Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛  مینا کاویانی مدیر آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به فواید میوه انجیر برای سلامتی، گفت: انجیر میوه‌ای بهشتی، خوش طعم و شیرین و از جمله میو‌هایی است که در قرآن از آن یاد شده است. میوه انجیر تأمین کننده بخشی از انرژی و منبع خوبی از فیبر غذایی و برخی مواد مغذی مثل پتاسیم، آهن، کلسیم و ویتامین‌های C.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و فولات است.

وی با بیان اینکه انجیر با داشتن مقادیر مناسبی فیبر غذایی در پیشگیری و رفع یبوست بخصوص در کودکان موثر است، افزود: دو عدد انجیر تازه که حدوداً ۱۱۰گرم وزن دارد، بخشی از فیبر غذایی مورد نیاز روزانه (۱۱ % نیاز روزانه) را تأمین می‌کند.

وی افزود: انجیر خشک حاوی مقادیر مناسبی از آهن با منشاء گیاهی است که می‌تواند در تأمین نیاز بدن به آهن بویژه برای افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند و دخترانی که در سنین بلوغ هستند، موثر باشد. همچنین انجیر خشک به عنوان یکی از منابع خوب غیرلبنیاتی کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است و با توجه به افزایش نیاز نوجوانان در سنین رشد و بلوغ، در تأمین بخشی از نیاز‌های این گروه سنی به کلسیم می‌تواند موثر باشد؛ به طوریکه سه عدد انجیر خشک ۲۱درصد کلسیم مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

کاویانی در پایان با بیان اینکه انجیر به عنوان یک میان وعده کم حجم و مغذی بویژه برای دانش آموزان توصیه می‌شود، گفت: همچنین تحقیقات نشان داده است که انجیر حاوی رنگدانه‌های گیاهی است که به مقدار زیاد در پوست این میوه وجود دارد و دارای اثرات آنتی اکسیدانی مفیدی بوده و در کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن موثر است.

منبع:ایسنا

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پوکی استخوان تغذیه رشد سلامت صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۲۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند

کدو حلوایی یا کدو تنبل یک میوه بسیار مغذی و پرکاربرد است. کدو سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. این خوراکی جذاب به دلیل داشتن دانه در دسته میوه‌ها قرار می‌گیرد، اما برخی از افراد به دلیل نوع مواد مغذی کدو تنبل، آن را در دسته سبزی‌ها طبقه‌بندی می‌کنند.

این میوه در حقیقت از گیاهان بومی آمریکای شمالی است که در مراسم هالووین آن را تزیین کرده و در مراسم روز شکرگزاری با آن دسر‌هایی مانند پای کدو حلوایی می‌پزند. البته تنوع دسر‌ها و نوشیدنی‌هایی که می‌توان با کدو تنبل تهیه کرد بسیار زیاد و متنوع است.

از انواع دسر‌ها می‌توان به دونات کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی و نان کدو حلوایی اشاره کرد. از نوشیدنی‌ها هم می‌توان به شیر کدو حلوایی و همچنین هات چاکت کدو حلوایی اشاره کرد.

همان‌طور که ملاحظه کردید، خوراکی‌های خوش‌طعم بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استفاده از کدو تنبل آن‌ها را تهیه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب به برخی از مهم‌ترین خواص کدو حلوایی اشاره می‌کنیم.

خواص کدو حلوایی برای سلامتی چیست؟

مهم‌ترین دلیل برای اینکه کدو تنبل را به عنوان یک میوه پرخاصیت می‌شناسیم، نسبت بالای ویتامین، مواد معدنی و فیبر در برابر مقدار کم قند آن است. اگرچه هنوز تحقیقات گسترده‌ای روی خواص کدو حلوایی انجام نشده، اما برخی تاثیرات مثبت آن بر روی سلامتی ثابت شده است. از مهم‌ترین مزایای کدو حلوایی برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمک به حفظ ایمنی بدن

کدو تنبل حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که به ویتامین A تبدیل می‌شوند. ویتامین A می‌تواند به بدن شما در برابر عفونت‌ها کمک کرده و هنگام مواجهه با بیماری با آن‌ها مقابله کند. علاوه بر این برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که ویتامین آ در تقویت و محافظت از روده‌ها در برابر عفونت‌ها بسیار موثر است. ویتامین ث موجود در کدو حلوایی نیز با تقویت سلول‌های ایمنی هنگام تشخیص عامل بیماری‌زا، نقش کلیدی در حفظ ایمنی بدن ایفا می‌کند.

سلامت چشم‌ها

کدو تنبل به دو روش می‌تواند به سلامت چشم شما کمک کند. روش اول با استفاده از منابع غنی بتاکاروتن است که با کمک به شبکیه چشم، جذب بهتر نور را به همراه دارد.. راه دوم، کمک به محافظت چشم در برابر بیماری دژنراسیون ماکولا یا همان تخریب لکه زرد چشم است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از چشم‌ها ایفا کنند. مطالعات نشان داده‌اند افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا که بر اثر بالا رفتن سن به این بیماری مبتلا شده‌اند، می‌توانند با مصرف مکمل‌ها و منابع غنی روی، ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند. کدو حلوایی به عنوان یک منبع غنی از این مواد می‌تواند خوراکی مفیدی برای این دسته از افراد باشد.

حفظ سلامت پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی که شامل بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامین‌ای است، تا حد زیادی در حفظ سلامت پوست موثر هستند. بتاکاروتن موجود در کدو تنبل می‌تواند از پوست در برابر اشعه مضر خورشید یا همان UV محافظت کرده و به بهبود بافت پوست نیز کمک کند.

ویتامین‌های C و E نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. به همین دلیل است که در اغلب محصولات پوستی می‌توان این دو ویتامین را پیدا کرد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این ویتامین‌ها به صورت خوراکی روش بهتری برای جذب خواص آن‌هاست.

بهبود سلامت قلب

به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است. اما کدو حلوایی دارای مواد مغذی‌ای است که می‌تواند به طور ویژه به بهبود سلامتی این ارگان حیاتی بدن کمک کند. برای مثال پتاسیم موجود در کدو حلوایی برای کاهش فشار خون مفید است.

به علاوه، فیبر موجود در آن با متصل شدن به کلسترول موجود در غذا از جذب آن توسط بدن جلوگیری کرده و به این وسیله به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

بهبود متابولیسم بدن

مصرف خوراکی‌های غنی از بتاکاروتن مانند کدو حلوایی، با کنترل میزان قند خون و توزیع چربی در بدن به سلامت متابولیک بدن کمک می‌کنند. کدو تنبل همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند از بالا رفتن ناگهانی قند خون پس از مصرف کربوهیدرات‌ها جلوگیری کند.

منبع:سرگرمی روز

دیگر خبرها

  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • ساده‌ترین راه برای حفظ سلامتی چیست؟
  • برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن
  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی
  • مشکلی در تأمین آرد و نان در آذربایجان‌غربی وجود ندارد