Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مشکلاتی از قبیل نقدینگی و سرمایه در گردش، حوزه سنگ را نیز همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر دچار تنش کرده و حضور دلالان عراقی در بازار فروش نیز به این تنش افزوده است. احمد شریفی دبیر انجمن سنگ در رابطه با مشکل عمده این حوزه بیان کرد: مشکلی که اکنون در صنعت سنگ وجود دارد این است که ما، چون در صنعت سنگ ظرفیتی ۱۸۰ میلیون متری داریم، ولی تولید واقعی ۶۰-۷۰ میلیون بیشتر نیست واحد‌های سنگ‌بری در استان اصفهان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. با چالش و مشکلات فروش مواجهند. در نتیجه برای آن بازار ندارند و مجبورند هر شرایطی که به آن‌ها تحمیل می‌شود را بپذیرند، در نتیجه واحد تولیدی ما دچار چالش و استرس و مشکلات جاری و نقدینگی است.

وی در خصوص حل این مشکلات افزود: ما باید به صنعت سنگ خود کمک کنیم و برای آن بازار و مشتری بیابیم و از سوی دیگر به ارتقاء کیفیت آن بیاندیشیم. البته این موارد به مدیریت نیاز دارد؛ مدیریتی که در وزارت‌خانه (وزارت صنعت، معدن و تجارت) یک نگاه ملی به آن شود و شورای سیاست‌گذاری در وزارت‌خانه به آن بها دهد، نشست برگزار کند و از کارشناسان راهکار مطالبه کند، چون در هر صورت تا وزارت‌خانه برای این موضوع نگران نباشد متولی دیگری در این حوزه نداریم. ما انجمن هستیم، ولی انجمن تصمیم‌سازی می‌کند، این وزارت‌خانه است که باید تصمیم درست بگیرد.

شریفی در ادامه تصریح کرد: راه‌حل برای مشکلات به وجود آمده، وجود دارد، ولی به حمایت وزارت‌خانه احتیاج داریم در حالی که شورای سیاست‌گذاری که دو سال است در وزارت صنعت، معدن، تجارت تشکیل شده اکنون یک سال است که تشکیل جلسه نداده و متاسفانه وزارتخانه به این صنعت و حل مشکلات آن بها نمی‌دهد.

بحران مصرف، یکی از دلایل حضور دلالان عراقی

شریفی درخصوص دلایل حضور دلالان عراقی در این حوزه اظهار کرد: در سال ۹۲، ۱۴۰ میلیون پروانه ساخت و ساز داشتیم که این رقم در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به چیزی حدود ۶۰ میلیون متر رسیده است. در سال ۹۲ که ساخت و ساز در اوج خود بوده کارخانجات داخلی ما خوب تولید کرده و خوب می‌فروخته‌اند، اما حالا بحران مصرف داریم و یکی از دلایل حضور دلالان عراقی نیز این است که واحد فرآوری ما نمی‌تواند محصول خود را بفروشد.

وی افزود: حالا با این وضعیت به وجود آمده دلال عراقی در بازار اصفهان، محمودآباد و ... با پول نقدی که دارد می‌گردد و مثلا سنگی که ارزش جهانی آن ۱۵-۲۰ دلار است، به قیمت ۵-۶ دلار می‌خرد، خود ساماندهی می‌کند و به عرضه در عراق می‌پردازد.

شریفی در ادامه دراین‌باره توضیح داد: بنده جزئیات فروش این سنگ‌ها را در عراق نمی‌دانم، ولی حداقل این است که در بازار ایران به خصوص در اصفهان سنگ‌ها با قیمت به شدت پایین به این دلال‌ها عرضه می‌شود و وقتی محاسبه می‌کنیم اگر سنگی را مثلا به قیمت ۵-۶ دلار عرضه کنیم به این معنی است که ما از یک تن سنگ ۵۰-۶۰ دلار حاصل کرده‌ایم، این درحالی است که هر یک متر سنگ دو دلار ارزبری دارد تا به تولید برسد؛ این نه تنها ورود ارز به کشور نیست که خروج ارز از آن است.

دبیر انجمن سنگ در ادامه به راهکار‌هایی حل این موضوع اشاره کرد و گفت: باید از دولت و سفارت ایران در عراق کمک گرفت و آن را ضابطه‌مند کرد تا بتوانیم با کمک وزارت صمت و امثال آن در شهر‌های مختلف عراق انبار‌های مناسب برای سنگ را ایجاد کنیم تا حداقل سنگ به دست مصرف‌کننده واقعی سنگ برسد و قیمت۵-۶ دلار را به قیمت واقعی تغییر دهیم.

عمده سنگ‌های خریداری شده توسط دلالان عراقی مرمریتی است

شریفی درباره جنس سنگ‌های خریداری شده توسط دلالان عراقی گفت: عمده این سنگ‌ها سنگ‌های مرمریتی است، ولی بخش کمی از آن را نیز گرانیتی و تراورتن شامل می‌شود.

وی افزود: در خصوص سنگ‌های مرمریتی نیز ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید در بخش معدن داریم، ولی از این ۳۰ میلیون تن ۱۰ میلیون تن تولید می‌شود و همین سنگ‌هایی که برای بازار داخل تولید می‌شود سنگ‌هایی است که برای صادرات به عراق نیز در نظر گرفته می‌شود.

دبیر انجمن سنگ در پایان تاکید کرد: سنگ ایران بسیار سنگ مرغوب و خوبی است، البته امکان دارد سنگ‌هایی که در اصفهان یا شهر‌های دیگر فرآوری می‌کنند مقداری ضعیف باشد، ولی اینکه سنگ ایران به عنوان یک سنگ نامرغوب معرفی شود درست نیست.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سنگ ایرانی دلالان عراقی صنعت سنگ سنگ بری صنعت سنگ ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، انگلیس اعلام کرد که ۱۳ نهاد جدید را در ارتباط به حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم اعلام کرد که دولت انگلیس اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران و ستاد کل نیروهای مسلح ایران را در واکنش به حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل به فهرست تحریم‌های لندن اضافه کرده است.

این خبر در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اعلام کرد که ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را در واکنش به حمله ایران به اسرائیل در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

این وزارتخانه افزود که پنج شرکت را که برای شرکت فولاد خوزستان مواد اولیه فراهم می‌کردند، تحریم کرده است. 

بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، نهادها و افرادی که تحریم شده اند، به ایران در زمینه تولید و گسترش برنامه پهپادی کمک می‌کردند.

وزارت دارایی آمریکا نیز اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه برنامه پهپادی و صنعت فولاد و شرکت‌های خودروسازی ایران به اتهام نقش داشتن در حمله به اسرائیل تحریم کرده است.

کد خبر 6082062

دیگر خبرها

  • آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • اعطای تسهیلات به صنعت داروسازی و اظهار امیدواری معاون وزیر صمت
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد
  • ۳۴۰ شرکت ایرانی و خارجی در نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی