Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@10:25:29 GMT

معاونت قرآن وزارت ارشاد نقش ستادی داشته باشد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۴۳۰۲

معاونت قرآن وزارت ارشاد نقش ستادی داشته باشد

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی معاونت قرآن و عترت؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست با معاون و کارکنان معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه با تاکید بر اینکه باید به گونه ای عمل کرد تا معاونت قرآن و عترت جایگاه ستادی و حاکمیتی در فعالیت های قرآنی کشور داشته باشد، گفت: این نشست همزمان با ماه رجب ماه قرآن و عترت و در آستانه میلاد حضرت امیرالمونین (ع) برگزار شده و آن را به فال نیک می گیریم تا از طریق این معاونت بتوانیم در راستای دو میراث پیامبر (ص) قدم های موثری برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعباس صالحی در ادامه افزود: جریان فرهنگ سازی قرآنی کشور باید از طریق این معاونت صورت بگیرد و به عنوان مرجعیت و ستاد راهبردی در این زمینه باشد.

وی گفت: کشور در زمینه قرآن و عترت مجموعه های حاکمیتی، عمومی و حقوقی بسیاری دارد، ولی این معاونت به عنوان یکی از نقش های کارکردی خود باید در بخش ترویجی و قرآنی به صورت ستاد راهبردی فعالیت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای اینکه این معاونت نقش مرجعیت پیدا کند باید به عنوان یکی دیگر از نقش های کارکردی آن در اسنادی که در آن این جایگاه را تثبیت می کند جایی برای خود پیدا کند و این نکته را به عنوان یکی از نقش های اساسی جدی تر بگیریم.

صالحی افزود: در اسنادی که می توان برای این معاونت جایگاهی پیدا کرد باید به ارائه پیشنهادات پرداخت و در پیش نویس ها و سندهای قانونی و ... نظرات سازنده داد تا جایگاه حاکمیتی آن محکم تر شود و برای رسیدن به این امر باید از اسناد بالا دستی بهره برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از ترسیم نقش های این معاونت بر افزایش هم افزایی تاکید کرد و گفت: نمی توان با تصدی گری همه جانبه کاری پیش برد، بنابراین باید سرنخ های هم افزایی با دیگر نهادها را افزایش داد.

وی در عین حال تصریح کرد: بنابراین معاونت قرآن و عترت از طریق همکاری و هم افزایی با معاونت ها و بخش های مختلف وزارتخانه باید فعالیت های خود را پیش ببرد و در این زمینه باید اهتمام دو جانبه پدید آید.

ایجاد اتاق مشارکت های مردمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر نقش مشارکت های مردمی در ایجاد مرجعیت این معاونت گفت: رسیدن به مرجعیت فرهنگ ساز قرآنی فقط با نگاه دولتی به وجود نمی آید بلکه باید نقش مشارکت های مردمی به عنوان راهبرد اصلی در این زمینه را جدی گرفت.

وی در عین حال تصریح کرد: اتاق مشارکت های مردمی به عنوان یک اتفاق خوب در این زمینه می تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف این معاونت داشته باشد. بنابراین توجه به موسسات قرآنی و شناسایی و توانمند سازی آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلای بر اهمیت توجه بر مشارکت های استانی نیز تاکید کرد و گفت: اگر بنا بر ایجاد مرجعیت قرآنی در این معاونت است باید به صورت فرا اقلیمی باشد و به استان ها توجه شود تا بتواند عدالت آمایشی را تامین کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فعالیت قرآنی باید در زندگی فردی و اجتماعی افراد ملموس شود زیرا می تواند در رشد توسعه ملی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: معاونت قرآن و عترت در فعالیت های خود باید به هم گرایی و هم افزایی نهادی و برون سازمانی نیز توجه داشته باشد تا از این طریق نیز بتواند برای این معاونت مرجعیت قرارگاهی ایجاد کند.

وی با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی برخی مدیران این معاونت در ابتدای نشست گفت: در حوزه مشارکت های مردمی این معاونت اقدامات خوبی صورت گرفته ولی نیاز به تقویت بیشتری دارد. در بخش فضای مجازی نیز قدم های مناسبی برداشته شده که نیاز به سرعت دهی دارد زیرا امروز فضای مجازی در زندگی ما از نقش مهمی برخوردار شده است.

صالحی در ادامه با اشاره به برخی آثار ارائه شده در جشنواره های فجر امسال افزود: در جشنواره فیلم و تئاتر فجر آثار ارزشی خوبی به نمایش درآمد که برخی از آن ها توانستند بسیاری از جوایز را به خود اختصاص دهند. بنابراین حوزه قرآن و هنر باید تعامل بیشتری نسبت به گذشته با یکدیگر داشته باشند.

وی در پایان بر توجه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران تاکید کرد و گفت: باید در گام دوم انقلاب که رهبری ترسیم کرده اند با شتاب بیشتری حرکت کنیم.

فقهی زاده: در روش ها به بازنگری و نوسازی نیاز داریم

در ابتدای این نشست عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات بخش های مختلف این معاونت گفت: با همفکری و هم افزایی همکاران و موسسات فرهنگی و قرآنی کشور اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: باید فکر راهبردی و برنامه ریزی شده داشته باشیم و در همه سطوح از تصدی گری پرهیز کنیم.

فقهی زاده با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم ادامه داد: در بسیاری از روش های به بازنگری و نوسازی نیاز داریم و باید از فعالیت های کمی به سوی فعالیت های کیفی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این معاونت صورت گرفته، اصلاح ساختار آن و کارآمدتر کردن آن است.

فقهی زاده در بخش دیگری از سخنان خود بر حرکت به سوی گسترش هم افزایی و توسعه مشارکت های مردمی را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.

وی ادامه داد: توجه به کلان برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشه راه ما محسوب می شود.

در این نشست برخی از مدیران و کارکنان گزارشی از مجموعه فعالیت های خود ارائه داده و به ارائه نظرات، پیشنهادها و دغدغه های خود پرداختند.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: معاونت قرآن ایکنا سیدعباس صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند و باعث شوند دیگر اقشار نیز در جهش تولید هم‌گرایی خوبی داشته باشند.

اعظم روانشاد شامگاه چهارشنبه در ضیافت اندیشه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی شهرستان دورود ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع افزود: هدف از برگزاری این طرح شنیدن دغدغه‌ها و نظرات هنرمندان و تاثیرپذیری برای برنامه‌های پیش‌رو در سال جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در سال جاری مهم‌ترین طرح فرهنگی، طرح شهید آوینی است که با محوریت تقویت حلقه‌های میانی هنرمندان و انجمن‌ها و با هدف تمرکززدایی از مرکز استان صورت خواهد گرفت.

تقویت جریان فرهنگی و حلقه‌های میانی از رویکردهای این اداره است

روانشاد تقویت جریان فرهنگی و حلقه‌های میانی را از رویکردهای این اداره عنوان کرد و افزود: با هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند اتفاق‌های خوبی در زمینه فرهنگ و هنر استان روی دهد.

نقش مهم هنرمندان در تحقق شعار سال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به شعار سال و نقش مهم هنرمندان در تحقق این شعار اشاره کرد و افزود: هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند و باید باعث شوند دیگر اقشار نیز در جهش تولید هم‌گرایی خوبی داشته باشند.

برگزاری جشنواره سرنانوازان در محل آبشار بیشه

وی به برگزاری نخستین جشنواره "سرنانوازان" در محل آبشار بیشه در شهرستان دورود اشاره کرد و افزود: این برنامه در تاریخ ۲۶ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

در این نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دورود درباره مسائل و مشکلات موجود در زمینه فعالیت فرهنگی، هنری خود در فضای صمیمی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان پرداختند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • نمایشگاه قرآن فرصتی برای اجرای مطالبات رهبر انقلاب است
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • مراسم رونمایی از مجموعه کتب سردلبران برگزار شد
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از برآوردهای ما بود
  • محفل انس با قرآن در مصلای الیگودرز برگزار شد
  • «سند ملی هنرهای تجسمی» در ۱۴۰۳ به سرانجام می‌رسد/ حضور ایران در دوسالانه ونیز و اکسپوی ژاپن
  • از هدیه گرفتن فرزند داور «محفل» از دستان وزیر ارشاد تا تاکید وزیر به پوشش ایرانی - اسلامی