Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي در آئين گراميداشت پانزدهمين سالروز تاسيس اين نهاد ضمن تشريح رويکردها طي 15 سال گذشته، ابراز اميدواري کرد که تا سال 1400 تعداد شهرهاي فاقد کتابخانه به صفر برسد.
به گزارش خبرگزاري آريا، آيين گراميداشت پانزدهمين سالروز تاسيس نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور صبح دوشنبه 20 اسفند ماه با حضور سيدعباس صالحي؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن جوادي؛ معاون امور فرهنگي، عليرضا مختارپور؛ دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور، نيکنام حسيني‌پور؛ مديرعامل موسسه خانه کتاب، سعيد اوحدي؛ رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و جمعي از اعضاي ستاد نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور در باغ کتاب تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عليرضا مختارپور در اين مراسم با اشاره به تاريخچه نهاد کتابخانه‌هاي عمومي گفت: اولين قانون مستقل مربوط به کتابخانه‌هاي عمومي سال 1344 به تصويب مجلس رسيد. اما ابهامات و اشکال‌هاي اجرايي آن قانون سبب شد تا عملا در سال 1352 با وضع برخي مواد در قوانين ديگر عملا آن قانون کارايي خود را از دست بدهد. پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي ايران اداره کتابخانه‌هاي عمومي عملا تحت مديريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفت اما باوجود گسترش کمي کتابخانه‌ها، برخي نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه عمومي کشور را با مشکل روبه‌رو کرد. در نهايت به پيشنهاد دولت قانون تاسيس و نحوه اداره کتابخانه‌هاي عمومي کشور 17 اسفند سال 1382 به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: تعداد کتابخانه‌هاي عمومي سال 1356 معادل 373 کتابخانه و سال 1382 که لايحه دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد 1459 کتابخانه و در پانزدهمين سالگرد تصويب قانون جديد کتابخانه‌ها در سال 1397 به 3445 کتابخانه عمومي رسيده است.
مختارپور بيان کرد: رشد تعداد کتابخانه‌هاي عمومي نسبت به سال قبل از پيروزي انقلاب رشد نه برابري را نشان مي‌دهد و در 15 سال گذشته رشد 136درصدي در تعداد، 131 درصدي در زيربنا و 377 درصدي در کتابداران و همچنين 73 درصدي مراجعان دستاوردهاي دوره 15ساله اين نهاد است.
دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور گفت: آنچه در سال‌هاي اخير براساس رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و نيز برنامه‌هاي موردنظر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين هيأت امناي نهاد و نيز مصوبات هيأت امنا به‌عنوان محورهاي اصلي فعاليت نهاد قرار گرفته متعدد است.
مختارپور در تشريح اهداف و محورهاي اصلي فعاليت نهاد ادامه داد: تبديل کتابخانه از مرکز امانت کتابخانه به پايگاه فرهنگي اجتماعي با محوريت کتاب و کتابخواني و استفاده از ظرفيت گسترده کتابخانه‌هاي عمومي به‌عنوان مرکزي براي تعامل و گفت‌وگو، رشد آگاهي‌هاي اجتماعي، فرهنگي و نقش‌آفريني به‌عنوان مرکز تبادل اطلاعات و آگاهي‌هاي فردي و اجتماعي ازجمله محورهاي اصلي نهاد است.
وي بيان کرد: نقش‌آفريني مثبت و موثر کتابخانه‌ها در ارتقاي سلامت اجتماعي به‌ويژه با توجه به برخي آسيب‌هاي اجتماعي موجود با اولويت مناطق داراي ويژگي‌هاي خاص و همچنين توجه ويژه به کودکان و نوجوانان به‌عنوان نسل آينده و اميد کشور که در گام دوم انقلاب اسلامي منابع اصلي انساني کشور را در عرصه‌هاي مختلف تشکيل مي‌دهند از جمله ديگر اهداف است.
مختارپور گفت: مبتني‌ساختن تمام فعاليت‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي در عرصه ساخت و تاسيس، تجهيز، تأمين منابع، برنامه‌هاي فرهنگي ازجمله پژوهش‌ها و تحقيقات علمي صورت‌گرفته در داخل و خارج کشور و ارزيابي برنامه‌ها و عملکردها با شاخص‌هاي عيني دقيق و نيز بومي‌ساختن برخي دستاوردهاي جهاني در عرصه کتابداري و کتابخانه‌ها براي اثربخشي بهتر و بيشتر در کشور از ديگر مصوبات هيأت امناست.
دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور افزود: تاکيد بر ارتقاي سطح ملي، فرهنگي و مهارتي کتابداران به‌عنوان رکن اصلي در کتابخانه‌هاي عمومي کشور و برگزاري دوره‌ها و جلسات حضوري و غيرحضوري کتابداران، شکستن ساختارهاي اداري و دست‌وپاگير و روي‌آوردن به فعاليت‌هاي جهادي براي تحقق برنامه‌هاي فرهنگي و رسيدگي به مناطق محروم کشور از جمله در برنامه مدرسه جهادي خواندن، رسيدگي به شهرهاي داراي اولويت از نظر ارتقاي سلامت و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي از ديگر رويکردهاي مهم نهاد است.
مختارپور ادامه داد: مشارکت و همکاري با دستگاه‌ها و نهاد مهم اجتماعي، فرهنگي و حتي اقتصادي عمراني و نيز خيرين کشور براي تسريع در گسترش کتابخانه‌ها و امکان دسترسي عادلانه همه مردم کشور به کتابخانه‌هاي عمومي و همچنين تلاش براي تحقق تاسيس کتابخانه در شهرهاي فاقد کتابخانه نيز از ديگر اولويت‌هاي هيأت امناي نهاد بوده است.
وي بيان کرد: از 1245 شهر کشور در سال 1393 بالغ بر 256 شهر به‌طور کلي فاقد کتابخانه عمومي بوده‌اند که با تلاش نهاد کتابخانه عمومي در سال 1397 اين تعداد به 130 شهر کاهش پيدا کرده است.
مختارپور ابراز اميدواري کرد: با همکاري همه نهادهاي دولتي و عمومي و همچنين مجلس شوراي اسلامي تا سال 1400 تعداد شهرهاي فاقد کتابخانه به صفر برسد.
برگزاري اختتاميه جشنواره قصه‌گويي در مازندران
مهدي رمضاني؛ معاون توسعه نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور نيز در اين مراسم درباره فعاليت‌هاي يک سال گذشته اين نهاد گفت: تاسيس دو کتابخانه مرکزي در شهرهاي بجنورد و مشهد با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از جمله مهمترين فعاليت‌هاي نهاد طي يک سال گذشته بود. البته اين دو کتابخانه که جزو پروژه‌هاي مهم نهاد محسوب مي‌شوند نوين و ارتقاء خواهد يافت.
وي با اشاره به تقدير از 40 اهل قلم از سوي نهاد ادامه داد: همچنين در سال جاري نخستين جشنواره قصه‌گويي در هشت منطقه کشوري برگزار شد و اختتاميه ملي اين رويداد فروردين ماه سال آتي در مازندران برگزار مي‌شود. لازم به اشاره است که کارشناسان و داوران اين رويداد را قابل توجه دانسته‌اند.
رمضاني با بيان اينکه همه کتابخانه‌‌هاي عمومي به بخش کودک و نوجوان تجهيز شده‌اند، افزود: برگزاري  جشنواره قصه‌گويي مکمل نرم افزاري بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌هاست. برگزاري دومين جشنواره خاطره‌نويسي اعضا و کتابداران و همچنين جشنواره هدهد سفيد با محوريت انتخاب کتاب برتر از سوي مخاطبان و اعضا با مشارکت 2000 نفر نيز از ديگر رويدادهاي نهاد است.
معاون توسعه نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور گفت: سلسله نشست‌هاي نمايشنامه‌خواني و دوره آموزشي ويژه کتابداران با وجود همه تنگناهاي مالي، توزيع بسته ويژه انقلاب در کتابخانه‌هاي عمومي کشور با توجه به قوميت و حتي زبان اهالي و همچنين طرح کتابخانه گردي با مشارکت 176 کتابخانه تازه تاسيس و يا بازسازي شده طي يکسال گذشته از اقدامات نهاد است.
وي همچنين تقدير از 40 اهل قلم از سراسر کشور را از ديگر فعاليت‌هاي نهاد خواند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهر کتابخانه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۷۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز جمعه مراسم راهپیمایی حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق علیه رژیم غاصب صهیونیستی در شهرهای خوزستان برگزار شد.

همچنین این مراسم بعد از اتمام نماز جمعه در شهرهای مختلف خوزستان در حال برگزاری است.

این مراسم در اهواز در مسیر بلوار آیت الله بهبهانی و مصلای مهدیه امام خمینی ره برگزار شده است.

مردم ولایتمدار حاضر در این راهپیمایی با در دست داشتن پرچم‌های ایران اسلامی و فلسطین و با سردادن شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، حمایت خود را از غیور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مردم مظلوم غزه اعلام کردند.

کد خبر 6082471

دیگر خبرها

  • مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند
  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۵ سال توفیقات فراوانی داشته است
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • اختصاص اعتبار ویژه به روستاهای فاقد دهیاری گچساران