سینما شهرک سینمایی غزالی سریال حکایت های کمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۶۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲ | پیمان معادی بازیگر کشورهای دیگر هم هست و...

به گزارش همشهری آنلاین، جواد فرحانی تهیه کننده سریال «افعی تهران» در گفتوگو با محمدحسین امیدی مجری «استودیو هشت» در رادیو نمایش درباره سریالش که این روزها در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود، بیان کرد: این اولین سریال پیمان معادی در ایران است چون او در خارج از کشور در سریالی بازی کرده بود که متعلق به اچ بی او بود.

او با اشاره به ساخت فصل های بعدی این سریال با توجه به استقبال مخاطب بیان کرد: در پلتفرم کار کردن شرایط خود را می طلبد. آقای معادی هم فقط در ایران کار نمی کند و شاید تنها بازیگر بین المللی سینمای ایران است که همزمان که در کشور فعالیت می کند و تعهداتی هم در خارج از ایران دارد.

فرحانی اضافه کرد: باید شرایط را سنجید. قطعا سریال «افعی تهران» این ظرفیت را دارد تا به فصل دوم برسد اما باید دید در شرایط کنونی چه اتفاقاتی رخ می دهد. به هر حال سریال سازی در ایران بسیار سخت شده است و ساخت فصل های بعدی کارها باید همراه با کیفیت باشد که خاطره خوبی که از فصل اول یک کار می سازد بماند. در واقع جاودانه ماندن اثر مهم تر است.

این تهیه کننده تصریح کرد: نوعی مهندسی در این سریال وجود دارد که بتواند در هر قسمت اوج و فرودی داشته باشد و مخاطب را جذب کند مثلا می توان گفت قسمت هشت یکی از بهترین قسمت های «افعی تهران» است.

او درباره لزوم تنوع در فضای پلتفرم ها عنوان کرد: «افعی تهران» به نظرم جریان سریال سازی را عوض خواهد کرد. پلتفرم می تواند مثل یک سوپرمارکت باشد و باید تنوع داشته باشد، به نوعی یک سبد کالایی باشد که کسی که اشتراک خریداری می کند بتواند پروژه های مختلف را ببیند.

وی که تهیه کنندگی سریال «غریبه» را هم بر عهده دارد در این باره گفت: من همزمان سریالی هم در تلویزیون می سازم که «غریبه» نام دارد و یک عاشقانه پلیسی است که تاکنون در تلویزیون عاشقانه پلیسی ساخته نشده است.

فرحانی درباره تولید این سریال بیان کرد: کارگردانی این سریال بر عهده سروش محمدزاده است که این روزها در ترکیه در حال ادامه تصویربرداری سریال هستند. «غریبه» هم خیلی کار خوبی خواهد شد و تصمیم گیری برای زمان پخش و شبکه با سیمافیلم است.

کد خبر 845981 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران نمايش خانگي

دیگر خبرها

  • برای خانه‌ات بجنگ!
  • حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد
  • (ویدئو) لوکیشن «خانه به دوش» پس از ۲۰ سال
  • لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال (فیلم)
  • شهدای ورزشکار الگو و سرلوحه ما هستند
  • روایت فاطمه غفاری از ساخت فیلم و سریال کمتر از یک سال
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲
  • جزییات درباره ساخت افعی تهران ۲
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲ | پیمان معادی بازیگر کشورهای دیگر هم هست و...
  • انتخاب رییس جدید خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان