Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@00:08:13 GMT

افزایش موج گردشگران برای رفتن به قله «خدا»

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۲۹۱۴

افزایش موج گردشگران برای رفتن به قله «خدا»

گرچه زیارت پیامبر از بلاد یمن بهانه‌ای برای حضور ده‎ها هزار نفر به منطقه «گوگجه‌داغ» شهرستان کلاله شده ولی سرمایه‌گذاری برای جذب و اسکان مسافر در روستاهای این منطقه آن‌گونه که باید اتفاق نیفتاده است.

خبرگزاری شبستان- گرگان: شاید مسافرانی که به استان گلستان سفر می‌کنند کمتر اطلاعاتی از محل تدفین پیامبر یمنی در استان گلستان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیامبری که با دو تن از یارانش«عالم بابا» و «چوپان عطا» در بلندای قله کوه‌های گوگجه داغ که در بین اهالی به‌عنوان قله گوج(گوژ) به معنی «قدرت» یاد می‌شود تدفین شده است.

 

گرچه تاریخ وفات حضرت خالد بن نبی(علیه‌السلام) رازآلود و پنهان باقی‌مانده اما برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پیامبر که آخرین مروج مسیحیت بوده به ایران که اکثریت زرتشتی بودند سفرکرده و در یک تعقیب و گریز به شهادت رسیده است و حتی از دیرباز برخی ریش‌سفیدهای این منطقه سنگواره‌های در مسیر این امامزاده را تعبیر بر انسان‌های سنگ شده می‌کنند که پژوهش‌های تاریخی آن را رد کردند.

 

اما بر طبق فرموده رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) «قبر حضرت خالد بن سنان در ناحیه جرجان بر روی قله کوهی که به آن خدا می‌گویند قرار دارد. و این موضوع ثابت می‌کند که پیامبری عرب در سرزمین جرجان و ترکمن‌صحرا در بلندترین قله ‌کوه‌های گوگجه داغ آرمیده‌ است.

 

زیارت مقبره این پیامبر مکرم تجربه‌ای از سفر متفاوت به دل طبیعت بکر را برای هر زائری به ارمغان می‌آورد چراکه اطراف این مقبره تا چشم کار می‌کند دشت‌های وسیع و کوه‌هایی مینیاتوری قرار دارد.

 

این مکان مقدس در دورترین و بلندترین نقطه منطقه جرجان (منطقه گنبد فعلی) در بالای قله کوهی قرار دارد که این کوه از طرف شرق به کوه‌های «باباشملک» و از جهت شمال، جنوب و غرب به «هزار دره» پیوسته است.

 

در وصف و معجزات خالد بن نبی(علیه‌السلام) آمده است که هر وقت می‌خواست باران ببارد، سر در گریبان فرومی‌کرد و تا زمانی که سربلند نمی‌کرد باران متوقف نمی‌شد.

 

برای رسیدن به گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی باید به شهرستان کلاله سفر کرد.

 

در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای «گچی سو» بر فراز قله کوه گوگجه داغ این مقبره واقع‌شده است.

 

این منطقه که نقطه پایانی صحرای ترکمن است با توجه به جاذبه‌های فراوان گردشگران زیادی را همه‌ساله به خود می‌بیند به‌گونه‌ای هزاران نفر در سال به این منطقه مسافرت می‌کنند.

 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان یکی از نقاط امید در جذب گردشگر استان گلستان ظرفیت‌های بسیار زیاد قوم ترکمن است، ولی این منطقه را باید مروارید صحرای ترکمن دانست گرچه صنایع‌دستی زیورآلات ترکمن و فرش ترکمن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن پرداخته‌شده که به همین مناسبت، شهر گنبدکاووس به‌عنوان کاندیدای «شهر جهانی صنایع‌دستی» در دست بررسی است.

 

اما با توجه به اینکه خالد نبی(علیه السلام) یکی از 21 پیامبری است که در ایران دفن شده و نسب خالد نبی(علیه السلام) به حضرت اسماعیل(علیه‌السلام) می‌رسد آن‌گونه که باید به شرایط اقامتگاهی و بسترهای گردشگری این منطقه پرداخته نشده است.

 

روستای «یلی‌بدراق» شهرستان کلاله یکی از نقاطی است که برای اسکان مسافران و گردشگران در این منطقه می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

 

«طاهر ایگدر گنبدی»، دهیار روستای یلی بدراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: روستای یلی‌بدراق در بخش مرکزی شهرستان کلاله قرار دارد و این روستا  یک هزار و ۷۰۰ خانوار جمعیت دارد.

 

وی تصریح کرد: روستایی یلی‌بدراق در مسیر زیارتگاه خالد بن سنان واقع شده و آخرین نقطه دشت ترکمن‌صحرا است.

 

ایگدری یادآور شد که اولویت روستای یلی‌بدراق ظرفیت گردشگری است، ما به دنبال جذب طرح‌های گردشگری از جمله بومگردی و اسب‌سواری در این منطقه هستیم.

 

وی گفت: عدم واگذاری عرصه‌های منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های گردشگری مهم‌ترین معضل روستا ما به شمار می‌رود.

 

دهیار روستای یلی‌بدراق بابیان اینکه جوانان روستا از بیکاری رنج می‌برند، تأکید کرد: اگر موضوع گردشگری در این منطقه درست شود مشکل این جوانان نیز حل می‌شود.

 

ایگدری بابیان اینکه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این مسیر هرساله عبور می‌کنند، افزود: می‌توانیم در این روستا استراحتگاهی برای مسافران احداث کرد.

 

وی با بیان اینکه این منطقه طبیعت دست‌نخورده و بکری دارد، افزود: این منطقه دارای تپه‌های ماهور معروف به هزار تپه است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

اما اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با ارائه تسهیلات به بوم‎گردی و طبیعت‎گردی در استان به دنبال توسعه صنعت گردشگری در استان است و قطعاً بذل‌توجهی به یکی از نقاط پرگردشگر استان گلستان یعنی خالد بن نبی (علیه‌السلام) خواهد داشت.

 

«احمد سادات نژاد»، کارشناس طبیعت‎گردی و بوم‎گردی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان دراین‌باره می‎گوید: خالد نبی(علیه‌السلام) یکی از اماکن مذهبی و تاریخی در استان گلستان است و جاذبه‎ای است که کمتر در دنیا می‎توان آن را مشاهده کرد.

 

کارشناس طبیعت‎گردی و بوم‎گردی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: در راستای بهره‎گیری از ظرفیت روستاهایی در مسیر خالد نبی(علیه‌السلام) تعاملی با روستاهای این بخش انجام‌شده است تا پذیرایی گردشگران و مسافران باشند.

 

سادات نژاد افزود: در هشت سال گذشته در روستای گچ سو مردم از مسافران و گردشگران استقبال نمی‎کردند و حتی اجازه ورود به روستا را نمی‎دادند ولی امروز منطقه گردشگری خالد بن نبی(علیه‌السلام) برای این مردم روستا درآمد خوبی به همراه دارد.

 

وی گفت: امروز شاهد آن هستیم که بیشترین استقبال از گردشگران را همین مردم روستاهای در مسیر خالد بن نبی (علیه‌السلام) انجام می‎دهند و این منطقه با توجه به تپه‎ها و رمه‎های ماسه‎ای از زیبایی خاصی در فصل اردیبهشت‌ماه برخوردار است.

 

کارشناس طبیعت‎گردی و برمگردی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان تأکید کرد: بیشتر گردشگران و مسافران در استان گلستان در فصول اردیبهشت‌ماه عازم این منطقه می‎شوند و نیاز است که برنامه‎ریزی بیشتری در این راستا انجام شود.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان کانون مساجد محمد جواد ظریف خالد نبی کلاله بازدید مسافران و گردشگران نوروزی گردشگران نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۲۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید گردشگران نوروزی از کاخ گلستان + فیلم

کاخ گلستان یکی از جاذبه‌های گردشگری و یکی از ارگ‌های باشکوه و زیبای سلطنتی در شهر تهران محسوب می‌شود که معماری منحصر به فردش گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. این مکان تاریخی در فهرست میراث یونسکو ثبت جهانی شده است. مجموعه کاخ گلستان تهران، قدمتی طولانی دارد و شاهدی بر وقایع تاریخی بسیار در دوره‌های مختلف بوده است.

این روز‌ها گردشگران نوروزی بسیاری از این مکان تاریخی بازدید به عمل آوردند و سیری به دل تاریخ و هنر داشتند.

شهروند خبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

منبع: شهروند خبرنگار - تهران

بیشتر بخوانید:

حال و هوای گردشگران نوروزی در باغ فین کاشان + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • افزایش ۲ برابری ورود گردشگران نوروزی به سردشت
  • ورود گردشگران به این مناطق گردشگری ممنوع شد
  • ورود گردشگران به این کویر ممنوع شد
  • ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد
  • بازدید گردشگران نوروزی از کاخ گلستان + فیلم
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست
  • دربند صحنه مملو از گردشگران نوروزی است
  • دمی در بهشت هند کوچک بیاساییم
  • کیفیت مراکز اقامتی موجب رضایت مسافران می‌شود/افزایش ظرفیت اسکان
  • افزایش ظرفیت اسکان مسافران نوروزی در مریوان