Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@05:01:11 GMT

مانتو‌های توری در بازار جمع آوری می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۳۳۹۵

مانتو‌های توری در بازار جمع آوری می‌شود

باشگاه خبرنگاران: حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس، درباره تعداد کم طرح‌های لباس گفت: خوشبختانه طراحی به تدریج جایگاه خود را در کشور به دست آورده است. شاید پیش از این ما نمی‌توانستیم به قدر کافی نمونه‌ها را در جامعه معرفی کنیم، اما در حال حاضر طراحی‌ها به تولید تبدیل می‌شوند. البته من هم موافقم که تعداد آن‌ها به قدر کافی نیست، شرایط مطلوب را نداریم و تا رسیدن به آن شرایط ایده آل تلاش بسیار لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سایر نهاد‌ها به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس قانون وظیفه دارد که به اتحادیه‌ها کمک کند تا اتحادیه‌ها وارد تولید شوند. به هر حال تولید در اختیار نهاد‌های بیرون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که البته همه آن‌ها عضو کارگروه‌های ساماندهی مد و لباس هستند و ما در حال حاضر پیگیر مطالبات مردم از طریق امکانات قانونی هستیم، اما این مسئله‌ای زمان بر است.

قبادی با بیان اینکه در برخی از مناطق در تجمع ارضی لباس‌های ایرانی اسلامی، شاهد نمونه‌های خوب هستیم اظهار کرد: یک نکته بسیار مهم این است که در این چند وقت، طراحی کم کم جایگاه خود را بین تولیدکنندگان باز می‌کند، اما تعداد آن کافی نیست و باید سرعت تولید بیشتری پیدا کند. بنابر گزارش‌های اتحادیه‌های صنفی، در حال حاضر تولید بسیاری از لباس‌های بانوان به ویژه لباس‌های اجتماعی آنان، ایرانی است و در سال حمایت از کالای ایرانی، اکثر تولید‌های لباس ایرانی بود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به اینکه تعامل تولیدکنندگان با طراحان لباس چگونه است، گفت: امروزه حضور تولیدکنندگان در جشنواره‌ها برای انتخاب طرح افزایش پیدا کرده است. البته ممکن است یکسری از فروشگاه‌ها به دلیل اینکه خودشان تولیدکننده نیستند، در جشنواره‌ها حضور نداشته باشند. در حال حاضر نیاز مصرف جامعه برای تولید مانتو در سال ۴۰ میلیون و برای شال و روسری ۱۵۰ میلیون عدد است که حجم بسیار بالایی بوده و تولید ۴۰ میلیون مانتو در سال کار سخت و دشواری است، البته این سرانه نیاز جدی و مهم تنها به کشور ما اختصاص دارد. برخی از تولیدکنندگان مجتمع‌های بزرگ و معتبر را خودمان دعوت و پیشنهاد کردیم که با طراح‌ها در تعامل باشند، البته موافقم که با برخی از تولیدکنندگان کوچکتر این ارتباط برقرار نشده که باید هرچه سریعتر برقرار شود.

وی در توضیح گرانی لباس‌ها بیان کرد: مهمترین عامل تولید در بین تولیدکنندگان صلاح و صرفه اقتصادی است، ما تلاش می‌کنیم که نگاه اقتصادی بیشتری بین طراحان ایجاد شود، زیرا به یاد دارم که پیش‌تر تولیدکنندگان معترض بودند که طرح‌های ارائه شده قابلیت اجرایی و صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین از طراحان خواستیم که نگاه طراحی را به درخواست مردم و بازار نزدیک کنند، این اتفاق تا حدود زیادی افتاد و در حال حاضر سالانه طرح‌های بسیاری وارد جامعه می‌شود که تولیدکنندگان هم به خوبی از آن‌ها استقبال می‌کنند.

قبادی افزود: ساختار شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس) سندی موثق برای اثبات این میزان از استقبال است. امسال هم در مجموع بیش از ۲۱۰ اثر از ۵۵۰ طرح بخش مسابقه‌ای لباس به تولید انبوه رسید و وارد بازار شد. در کل از همه ابزار‌های موجود استفاده می‌کنیم تا نگاه طراحان به نگاه بازار و نیاز مردم نزدیک شود و از طرفی دیگر نگاه تولید کنندگان به طرح‌های ایرانی افزایش یابد.

وی در ادامه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بخش عفاف و حجاب و کاهش قیمت چادر اظهار کرد: امسال یکی از مشکلات جدی تامین مواد اولیه بود که با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی بخشی از مواد اولیه این حوزه تامین شد. قبول دارم ما در حوزه عفاف و حجاب در مضیقه هستیم؛ چادر و پارچه چادری محصول مورد نیاز جامعه ماست که در حال حاضر تامین آن به شدت مشکل است.

قبادی افزود: با توجه به هزینه‌هایی که در مرحله تهیه و تولید چادر صرف می‌شود، قیمتی که به دست مردم میرسد رضایت بخش نیست و اگر دغدغه فعالان عفاف و حجاب نبود، مردم باید این اقلام را با هزینه‌های سنگین‌تر تامین می‌کردند. البته امیدواریم تا زمان نمایشگاه عفاف و حجاب که اردیبهشت سال آینده است، شرایط بهتری مهیا شود.

دبیر کارگروه مد و لباس درباره راهکار‌های رفع این مشکل اظهار کرد: یکی از کار‌هایی که در جشنواره فجر امسال انجام شد این بود که طراحان ایرانی به سمت استفاده از پارچه ایرانی سوق پیدا کنند. اگر این کار انجام شود، در قیمت تمام شده محصولات تاثیر می‌گذارد. ما از طراحان خواهش می‌کنیم که نگاهشان را به استفاده از پارچه ایرانی معطوف کنند. اگر این محصولات به تولید انبوه برسد و با تلفیق زیبای پارچه و هنر ایرانی همراه باشد، قیمت‌های آن تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی همچنین درخصوص برخی از طراحی‌ها از جمله طراحی لباس‌های توری که متناسب با فرهنگ و عقاید جامعه نیست، گفت: طراحی تور برای لباس اجتماع به هیچ وجه مورد تایید کارگروه ساماندهی مد و لباس نیست؛ قطعاً نیروی انتظامی و اتحادیه‌های صنفی هم با این مورد برخورد خواهند کرد. پارچه تور با توجه به اقتضا‌هایی که دارد و با توجه به قواعدی که ما در جامعه داریم، اصلا مناسب طراحی لباس‌های اجتماعی نیست.

قبادی تاکید کرد: ما از طراحان می‌خواهیم که اصلا وارد این نوع طراحی‌ها نشوند؛ اگر هم توانمندی در این حوزه دارند به کاربرد لباس توجه کنند. کاربرد لباس اجتماع با سایر لباس‌ها فرق دارد. شاید تا پارسال ما تعریفی برای این عرصه نداشتیم، اما از سال گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس، تعریف درستی از لباس اجتماعی و... را تبیین کرد که همه طراحی‌ها و تولید‌ها باید مطابق با آن تعاریف باشند.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره «تن پوش» در ورامین

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی شامگاه جمعه در فرهنگسرای رازی ورامین و با حضور سرهنگ مهدی امینی فرمانده سپاه ناحیه ورامین و مردم برگزار شد.

امینی در حاشیه این آئین به خبرنگار مهر گفت: هدف از برگزاری این جشنواره کشف استعدادهای نوظهور و شناسایی طراحان نوپا و جوانی است، که در زمینه پوشاک و مد و لباس ایرانی و اسلامی فعالیت کرده و نیازمند حمایت هستند.

این جشنواره به همت جامع بسیج زنان ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ورامین با همکاری دیگر نهادها برگزار شده بود.

کد خبر 6082874

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره «تن پوش» در ورامین
  • قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید
  • ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • محدودیتی برای خرید مازاد تولید مرغ نداریم
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • صنعت اسباب بازی، مسئله جدی دانشگاه‌های جهان
  • ضرورت جمع آوری ماهانه ۲۰ هزارتن مرغ از سطح بازار
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • مستند پرتره عبدالحمید قدیریان از رادیو فرهنگ