Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@13:32:47 GMT

جشنواره بادام کوهی در فسا

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۰۸۲۷

جشنواره بادام کوهی در فسا

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نخستین جشنواره ملی بادام کوهی با هدف معرفی و ثبت گونه بادام کوهی به عنوان گونه گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان فسا برگزار شد.

مرادی دبیر جشنواره گفت: معرفی بادام کوهی به عنوان یکی از محصولات مهم منطقه و جذب گردشگر، از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول دبیرخانه ذخایر ژنیتک سازمان تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی کشور هم در این جشنواره گفت: طبیعت منطقه میانجنگل و بادام کوهی فسا به عنوان تنها پایگاه حفظ و نگهداری ژنتیک گونه‌های بادام کوهی در کشور است.

بردبار افزود: بادام کوهی با توجه به تنوع گونه ایی و توان اکولوژیکی بالایی که دارد می‌تواند از نظر منظر و فضای سبز، حفاظت آب و خاک و منبع درآمد اقتصادی به خانوار‌های منطقه که مردم هستند کمک ویژه کند.

رئیس منابع طبیعی و ابخیزدارای شهرستان فسا هم با بیان اینکه بادام کوهی به علت مقاومت در برابرکم آبی بهترین گونه گیاهی برای کشت در مراتع این شهرستان است افزود: منطقه میان جنگل حدود صد هزار هکتار وسعت دارد، که بیش از ۵۰ هزار هکتار آن بادام کوهی است.

کشاورزیان ادامه داد: در سال‌های اخیر بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی فسا با بذر بادام کوهی، کوپه کاری شده و قرار است تا پایان سال ۵ هزار اصله درخت جنگلی و بادام کوهی دیگر در ۱۰۰ هکتار از منابع طبیعی شهرستان فسا غرس شود.
انتهای پیام/م

جشنواره بادام کوهی در فسا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۰۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)

بر اساس مطالعه ای که در 12 آوریل در مجله معتبر Zoosystematics and Evolution منتشر شد، محققان در سال 2023 از خط ساحلی سنگی Huidong در چین بازدید کردند تا حیات دریایی در منطقه جزر و مدی را بررسی کنند.

به گزارش فرادید، در این مطالعه، محققان سه کرم کوچک و «مسطح» پیدا کردند. آنها با نگاهی دقیق‌تر به این حیوانات دریایی متوجه شدند که گونه جدیدی را کشف کرده‌اند که قبلا به صورت علمی توصیف نشده است؛ جانوری که نامش را Prosthiostomum huidongense یا کرم پهن دریایی هویدونگ گذاشته‌اند.

طبق این مطالعه، طول کرم‌های پهن دریایی می‌تواند به حدود نیم اینچ برسد. آنها بدنی بیضی شکل و دراز با انتهای گرد دارند. تصاویر منتشر شده توسط محققان شکل کلی بدن و رنگ صورتی کرم‌ها را نشان می‌دهد.

بر اساس این مطالعه، گونه جدید مانند سایر کرم‌های مسطح دریایی هم‌خانواده، دارای دستگاه تناسلی نر و ماده است. اما نکتۀ جالب توجه این است که به گفته محققان، کرم‌های پهن دریایی Huidong حداقل 170 چشم روی سر خود دارند. اکثر این چشم‌ها، یعنی دست‌کم 140 تای آن‌ها، در نواری رنگین‌کمانی‌شکل در نزدیکی بالای سرشان قرار گرفته‌اند.

بقیه چشم‌ها، یعنی بین 30 تا 40 تای آنها نیز در یک محیط  Vشکل معکوس به صورت جداگانه گروه‌بندی شده‌اند. این چشم‌ها مانند نقاط سیاه کوچک به نظر می‌رسند و تا حدی شبیه به خال‌های روی بدن کرم‌ها هستند.

نقاط سیاه و پررنگ در تصویر سمت راست چشم‌های جانور هستند؛ در نمودار سمت چپ محل دقیق چشم‌ها در بدن جانور مشخص شده است.

گونه جدید جزء گروهی از کرم‌های مسطح دریایی است که معمولاً به آنها پلی‌کلاد می‌گویند. پلی‌کلادها کرم‌هایی شکارچی هستند که از سخت‌پوستان، صدف‌ها و دیگر جانوران دریایی تغذیه می‌کنند. کرم‌های مسطح دریایی Huidong در زیر صخره‌ها در منطقه جزر و مدی ساحلی یافت شدند.

محققان گفتند که این گونه جدید را بر اساس منطقه Huidong که در آن کشف شد و تا کنون تنها منطقه‌ای که در آن یافت شده است، نامگذاری کرده‌اند. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد که گونه جدید حداقل 20 درصد واگرایی ژنتیکی با سایر گونه‌های مرتبط دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • حضور بیش از ۱۲۰ هنرمند در دومین جشنواره تئاتر خیابانی محلات