Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: مركز پزشکی حج و زیارت یکی از واحدهای زیرمجموعه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و همکار سازمان حج و زیارت می‌باشد که عهده‌دار كليه مسائل بهداشتي و درماني زائرین ایرانی در سه کشور زیارتی عربستان، عراق و سوریه است.

آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی خبرنگار حج و عتبات گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان  با دکتر «محمد تقی حلی ساز»، رییس مرکز پزشکی حج و زیارت سازمان هلال احمر پیرامون ماموریت های این مرکز در حوزه عتبات عالیات با توجه به آغاز سفرهای نوروزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز پزشکی حج و زیارت نیروی انسانی و کادر پزشکی خود را چگونه تامین می کند؟

یکی از اتفاقات خوب که به اعتقاد من می توانست یک الگوی خوب برای کشور باشد این است که مرکز پزشکی حج و زیارت بیشتر خدمات خود را از طریق داوطلبین در سراسر میهن اسلامی انجام می دهد. در نتیجه نسبت به حجم کاری که انجام می دهد افرادی که به صورت ثابت و ستادی حضور دارند حدود 19نفر می باشند در حالی که تعداد درمانگاه هایی مستقر در شهر های زیارتی مکه مدینه و نجف و کربلا از این تعداد هم بیشتر است. رمز موفقیت این است که افراد را به کار می گیرند البته افرادی که دارای تخصص لازم هستند و با یک مدیریت برنامه ریزی مشخص از آنها استفاده می کند. این الگو خوبی در بحث مدیریتی کشور می تواند مورد استفاده قرار گیرد چرا که بدنه سازمان بزرگ نیست و از وظایفش هم چیزی کاسته نمی شود. از لحاظ نیروی انسانی مرکز پزشکی حج و زیارت وابسته به افرادی است که تمایل دارند در این سفرها شرکت کنند و در قالب مقرراتی که جمعیت هلال احمر ترسیم می کند این افراد علاقه مند به کار گرفته می شوند.

با توجه به حجم بالای سفرهای عتبات در نوروز و افزایش اعزام زائران چه تدابیری برای بحث پزشکی اندیشیده اید؟

حجم افرادی که تمایل دارند که در زمان تحویل سال در مکان های مقدسه باشند بسیار است در نتیجه مکان های زیارتی در ایران در ایام نوروز مملو از زائر می شود، همین اتفاق در کربلا و نجف هم رخ می دهد در نتیجه استقبال مردم برای حضور در این سرزمین ها در ایام نوروز بیشتر می شود و مرکز پزشکی حج و زیارت به سبب افرایش حجم سفرهای نوروزی به عتبات برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد و درمانگاه ها و تعداد پزشکان مستقر در این درمانگاه ها را افزایش می دهیم و امکانات دارویی و تجهیزات پزشکی را مورد بررسی و در صورت نیاز از ایران ارسال می کنیم. در واقع مجموعه خدماتی که از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت ارایه می شود خدمات پزشکی است که در ایام نوروز بیشتر است.

آیا در نوروز 98 درمانگاه های مرکز پزشکی حج و زیارت در کربلا، نجف و شهرهای زیارتی دیگر کشورعراق افزایش می یابد؟

خدمات درمانی هلال احمر در ایام نوروز ویژه زائران عتبات عالیات مطابق روال گذشته از ۲۵ اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات ادامه دارد.  در صورتی که حدود 200 تا 300 هزار زائر به عتبات عالیات در ماه در زمان های دیگر از سوی سازمان حج و زیارت اعزام شوند، پیش بینی ها اعزام صد هزار زائر در هفت اول سال 98 به عتبات عالیات است که مرکز پزشکی حج  و زیارت در هر سه شهر کربلا، کاظمین و نجف درمانگاه ثابت دارد که خدمات پزشکی را ارایه می دهند، البته در کربلا و نجف این خدمات شبانه روزی به زائران ارایه می شود. که این خدمات شبانه روزی در کربلا در هتل الماس شرق و در نجف در هتل نباء به زائران ارایه می شود. البته با تغییراتی که داده شده است مرکز پزشکی حج و زیارت هتل نباء را تبدیل به یک مجتمع درمانگاهی کرده است.

 

چه تعداد اعزام پزشک به مراکز درمانگاهی مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق در ایام نوروز دارید؟

یک کادر پزشکی هشت نفره در هر درمانگاهی بر اساس شیفت های موجود مستقر داریم پرستار، تکنسین دارویی، امدادگراورژانس و مسئول پذیرش هم جزء این مجموعه هستند و به پزشک کمک می کنند.

۸۵ نفر از پزشکان، پرستاران، تکنسین و کارشناسان دارویی، اورژانس، آزمایشگاه، بهداشت محیط و نیرو‌های خدمات و پذیرش برای ارائه خدمات در ایام نوروز به عراق اعزام می‌شوند. برای ارائه خدمات درمانی شایسته به زائران ایرانی در دو شهر کربلا و نجف ۶ درمانگاه جدید دائر و در صورت فراهم شدن شرایط، یک درمانگاه نیز در شهر سامرا در ایام نوروز دائر می شود.

در صورت راه اندازی مجدد سفر به سوریه چه برنامه ریزی برای حضور مرکز پزشکی حج و زیارت در شهرهای زیارتی این کشور دارید؟

آماده هستیم که درمانگاه های مرکز پزشکی حج و زیارت را در سوریه راه اندازی کنیم، رایزنی های لازم در مورد سفر سوریه صورت گرفته است البته تصمیم گیری در این خصوص بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که قاعدتا تصمیم خود را گرفته است و ساز و کار زیارتی سفر سوریه توسط سازمان حج و زیارت ترسیم می شود که این سازمان نیز در سفر اخیر جناب رشیدیان ظاهرا به جمع بندی های نهایی رسیده است و آن بخش از کار که پشتیبانی پزشکی از زائران سوریه است را مرکز پزشکی حج وزیارت اعلام کرده است که می تواند این پشتیبانی را از همین امروز در صورت اعلام سازمان حج و زیارت انجام دهد.

بر اساس تجربه ام در صنوات قبل یک درمانگاه در دمشق و یک درمانگاه در زینبیه بایستی مستقر شود چرا که فاصله بین دمشق و زنبیه فاصله زیادی است و در این دو مکان زائران ایرانی بیشتر متمرکز هستند. با توجه به پیشرفت هایی در کار صورت گرفته امیدواریم سفر زیارتی سوریه به زودی از سر گرفته شود.

آیا از هم اکنون برنامه ریزی های لازم را برای اربعین 98 کرده اید؟

اوج کار مرکز پزشکی حج وزیارت در اربعین است که از ماهها قبل برنامه ریزی های لازم برای برگزاری اربعینی بهتر از سال قبل داشته ایم. انتخاب پزشک، تکنسین دارویی و همکاران اورژانس و انتخاب پرستاران تمام مباحثی است که از هم اکنون برای ایام اربعین سال 98 مورد توجه است. نزدیک به هزار و 300 نفر پرسنل در اربعین 97 از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت شرکت حضور داشتند که توانستند خدمات بسیاری را در درمانگاه های نجف، کربلا، کاظمین و درمانگاه های بین راهی نجف و کربلا به زائران ارایه دهند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم در کردستان

اکبر محمدی در بازید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و در نشست با رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان گفت: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی با اعتبار بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریال در سطح استان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان افزود: با پیگیری‌های استاندارد کردستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی شاهد افتتاح و بهره‌برداری از مراکز تخصصی قلب، سرطان، پیوند استخوان در استان کردستان هستیم.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده در خصوص اقلام دارویی ضروری و مورد نیاز بیماران خاص شاهد بروز کمترین چالش از نظر کمبود در این زمینه در سطح استان خواهیم بود و در برنامه‌های آتی بتوانیم نسبت به گسترش خدمات در بخش توریسم درمانی هم گام‌های جدی در این زمینه برداریم.

راه اندازی ۸ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: در حوزه آموزشی ۸ رشته جدید به دانشگاه اضافه شده که شامل رشته‌های دستیار عفونی، ارولوژی، phD پژوهشی پزشکی سلولی مولکولی و نیز احداث دانشکده داروسازی و فناوری‌های نوین است.

فریدون عبدالملکی گفت: کلنگ زنی ۲ بیمارستان به مطالبه عمومی تبدیل شده است که امیدواریم با همکاری مدیران استانی هرچه سریعتر ساخت این دو پروژه به تمام شود و به چرخه ارائه خدمات وارد شود.

وی افزود: فراهم کردن انبار‌هایی برای بیمارستان سیار شهید ماموستا شیخ الاسلام، دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین تامین ملزومات آزمایشگاهی از جمله نیازمندی‌های ما در حوزه غذا و دارو است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان به ارائه خدمات به مردم در ۱۶ بیمارستان دانشگاهی و یک بیمارستان سیار اشاره کرد و گفت: بیمارستان سیار برای موارد غیر مترقبه است که نیاز به تکمیل تجهیزات پزشکی و تکمیل محلی برای نگهداری آن داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی
  • افتتاح ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم در کردستان
  • افزایش ۳۲ درصدی اعزام زائران عتبات نسبت به سال گذشته
  • برطرف کردن نیازهای استراتژیک بهداشتی و درمانی از اولویت های برنامه ریزی کلان در کردستان است
  • رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است
  • ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان
  • تلاش شبانه روزی راهداران در جهت کاهش سوانح رانندگی در نوروز
  • اعزام بیش از ۵۰۰۰ زائر عمره به سرزمین وحی در ماه شوال
  • افزایش ۳۷ درصدی بستری شدگان در کردستان طی ایام نوروز
  • توضیح درباره بررسی استطاعتِ روانی متقاضیان حج