Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-25@12:43:02 GMT

۷۷۰ هکتار اراضی ملی استان از سودجویان خلع ید شد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۸۸۴۰

۷۷۰ هکتار اراضی ملی استان از سودجویان خلع ید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: طی یک سال اخیر ۷۷۰ هکتار از اراضی ملی استان بوشهر خلع ید شده و به اراضی ملی برگشته است. به گزارش«جنوب نیوز» به نقل ازمهر؛ غلامرضا منتظری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منابع طبیعی مدیریت و مسئولیت نگهداری و حفاظت و مراقبت از سه عنصر حیاتی یعنی آب و خاک و گیاه را بر عهده دارد که مسئولیت سنگینی است و در نقاط مختلف استان تلاش ما این است که به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: از مجموع دو میلیون ۳۰۷ هزار هکتار اراضی استان بوشهر، یک میلیون و ۲۴۳ هزار هکتار مرتع، ۲۲۷ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۳۳۱ هزار هکتار اراضی بیابانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر خاطرنشان کرد: استان بوشهر دارای ۹۰۰ کیلومتر ساحل است و دارای تنوع خاصی از نظر اقلیمی است. نقاط مرتفع در نوار شرقی استان و دشت‌ها و نقاط پست ساحلی را داریم.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر یک سوم متوسط بارش جهانی را به میزان حدود ۲۵۰ میلیمتر را دارد افزود: از نظر تبخیر نیز وضعیت خاصی داریم و سه برابر متوسط جهانی میزان تبخیر آب است.

پراکنش نامتوازن بارندگی

منتظری نوع پراکنش بارندگی در استان بوشهر را نامناسب دانست و ادامه داد: بارش‌ها پراکنش منظمی ندارند و شاهد خشکسالی و سیل‌های مخرب هستیم و اغلب بارش‌ها به شکل روان‌آب از دسترس ما خارج می‌شوند.

وی پتانسیل مثبت استان بوشهر را قرار گرفتن در مسیر روان‌آب‌های استان‌های هم‌جوار دانست و گفت: در زمینه بافت گیاهی نیز شاهد تنوع خوبی در استان هستیم و گونه‌های مختلفی در سطح استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر خاطرنشان کرد: بخشی از مساحت استان را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهند که باید از بیابان‌زایی با عملیات‌های مختلف جلوگیری کنیم و همچنین در راستای بیابان‌زدایی با عملیاتی همچون نهال‌کاری و… اقدام کنیم و سطوح بیابانی را کاهش دهیم.

جلوگیری از تخریب مراتع

وی با اشاره به سه نوع پهنه در اراضی بیابانی استان بوشهر تصریح کرد: مراتع استان نقش مهمی در طبیعت استان دارد و باید مراقب باشیم که این مراتع تخریب نشود و آنها را حفظ کنیم. ۸۹۵ سامانه مرتعی عرفی در استان داریم و مرتع‌داران مشخص شده‌اند.

منتظری تعداد واحدهای دامی منتفع از مراتع استان را یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد دامی عنوان کرد و افزود: مقدار علوفه خشک قابل برداشت از مراتع استان ۸۸ هزار و ۴۹ تن در سال‌های با بارش نرمال است.

خلع ید متصرفان

وی افزود: یکی از کارهای ارزشمند و مسئولیت‌های سنگین ما جلوگیری از تصرف اراضی ملی و برخورد با سودجویان است که طی یک سال اخیر ۷۷۰ هکتار از اراضی ملی استان بوشهر خلع ید شده و به اراضی ملی برگشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: صندوق توسعه ملی اعتباراتی را به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص داده که در استان بوشهر ۱۵۳ پروژه از این محل اجرا شده است.

وی به رویکردهای منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد: اجازه دست‌درازی به اراضی ملی را نمی‌دهیم و استقبال می‌کنیم از مردم و تشکل‌ها و نهادهای مختلف که یاری‌گر ما در این زمینه باشند.

منتظری شفاف‌سازی و قانون‌مداری را یکی دیگر از رویکردهای منابع طبیعی استان بوشهر دانست و بیان کرد: با رعایت قانون نظم و انضباط بر عملکرد ما حاکم می‌شود و با شفاف‌سازی پاسخگوی عملکردمان خواهیم بود.

کنترل روان‌آب‌ها

وی حفظ انفال را از دیگر موارد و رویکردها عنوان کرد و گفت: تعامل بسیار خوبی در این زمینه در استان بوشهر حاکم است و استاندار و مدیران قضائی و نظامی و انتظامی همکاری و همراهی خوبی در این راستا دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کنترل روان‌آب‌ها به عنوان یک اولویت مهم نام برد و خاطرنشان کرد: تلاش جدی داریم که آب‌های سطحی را در قالب طرح‌های آب‌خوان‌داری و آب‌خیزداری کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه باید در زمینه کنترل روان آب‌ها تلاش بیشتری کنیم اضافه کرد: تاکنون ۷۱۱ سازه آبخیزداری در استان احداث شده است که ظرفیت کنترل ۱۳۷ میلیون مترمکعب روان‌آب‌ها را در طی چهار مرحله بارندگی دارد.

تقویت پوشش گیاهی

منتظری تقویت پوشش گیاهی استان را یکی دیگر از رویکردها عنوان کرد و افزود: مقابله با پدیده بیابان‌زایی را به صورت جدی در دستور کار داریم و با تثبیت کانون‌های بحران در استان این مهم با جدیت دنبال می‌شود.

وی تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی را یکی دیگر از موارد ضروری دانست و اضافه کرد: شاهد تعرض افراد سودجو و تصرف اراضی هستیم که یکی از اقدامات مهم اجرای طرح کاداستر است که تاکنون یک میلیون هکتار از اراضی آماده صدور سند شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: هر گونه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید با رعایت اصول توسعه پایدار صورت گیرد و در بهره‌برداری از مراتع و آب‌های جاری و زیرزمین و دریا و جنگل‌ها باید نگاهمان به توسعه پایدار باشد.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی به منظور ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان احداث شده است.

 
علی رحیمی میانگین بارش سالیانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته حجم زیادی از این بارش‌ها به صورت روان آب و سیلاب ازشهرستان به صورت روان آب یا سیلاب خارج می‌شد یا باعث خسارت‌هایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌شد که با احداث سازه‌های آبخیزداری ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها مهار شده است.


او  گفت: طرح‌های آبخیزداری وبیولوژیکی در حوزه‌های آبخیزداری پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک و پلاسجان باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان در دو سال گذشته با بیش از ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.


کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر هم گفت: این شهرستان یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دز است، که احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.


سیامک اسفنانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، تکمیل چرخه کربن، احیاء و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پیشگیری از خسارات و آسیب‌های سیل و تغذیه چشمه ها، قنوات و سفره‌های زیرزمینی ازمهمترین اهداف و فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر   باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان