Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مراسم بزرگداشت شهید شاخص ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 97، خلبان شهید «سعید هادی مقدم»، امروز با حضور فرماندهان نظامی، مسئولان و اقشار مختلف مردم در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

سرهنگ محمد غلامحسینی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: خوشحالم پس از35 سال فرصتی پیش آمد تا درباره شهید «سعید هادی مقدم» صحبت کنم، مراسمی که امروز برگزاری آن توانست این فراموشی را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنان چرچیل نخست وزیر انگستان در زمان جنگ جهانی دوم و تجلیل از نیروی هوایی این کشور برای مقابله با دشمنان گفت: آن زمان چرچیل در یک سخنرانی کاملاً حماسی اعلام کرد «هیچ گاه در طول تاریخ یک ملت چنین مدیون قشری کوچک نبوده است» جمله‌ای که اگر امروز ما در وصف رزمندگانمان در عرصه نیروی هوایی بگوییم اغراق نکرده‌ایم.

همرزم شهید «هادی مقدم» با بیان اینکه در زمان جنگ ما در بدترین شرایط قرار داشتیم چراکه فرماندهی از بین رفته بود، عنوان کرد: در همین شرایط بود که عراق توانست بدون هیچ مانعی وارد دشت خوزستان شده و آن منطقه را به تصرف خود درآورد اتفاقی که اگر نیروی هوایی در برابر آن نمی‌ایستاد معلوم نبود چه اتفاقات دیگری رخ دهد.

وی با اشاره به نقش نیروی هوایی در از بین بردن جنگنده‌های هوایی دشمن در اوایل جنگ گفت: وقتی در روز جمعه سال 61 نماز جمعه همدان بمباران و خسارات جانی بسیاری به مردم وارد شد از ما خواستند که با انجام عملیات‌ هوایی امنیت را برای برگزاری نماز جمعه در این منطقه ایجاد کنیم، مأموریتی که به من و شهید «سعید هادی مقدم» محول شد.

راوی کتاب «مهمان صخره‌ها» با تشریح ویژگی‌های اخلاقی شهید «هادی مقدم» ابراز کرد: ایشان علاقه خاصی به خانواده‌اش داشت و می‎توان وی را اسوه عشق به خانواده، وطن و نیروی هوایی معرفی کرد.

وی با اشاره به ماجرای روز شهادت شهید «هادی مقدم» تصریح کرد: هنگام پرواز رادار سوباشی ما را از وجود جنگنده‌های دشمن مطلع کرد، جنگنده‌هایی که با آنان 70 تا 80 مایل فاصله داشتیم.

غلامحسینی افزود: پس از بمباران مقرها و اسکادران نیروی هوایی عراق توسط جمهوری اسلامی ایران که سبب فلج شدن چند ماهه آنها شده بود ارتش عراق توانسته بود اسکاداران هوایی خود را نوسازی کرده و جنگنده های میراژ و مینگ را به کار گیرد.

وی گفت: روز گشت زنی وقتی متوجه وجود دو جنگنده میراژ در آسمان شدیم تصمیم گرفتیم به آنها حمله کنیم چرا که شهید «هادی مقدم» با آن شجاعت فوق العاده‌اش گفت اگر ما به آنها حمله نکنیم آنها حمله کرده و  به اهداف خود می‌رسند.

همرزم شهید «هادی مقدم» با تشریح چگونگی درگیری جنگنده‌های ایرانی با میراژهای عراقی عنوان کرد: ما توانستیم یکی از جنگنده‌ها را نابود کنیم اما بلافاصله هواپیمای ما مود اصابت موشک جنگنده دشمن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هنگام آتش گرفتن جنگنده مجبور به ایجکت شدم و گمان کردم شهید «هادی مقدم» نیز ایجکت کرده است، افزود: براثر حادثه پای راست، دست و ترقوه سمت چپ و همچنین ابروهایم شکسته بود اما با همین وضعیت و البته مشکلات بسیار توانستم در منطقه کوهستانی کردستان فرود بیایم.

راوی کتاب «مهمان صخره‌ها» با اشاره به اینکه هنگام فرود توسط نیروهای کومله به اسارت درآمدم و پس از 48 ساعت متوجه شدم شهید «هادی مقدم» به شهادت رسیده است، ابراز کرد: از یکی از اعضای گروهک کومله پرسیدم «که آیا تو شهید هادی مقدم را دیدی» گفت «بله، خودم جسد وی را از هواپیما خارج کرده، غسل و کفن کردم و به خاک سپردم و برای اینکه مزارش مشخص باشد با چند سنگ و باقی مانده هواپیما نشانه گذاری‌اش کردم».

وی با بیان اینکه پس از آزادی و بازگشت به وطن با ارائه گزارشی به بازرسی نیروی هوایی موضوع را به آنها اعلام کردم، مطرح کرد: پس از اتمام جنگ در سال 68 و پاکسازی، توانستیم منطقه پیکر شهید «هادی مقدم» را به وطن بازگردانده و در ملایر زادگاه وی به خاک بسپاریم.

همرزم شهید «هادی مقدم» تصریح کرد: شهید «سعید هادی مقدم» از جمله قهرمانان و کسانی است که دلش برای کشور و ملت می‌سوخت فردی که حس نوع‌دوستی وی بی نظیر بود.

در پایان این مراسم از همسر شهید «هادی مقدم»، فرزند وی، سرهنگ «محمد غلامحسینی» همرزم شهید، سرهنگ خلبان «رضا قره‌باغی» و خلبان پیشکسوت «محرمعلی حاجی‌زاده» تجلیل شد.

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

کلیدواژه: همدان ارتش شهید شاخص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۶۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین

حدود یک سال است که چند کشور اروپایی با کسب موافقت ایالات متحده امریکا به دولت اوکراین وعده دادند که تعداد قابل توجهی از جنگنده های اف۱۶ خود را به این کشور ارسال خواهند کرد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، از زمان اعلام این خبر، بحث های زیادی در مورد میزان توانایی و کارایی این جنگنده ها که نسبتا قدیمی محسوب می شوند در برابر جنگنده های مدرن روسی نظیر سوخو35 یا سامانه های پدافندی دوربرد نظیر اس300 و اس400 شکل گرفته است؛ هنوز تحویل جنگنده ها به ارتش اوکراین آغاز نشده است اما با توجه به اینکه شکست احتمالی اف16 در نبرد هوایی برابر روسیه تبعات تبلیغاتی منفی در بازار صادرات تسلیحات دنیا برای طرف غربی خواهد داشت آنها تمهیداتی به منظور تسهیل عملیات این جنگنده ها و جلوگیری از شکست و رقم خوردن آبروریزی برای یک هواگرد امریکایی خواهند اندیشید.

کدام کشورها به اوکراین اف16 می دهند؟

در ائتلاف اروپایی تشکیل شده برای تقویت نیروی هوایی اوکراین 4 کشور هلند، دانمارک، نروژ و بلژیک حضور دارند.

کشور هلند قول ارسال 42 فروند جنگنده اف16 را داده است که قرار است در اواخر بهار 2024 دسته نخست 24 فروندی آنها تحویل داده شوند و مابقی جنگنده ها نیز در سال 2025 ارسال خواهند شد.

جنگنده اف16 نیروی هوایی هلند

کشور دانمارک 19 فروند اف16 به اوکراین ارسال خواهد کرد که دسته 6 فروندی نخست در بهار امسال و 13 فروند نیز تا ابتدای سال 2025 تحویل داده خواهند شد.

دولت نروژ نیز آمادگی خود را برای اهدای 22 فروند جنگنده اف16 اعلام کرده است اما در حال حاضر تنها 12 فروند از آنها در شرایط عملیاتی و قابل ارسال به اوکراین است و مابقی 10 فروند اف16 باقی مانده پس از تعمیرات گسترده و اورهال احتمالا در سال 2025 ارسال خواهند شد.


در خصوص بلژیک نیز تعداد دقیقی اعلام نشده اما پیش بینی شده است حدود 8 فروند اف16 را در سال 2025 به اوکراین اهدا کنند.

با توجه به آمارهای اعلام شده اوکراینی ها احتمالا در سال 2024 حدود 55 فروند جنگنده اف16 دریافت خواهند کرد و تا پایان سال 2025 این تعداد به حدود 90 فروند نیز خواهد رسید.

همکاری ناتو با اوکراین برای سرکوب دفاع هوایی روسیه

یکی از بزرگترین مشکلات در راه پروزهای رزمی اف16 در اوکراین پدافند دوربرد ارتش روسیه به ویژه سامانه اس400 خواهد بود؛ با توجه به اینکه این سامانه قادر است از مسافتی بیش از 100 کیلومتر با جنگنده های اوکراینی درگیر شود بایستی پیش از ورود به خدمت آنها در نیروی هوایی اوکراین، سامانه های پدافندی روسی و بعدها پایگاه های هوایی این کشور در خاک اوکراین از سر راه برداشته شوند.

سامانه پدافندی اس400

برای این منظور امریکا و کشورهای اروپایی چند سلاح متفاوت را به اوکراین اهدا کرده اند؛ نخستین مورد راکت های هدایت ماهواره ای هیمارس بودند که بردی حدود 90 کیلومتر دارند و چند بار در حملات علیه ادوات پدافندی روسیه مورد استفاده قرار گرفته اند.

اما اگر هدف در فاصله بیش از 100 کیلومتری از خط تماس باشد هیمارس کارایی خود را از دست می دهد لذا بریتانیا و فرانسه اقدام به ارسال موشک های کروز دوربرد استورم شدو و اسکالپ با بردی بیش از 500 کیلومتر به اوکراین کردند.

برای تکمیل توان حمله اوکراین به پدافند دوربرد روسی ایالات متحده نیز موشک های بالستیک ATACMS از نسخه با برد 160 کیلومتر را به اوکراین اهدا کرد که پیش بینی می شود با تصویب بسته تسلیحاتی جدید نسخه 300 کیلومتری موشک نیز به اوکراین ارسال شود.

اوکراینی ها تا کنون 3 بار از این موشک بالستیک امریکایی علیه پایگاه های حساس روسیه استفاده کرده اند؛ نخستین بار تابستان سال گذشته میلادی در حمله به دو پایگاه هوایی لوهانسک و بردیانسک که منجر به نابودی تعداد قابل توجهی از بالگردهای رزمی روسیه شد.

آسیب وارد شده به بالگردهای روسی در فرودگاه بردیانسک

اما در شب 16 آوریل 2024 ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد؛ این مقر اصلی ترین محل حضور بالگردهای ترابری روسی بوده و مجهز به یک آتشبار سامانه پدافندی اس400 برای دفاع از خود بود.

 

.

 

شلیک موشک های ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی


اما اوکراینی ها ابتدا اقدام به شلیک 2 موشک با سر جنگی خوشه ای به محل استقرار آتشبار S-400 کرده و 4 پرتابگر و رادار و خودروی فرماندهی آن را منهدم می کنند و سپس 4 فروند موشک ATACMS دیگر به سمت سایر تاسیسات پایگاه نظیر انبار مهمات شلیک می کنند.

انهدام آتشبار پدافندی اس400 روسی

در گذشته نیز چند مجموعه پدافندی اس300 و اس400 روسی در حملات ارتش اوکراین منهدم شده بودند که این موضوع می تواند به منزله زنگ خطری برای روسیه باشد زیرا به نظر می رسد پیش از اینکه جنگنده های اف16 وارد آسمان اوکراین شوند ناتو با شناسایی دقیق محل حضور پدافند دوربرد روسی و البته از کار انداختن پایگاه هایی هوایی شبه جزیره کریمه قصد دارند تا شرایط عملیات رزمی را برای جنگنده های ارسالی خود آسان کنند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • اولین نبرد هوایی یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر غزه
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین
  • تجلیل از خانواده شهدای ورزشکار فارس
  • قدردانی امیرعبداللهیان از خانواده شهید طهرانی مقدم
  • شهدا بزرگترین قدرت نرم در برابر دشمنان هستند
  • مشخصات سوخو-۲۴ جنگنده ضربتی مافوق صوت نسل سوم + تصاویر
  • نیجریه از ایتالیا جنگنده می‌خرد