Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین نکوداشت و تجلیل از اسطوره آواز اورامان ماموستا شفیع خالدی کیمنه‌ای در میان خیل عظیمی از دوستداران این هنرمند پرآوازه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، یک ساعت مانده به شروع مراسم ازدحام جمعیت، جایی برای سخن گفتن نگذاشت. کمبود جا در چنین مراسمی، به عیان مشهود بود ، چندین ساعت روی پا ایستادن تحمل میخواهد اما کسی از خستگی دم برنیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنرانانی از داخل و خارج کشور در آیین این نکوداشت محفل مراسم را گرم کرده بودند.

ماموستا شفیع کیمنه‌‌ای سنبلی از مردم نجیب و پاک هورامان است که در حفظ اصالت و ترویج فرهنگ هورامان نقش بسزایی ایفا کرده است. این را محمد خالدی، پسر ارشد ماموستا شفیع خالد کیمنه ای بر زبان آورد.

سخنران اول این مراسم، محمد خالدی با شعری در ستایش شفیع کیمنه ای به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این استاد بزرگ، استاد اخلاق و منش هنری است که وجود شاخصه های اخلاقی و تدین را از محبوبیت آن دانست.

محمد خالدی که خود یک شاعر است ماموستا شفیع را نماد برجسته فرهنگ اصیل هورامان دانست و اظهار داشت: آوازهای این هنرمند سینه به سینه منتقل شده است و باعث زنده نگهداشتن آیین های سنتی شده است. ترویج و نشر موسیقی اصیل و محلی، تلاش در جهت جا افتادن موسیقی فولکلور شعر و آوازهای محلی در بین جوانان و آموزش دادن در مدارس کشور و همچنین توجه به وضعیت معیشتی هنرمندان از خواسته های پسر ارشد این هنرمند پرآوازه هورامان است.

وی ادامه داد: مدال افتخار فرهنگی در سفری که مقام معظم رهبری به این استان داشت، داده شد‌.

حاشیه‌‌های مراسم کف زدن‌‌‌‌های بیشمار مردم دوستدار این استاد پرآوازه بود که با شروع کنسرت عادل خالدی یکی دیگر از پسران این هنرمند، جوی آرام به سالن بخشید.

در ادامه مراسم، هوشنگ جاوید رئیس سابق واحد مرکز صداوسیمای موسیقی استان کردستان و پژوهشگر موسیقی‌‌‌های محلی، ماموستا شفیع را یکی از خواننده‌‌‌های خوش صدای منطقه غرب و همچنین حافظ بخش عظیمی از فرهنگ آوازی اورامان دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌‌های بارز استاد شفیع این است که علاوه بر اینکه بداهه شعر می‌‌گوید و آن را بداهه می‌‌سراید ملودی آن را هم به صورت بداهه می‌‌سازد.

وی همچنین شفیع را سردمدار و اولین کسی دانست که تصویرش همراه با صدایش در شبکه‌‌‌های سراسری پخش شد.

این پژوهشگر موسیقی در رابطه با مقام‌‌‌ها و آوازهای کردی خاطرنشان کرد: موسیقی کردی در بخش اورامی توجهی به حال درونی دارد و در شیوه‌‌‌های اجرایی آواز بهره‌‌های فراوانی از طبیعت برده است. حالات نغمه‌‌‌های کردی دارای نوعی روح حماسی و معنوی است و اشکال اجرایی بیت‌‌‌خوانی و سیاوچمانه به آوازهای جنگ و روایت شجاعت، ایمان، فداکاری، وفا، عشق و جنگ‌‌آوری دارد.

جاوید افزود: ماموستا شفیع نزدیک به ۳۰ اثر در ارتباط با میهن، حماسه و موضوعات ملی تهیه کرده است و به جد می‌‌‌توان گفت که یکی از پیشکسوتان برجسته در عرصه موسیقی اورامی است‌.

در ادامه، ایوب کیخارستم نویسنده و محقق، ماموستا شفیع خالدی کیمنه‌‌ای را یکی از سه ضلع اصلی در حوزه موسیقی اورامی دانست که از طریق رادیو، آوازهای اورامی را به  تمام علاقمندان به موسیقی اورامی معرفی کرده است.

وی از ماموستا عثمان کیمنه‌‌‌ای و محمد خالدی کیمنه‌‌‌‌ای به عنوان دو ضلع دیگر موسیقی اورامی نام برد که در رشد و پیشرفت موسیقی اورامی همراه وماموستا شفیع گام برداشته‌‌‌اند.

کیخا رستم با بیان اینکه استاد شفیع تمام ریتم‌‌‌های اورامی را (سیاوچمانه، گوشی یا مجلسی، دره‌‌‌ای، چپله، عارفانه و شیخانه) مسلط بود و به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنند، ابراز داشت: استاد شفیع علاوه بر اینکه خود خواننده ترانه‌‌‌هایی است که خود خالق آنهاست بلکه در ساختن تارهای موسیقی هم دستی توانا دارد.

از دیگر حاشیه‌‌‌های این مراسم، گروه هلپرکی بود که با صدای ضبط شده ماموستا شفیع، سالن را نورباران کردند.

سخنران پایانی این مراسم، بهمن حاج‌‌‌امینی کارشناس در حوزه موسیقی بود. وی با بیان این مطلب که بزرگداشت شخصیت‌‌‌های برجسته، نمادی از بزرگداشت یک فرهنگ کهن و دیرپاست، عنوان کرد: به خاطر چنین بزرگداشت‌هایی است که چنین فرهنگی تا به امروز همچنان زنده و پویا است.

وی با اشاره به قدمت چندین هزارساله موسیقی اورامی یادآور شد: موسیقی اورامی نه تنها یکی از افتخارات بزرگ کردستان و ایران است بلکه یکی از معدود فرهنگ‌‌‌های کهن است که برای بشریت باقی مانند است.

این کارشناس موسیقی رکن اصلی و هویت هر ملت را فرهنگ آن ملت دانست و بیان کرد: موسیقی کانال و ذخیره‌‌‌گاهی است که فرهنگ‌‌‌های سنتی و کهن را با آداب و رسوم و زبان مردم آن قوم در آن می‌‌توان پیدا کرد.

حاج امینی، استاد شفیع را میراث‌‌دار فرهنگ‌‌هایی دانست که تا به امروز زنده هستند و گفت: موسیقی اورامی یکی از موسیقی‌‌‌هایی است که بدون ساز است و تنها ساز آن (اگر بتوان آن را ساز گفت) دست زدن یا همان چپله است.

در حاشیه مراسم از تمبر یادبود ماموستا شفیع کیمنه‌‌‌ای رونمایی شد و به خاطر سال‌‌ها تلاش و کوشش این استاد پرآوازه تجلیل شد.  

ماموستا شفیع خالدی در خانواده فرهنگی و مذهبی به دنیا آمد و از سن ۱۳ سالگی هنر آواز خواندن را شروع کرد. او در سال ۳۶ اولین فعالیت حرفه‌‌‌ای و رادیویی خود را در رادیو «ارگ» در تهران و در رادیو ارتش کرمانشاه که به سرپرستی استاد مظهر خالقی بود، شروع کرد. این استاد موسقی، اولین هنرمند هورامی بود که صدایش در رادیو ضبط شد و همچنین اولین هنرمند و خواننده هورامی زبان بود که ترانه‌‌های هورامی را با ارکست موسیقی اجرا کرد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آداب و رسوم استان کردستان خانواده طبیعت موسیقی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دو آیین بزرگداشت برای دو سینماگر فقید


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شانزدهم فروردین‌ماه نخستین سالروز درگذشت زنده‌یاد کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران بود که به همین مناسبت قرار است مراسم بزرگداشت و یادبود او برگزار شود.

زمان برگزاری این مراسم روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیف‌الله داد (خانه سینما) اعلام شده است.

در این مراسم عباس یاری، ابوالحسن داوودی، محسن امیریوسفی و مازیار فکری ارشاد درباره سینمای کیومرث پوراحمد و میراث او برای سینمای ایران سخن خواهند گفت.

این برنامه به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران تدارک دیده شده و ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

به دلیل همزمانی سالروز درگذشت فیلمساز با ماه مبارک رمضان، زمان برگزاری این بزرگداشت به تاریخ یاد شده منتقل شده است.

بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»

دانشگاه شرق‌شناسی ناپل با نمایش فیلم سینمایی «لامینور» آخرین اثر داریوش مهرجویی بزرگداشتی برای این فیلمساز فقید برگزار می‌کند.

زمان این برنامه ساعت ۱۷ روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) در دانشگاه شرق شناسی ناپل (Pallazzo Corigliano)، دپارتمان مطالعات آسیایی، آفریقایی و مدیترانه است. «ناتالیا تورنسلو» استاد دانشگاه در این برنامه سخنرانی خواهد کرد.

بزرگداشت داریوش مهرجویی بخشی از نشست سینمای ایران در این دانشگاه ایتالیایی است که با موضوع تنهایی و جستجوی هویت در سینمای معاصر ایران با حضور آنتونیا شرکا منتقد سینمای ایران برگزار خواهد شد.

«لامینور» به تهیه‌کتندگی رضا دُرمیشیان تولید شده و محمد اطبایی (مستقل‌های ایرانی) پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم است.

داریوش مهرجویی فیلمساز سرشناس سینمای ایران و وحیدیه محمدی فر همسر وی ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در خانه شان به قتل رسیدند.

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • آیین وداع با پروفسور هاشم شرقی در دانشگاه شیراز برگزار شد
  • برگزاری همایش عطارشناسی «آواز به عشق در جهان خواهم داد» در نیشابور
  • فعالان عرصه ازدواج آسان در استان بوشهر تجلیل شدند
  • آیین نکوداشت حکمت الله ملاصالحی برگزار می شود
  • تعزیه‌خوانی حضرت علی‌اکبر توسط ایرج خواجه امیری
  • آیین سنتی بیل‌گردانی محلات در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود
  • برگزاری دو آیین بزرگداشت برای دو سینماگر فقید
  • خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد اما حالا...