Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرخ تضمینی گندم حواشی بسیاری را در سال جاری در پی داشت و انتقادات گندم کاران باعث چند نوبت تغییر قیمتی در این محصول شد اما نرخ اعلامی ۱۷۰۰ تومان باز هم مورد انتقاد بود و حالا گویا قرار است نرخ ۲ هزار تومانی از سوی شوای اقتصاد اعلام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، قیمت تضمینی به معنی تعیین حداقل قیمت خرید کالایی خاص مانند گندم، مرکبات از سوی دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این اقدام دولت ها جلوگیری از افت بیش از حد قیمت و از این طریق، تشویق به تولید بیشتر و حمایت از تولید کنندگان آن محصول و یا کالای خاص است. بر پایه آن دولت آمادگی و تعهد خود را برای خرید هر مقدار از کالایی خاص (معمولاً محصولات کشاورزی استراتژیک مانند گندم) به قیمتی معین اعلام می‌دارد و تولید کنندگان در صورت افت قیمت بازار به سطحی پایین‌تر از قیمت یا نیافتن مشتری در بازار می‌توانند کالای خود را به این قیمت به دولت بفروشند.

 

بر این اساس 30 آبان ماه سال جاری شورای اقتصاد نرخ تضمینی محصولات کشاورزی اعلام کرد که به شرح زیر بود:

گندم معمولی 14700، گندم دوروم 15029، جو 11639 ، ذرت دانه ای 12272، چغندر قند بهاره 3403، چغندرقند پاییزه 3338، پنبه (وش) 36119، دانه سویا 27904، دانه آفتابگردان 30108، دانه کلزا 32391، دانه گلرنگ 29590، عدس 35981، نخود 33240، لوبیا چیتی 32033، لوبیا سفید 32025، لوبیا قرمز 30616، برنج گروه یک (خزر، شیرودی ، فجر و کشوری) 45274، برنج گروه دو (سپیدرود و گوهر) 40344، برنج گروه سه (ندا، کوهسار دانیال ) 33191، سیب زمینی پاییزه 4788، سیب زمینی بهاره 4668، سیب زمینی طرح استمرار 5534، پیاز پاییزه 3192، پیاز بهاره 3105، پیاز طرح استمرار 3396 ریال است.

 

این نرخ از سوی کشاورزان مورد انتقاد قرار گرفت و نمایندگان نیز در حمایت از گندم کاران نامه ای به رییس جمهوری نوشتند و حجت الاسلام «حسن روحانی» در پاسخ به این اعتراضات و برای رفاه حال گندمکاران خواستار تغییر در این نرخ شد و به دنبال آن قیمت 1600 تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم اعلام شد.

 

نرخ اصلاحی اما همچنان انتقاداتی را در پی داشت و کشاورزان معتقد بودند که این نرخ برای هزینه های آنها کافی نیست و اعتراضات موجب شد تا افزایش مجدد قیمت خرید تضمینی گندم و رسیدن آن به نرخ 17 هزار ریال برای هر کیلوگرم مورد توافق وزیر جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و رییس مجلس قرار بگیرد.

 

در ادامه اصلاحات برای نرخ تضمینی گندم ۲۷۷ نفر از نمایندگان مجلس اول اسفند ماه در نامه‌ای به رئیس جمهوری از وی خواستند نرخ خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ را افزایش دهد. در متن این نامه که توسط «احمد امیر آبادی»، عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، آمده است: «طی سه دهه اخیر قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است به نحوی که در برخی از دوره‌های زمانی همچون سال‌های ۷۹ تا ۸۳ و ۹۲ تا ۹۵ که نرخ خرید گندم متناسب با نرخ تورم و متناسب با شرایط بازار بود و روند تولید این محصول اساسی روند صعودی را تجربه کرد و در سال‌های ۸۳ تا ۹۵ در تولید گندم خودکفا شدیم، اما در برخی از دوره‌های زمانی از جمله سال‌های ۸۷ تا ۹۱ و ۹۶ تا ۹۷ شاهد عدم افزایش مناسب قیمت این محصول استراتژیک بودیم.»

 

 

 

این در حالی است که «مسعود اسدی»، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «با اعتراض‌های مکرر نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافت که مجدد این نرخ از سوی برخی نمایندگان مجلس مورد انتقاد قرار گرفت و آنها برای حمایت از جامعه کشاورزان در کمیسیون تلفیق نرخ خرید را به ۱۷۰۰ تومان افزایش دادند، در صورتی که این نرخ اعلام رسمی شود باز هم با حق قانونی کشاورزان منافات دارد.»

 

اسدی ادامه داده است: «دولت برای جلوگیری از قاچاق باید حداقل نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم را به ۱۹۲۰ تومان افزایش دهد و در صورتی که منابع لازم برای پرداخت آن به کشاورز را ندارد بخشی از مبلغ را به مدت یکسال به صورت عندالمطالبه نگه دارد چرا که در شرایط کنونی نرخ ۱۶۰۰ یا ۱۷۰۰ تومان جوابگوی هزینه کشاورزان نیست و بر خلاف قانون خرید تضمینی گندم است.»

 

حالا گویا برای پاسخ به این دغدغه ها شورای اقتصاد در صدد است که بر خواسته جامعه کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واقعی شدن قیمت گندم  بر اساس هزینه های تولید و نزدیک به نرخ کشورهای همسایه اقدام کند تا به این صورت از خروج گندم و مشتقات آن از کشور جلوگیری کند.

 

تسنیم در خبری در این زمینه آورده است: «نرخی که وزارت جهاد کشاورزی به صورت غیر رسمی برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده 2 هزار تومان تا 2400 تومان است و پیش بینی شده که قبل از آغاز فصل خرید تضمینی گندم یعنی تا 22 تا 23 بهمن اجرایی شود؛ هر ساله اولین  گندمی که برای خرید تضمینی برای فروش به مراکز خرید تضمینی آورده می شود در سیستان و بلوچستان است.»

 

با توجه به حجم انتقادات و تلاش هایی که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گویا قرار است در آینده نزدیک شاهد تحولات مثبتی درباره این محصول و در پی آن سایر محصولات کشاورزی باشیم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد خبرگزاری شبستان نماز جمعه خطبه های نماز جمعه کانون مساجد خرید تضمینی گندم خرید گندم گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

غلامعلی فتحی  با اشاره به آمادگی مراکز خرید تعاون روستایی لرستان برای دریافت گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، اظهار کرد: در حال حاضر مقدمات راه اندازی ۲۶ مرکز خرید تضمینی گندم و ۹ مرکز خرید کلزا در سطح استان فراهم شده است.
وی گفت: با توجه به نزول رحمت الهی و کیفیت مناسب مزارع در استان پیش بینی می‌شود سال زراعی خوبی برای کشاورزان این خطه باشد.
مدیرکل تعاون روستایی لرستان با بیان اینکه لرستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است افزود: امیدواریم در سال‌جاری با برنامه ریزی مناسب مشکلی از لحاظ خرید محصولات کشاورزان از جمله گندم و دانه روغنی کلزا نداشته باشیم.
فتحی گفت: بازدید از مراکز خرید گندم با تشکیل تیم‌های نظارتی مختلف انجام می‌شود تا شاهد کمترین مشکل در کمیسیون‌های خرید باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • آغاز برداشت گندم از مزارع شادگان
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود