Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@08:34:38 GMT

پخت حلوا گردو آیینی 400 ساله در تویه رودبار دامغان

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۳۳۳۴۵

پخت حلوا گردو آیینی 400 ساله در تویه رودبار دامغان

به گزارش ایرنا، آیین استقبال از بهار و پخت حلوا گردو با قدمت بیش از 400 سال روز جمعه 17 اسفندماه در روستای تویه رودبار دامغان با حضور مردم و مسئولان شهری و استانی برگزار شد.
در این مراسم حلوای گردو به عنوان آیین نوید دهنده آمدن فصل بهار پخته می شود.
حلوا گردو در این روستای شمالی و کوهستانی شهرستان دامغان، نماد فرا رسیدن بهار است که علاقمندان به این آیین را هر ساله به این روستا می کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مراسم از جمله سنت‌ ها و آداب و رسومی است که هنوز در روستاها به دست فراموشی سپرده نشده است.
پخت حلوای گردو با مخلوط برنج، روغن، گردو، شکر،شیره و آب انجام می شود که بر روی شعله آتش یا گاز قرار می گیرد و پس از هم زدن هفت الی هشت ساعته با کتیرا، برای توزیع بین اهالی منطقه آماده می شود.
مردم و خانواده ها در این روستا، با جمع شدن در کنار هم و فراهم کردن مواد لازم و دیگ های مسی خود به اندازه توان هر خانواده آن را پخته و پس از آماده شدن بین خود تقسیم می کنند.
در بعضی دیگر از روستاهای دامغان به این حلوا، حلوا برنج نیز می گویند که این امر نشان می دهد کلیه روستاهای این شهرستان با پخت این حلوا آشنا بوده و آن را به نام های مختلف می شناسند.
حلوای گردو یا همان حلوا برنج از مواردی است که در سفره هفت سین نوروزی مردم شهرستان دامغان خودنمایی می کند.

** ثبت ملی شدن این جشنواره خواسته اهالی منطقه است
دهیار روستای تویه رودبار دامغان در گفت و گو با ایرنا، گفت: ثبت ملی شدن این جشنواره با توجه به قدمت بیش از 400 سال از موضوع های مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.
حامد نوروزی ادامه داد: این جشنواره به عنوان جشنواره استقبال از بهار در شهرستان دامغان منحصر به فرد است که امیدواریم با نگاه سازنده به این حرکت فرهنگی، اقدام های لازم برای ثبت ملی شدن آن هر چه زودتر انجام شود تا در سال آینده شاهد جشنواره ای پربارتر باشیم.
وی افزود: در حاشیه برگزاری این آیین، آش باران تهیه و در بین شرکت کنندگان در این جشنواره به نیت بارش باران و برف توزیع شد.
نوروزی گفت: برپایی بیش از 15 غرفه، اجرای نمایش طنز، پخت حلوای گردو و سمنو، اجرای تک نوازی توسط بازیگر سریال مختارنامه علی اکبر سلطانعلی، اجرای گروه موسیقی آیینی کلاته رودبار و ستارگان کویر حسن آباد، استندآپ کمدی و نوازندگی نوجوانان هنردوست روستایی از دیگر برنامه های پنجمین جشنواره حلواپزان روستای تویه رودبار بود.
دهیار روستای تویه رودبار دامغان گفت: ایجاد خانه های بوم گردی در روستا برای ایجاد اقامت مهمانان از جمله ضرورت ها است که در سال آینده با ایجاد اقامتگاه بوم گردی رفع می شود.

** نشاط اجتماعی در آستانه نوروز 98 ایجاد شود
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: شور و نشاط اجتماعی با برنامه ریزی های مختلف در آستانه نوروز 98، از ضرورت های جامعه است.
مهدی قاسمی ادامه داد: برگزاری آیین استقبال از بهار یکی از آداب و رسوم مردم این شهرستان برای نوروز است که در روستای تویه رودبار دامغان برگزار شده است.
وی افزود: این روستا از جمله روستاهای گردشگری شهرستان است که آبشار پله دله، کشتزار، باغستان ها، دشت شقایق و تنگه پل دله از جاذبه های دیدنی این روستا است.
قاسمی تصریح کرد: ثبت ملی شدن این جشنواره از جمله درخواست های اهالی منطقه است که در دستور کار قرار می گیرد.
وی به ثبت جشنواره در سامانه رویدادها با ارائه تصاویر اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت های لازم، شاهد ثبت این جشنواره در آثار ملی باشیم.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: انجام بازی های بومی و محلی و شیردهی به گوسفندان از جمله برنامه های تماشایی این جشنواره است.
به گزارش ایرنا، روستای تویه رودبار در نزدیکی شهر دیباج و 65 کیلومتری شمال دامغان قرار دارد که دارای یک هزار نفر جمعیت بومی و غیر بومی است.
شهرستان دامغان دارای 2 هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد 400 اثر شناسایی و تاکنون 126 اثر ثبت شده است.
9856/7408
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آداب و رسوم استقبال از بهار خانواده شکر نوروز 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعويض الكترو پمپ چاه آب شرب مجتمع روستاي كورابلاغ شهرستان شوط

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  حسن زينال زاده اظهار داشت: بدنبال اطلاع رساني در خصوص قطعي آب در مجتمع كورابلاغ مو ضوع بررسی و علت قطعي جريان آب در اثر سوختگي الكترو پمپ عنوان شد که با تلاش پرسنل اتفاقات امور،الكترو پمپ معيوب خارج و يك دستگاه الكترو پمپ جديد جايگزين آن شد.

وی افزود: با انجام اين عمليات مشكل قطعي آب شرب این مجتمع مرتفع شد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • وزش شدید باد و بارش باران در دامغان
  • کشف ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • جسد پیرمرد ۷۰ ساله در ارتفاعات روستای دالاهو پیدا شد
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات
  • کود شیمیایی قاچاق در رودبار توقیف شد
  • سمپاشی باغ‌های رودبار علیه ملخ مراکشی
  • تعويض الكترو پمپ چاه آب شرب مجتمع روستاي كورابلاغ شهرستان شوط