Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا قزوینی غرابی کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهمیت سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به عراق به عنوان همسایه غربی ایران که از نزدیکی فکری و اشتراکات زیاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و دینی هم با ایران برخوردار است، اظهارکرد: سفر آقای روحانی به عراق، نخستین سفر وی به این کشور از ابتدای دولت یازدهم تا کنون است، در واقع از تیرماه سال ۱۳۹۲ تاکنون مقامی در سطح ریاست جمهور به بغداد سفر نکرده بود و پس از تردد فراوان مقامات عراقی، آن‌ها انتظار داشتند تا رئیس دستگاه اجرایی ایران نیز سفری را به عراق داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: خوشبختانه پس از سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه و تعدادی دیگر از مقامات اقتصادی و نفتی ایرانی، هماهنگی‌های این سفر صورت گرفته و آقای روحانی در ۲۰ اسفند عازم بغداد خواهند بود.

غرابی با بیان اینکه به اقتضای مسائل همسایگی، فرهنگی و مرز‌های مشترک دو کشور، عراق و ایران روابط خوبی با یکدیگر دارند و چنین رفت و آمد‌هایی میان همسایگان طبیعی است، افزود: شرایط خاص منطقه‌ای و بین المللی برای دو کشور به خصوص ایران، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و فشار‌های واشنگتن بر بغداد برای دوری از تهران، اهمیت این سفر، اهداف و نتایج آن را دوچندان کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در عرصه بین المللی، دیپلماسی مطلوب، گسترش روابط با همه کشور‌های جهان در چارچوب منافع مشترک و در همه سطوح منطقه‌ای و بین المللی است. طبیعتاً ثبات و امنیت منطقه‌ای نیز در درجه نخست در سایه مناسبات و همکاری‌های میان همسایگان محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر توجه تهران به دلیل تمرکز بر پرونده هسته‌ای، معطوف به کشور‌های حوزه اروپا بود و شاید همین مسأله باعث شده تا در عرصه منطقه‌ای، توجه به همسایگان کمتر بوده باشد.

غرابی با اشاره به اینکه کشور‌های همسایه ایران از جمله عراق، ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف دارند و می‌توانند در شرایط فعلی به مثابه ریه‌های تنفسی ایران مورد استفاده قرار گیرند، تصریح کرد: طبعاً این موضوع به خودی خود محقق نخواهد شد و نیازمند توجه جدی برای گسترش این روابط است، اما بی تردید اشتراکات مختلف میان دو کشور، روند دستیابی به این مهم را سهل‌تر می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: هرچند عراق در سال‌های اخیر تلاش کرده تا در سیاست خارجی خود روند مستقل و بی طرفی را در مناقشات آمریکا با ایران اتخاذ کند، اما روابط مستحکم بغداد با دو کشور و سایر کشور‌های دیگر می‌تواند ظرفیت خوبی برای ارتباطات منطقه‌ای و بین المللی ایران باشد.

وی بیان کرد: روابط فعلی دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی، توان گسترش و توسعه بیش از این را نیز دارد. برخی اختلافات قدیمی در حوزه‌های مرزی و منابع آبی نباید بر اصل گسترش این روابط تأثیر منفی بگذارد، باید این مسائل به تدریج حل شود.

غرابی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد عراق کشوری است که همچنان در برخی عرصه‌ها از سلطه طلبی ایالات متحده رنج می‌برد. طبیعی است که در کشوری که پانزده سال پیش، رژیم سیاسی حاکم بر آن توسط آمریکایی‌ها سرنگون شد، نظام سیاسی جدید آن با ورود آمریکا، شکل گرفت و حدود هشت سال به طور مستقیم تحت اشغالگری آمریکا بوده، همچنان آمریکایی‌ها در آن از نفوذ و قدرت برخوردار باشند. سفر روحانی به عراق با سفر مخفیانه ترامپ هماوردی می‌کند و می‌تواند منجر به کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در عراق شود.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: بنابراین نباید انتظار داشت که صرفاً با چند سفر، شاهد بازشدن کامل همه دروازه‌های اقتصادی و سیاسی عراق به سمت ایران و ایستادگی بغداد در مقابل واشنگتن بود. آمریکایی‌ها به شدت بر سیستم گردش ارزی و مالی عراق تسلط دارند و حجم طلب‌های آن‌ها از عراقی‌ها بیش از یک تریلیون دلار است.

وی تصریح کرد: البته تردیدی نیست که سفری در چنین سطح و پیگیری نتایج آن می‌تواند آثار خوب و مثبتی را به همراه داشته باشد، روابط دو کشور در همه عرصه‌ها ظرفیت گسترش را دارد، اما این موضوع مستلزم توجه بیشتر سیاست خارجی ایران به گسترش روابط منطقه‌ای است.

غرابی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از همسایگان عراق و رقیبان منطقه‌ای تهران تلاش دارند تا از فشار‌های موجود بر تهران در راستای کسب سهم بیشتر از بازار عراق بهره برداری کنند. چشم انداز ترک‌ها برای افزایش تبادل تجاری با بغداد تا ۱۰۰ میلیارد دلار، هشداری برای تهران است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حسن روحانی ایران عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد

به گزارش خبرآنلاین یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه، از توافق عراق و ترکیه برای تأسیس ستاد عملیات مشترک خبر داد.

به گزارش «آناتولی»، گولر گفت: با همکاری یکدیگر می‌بینیم که چه کارهایی می‌توانیم بکنیم و بعد از آن مسؤولیت‌های این ستاد مشخص خواهد شد.

به نقل از ایسنا این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سفری رسمی به بغداد و اربیل رفت.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با پ.ک.ک. از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

ترکیه سال‌ها است که به بهانه مبارزه با پ.ک.ک. با نقض حاکمیت ارضی عراق مناطق گوناگون این کشور را هدف بمباران قرار می‌دهد و چندین پایگاه نظامی در خاک عراق راه‌اندازی کرده است.

عراق بارها به این اقدامات اعتراض کرده است.

از سوی دیگر ترکیه تاکنون بارها اعلام کرده که در پی ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰-۴۰ کیلومتری خاک عراق است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898947

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • عباس‌زاده: تعمیق و توسعه روابط ایران و پاکستان ضریب امنیت را بالا می‌برد/ سوءتفاهمات بین دو کشور باید برطرف شوند+ فیلم
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • پیام رئیس جمهور خطاب به مردم پاکستان به زبان اردو
  • اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است
  • کدهای سفر اردوغان به عراق