Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@10:29:09 GMT

مشکل زود بسته شدن درهای برخی از مساجد، قابل حل است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۳۴۴۷

مشکل زود بسته شدن درهای برخی از مساجد، قابل حل است

"درهای یکسری از مساجد خیلی زود بسته می شوند این در حالی است که به نظر من این مشکل قابل حل است" این را می گوید و حواسش هست که از چراغ قرمز رد نشود.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

 

 

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

 

 

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

 

 

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

 

آقای رحمانی راننده تاکسی است با او همراه شده ام تا مرا به یک مسجد برساند... از او می پرسم از چه ساعتی تا چه ساعتی کار می کنید؟ می گوید از حدود شش صبح می آیم بیرون و تا نزدیک اذان ظهر کار می کنم اگر مسجدی را در راه دیدم آن جا نماز خود را می خوانم و بعد به خانه می روم و حدود ساعت دو سه بعد از ظهر دوباره می آیم بیرون و بستگی به دخل دارد تا حدود شش یا هفت بعد از ظهر در خیابان ها "می چرخم".

 

 

می پرسم مسجد خاصی هم می روید؟

 

 

می گوید "بله اکثرا یک مسجد نزدیکی های خیابان نارمک هست که به دلیل نزدیکی به خط ایستگاه مان بیشتر به آن جا می روم مسجد خوبی هم هست هم بزرگ و هم تمیز هست و زود هم درش را نمی بندند حداقل تا حدود یک ساعت بعد از اقامه نماز حال صبح، ظهر یا شب می دانیم که درهایش باز هستند و می توانیم برای خواندن نماز به آن مراجعه کنیم."

 

 

از کار می گوید و ادامه می دهد "کار ما به گونه ای است که با افراد مختلف از سنین گوناگون در ارتباط هستیم خیلی زمان ها شده که مسافران خود را در مساجد می‌بینم برخی هم انتقاداتی نسبت به مساجد دارند که خیلی از آن ها هم واقعا درست است.

 

 

یکی از این انتقادات همین مشکل بسته بودن درهای مساجد است اصلا نمی دانم چرا درهای خیلی از مساجد را خیلی زود می بندند.

 

 

من خیلی از سرویس های بهداشتی که در سطح شهر می روم دیده ام که نگهبان دارند حال نمی شود همین نگهبان ها را در مساجد به کار بگیرند که هم مردم از قسمت سرویس بهداشتی مساجد استفاده کنند و هم نماز خود را در آن ها بخوانند و در عین حال امنیت هم داشته باشند؟

 

 

دور می زند و جلوی یک مسجد می ایستد، می گوید به مقصد رسیدیم خودش هم پیاده می شود تا با هم برای نماز خواندن به مسجد برویم.

 

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری خبرگزاری شبستان شبستان کانون مساجد مسجدی ها راننده تاکسی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۳۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نزدیک به دویست روز از  نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه می‌گذرد. در این نسل‌کشی که بیش از شش ماه است ادامه دارد، اشغالگران از ارتکاب انواع فجایع دریغ نکرده‌اند. تا به امروز نزدیک به ۳۴۰۰۰ غیر نظامی از جمله ۱۴۰۰۰ کودک و ۱۰۰۰۰ زن را کشته و بیش از ۷۷۰۰۰ نفر را مجروح کرده و باعث آوارگی نزدیک به ۹۰ درصد از مردم غزه شده است.

 خسارات این جنگ به هزاران شهید و ویرانی هزاران خانه محدود نشد، بلکه مساجد و عبادتگاه‌ها نیز در مرکز حملات صهیونیست‌ها قرار داشتند.

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، اشغالگران ۲۳۳ مسجد را به طور کامل و ۳۰۱ مسجد را به طور جزئی ویران کردند. آنها همچنین ۳ کلیسا را ​​هدف قرار دادند و آنها را به کلی ویران کردند.

در شانزدهم آوریل هواپیماهای رژیم به مسجد شهدای الفاخوره در غرب اردوگاه جبالیا یورش بردند و این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد. دفاع غیرنظامی غزه در آن زمان اعلام کرد که نیروهای آن در تلاشند تا اجساد شهدا را از زیر آوار بیرون بیاورند.

در همان روز، هواپیماهای اشغالگر به مسجدی در محله البروک در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه حمله کردند و بمباران منجر به ویرانی همه جانبه این مکان شد. امام جماعت مسجد در مصاحبه‌ای با خبرنگار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین تصریح کرد: اسرائیل این مسجد را بدون هیچ توجیهی تخریب کرد؛ این مسجد تنها محل عبادت است و تخریب آن منجر به تخریب گسترده خانه‌های اطراف شد.

وی با تأکید بر اینکه مردم شهر خود را با وجود نسل‌کشی ترک نخواهند کرد، تأکید کرد: به سختی می‌توان یک روز از این نسل‌کشی را شاهد بود که مساجد سهمی در تخریب و بمباران صهیونیست‌ها در سراسر نوار غزه نداشته باشند.

جنگ دینی علیه مسلمانان

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام سه ماه  قبل در سخنانی به هدف قرار دادن عمدی مساجد توسط اشغالگران اشاره کرد. وی گفت آنها بیشتر مساجد را ویران کردند و این امر باعث توقف پخش اذان شد که نشانه ورود به وقت نماز است. 

ابوعبیده گفت: ما وظیفه جهادی و دینی خود می‌دانیم که به دو میلیارد مسلمان جهان اطلاع دهیم که دشمن صهیونیستی در عرض صد روز بیشتر مساجد نوار غزه را ویران کرد؛ مساجد را هتک حرمت کرد؛ آنها را سوزاند و یا با بولدوزر تخریب کرد. آنها همزمان با تخریب مساجد با هجوم گروه‌های دینی صهیونیستی به مسجدالاقصی یک جنگ تمام عیار دینی به راه انداختند.

تخریب مسجد بزرگ العمری در مرکز شهر غزه در دسامبر گذشته توسط صهیونیست‌ها که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مساجد تاریخی است نمونه دیگری از این جنایات است. وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه در آن زمان توضیح داد که اشغالگران اسرائیل تخریب مسجد العمری در نوار غزه را به عنوان بخشی از طرح محو و نابودی میراث ملی فلسطین مرتکب شدند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: این تخریب حمله مستقیم به میراث فرهنگی فلسطین است و ناقض کلیه معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و کنوانسیون‌های یونسکو در مورد حفاظت از آثار فرهنگی است. 

این وزارتخانه تأکید کرد که تخریب مسجد العمری که مساحت صحن آن ۱۱۹۰ متر مربع است، جنایت علیه میراث فرهنگی است، زیرا این مسجد یکی از مهمترین اماکن باستانی و مذهبی در نوار غزه محسوب می‌شود و تاریخ آن به صدها سال قبل می‌رسد. این مکان در قرن پنچ میلادی یک صومعه بیزانسی بود و سپس به یک مسجد تبدیل شد.

این وزارتخانه افزود: این جنایت علاوه بر جنایات دیگری است که رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود به فلسطینیان در نوار غزه انجام داده است. 

قتل عام در مساجد

اسرائیل زمانی که مساجد خالی از نمازگزار است حمله نمی‌کند. هواپیماهای رژیم صهیونیستی معمولاً در هنگام نماز، مساجد را بر سر نمازگزاران تخریب می‌کنند که این امر در مناطق مختلف نوار غزه منجر به شهادت صدها نمازگزار شده است.

 منیر ابوالعطا (۶۵ ساله) می‌گوید که هواپیماهای اسرائیل چهاردهم اکتبر گذشته بلافاصله پس از پایان نماز مغرب به مسجد السلام در دیرالبلح حمله کردند. او توضیح داد که کمی قبل از حمله از مسجد خارج شد، اما دو پسرش، علی و مصطفی، در زمان بمباران در مسجد بودند که منجر به شهادت آنها به همراه ۲۵ نمازگزار دیگر شد.

وی با اشاره به اینکه مسجد بالای سر نمازگزاران به‌طور کامل تخریب شد و روند خارج کردن پیکرهای شهدا روزها به طول انجامید، گفت: پیکر فرزندانم را با فاصله چند روز پیدا کردیم و به خاک سپردیم.

محمد الرنتیسی نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی می‌گوید صلیبیون مساجد زیادی را ویران کردند، همانطور که انگلیسی‌ها مساجد زیادی را در هند ویران کردند، اما تخریب ۵۳۳ مسجد در بخش کوچکی مانند نوار غزه در تاریخ حملات به مساجد در طول جنگ‌ها یا درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه است. این چیزی است که تأیید می‌کند که این یک فرآیند سیستماتیک است که از عزم صهیونیست‌ها ناشی می‌شود.

وی در مقاله‌ای تأکید کرد که تخریب مساجد با روند نسل‌کشی که اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به آن متهم شد نیز مرتبط است؛ در نسل کشی مسلمانان بوسنی نیز مساجد به طور گسترده تخریب شدند.

الرنتیسی توضیح داد شکی نیست که اشغالگران اسرائیل به اهمیت مسجد و جایگاه آن در زندگی فلسطینی‌ها پی برده‌اند و این بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت آنهاست، زیرا در آن نماز می‌خوانند و در آنجا هویت مبارز فلسطینی ساخته می‌شود و حافظان کتاب خدا از زن و مرد قرآن می‌خوانند. آنها در مساجد صبر، استقامت و نفی بی‌عدالتی را فرا می‌گیرند و به همین دلیل است که اشغالگران تصمیم گرفتند مساجدی را که محل پرورش ارزش‌ها و اراده‌ها می‌دانند، هدف قرار دهند.

صدای اذان بالاتر از غرزش جنگنده‌ها

احمد منصور، روزنامه‌نگار شبکه الجزیره قطر در پستی در حساب کاربری خود این سؤال را مطرح کرد: وقتی اسرائیل به صورت عمدی مساجد را مستقیماً هدف قرر می‌دهد آیا نباید مطمئن شد که این یک جنگ دینی علیه اسلام و مسلمانان است؟

خبرنگار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پس از عقب‌نشینی ارتش اشغالگر از این منطقه پس از بیش از ۴ ماه حمله همه جانبه زمینی، تأکید کرد که اشغالگران هیچ مسجدی را بدون تخریب رها نکرده است. 

وی با بیان اینکه تمامی مساجد به طور کامل یا جزئی تخریب شده و برای عبادت مناسب نیستند، خاطرنشان کرد: شهروندان بر روی خرابه‌های مساجد ویران شده خود نماز می‌خوانند و صدای اذان را از صدای هواپیماهای اسرائیلی بالاتر می‌برند. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • بازی تدارکاتی استقلال پشت درهای بسته
  • اطلاعیه استقلال: بازی ما بدون تماشاگر است!
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد