Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرجع تقلید شیعیان، مسئولیت‌های اجتماعی را بخش مهمی از رسالت علما در دوره های مختلف برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله نوری همدانی شامگاه پنجشنبه در همایش نقش کانون‌های مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی در بیست و یکمین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در بیت علامه طباطبایی در قم برگزار شد، گفت: روایات بسیاری در تکریم و تجلیل علما وجود دارد، حتی نگریستن به سیمای عالم را در تعداد عبادات شمرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نهج البلاغه کتابی عظیم و پرمحتوا است؛ امام راحل بیان کردند که به داشتن کتابی چون نهج البلاغه که دریای عظیم معارف است مفتخر هستیم؛ در نهج‌البلاغه به نقش مهم و رسالت بزرگ پیامبران و نقش علما در این راستا اشاره شده است.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: امام علی (ع) در این کتاب به گنج‌های خلقت اشاره دارند و به تدبر در عجایب خلقت و قدرت خداوند امر می‌فرمایند؛ امام راحل درباره مسئولیت اجتماعی علما در عرصه‌های مختلف و ناظر به بیانات امام علی (ع) تاکید فرموده اند؛ در گذشته تصمیمات قضائی و حکومتی و اجتماعی بزرگ در مساجد انجام می‌شد، مسئولیت‌های اجتماعی بخش مهمی از رسالت‌های علما را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: خداوند این مردم را پس از پیامبران و ائمه به علما سپرده است؛ علما در گذشته در مساجد به حضور حداقلی بسنده نمی‌کردند بلکه به دنبال حل مشکلات مردم بودند و امروز نیز باید این روند ادامه داشته باشد؛ ائمه جماعات باید با نظر کریمانه‌ای با مردم برخورد کنند.

آیت الله نوری همدانی عنوان کرد: آیت الله العظمی بروجردی، در شهر بروجرد منبر می‌رفتند و مردم را در ماه رمضان موعظه می‌کردند، علمای دیگر نیز در شهرهای مختلف در مساجد فعالیت‌های علمی و فرهنگی داشتند، علما باید خود را برای خدمت به مردم تجهیز کنند.

وی گفت: خداوند متعال از علما در مقابل ظالمان و مظلومیت مظلومان پیمان گرفته است که همیشه علیه ظالمان مبارزه کنند و از مظلومان حمایت کنند؛ امام علی (ع) در احادیث بسیاری بر رویکرد اجتماعی علما تاکید کرده اند؛ امام علی (ع) می‌فرمایند که مردم سه دسته هستند که شامل عالمان ربانی، متعلمان و قشرهای پراکنده هستند.

وی افزود: امام علی (ع) در ادامه می‌فرمایند که علم از مال بالاتر است زیرا علم با خرج بیشتر، ازدیاد می‌یابد و تکثیر می‌شود ولی مال، با هزینه، کاهش می‌یابد؛ امام در ادامه به ابعاد دیگری از برتری علم بر ثروت اشاره دارند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی و.... افتخار ما هستند و همه طلاب و فضلا ما باید مثل این بزرگان باشند؛ خداوند متعال حجج و بینات خود را به واسطه علما به ما رسانده است؛ بزرگان ما از جمله آیت الله العظمی بروجردی بر فقه و اصول و دانش و معارف حوزوی ما افزودند و این میراث عظیم را برای ما بر جای گذاشتند.

وی گفت: علمای ما پس از انقلاب اسلامی نیز شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب کردند و به نسبت به اقشار مختلف جامعه بیشترین شهید را تقدیم کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آيت الله العظمي نوري همداني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۷۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست امروز هیأت دولت گفت: یکی از مخاطبان اصلی پیام مقام معظم رهبری در نام گذاری سال ۱۴۰۳، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ از این رو، کارگروهی در این وزارتخانه با مدیریت و محوریت معاونت رفاه و امور اقتصادی تشکیل شد تا شعار سال مورد نظر مقام معظم رهبری عملیاتی شود.

وی با اشاره به وظیفه وزارت کار برای تحقق شعار سال اظهار کرد: بخشی از تولید کشور بر عهده شرکت‌های وابسته به صندوق‌های تأمین اجتماعی است بنابراین در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: جزئیات بیشتر در این زمینه در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 6063693

دیگر خبرها

  • مشارکت هیات ورزش‌های همگانی فارس در پویش نذر خون
  • اهدای ۳۷۰ واحد خونی در پویش نذر خون فارس
  • کارگروه پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • پیامبر و اهل بیت رسالت هدایت و تهذیب امت را بر عهده داشتند
  • کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • وزیر کار: کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • اجرای طرح ساماندهی مساجد و بکارگیری ائمه جماعات در محلات
  • روزه‌های بدون سحری و افطار در غزه/مسلمانان در این ماه گام مهمی در راه آزادی قدس بردارند
  • امیدآفرینی به نسل جوان از رسالت‌های ائمه جماعات است
  • ترک دنیا به مردم آموزند/ خویشتن سیم و غلّه اندوزند