Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوقی قوه قضائیه با اعلام خبر ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دولت، گفت: تلاش دستگاه قضائی در تدوین این لایحه، مبتنی بر بهره‌مندی از نظرات تخصصی و تجارب تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، ذبیح اله خدائیان با یادآوری اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ لازم‌الاجرا و در سال ۱۳۹۴ مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت، اظهار کرد: از آنجا که ایرادات و اشکالات قانون مذکور به طور کامل رفع نشد، دولت، لایحه اصلاحی این قانون را تهیه و تقدیم مجلس کرد؛ اما لایحه مذکور به رغم برخورداری از ماهیت قضائی به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع شد و نه کمیسیون قضائی و حقوقی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه به رغم اعتراض معاونت حقوقی قوه قضائیه و کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، لایحه مذکور، توسط کمیسیون اقتصادی و بدون اخذ نظرات قوه قضائیه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: این لایحه سرانجام پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی در صحن علنی مجلس مطرح و موادی از آن تصویب شد؛ اما در نهایت به لحاظ ماهیت قضائی آن، به قوه قضائیه و معاونت حقوقی ارجاع شد.

این مقام قضائی با اشاره به اینکه معاونت حقوقی به منظور بررسی همه جانبه لایحه و استفاده از نظرات کارشناسی تمامی دست اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جلسات متعددی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط در قوای سه‌گانه و نیروهای نظامی و انتظامی برگزار کرده است، افزود: نقطه قوت در این خصوص نیز بهره مندی از نظرات تخصصی تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط است و بر همین اساس تغییرات و اصلاحات متعددی در لایحه دولت و متن مصوب کمیسیون اقتصادی مجلس اعمال شده است.

خدائیان ارائه تعریف کامل و جامع‌تری از «قاچاق» به منظور رفع ایرادات حقوقی آن را از اصلاحات یادشده برشمرد و اضافه کرد: جلوگیری از حذف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از ترکیب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزودن نماینده دادستان کل کشور و سازمان اطلاعات سپاه به اعضای این ستاد از جمله اصلاحات و تغییراتی است که در لایحه تدوین شده در معاونت حقوقی قوه قضائیه به چشم می‌خورد.

این حقوقدان با بیان اینکه در لایحه جدید، تمامی صور قاچاق کالا و ارز که ماهیت قضائی دارند جرم انگاری شده است، خاطرنشان کرد: سلب صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی در رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و اختصاص صلاحیت آن تنها به موارد تخلف، از جمله اصلاحات قابل اعتنا و مهمی است که در این لایحه صورت گرفته است.

معاون حقوقی قوه قضائیه در ادامه به دلایل سلب صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی در رسیدگی به قاچاق کالا و ارز پرداخت و تصریح کرد: عمده ترین دلیلی که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد تأکیدات مقام رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر خطر قاچاق کالا و ارز و تأثیرات مخرب و جبران ناشدنی آن بر اقتصاد کشور است (فرمان تاریخی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورخ ۱۲/‏۰۴/‏۸۱‬ معظم‌له موکداً گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن را در امر تولید، تجارت، سرمایه گذاری و اشتغال، خطری جدی و بزرگ برشمرده‌اند و خواستار جدیت تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار در مبارزه با آن شدند. با توجه به اینکه ایشان این پدیده را یک عمل خلاف شرع و آسیب‌رسان به اقتصاد، هویت ملی و برنامه ریزی‌های کشور دانسته اند، بنابراین جرم‌زدایی از قاچاق کالا و ارز و تبدیل آن به تخلف، مغایر فرمایشات معظم‌له است.

خدائیان در خصوص دلایل سلب صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی از رسیدگی به موارد قاچاق کالا و ارز در این لایحه‌، با اشاره به تصریح بند (۲) سیاست‌های کلی قضائی (ابلاغی مورخ ۰۱/‏۰۹/‏۱۳۸۸‬ مبنی بر لزوم تمرکز کلیه امور دارای ماهیت قضائی در قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: بر این اساس در این لایحه مقرر شد تا اولاً تمام اشکال قاچاق کالا و ارز جرم تلقی شود؛ ثانیاً با توجه به خطری که از جانب این جرایم متوجه کشور است، رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی باشد و ثالثاً رسیدگی به پرونده‌ها مقید به زمان شود تا رسیدگی‌ها طولانی نشود.

معاون حقوقی قوه قضائیه در پایان به ذکر سایر اصلاحات و تغییرات اعمال شده در لایحه فوق توسط دستگاه قضائی پرداخت و موارد یادشده را اینگونه برشمرد: جلوگیری از حذف مجازات ضبط خودرو حامل کالای قاچاق و اتخاذ تدابیر کیفری مناسب برای آن، تعیین معیار مناسب برای درجه‌بندی مجازات‌های مذکور در این قانون و جلوگیری از تعیین مجازات درجه هفت برای همه جریمه‌های نقدی، تعیین ضمانت اجرای کیفری برای سرپیچی عمدی مقامات و کارکنان دستگاه‌های ذیربط در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و عمل نکردن به وظایف قانونی، احیای یکی از آرا وحدت رویه دیوان عالی کشور در جرم زدایی از کالاهای در دسترس عموم در حد مصرف شخصی و حذف قضات تجدید نظر ویژه قاچاق کالا و ارز در سازمان تعزیرات حکومتی و منتفی شدن نیاز به تبدیل جریمه به حبس توسط قضات اجرای احکام ویژه تعزیرات.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۲۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مسئولان استان بر برخورد جدی با خودرو‌های قاچاق بر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ استاندار مرکزی در اولین جلسه کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان گفت: روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته مطلوب بوده، اما موقعیت جغرافیایی استان و عبور خودرو‌های قاچاق بر کار را برای پلیس امنیت اقتصادی استان در برخورد با متخلفان سخت کرده است.
مخلص الائمه افزود: مبارزه با قاچاق کالا، توجه مسئولان به موضوع عرضه کالای خارجی و قاچاق از سوی بعضی فروشندگان در فضای مجازی، اقدامات اطلاعاتی و امنیتی مؤثر در شناسایی شبکه‌های سازمان یافته قاچاق در استان و تعیین تکلیف به موقع پرونده‌های تعزیراتی باید در دستور کار قرار گیرد.
او از اقدامات مؤثر تعزیرات حکومتی و اموال تملیکی در تعیین تکلیف پرونده‌های قاچاق و واگذاری بعضی کالا‌ها به مردم تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد این روند خوب امسال هم ادامه یابد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم درحاشیه این جلسه گفت: ورود کالای قاچاق به کشور صدمات جبران ناپذیر اقتصادی را بر بدنه تولید و اقتصاد کشور وارد می‌کند.
نظری افزود: قرار گرفتن استان مرکزی در شاهراه مواصلاتی کشور و تردد خودرو‌های قاچاق بر، وظایف دستگاه‌های فعال در حوزه قاچاق کالا و ارز را دو چندان کرده و می‌توان با انجام اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای، نظارت دقیق توفیقات سال گذشته در زمینه برخورد با قاچاق کالا و ارز را امسال نیز رقم زد.

دیگر خبرها

  • تأکید مسئولان استان بر برخورد جدی با خودرو‌های قاچاق بر
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق
  • ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن لایحه اصلاح «قانون مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن «لایحه اصلاح مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • تحقق شعار سال و کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود
  • ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود
  • لایحه اصلاح نظارت خارجی راهی سنای آمریکا شد