Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با وجود این که کودکان تنها هنگام استفاده از تکنولوژی ساکت می‌نشینند، اما به دلیل آسیبی که این عادت به جسم و ذهن آنها می‌رساند، خانواده‌ها باید به دنبال راهی برای جبران آن باشند؛ برای این که کودکان به دلیل نشستن‌های زیاد دچار چاقی، بیماری یا حتی افسردگی نشوند، ورزش بهترین راه حل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص اطفال بیان کرد: امروزه کودکان زمان زیادی را صرف نشستن پای تلویزیون یا استفاده از تبلت و موبایل می‌کنند؛ اگر چه استفاده از تکنولوژی برای کودکان بسیار جذاب است، اما تماشای این عادت فرزندان برای پدر و مادر‌ها هیچ لذتی ندارد.

بیشتر بخوانید: باید باور‌های نادرست والدین در خصوص ورزش کودکان اصلاح شود

محتشمی ادامه داد: این که از کودکان بخواهید گوشی یا لپ تاپ خود را کنار بگذارند و ورزش کنند، کار ساده‌ای نیست؛ به احتمال زیاد کودک شما در برابر بیرون رفتن از خانه و تحرک داشتن مقاومت می‌کند، از این رو باید به دنبال ورزشی باشید که مورد علاقه اوست، البته راه رفتن روی تردمیل و طناب زدن را به کودکتان پیشنهاد ندهید و این کارها را فراموش کنید.

طناب کشی؛ ورزش‌ مناسب برای کودکان

وی با اشاره به اینکه طناب کشی یکی از بهترین ورزش‌ها برای کودکان است، گفت: بچه‌ها عاشق ورزش‌های رقابتی هستند، طناب کشی یکی از ورزش‌هایی است که می‌تواند کودک‌تان را سر ذوق بیاورد، این ورزش ماهیچه‌های بدن کودک شما، به خصوص عضلات دو سر بازو و ماهیچه ساق پا را قوی می‌کند، این ورزش نه تنها روی اندام فرزند شما تاثیر مثبت دارد، بلکه همکاری در کار گروهی را نیز به او یاد می‌دهد.

این متخصص اطفال ادامه داد: اگر می‌خواهید هیجان بیشتری به ماجرا دهید، پس از یک روز بارانی این برنامه را بچینید، بازی در زمین گلی نه تنها کودکان را به هیجان می‌آورد، بلکه ثابت شده است که زمین گلی دارای باکتری‌هایی با نام «Mycobacterium vaccae» است که برای بدن مفید است.

بیشتر بخوانید: فواید شروع ورزش در کودکی

محتشمی با بیان اینکه کاراته یکی از ورزش‌های محبوب کودکان است، گفت: این ورزش فواید زیادی دارد؛ اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و تمرکز کودکان را بالا می‌برد، کاراته باعث می‌شود که میان چشم و دست‌های کودک شما هماهنگی ایجاد شود، تعادل داشته باشد و در فشارها آرامش خود را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه صخره نوردی یکی از بهترین ورزش‌ها برای ساخت عضله است، افزود: تمام عضلات، از عضلات دست گرفته تا پا و غیره در ورزش صخره‌نوردی فعال خواهند شد، علاوه بر آن، مهارت استراتژیک کودک نیز به دلیل این که باید حرکات بعدی را پیش بینی و برای آنها برنامه ریزی کند، تقویت می‌شود، ثابت شده که صخره نوردی، تاثیر مثبتی بر رفع افسردگی، عصبانیت و افزایش عزت نفس دارد.

این متخصص اطفال اظهار کرد: شنا برای هر فردی در هر سن و سالی مناسب است؛ کودکان نیز از این قائده مستثنی نیستند، این ورزش آبی، انعطاف پذیری فرد را بالا می‌برد و در ساخت ماهیچه موثر است، کودکان نیز از این که در استخر بازی کنند، لذت می‌برند؛ تحقیقات نشان داده که شناگران ۵۰ درصد کمتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به مرگ هستند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که فرزندتان طول عمر بیشتری داشته باشد، از همین ابتدا او را در کلاس‌های شنا ثبت نام کنید.

ژیمناستیک، سازگارترین ورزش‌ با  روحیه کودکان

محتشمی با اشاره به اینکه ژیمناستیک یکی از سازگارترین ورزش‌ها برای کودکان است، بیان کرد: انعطاف پذیری، هماهنگی، عملکرد شناختی، کنترل اندام‌ها و غیره از فواید این ورزش به شمار می‌آیند؛ از آنجا که کودکان این ورزش را گروهی انجام می‌دهند، احساس کسالت یا خستگی نمی‌کنند، اگر هم نمی‌خواهید که از فرزندان یک ورزشکار حرفه‌ای بسازید، اما می‌توانید در این سن بدن او را برای ورزش‌های دیگر در آینده آماده کنید.

بیشتر بخوانید: پیش دبستاني بهترین دوره برای آغاز ورزش كودكان

این متخصص اطفال گفت: تنیس ورزشی است که اعتماد به نفس فرزند شما را بالا می‌برد و کار تیمی و رقابتی را به او می‌آموزد؛ علاوه بر آن مهارت استراتژیک او نیز تقویت می‌شود، هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها، انعطاف پذیری، کنترل اندام‌ها و تعادل از مهارت‌هایی است که کودک شما با یادگیری تنیس می‌آموزد، تنیس ورزشی است که کودک می‌تواند تا آخر عمر آن را به عنوان ورزش تخصصی خود ادامه دهد.

وی یادآوری کرد: فوتبال ورزشی است که برای سلامت قلب و عروق کودک شما مناسب است و در حال انعطاف پذیری بدن او را بالا می‌برد؛ مهمتر از همه اینها، فوتبال کار گروهی را به او می‌آموزد، کودکانی که زمان زیادی را در خانه و استفاده از گوشی‌ صرف می‌کنند، دچار کمبود ویتامین دی و نزدیک بینی می‌شوند، از آنجا که فوتبال یک ورزش فضای باز است، کودک شما از ابتلا به این مشکلات نیز در امان خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۵۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر علمی سیزدهمین همایش روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: این همایش با تمرکز اصلی همایش تأکید بر تکامل، سایکوپاتولوژی و اختلالات رشد در قالب سخنرانی‌های کلیدی، پنل‌های بحث و گفتگوی علمی و سمپوزیوم در روز‌های ۴ تا ۷  اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجتمع همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت با مشارکت گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی در مشهد برگزار می‌شود.

دکتر عاطفه سلطانی فر افزود: در این همایش  ۱۳ پنل تخصصی با عناوین تاثیر انعطاف پذیری عصبی و ژنتیک بر رشد و تکامل عصبی، مداخله در بحران خودکشی کودک و نوجوان، نگاهی نو به اختلالات طیف اوتیسم در کودکی، بیش فعالی در کودکان و نوجوانان، تکامل عصبی  و روانشناختی کودکان و نوجوانان با بیماری‌های طبی مزمن، درمان با سلول‌های بنیادی در اختلالات تکامل عصبی کودکان و نوجوانان، مشکلات و مسائل صنفی روانپزشکان کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

وی  گفت: همچنین در این کنگره ۹ سخنرانی با موضوعاتی، چون خدمات ارزیابی و بهبود تکامل در سال‌های ابتدایی دوران کودکی در جهان، نقش برنامه سلامت روانی اجتماعی نوجوانان در شناسایی و درمان اختلالات روانپزشکی نوجوانان، مکانیسم اثربخشی تمثیل در روان درمانی کودک، هنر فرزندپروری در اختلالات تکامل عصبی کودک و نوجوان، تأثیر تفاوت‌های فرهنگی در تشخیص گذاری اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی و مکانیسم شکل گیری هیجانات از دیدگاه سازنده گر ارائه می‌شود.

علاقمندان برای نام نویسی و دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی www.iacap.ir  مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  •  چطور فرزند بزرگتر خود را برای ورود نوزاد تازه متولد شده به خانه آماده کنیم؟
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!
  • تدوین راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی
  • شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
  • امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند