Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اتکاء به توان و استعداد بالای جامعه ایرانی، می­ تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی و فرهنگی در آغاز پنجمین دهه حیات انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه هم‌اندیشی کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این جلسه تعدادی از کارکنان دبیرخانه به ارائه سخنرانی پرداختند.

علیرضا دربندی، عضو شورای سردبیری فصلنامه راهبرد فرهنگ گفت: موفقیت هر سازمانی در گرو اهداف و چشم انداز‌های آن سازمان و به تناسب آن خطی مشی‌های صحیح برای دستیابی به آن اهداف است.

وی افزود: برای توانمندسازی و افزایش انگیزه نیرو‌های دبیرخانه باید به «عدالت سازمانی»، «شفافیت»، «نظارت مستمر و جدی همراه با نظام تشویق و تنبیه عادلانه» و همچنین «ارتباط مستمر رأس سازمان با بدنه کارمندان» اهمیت داد.
احمدزاده، کارشناس کمیسیون مشورتی گفت: در کلام دبیر شورا کلیدواژه «اجتهاد مجازی» قابل تأمل زیادی است.
وی ادامه داد: می‌توان در دو ساحت به تعریف اجتهاد پرداخت که یکی فرآیندی فقاهتی توسط فقیه و بر اساس ضوابط فقاهتی است و دیگری نوعی تلاش معرفتی روشمند و استدلالی است که در این تعریف امکان به کار بستن اجتهاد چند مرحله‌ای وجود دارد.
کارشناس کمیسیون مشورتی دبیرخانه تأکید کرد: فرآیند اجتهاد در فقه اسلامی با تمامی تفاوت‌ها و قرابت ها، فن و علمی است که متضمن روش است.
در ادامه این جلسه حبیب عزیزی، کارشناس دبیرخانه مرکزی گفت: عقبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیرخانه این شوراست و عقبه این دبیرخانه نیروی انسانی آن است.
وی ادامه داد: تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های فرهنگی کشور باید از مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عبور کند و از موازی کاری سازمان‌های فرهنگی جلوگیری کرد.
نیلچی زاده، کارشناس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری دبیرخانه به عنوان سخنران بعدی خاطر نشان کرد: ساماندهی جایگاه سلامت اجتماعی در دبیرخانه از مسائل حائز اهمیت است که به نوعی از زندگی آرام و بدون دغدغه کارکنان توجه دارد.
وی افزود: سلامت اجتماعی همان حمایت اجتماعی است که در اثر آن فرد باور کند مورد محبت و احترام است و به شبکه‌ای از ارتباط متعهدانه و متقابل تعلق دارد.
در ادامه این نشست واعظی از کارشناسان شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: باید جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح جهانی و ملی تبیین شود.
وی افزود: هگل در کتاب فلسفه تاریخ خود می‌گوید که فرهنگ جهان با فرهنگ ایران آغاز می‌شود و این نشان دهنده قابلیت‌های رفیع فرهنگ ایرانی است.
واعظی ادامه داد: آمار دانشگاه‌های کشور ۲۵۶۹ دانشگاه است که تعداد ۱۴۱ دانشگاه آن دولتی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی شایسته است نتیجه عملکرد این دانشگاه‌ها را در نمایشگاه بزرگی گردآوری و ارائه کند.
وی پیشنهاد کرد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی زمانی را برای ارائه مباحث مربوط به ظرفیت فضای مجازی به کارکنان شورا اختصاص دهد.
در ادامه گودرزی از مرکز رصد فرهنگ و علم دبیرخانه خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری در مرحله تبیین شده است، گام دوم گام علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد است که مردم محور است.
وی افزود: ما نیاز به نوعی بازتعریف در مناسبات فرهنگی داریم تا از ظرفیت‌ها و ارزش‌های فرهنگ کشور استفاده کنیم.   رئیس گروه فرابری و پردازش آمار دبیرخانه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند تبیین استراتژی داخلی و خارجی است و همچنین به نوعی برآورد مدیریت سرمایه گذاری نسل پیش رو نیاز داریم.
در ادامه این نشست صمیمانه ابراهیمی تبار از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.
ابراهیمی تبار گفت: اجرایی سازی مصوبات از مواردی است که انتظار می‌رود در دوران جدید مورد توجه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
وی افزود: یکی از کارکرد‌های دبیرخانه می‌تواند کمک به دستگاه‌های متولی برای رفع موانع موجود است.
کارشناس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از نقاط ضعف موجود نبود تخمین بودجه‌ای مشخصی از فرآیند اجرایی سازی مصوبات شوراست که شایسته است به آن توجه شود.
در ادامه دولت کارشناس کمیسیون سبک زندگی گفت: ویژگی‌های فضای مجازی می‌تواند به عنوان ابزاری در پیشبرد فعالیت‌های موجود در زندگی دو فضایی کمک کند تا بتوان از این فضا در جهت همدل کردن مخاطبین در حوزه فرهنگ استفاده کرد.
وی افزود: ما در دبیرخانه نیازمند افزایش توانمندی کارکنان است که می‌توان آن را با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و افزایش مطالعه کارکنان تقویت کرد.
در ادامه فتحعلی خانی، رئیس گروه بررسی و پایش برنامه گفت: چنانکه مقام معظم رهبری اذعان داشته اند، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید شهدنوش پژوهش‌هایی باشد که در کشور در حال انجام شدن است.
وی ادامه داد: بسیاری از پژوهش‌های صورت گرفته تأثیر چندانی در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نداشته است حال آنکه می‌توان با طراحی نظام موضوعات برای دبیرخانه از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده کرد.
در پایان نیز عبداللهی از مرکز رصد فرهنگ و علم خاطرنشان کرد: شکاف بین واقعیت فرهنگی جامعه و نگرش فرهنگی مسئولان باعث افزایش چالش جامعه و فرهنگ دولتی شده است.
در این نشست عاملی با تأکید بر توانمندی و تسلط کارشناسان این دبیرخانه در حوزه مباحث فرهنگی گفت: اتکاء به توان و استعداد بالای جامعه ایرانی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، می­تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی و فرهنگی در آغاز پنجمین دهه حیات انقلاب اسلامی باشد.
وی ادامه داد: این توانمندی موجب شده تا توقع و انتظار نیز بالا باشد و روحیه کمال­گرایی در جامعه ایرانی همواره با نقد همراه باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمال گرایی در جامعه ایران باعث افزایش نقد تلخ شده است که نتیجه‌ای جز هیچ سازی ندارد؛ حال آنکه نقد مؤثر ارائه راه حل مبتنی بر چالش هاست و می‌تواند بر مبنای چالش‌ها راه حل‌های بنیادین ارائه دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) رکن اصلی است و با نگاه جامع به وضعیت جامعه، راهبرد و راهکار‌های اجرایی و متناسب با شرایط ارائه می‌دهد.
عاملی ادامه داد: سلسله مراتب اداری نظام اسلامی اعم از قوای سه گانه کشور، وزرای کشور و کارگزاران این نظام همگی محترم هستند و با رعایت احترام و توجه جدی به تصمیم سازی‌های ارکان نظام می‌توانیم استحکام، استقرار و نظم انقلابی را برای پیشرفت مفید و موثر نظام جمهوری اسلامی ایران تامین کنیم.
وی گفت: نباید داشته‌های خودمان را تخریب کنیم؛ بلکه باید از نقد در جهت سازنده و بر مبنای رعایت اخلاق استفاده کنیم.   دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نقد عادلانه و عاقلانه و مبتنی بر اخلاق لازمه موفقیت و پیشرفت جامعه است.   عاملی ادامه داد: بنیان اصلی سلامت اجتماعی به حساب آوردن دیگران اعم از افراد و جامعه است. نظام اخلاقی مبتنی بر به حساب آوردن و نفی تبعیض‌ها باید در کشور گسترش یابد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید متصف به صفات پسندیده و فاخر فرهنگی باشند. بطور حتما توفیقات ما در انقلاب فرهنگی، در بهره مندی از فضای فرهنگی فاخر مبتنی بر ارزش‌های الهی در میان کارگزاران انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: نظام واره اخلاق اجتماعی اسلامی مبتنی بر بر و تقوی است و آیه شریفه «تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» حکایت از این امر دارد.
عاملی با تأکید بر نقش عقلانیت سیستمی گفت: باید مجموعه به‌گونه‌ای اداره شود که با تغییر افراد دچار تزلزل نشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند قوانین لازم‌الاجراست و هر دستگاه باید نسبت به اجرای آن ملتزم باشند.
عاملی ضمن گرامیداشت و تقدیر از اقدامات گذشته ادامه داد: یک سیستم و نظام بالغ نسبت به دستاورد‌ها و دارایی‌های حاصل شده در گذشته را مورد تاکید قرار داد.
وی  گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم‌اکنون مبتنی بر یک سابقه ارزشمند ۳۴ ساله ادامه مسیر می‌دهد که نهال تنومند و ریشه دار است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: تحولات و تغییرات فرهنگی و علمی در چند دهه اخیر موجب دگرگونی‌های بنیادین در این دو حوزه شده است.   عاملی ادامه داد: فرهنگ جامعه تغییر کرده و در چند محور فرامحلی بودن فرهنگ، دیجیتال شدن، سیستمی شدن و شبکه‌ای شدن نمود پیدا کرده است و از همین رو باید به چالش‌ها و ظرفیت‌های جامعه جدید توجه ویژه‌ای داشت و آنرا درک کرد و الا سیاستگزاری‌ها بی نتیجه یا کم نتیجه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز به شرایطی رسیدیم که در بسیاری از کشور‌ها وظایف دولت‌ها به فضای هوشمند و دولت الکترونیک واگذار شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: عقلانیت عدالت گرای الگوریتمی سیستمی قابلیت دارد تا ساعت کار را کاهش دهد و فرصتی برای افزایش ارتباطات انسانی فراهم کند.
عاملی ادامه داد: هم اکنون در دوران گذار برای دستیابی به آن سیستم قرار داریم تا جایگاه مناسب آن نهادینه شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فرهنگ علاوه بر آنکه فرامحلی است دارای ویژگی شبکه‌ای شدن است و قابلیت‌های گسترده‌ای را به همراه آورده است.
وی ضمن تأکید برافزایش شفافیت در روابط کاری افزود: این افزایش شفافیت موجب کاهش فساد و ایجاد روحیه رضایتمندی خواهد شد.
عاملی گفت: باید توجه داشت که ما نیازمند یک شناخت اجتماعی شده هستیم که حاصل فرآیند‌های اجتماعی و فهم ارتباطی با پدیده‌های فردی و اجتماعی است.
وی افزود: موضوع دیگر استفاده از ظرفیت‌های کشور است و طی یک پژوهش صورت گرفته توسط دانشگاه استنفورد تحت عنوان ایران ۲۰۴۰، حدود ۳ درصد از تولید علم جهانی متعلق به کشورمان برآورد شده است که در آن ایرانیان خارج از کشور را هم به عنوان سرمایه‌های ملی ایران به حساب آورده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ایرانیان داخل و خارج کشور استفاده بهینه شود، در واقع ما یک ملت بزرگ و توانا هستیم که بخش اصلی جامعه در سرزمین پهناور ایران اسلامی زندگی می‌کنند و بخش مهم دیگری از جامعه فکری و توانای ایرانی در سرزمین‌های دیگر جهان و همه این مجموعه سرمایه انسانی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. در واقع سرمایه انسانی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران مهمترین سرمایه ملی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عاملی سرمایه انسانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه هم اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»

در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که عصر امروز سه‌شنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارش عملکرد یکساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله ۹۹ مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بخث و بررسی قرار گرفت.

همچنین «واگذاری تنظیم بازار کسب و کار‌های بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «واگذاری ماموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» از جمله مصوبات جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در این جلسه مباحث مفصلی نیز درباره موضوع عفاف و حجاب مطرح و بر ضرورت اقناع‌سازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه به‌ویژه در ادارات دولتی و همچنین اجرای وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آ‌موزشی در حوزه عفاف و حجاب تاکید شد.

در همین راستا مقرر شد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب تا هفته آینده برنامه‌های اجرایی، ایجابی و فرهنگی خود را که در حوزه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، جهت بررسی و تصویب به دبیرخانه این شورا ارائه نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»