Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اختتامیه چهارمین دوسالانه کارتون کتاب صبح امروز، دوشنبه، 20 اسفند‌ماه، با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در باغ کتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سید عباس صالحی در این مراسم با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک نهاد فرهنگی تأثیرگذار می‌تواند تعبیر و تفسیرهای مختلفی از ارتباط با نهادهای دیگر داشته باشد گفت: این تعبیر و تفسیر در کارکردهای سایر نهادها اثرگذار است برخی از نهادها تک ساحتی و برخی دیگر چند ساحتی هستند، یک کارخانه فقط در یک ساحت فعالیت می‌کند اما دانشگاه چند ساحتی است و زمینه‌های مختلفی نیز دارند برخی نهادهای اطلاعاتی میان بخشی و برخی چند بخشی و فرابخشی هستند که انتظارات از این‌ها متفاوت خواهد بود.
وی افزود: برداشت من این است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چندساحتی میان بخش است و باید با این نگاه به آن بنگریم و از آن انتظار داشته باشیم. کانون و هسته اصلی این نهاد، کتابخانه‌ها و کتابخوانی است و در این زمینه کارهای بسیاری انجام شده است.
صالحی در ادامه با اشاره به تحولات کتابخانه‌های عمومی کشور در طی سال‌های گذشته گفت: تحولات بسیاری در رابطه با تعداد کتابخانه‌ها، اعضای کتابخانه‌ها و وسعت کتابخانه‌ها رخ داده است که قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. در سال ۵۸ یک میلیون کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود داشت و اما اکنون به ۴۲ میلیون کتاب رسیده است. این مسیر رو به جلو بوده و تغییرات و تکامل قابل ملاحظه‌ای را مشاهده می‌کنیم، اما هنوز با فاصله مطلوب فاصله داریم.
صالحی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند به عنوان یک نهاد مؤثر در حوزه کودک و نوجوان باشد ادامه داد: کودکان به‌ عنوان آینده‌سازان اهمیت بیشتری دارند هرچند که اکنون تعداد فرزندان کمتر شده از این رو این اهمیت دو چندان می شود. در این حوزه اتفاقاتی رخ داده و در رویکرد جدید همه کتابخانه‌ها بخش کودک و نوجوان دارند و باید حوزه منابع آن تقویت شود.
وزیر ارشاد گفت: در گام دوم و دهه پنجم انقلاب نیاز به نوسازی و نوآوری‌های بیشتری داریم تا در حوزه کودک و نوجوان تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

 

در حال تکمیل....

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی نهاد کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۷۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، بر حمایت از این نهاد تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • کتابخانه عمومی بزمان تجهیز می‌شود
  • فضای کتابخانه‌های عمومی باید برای گروه‌های خاص تقویت شود