Web Analytics Made Easy - Statcounter

آسیب‌های کمبود ویتامین B۱۲، آسیب های چشمی حوادث چهارشنبه سوری و لزوم آشنایی والدین عوارض احتمالی واکسن سه گانه را در بسته سلامتی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چاقی بدون شک مشکل اصلی سلامت در جهان است. چاقی و اضافه وزن مشکلات زیادی برای سلامت نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون بالا، سکته، پوکی استخوان و سرطان‌های سینه و روده به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این موارد، چاقی بر سلامت جنسی هم تأثیر دارد.

به گفته محققان دانشگاه بافالو نیویورک، اضافه وزن با اختلال در توازن هورمونی بر میزان تستوسترون تأثیر می‌گذارد و موجب کاهش میل جنسی می‌شود. چاقی بر جریان خون منتهی به دستگاه تناسلی تأثیر گذاشته و عدم جریان خون موجب اختلال در عملکرد جنسی می‌شود.

تستوسترون، هورمون مهم مردانه است که به رشد اندام تناسلی مردانه و ایجاد استخوان‌های قوی کمک می‌کند.میزان هورمون تستوسترون در زمان بلوغ شروع به افزایش کرده و در اوایل بزرگسالی به اوج می‌رسد و سپس با افزایش سن، به تدریج کاهش می‌یابد.

چربی اضافی در ناحیه ران پاها منجر به دمای بالا ۳۵ درجه در این ناحیه می‌شود. همین مسئله برای توقف تولید اسپرم کافی است.قطعاً چاقی با تعداد کم اسپرم و کاهش تحرک اسپرم‌ها که می‌تواند علت ناباروری باشد مرتبط است.

والدین عوارض احتمالی واکسن سه گانه  را بشناسید

علی واشقانی، رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، در مورد عوارض احتمالی واکسن MMR (سه گانه) اظهار کرد: واکسن MMR برای ایجاد ایمنی علیه سه بیماری عفونی سرخک(Measles)، اوریون (Mumps) و سرخجه (Rubella)طراحی شده است و بر اساس برنامه واکسیناسیون کشوری این واکسن در ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تزریق این واکسن اجباری است، افزود: با اجرای واکسیناسیون MMR، ایران موفق شده است این سه بیماری خطرناک را به خوبی کنترل کند، براین اساس تمامی کودکان باید این واکسن را در سنین یاد شده دریافت کنند.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه عوارض احتمالی این واکسن باید مورد توجه والدین کودکانی که این واکسن را دریافت می‌کنند، قرار گیرد، تصریح کرد: معمولاً یک تا دو هفته پس از تزریق این واکسن برخی کودکان عوارضی مانند تب، بی اشتهایی و علائم پوستی مثل قرمزی و راش های جلدی را نشان می‌دهند که این علائم از عوارض شناخته شده واکسن است.

وی افزود: مشکلی که در بین در برخی خانواده‌ها اتفاق می‌افتد برقراری ارتباط بین این عوارض و دریافت واکسن است، بطوریکه با توجه به اینکه بین دریافت واکسن و علائم، فاصله یک تا دو هفته‌ای وجود دارد، بیشتر والدین متوجه نمی‌شوند که این عوارض مربوط به واکسن است بنابراین عموماً نگران شده و به دنبال علل دیگری هستند. این مشکل زمانی جدی تر می‌شود که مورد توجه کادر درمان قرار نگیرد. به همین دلیل در برخی موارد حتی شاهد بستری شدن کودک در مراکز درمانی بوده‌ایم.

واشقانی توضیح داد: با بروز علائم احتمالی این واکسن، به والدین توصیه می‌شود، در زمان واکسیناسیون اطلاعات لازم را از کارشناسان در مراکز تزریق واکسن در خصوص عوارض، نحوه کنترل و مقابله با آنها دریافت کنند. همچنین آمادگی لازم را برای کنترل عوارض جانبی در حد فاصله یاد شده داشته باشند که یکی از موارد در اختیار داشتن داروهای ضد تب مانند استامینوفن است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مراجعه به مراکز درمانی تزریق این واکسن به اطلاع کادر درمان رسانده شود. این موضوع کمک شایانی به تشخیص صحیح و به موقع کرده و از معضلات بعدی جلوگیری می‌کند.

 آسیب های چشمی حوادث چهارشنبه سوری

محمود جباروند،  رییس انجمن چشم پزشکی ایران بیشترین آسیب های جسمی حوادث چهارشنبه آخر سال را متوجه چشم مصدومان دانست و گفت: بیشترین آسیب چشمی متوجه قرنیه استو  تلفات چشمی کودکان و نوجوانان، از بیشترین آسیب‌های حوادث چهارشنبه سوری است که متأسفانه پیامدهای ناگواری به همراه دارد.

وی با عنوان این مطلب که بیشتر مصدومان چشمی این حوادث افراد رهگذر و تماشاچی‌های این مراسم هستند، گفت: افرادی که اقدام به انفجار موادمحترقه می‌کنند، چون از عواقب این کار اطلاع دارند و آگاه هستند، خودشان را درگیر نمی‌کنند و در نتیجه افراد رهگذر و کسانی که مشغول تماشای این مراسم هستند، آسیب می‌بینند و مصدوم می‌شوند.

رییس انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به آسیب‌های چشمی حوادث چهارشنبه آخرسال، ادامه داد: تلفات چشمی کودکان و حتی بزرگسالان، در این حوادث خیلی شایع است که بعضاً منجر به نابینایی مصدومان می‌شود.

جباروند افزود: در این بین، بیشترین آسیب چشمی متوجه قرنیه و لنز چشم است که منجر به خونریزی و حتی آسیب عصب بینایی شده و بینایی فرد غیرقابل برگشت می‌شود.

جباروند با اشاره به این مطلب که قرنیه به عنوان یک عضو ظریف و ضعیف چشم سریع پاره می‌شود، گفت: در این قبیل حوادث، بعضاً نمی‌توان کاری برای مصدوم انجام داد و باید چشم او تخلیه شود.

آسیب‌های کمبود ویتامین B۱۲

توانایی بدن یک زن برای جذب ویتامین B۱۲به تدریج و با افزایش سن، کاهش می یابد. محققان آمریکایی نشان می داده اند که ۴ درصد از زنان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال از کمبود این ویتامین رنج می برند.

فقر این ویتامین بخصوص در زنانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند و داروهای اسید معده دریافت می کنند، گیاه خوارانی که گوشت دریافت نمی کنند و ... بیشتر به چشم می خورد.

علائم جدی کمبود ویتامین B۱۲ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند از این قبیل است:

سرگیجه: حملات مکرر سرگیجه می تواند یک سیگنال جدی ابتلا به کم خونی ناشی از فقر ویتامین B۱۲ باشد. احساس لرزش سریع در حالت نشسته از نشانه های دیگر است. کسانی که فقر ویتامین B۱۲ دارند، همچنین هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن از پله ها دچار سرگیجه می شوند که این حالت البته بسیار خطرناک است و نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

فراموشی: فراموشی مزمن و نامتعارف ممکن است نشان دهنده یک مساله عمیق پزشکی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به فقر ویتامین B۱۲ در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالاتر هستند.

رنگ پریدگی: عدم تولید کافی سلول های قرمز خون در افراد مبتلا به فقر ویتامین B۱۲ منجر به بروز حالت رنگ پریدگی می شود.

خستگی غیر قابل توضیح: احساس خستگی برای طولانی مدت حتی اگر فرد به میزان کافی خواب دریافت کرده باشد، البته همراه با علائمی که در بالا ذکر شد، می تواند نتیجه کمبود ویتامین B۱۲ باشد و این را محققان آکادمی تغذیه و رژیم درمانی ایالات متحده ادعا کرده اند.

سوزن سوزن شدن: این حالت بخصوص زمانی که فرد برای طولانی مدت نشسته باشد، معمولی است اما احساس بی حسی در سراسر بدن همراه با سوزن سوزن شدن می تواند نشانه ابتلا به فقر ویتامین B۱۲ باشد.

ضعف عضلانی: یک نتیجه کمبود ویتامین B۱۲ این است که اکسیژن کافی به عضلات نمی رسد و فرد ضعف عضلانی نامتعارف را تجربه می کند.

بهترین منابع: با توجه به موسسات ملی بهداشت جگر گوساله غنی از B۱۲ است. گوشت گاو، بوقلمون، مرغ، ماهی قزل آلا، سرشار از این ویتامین است. تخم مرغ و شیر نیز از دیگر منابع هستند.

سندرم خستگی بیماری روانی نیست

در مطالعه‌ای کوچک محققان دریافتند افرادی که دچار سندرم خستگی مزمن هستند، تنوع گونه‌های باکتری در روده‌شان کمتر از بقیه است. این افراد تعداد بیشتری از باکتری‌هایی دارند که التهاب را بیشتر می‌کند و تعداد کمتری از باکتری‌هایی دارند که التهاب را سرکوب می‌کند.

یافته‌های جدید شواهدی ارائه دادند که سال‌های همه فکر می‌کردند سندرم خستگی مزمن صرفاً یک بیماری روحی است و با مشاوره برطرف می‌شود. هر چند هنوز علت دقیق این بیماری شناخته نشده اما این تیم تحقیقاتی، اختلال بیولوژیکی دیگری نیز پیدا کردند. همه‌ی افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند، میکروبیوم‌شان مشکل‌دار نیست. چون بعضی از افراد مورد آزمایش، میکروبیوم نسبتاً نرمالی داشتند.

علائم این بیماری عبارتند از: خستگی آشفته کننده که استراحت کمکی به آن نمی‌کند، خوابی که انرژی‌بخش نیست، احساس رخوت، عضله و مفصل درد، سردرد و مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر است. در مطالعه‌ی انجام شده، محققان ۴۸ فرد دچار سندرم خستگی مزمن و ۳۹ فرد سالم (به عنوان گروه کنترل) را مورد آزمایش قرار دادند.

از همه‌ی آن‌ها آزمایش خون و نمونه مدفوع گرفته شد. محققان، نمونه‌های مدفوع را از جهت DNA باکتریایی آزمایش کردند. در بیماران دچار سندرم خستگی مزمن، دانشمندان دریافتند پروفایل میکروبیوم آن‌ها تنوع کمتری دارد. این مشابه چیزی بود که در افراد دچار مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت زخمی روده دیده شد.

اگر بیماران دچار سندرم خستگی مزمن، باکتری‌های گوارشی متنوعی نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد.محققان شاخص‌های التهابی را در نمونه خون‌های افراد دچار سندرم خستگی مزمن نیز پیدا کردند که احتمالاً به دلیل نشت روده ناشی از مشکلات روده‌ای است که اجازه می‌دهد باکتری‌ها وارد خون شوند. باکتری‌های موجود در خون می‌توانند واکنش ایمنی ایجاد کرده و علائم را تشدید کنند.

تحقیقات و پژوهش‌های فراوان مربوط به بیماری‌های گوناگون روی چیزی متمرکز شده‌اند که کارشناسان به آن محور مغز – روده می‌گویند. میکروبیوم روده می‌تواند با اضطراب، افسردگی، اوتیسم و سایر بیماری‌ها مرتبط باشد. بنابراین رژیم غذایی می‌تواند یکی از راه‌های کمک به تسکین علائم باشد.

اغلب به بیماران مصرف پروبیوتیک‌ها توصیه می‌شود. پروبیوتیک‌ها، غذاها یا مکمل‌هایی هستند که دارای باکتری‌های مفید زنده بوده و می‌توانند سلامت روده را با بهبود محیط آن تقویت کنند. اما هنوز برای تصمیم‌گیری قطعی زود است. ما هنوز نمی‌دانیم پروبیوتیک‌ها واقعاً کمک می‌کنند یا نه و نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چاقی چهارشنبه سوری مردان واکسن ویتامین B 12

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

به گزارش تابناک، زنان مبتلا به این سندروم مکرر به دلایل اشتباه، مردان اشتباه را به عنوان شریک عاطفی خود انتخاب می‌کنند. همچنین علاقه‌مندی به مردان مسن‌تر، رفتار چسبنده و کنترل‌کننده، داشتن روابط خارج از عرف متعدد، نیاز به تأیید زیاد و اطمینان‌بخشی از عشق و دوست‌داشتنی بودن، ناتوانی در تنها بودن و انتخاب شریک‌های عاطفی آسیب‌رسان یا سودجو از دیگر علایم ابتلا به این اختلال است. همچنین اعتمادبه‌نفس پایین هم از نشانه‌های مبتلایان به این اختلال است. چنین افرادی معمولا اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و به دلیل نابرخورداری از محبت کافی پدر در دوران کودکی احساس پوچی و افسردگی می‌کنند. 

6 رفتار اشتباه پدرها با دختران‌شان 

انواع مختلفی از رفتارهای پدرها وجود دارد که عامل آسیب‌های دوران کودکی و مسائل مربوط به روابط بزرگ سالی دختران‌شان هستند. این اشتباهات باعث می‌شود تا ابتلا به سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران باشد. 

1 پدری که از نظر عاطفی در دسترس نیست 

آن‌ها از نظر فیزیکی در خانه حضور دارند اما از نظر عاطفی در دسترس دختران‌شان نیستند. کودک با وجود داشتن والدینی که از نظر فیزیکی در دسترس هستند اما به نیازهای روانی و عاطفی اش پاسخ نمی‌دهند، احساس ناقص‌بودن و رهاشدن می‌کند. 

2 پدر بدرفتار و خشن آن‌ها

با دخترانشان تکانشی، تندخو و ناپایدار رفتار می‌کنند. هر دختری ممکن است در زندگی اشتباهاتی داشته باشد اما رفتارهای تند و توهین آمیز باعث می‌شود تا شخصیت او به درستی شکل نگیرد و آسیب ببیند. 

3 پدر نازپرورده 

در کنار چنین پدرانی، فرزندان بسیار لوس و نازپرورده می‌شوند و به دنبال شریکی خواهند بود که با آن ها مانند یک ملکه رفتار کند. بیشتر این دخترها خواهان افرادی هستند که از نظر مالی توانایی ارائه زندگی مجللی را داشته باشند و فکر می‌کنند سزاوار آن هستند. 

4 پدر سمی و کنترل‌کننده 

والدینی هستند که به شدت بر فعالیت‌ها و تصمیمات فرزندان خود به خصوص دختران‌شان تمرکز می‌کنند. این والدین بیش از حد درگیر زندگی فرزندان خود هستند و آن‌ها را از ناامیدی محافظت می‌کنند. دختران این والدین اغلب در مقابله با چالش‌های زندگی شکست می خورند و توانایی مدیریت اوضاع را ندارند. 

5 پدر ویران و وابسته 

این ها پدرانی هستند که برای بقای روزمره خود به دختران شان وابسته هستند. مراقبت از پدری که کار نمی‌کند و درگیر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و ... است، می‌تواند منجر به اعتمادبه‌نفس پایین در فرزندان شود. چنین دخترانی در آینده به راحتی توسط مردان استثمار می شوند. 

6 پدر مضطرب و ناآشنا با حمایتگری 

در یک رابطه معمولی پدر و دختر، دختر به پدرش نگاه و او را تحسین می‌کند. اگر دختری در کنار پدری بزرگ شود که همیشه نگاه منفی دارد، ایمانش به توانمندی‌هایش کاهش می یابد. همچنین ممکن است سرکش و احتمالاً افسرده شود. تکرار دلسرد شدن از حمایت مردان زندگی اعم از پدر یا شریک عاطفی ممکن است زنان مبتلا به این سندروم را به این نتیجه برساند که مردان موجودات بی‌عاطفه و غیرقابل اعتمادی‌اند. بنابراین از مردان فاصله می گیرند و تا حد امکان از برقراری ارتباط با آنان خودداری می کنند. 

نکته پایانی 

هرچند  این سندروم یک اصطلاح بالینی یا پزشکی نیست و تا امروز به‌طور رسمی توسط روان شناسان یا روان پزشکان به رسمیت شناخته نشده است ولی تاثیر رابطه پدر و فرزند مخصوصا برای دختران در زندگی بزرگ سالی آن‌ها بسیار خواهد بود و می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در روابط آتی دختران   بازی کند.

منبع: خراسان

دیگر خبرها

  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • ارتباط جنسیت و بحران خواب
  • افرادی که این اختلالات را دارند بیشتر افسرده می شوند
  • تفاوت مغز یک فرد سالم با کسی که آسیب روانی شدیدی دیده است (فیلم)
  • تردد کامیون‌ها در گمرک مرزی آستارا به حالت عادی برگشت + فیلم
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی
  • درباره مزایا و معایب جراحی چاقی بیشتر بدانیم