Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مدرس و مسوول برگزاری این کارگاه گفت: کارگاه ۲ روزه آموزش کشت زعفران به روش گلخانه‌ای با حضور ۶۰ نفر به منظور ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به کشت‌های گلخانه‌ای با توجه به سیاست گذاری‌های مسوولان برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه و با همکاری واحد ترویج جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لقمان کوهستانی افزود: در این کارگاه شرکت کنندگانی از شهر‌های ارومیه، مهاباد، بوکان، شاهین دژ و سردشت از آذربایجان غربی و سقز از استان کردستان حضور داشتند و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران به روش گلخانه‌ای ایروپونیک (هوا کشت) به ۲ شیوه عملی و تئوری آموزش داده شد.

وی یادآور شد: این کارگاه آموزشی روز‌های ۱۴ و ۱۵ اسفند در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد برگزار شد.

کوهستانی اضافه کرد: در این روش از هر مکانی مانند مرغداری، گاوداری و گلخانه و سالن‌های بدون استفاده مانند پارکینگ و پشت بام می‌توان برای کشت زعفران گلخانه‌ای استفاده کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های این روش در مقایسه با روش کشت در روی زمین اضافه کرد: در این روش در هر مترمربع ۶۰۰ پیاز زعفران کشت می‌شود و میزان تولید ۲۰ تا ۶۰ گرم زعفران است، اما در روش کشت در زمین تعداد پیاز‌ها کمتر از ۸۰ عدد در هر مترمربع بوده و تولید نیز در حدود سه گرم است.

کوهستانی گفت: از مهمترین مزیت‌های کشت گلخانه‌ای و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زیرکشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالا، هزینه کم و مقرون به صرفه و بازدهی در زمان محدود است.

وی افزود: در این نوع کشت بر خلاف محیط‌های دیگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر است.

انتهای پیام/ج

برگزاری کارگاه آموزش کشت زعفران در مهاباد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۷۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

او تصریح کرد: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

ششم اردیبهشت مراسم افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک برگزار می‌شود و در روز‌های بعد، از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت‌ها) نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و در مدت هفت شب، ۱۴ اجرای صحنه‌ای برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • شرایط مناسب برای برگزاری امتحانات‌نهایی در مهاباد مهیا شود
  • مراسم اختتامیه طرح سفیران سلامت در مهاباد
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی