Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@21:25:34 GMT

آیا مبلغ سرشناس سعودی در آستانه اعدام است؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۹۳۸۹

ساعت 24- کاربران فضای مجازی در عربستان با به راه انداختن هشتگی آزادی شیخ سلمان العوده از مبلغان منتقد سعودی را خواستار شدند و برخی سوالاتی درباره اعدام یا مرگ او مطرح کرده‌اند.

به محض اینکه حساب کاربری «مُعتقلی الرأی» در توییتر، آزادی فوری شیخ سلمان العوده از مبلغان مذهبی سرشناس سعودی را پس از گذشت یک سال و نیم از بازداشت، خواستار شد، فعالان در صفحات مجازی بلافاصله هشتگی ترند کردند، با نام «العوده در خطر» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مُعتقلی الرأی» (زندانیان آزادی بیان) در حساب کاربری خود نوشته است که جان سلمان العوده، مبلغ منتقد سعودی در خطر است و ممکن است که بی دلیل اعدام شود. در این بیانیه به تخلفات مقامات سعودی علیه شیخ العوده اشاره شده و گفته شده است که وی در زندان با بازداشت انفرادی، محرومیت از دارو و محدودیت در زمینه ملاقات و تماس روبه‌روست.

در حالی که هنوز وضعیت العوده روشن نیست، این حساب کاربری نوشت: باید همگی پیش از اعدام سلمان العوده بنا بر اتهامات دروغین برای نجات وی اقدام کنیم و در برابر نقض حقوق زندانیان آزادی‌بیان از سوی مقامات عربستان سکوت نکنیم. این حساب کاربری همچنین سعودی‌ها را به انتشار توئیت‌هایی در محکومیت شکنجه و سرکوبگری وی توسط رژیم آل سعود از طریق انتشار توئیت دعوت کرد.

الخلیج الجدید گزارش داد، بسیاری از کاربران توئیتر ضمن ابراز همبستگی با زندانیان آزادی‌بیان برای آزادی العوده و دیگر فعالان سیاسی در عربستان دعا کردند و برخی هم به شدت مقامات سعودی را به دلیل نقض حقوق زندانیان و از جمله شیخ العوده به باد انتقاد گرفتند.

«یاسر ابوهلاله»، رئیس سابق شبکه الجزیره ضمن ابراز همبستگی با توئیت حمایت از العوده نوشت: «کدام شیطان، اعدام سلمان العوده را برای محمد بن سلمان زینت داده است؟ یا شاید این یک جنگ روانی علیه مخالفان است در سایه حکومت دیکتاتوری که فاقد کمترین معیارهای عدالت و قانون است.

«عمر بن عبدالعزیز» یک فعال منتقد سعودی هم در توئیتی با اشاره تداوم حملات شدید رژیم سعودی علیه مخالفان نوشت: حکومت سعودی حتی پس از جنایت قتل خاشقچی هم هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی از مواضع خود نشان نمی‌دهد، اما اگر عاقل بود می‌فهمید که این فشارها ثمره‌ای جز انفجار اوضاع ندارد.

گروهی به نام «هیئت علمای عربستان سعودی» هم بیانیه دادستانی کل عربستان درباره علما، مبلغان و نویسندگان بازداشتی در این کشور را که خواهان اعدام شیخ سلمان العوده شده بود محکوم کرد.

بسیاری از فعالان سعودی هم ضمن اعلام همبستگی با توئیت حمایت از شیخ العوده گزارش‌ها و کلیپ‌هایی را درباره این مبلغ سعودی منتشر کردند و برخی هم عقایده خود را درباره دلایل نقض حقوق زندانیان عقیده توسط رژیم آل سعود بیان داشتند.

«زیادوف الهلالی» یکی دیگر از فعالان سعودی نوشت: «مفسدان کشور آزادند و علما و اندیشمندان در زندان‌ها هستند».

صالح الازرق یک گوینده رادیویی در تونس گفت، اگر شیخ العوده اعدام شود عربستان همچون قبل اعدام وی، باقی نخواهد ماند و اوضاع به سرعت به سراشیبی سقوط می‌رود.

گفته‌های پسر سلمان العوده

عبدالله، فرزند شیخ العوده که در خارج عربستان به سر می‌برد چند روز پیش گفت که جلسه جدیدی از جلسات محاکمه محرمانه پدرش در حالی برگزار شده که مسئولان سعودی پدرش را در این جلسه حاضر نکرده و دلیلی هم برای این کار خود بیان نکردند.

وی افزود: دادستانی کل تقاضای سابق خود درباره اعدام تعزیری پدرم را به اتهام تحریک مردم از طریق توئیتر و فعالیت علمی و فرهنگی تایید کرد.

مقامات عربستان شیخ سلمان العوده را در سپتامبر ۲۰۱۷ به همراه بیست شخصیت دینی دیگر سعودی که بیشتر آن‌ها از مبلغان سرشناس این کشور بودند بازداشت کرد.

دادستانی کل عربستان ۳۷ اتهام مربوط به تروریسم به آن‌ها وارد کرده است. فعالان سعودی در توئیتر در نیمه‌های ژوئیه گذشته اعلام کردند که وضعیت سلامت شیخ العوده در زندان به دلیل اهمال پزشکی وخیم شده است.

بسیاری از نهادهای حقوق بشر بین المللی هم بارها خواهان افشای فوری محل بازداشت زندانیان عقیده در عربستان و اجازه دادن به خانواده هایشان و وکلایشان برای تماس با آن‌ها و آزادی فوری آن‌ها را خواستار شدند، اما هیچ فایده‌ای نداشته است.

فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز

تیم ملی فوتبال تاجیکستان در مقدماتی جام جهانی، موفق شد عربستان سعودی را متوقف کند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تاجیکستان که در جام ملت‌های آسیا هم از گروه خود صعود کرده و نتایج درخشانی ثبت نموده بود، در هفته چهارم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا در خانه خود مقابل عربستان و مانچینی به تساوی دست یافت.

وحدت هنانوف مدافع تاجیک باشگاه پرسپولیس در دقیقه ۳۴ به دلیل مصدومیت زمین بازی را ترک کرده بود.

تاجیکستان نیمه اول را با یک گل به میهمان پرستاره واگذار کرده بود اما در دقیقه ۸۰ روی کار تیمی و سانتر از جناح راست، دروازه عربستان صدرنشین را باز کرد تا جشن نوروزی این تیم و مردم تاجیکستان کامل شود.

بازی رفت دو تیم در عربستان با یک گل دیرهنگام به سود سعودی‌ها پایان یافته بود اما اینبار شاگردان مانچینی نتوانستند با امتیاز کامل از مهلکه خارج شوند.

با این نتیجه مساوی ، تاجیکستان با یک بازی بیشتر از اردن پیشی گرفت و با پنج امتیاز منتظر دو هفته پایانی مسابقات انتخابی جام جهانی است. آنها روی مصاف اردن و عربستان و شکست احتمالی فینالیست جام ملت‌ها حساب باز کرده اند.

دیگر خبرها

  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی در آستانه لیالی قدر
  • از گلریزان ۲ میلیاردی تا کمک ۳۰ میلیونی به آزادی زندانیـان جرایم غیر عمد در یزد
  • گلریزان مهریزی‌ها برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی با بخشش شاکیان و کمک خیّر گنبدی
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده