Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تصویب و الحاق پیشنهاد «افزایش تعداد نمایندگان زن» به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای الحاق پیشنهاد «افزایش تعداد نمایندگان زن» به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: این بند در جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون شوراها به تصویب رسید و در صورت تصویب آن در صحن علنی و تأیید شورای نگهبان، در انتخابات سال آینده مجلس، احزاب مکلفند یک ششم فهرست‌های انتخاباتی خود را به نامزدهای زن اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو فراکسیون زنان با تاکید بر این‌که از ابتدای مجلس دهم به دنبال فراهم کردن شرایط برای قانونگذاری در موضوع افزایش مشارکت سیاسی زنان از طریق افزایش تعداد نمایندگان زن پارلمان بوده‌ایم، توضیح داد: ماه‌ها در زمینه چگونگی افزایش مشارکت سیاسی زنان در سطح پارلمان و مکانیزم اجرایی شدن آن با کارشناسان، صاحب‌نظران و پژوهشگران از یک‌سو و نهادهای مرتبط نظیر شورای نگهبان و وزارت کشور از سوی دیگر، بحث‌های فراوان و رایزنی‌هایی داشتیم.

حسینی افزود: در اولین گام طرحی را برای افزایش تعداد نمایندگان زن تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم اما به‌دلیل آن‌که طرح مذکور بر اساس قانون انتخابات فعلی تدوین شده بود و مجلس بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و پس از آن بررسی لایحه جامع انتخابات را در دستور کار دارد، ترجیح داده شد که این موضوع در جریان قانون جدید انتخابات و به عنوان بندی از آن مطرح شود.

حسینی با بیان این‌که در دنیا سه مدل برای افزایش تعداد نمایندگان زن مجالس وجود دارد، گفت: در مدل اول تلاش بر این است که در قوانین دائمی تصریح شود چند درصد کرسی‌های پارلمان به نمایندگان زن اختصاص می‌یابد و ما در طرح افزایش تعداد نمایندگان زن به دنبال اجرای این مدل بودیم زیرا بر اساس قانون انتخابات فعلی به دلیل روشن نبودن فعالیت احزاب، تنها می‌توانستیم این مدل را لحاظ کنیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تشریح مدل دوم برای افزایش تعداد نمایندگان زن، گفت: این مدل که بیشتر در کشورهای دارای احزاب و انتخابات حزبی اعمال می‌شود، احزاب را مکلف می‌کند که درصد مشخصی از فهرست‌های انتخاباتی‌شان را به زنان اختصاص دهند.

حسینی توضیح داد: با توجه به این‌که هم در اصلاح قانون انتخابات مجلس که نمایندگان هم اکنون در حال بررسی آن هستند و هم در لایحه جامع انتخابات، نقش فعالی برای احزاب در انتخابات در نظر گرفته شده است، تلاش کردیم تا مواد طرح افزایش تعداد نمایندگان زن را در قالب بند مربوط به احزاب در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بگنجانیم.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به استانی شدن انتخابات بر اساس مصوبات اصلاحی قانون انتخابات مجلس، گفت: با توجه به افزایش فعالیت جدی احزاب با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجری انتخابات ارائه فهرست انتخاباتی از سوی احزاب را بر اساس قانون به رسمیت می‌شناسد.

حسینی افزود: با توجه به این‌که در قانون انتخابات جدید به احزاب این امکان داده می‌شود که بتوانند فهرست‌های انتخاباتی را به صورت قانونی و رسمی ارائه کنند و در پاسخ به حمایت‌های دیگری که بر اساس این قانون از احزاب صورت می‌گیرد، قانون تکالیفی را بر عهده احزاب می‌گذارد از جمله حداقل شرایطی است که باید فهرست‌های انتخاباتی دارا باشند و یکی از این شرایط، این است که حضور حداقلی زنان را در آن لحاظ کنند.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به رایزنی‌های فراوان برای الحاق این بند در لایحه جامع انتخابات علاوه‌بر طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: دولت به عنوان مجری انتخابات نیز نظر مثبت و مساعدی با افزایش تعداد نمایندگان زن از طریق فهرست‌های انتخاباتی احزاب دارد و در لایحه آورده است و از این رو امیدواریم نمایندگان مجلس هم به گزارش کمیسیون شوراها در صحن علنی رأی موافق دهند تا از این طریق، یکی از راه‌ها برای افزایش مشارکت سیاسی زنان در سطح پارلمان که نتیجه آن تأثیر بیشتر زنان بر روند قانونگذاری و بالطبع رفع خلاءهای قوانین و وضع مناسب جهت حمایت از خانواده و زنان خواهد بود، عملیاتی شود و اثرات مثبت آن را در جامعه و نیز پارلمان شاهد باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كميسيون شوراها و امور داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۵۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی فهرست خود را برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، با شعار «انقلابی، کارآمد و مردمی» و تحت عنوان «فهرست وفاق» منتشر کرد.

اسامی کاندیداهای این فهرست بدین شرح است:

احمد نادری؛ ابراهیم یزدی؛ سمیه رفیعی؛ ابوالفضل ظهره‌وند؛ حسین نجابت؛ عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی؛ زهره سادات لاجوردی؛ زینب قیصری؛ علیرضا سلیمی؛ محمدحسین حسین‌زاده بحرینی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ مهدی عسگری؛ مجتبی زارعی؛ علی‌اصغر پورمحمدی؛ سید نظام‌الدین موسوی؛ مجتبی رحماندوست.

همچنین بنابر روایت فارس، حبیب الله بور بور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به ارائه فهرست انتخاباتی این جریان سیاسی در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: بعد از چندین جلسه با کاندیداهای مختلف، بالاخره به جمع بندی رسیدیم که فهرستی را به عنوان «فهرست وفاق» منتشر کنیم.

وی افزود: شعار این فهرست، انقلابی، کارآمد و مردمی است و ما با هیچ جریان سیاسی اعم از شورای ائتلاف، شریان، امنا و... هیچ وحدتی انجام نداده ایم.

بوربور تصریح کرد: از تمام ۱۶ نفر این فهرست تعهد نامه انتخاباتی گرفته شده است و این افراد با شاخص های جمعیت وفاداران همراه بوده اند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898762

دیگر خبرها

  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • رائفی پور برای دور دوم انتخابات مجلس لیست می‌دهد؟
  • رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد!
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران