Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@21:11:42 GMT

آشنایی با اختلالات فشار خون، چربی خون و غلظت خون

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۴۶۴۱

آشنایی با اختلالات فشار خون، چربی خون و غلظت خون

در این مقاله ابتدا به طور خلاصه  فشار خون ، غلظت خون و چربی خون را بررسی کرده و سپس با راه های بهبود آن از طریق قدرت مغز ناخودآگاهمان ( تلقین ) آشنا می شویم.

آشنایی با فشار خون و درمان فشار خون بالا

هنگامی که خون در رگها جریان پیدا می کند فشاری بر دیواره رگهای خونی وارد می کند به این پرس یا فشار اصطلاحا " فشار خون " می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام دیگر فشار خون بالا را کشنده خاموش گذاشته اند!

همه ما تا حدی فشار خون داریم اما میزان آن هست که سلامت و یا عدم سلامت ما را تعیین می کند.

جالب است بدانید که فشار خون در بدن بسیار بالا و پایین می شود. به عنوان مثال وقتی که ورزش می کنیم یا هیجان شدیدی را تجربه می کنیم فشار خون مان بالا می رود و وقتی در حال استراحت هستیم فشار خون مان پایین می اید. در فشار خون بالا نیروی زیادی به جداره سرخرگ هایمان و نیز قلب وارد می شود. چنانچه فشار خون بالا درمان و کنترل نشود به مرور می تواند موجب نارسایی قلبی ، از دست دادن بینایی ، سکته و بیماری کلیه شود.

عواملی که در فشار خون موثرند به طور خلاصه شامل :

1- سن فرد : با افزایش سن احتمال بروز فشار خون بیشتر می شود.

2- سابقه خانوادگی :  ژنتیک و ارث نیز در فشار خون و کیفیت آن در طول زندگی فرد تاثیر گذار است.

3- چاقی و اضافه وزن

4- سیگار و مشروبات الکی

5 – مصرف زیاد نمک

 و ....

را می توان نام برد.

برای پیشگیری و همچنین درمان فشار خون بهتر است که  سبک زندگی سالم را پیش بگیریم و همواره ورزش و تناسب اندام مان را جدی گرفته و از غذاهای حاوی نمک کمتر تغذیه کنیم.

آشنایی با غلظت خون و درمان غلظت خون بالا

همانطور که می دانیم گلبول های قرمز خون سلول هایی هستند که تاثیر آنها در اکسیژن رسانی به بافت های بدن می باشد و کمیت آن ها بر اساس جنسیت و همچنین سن متغیر می باشند.

بیماری غلظت خون اختلالی است که در آن میزان هموگلوبین در مردان و زنان به ترتیب بالاتر از 19 یا 18 و بالاتر از 15 یا 16 است.

این اختلال به مرور زمان موجب اختلال در حرکت خون در عروق سیاهرگی ، سرخرگی و همچنین قلب خواهد شد. لذا در زمان هایی بیمار احساس گرفتگی دست و پا ناشی از لخته شدن خون و ... را می کند.

بالا بودن میزان غلظت خون می تواند علایم ذیل را در بیمار نشان دهد :

- بر افروخته شدن صورت و قرمز شدن آن

- تغییر رنگ و تیره شدن نوک انگشتان دست یا پا که اغلب پس از تحرک ایجاد می شود.

- موجب اختلالات حواسی مثل خواب آلودگی ، اختلات موقت و یا ناگهانی در دید و بینایی فرد

- احساس عدم داشتن انرژی کافی و سنگینی بیش از حد به طوریکه فرد احساس سنگینی و بیحالی و ضعف می کند.

- سردرد های غیر عادی که گه گاه بروز می کنند و فرد را آزار می دهند.

بر خلاف آن چه که اغلب افراد با دیدن خون آن را از لحاظ میزان غلظت قضاوت می کنند ، دانشمندان معتقدند که به هیچ وجه میزان غلظت خون را از طریق حواس ظاهری نمی توان درک کرد.

بهتر است برای تشخیص و یا درمان غلظت خون از آزمایشات دقیق بهره مند شد.

آشنایی با چربی خون و درمان چربی خون بالا

چربی خون را می توان افزایش میزان تری گلیسرید و یا کلسترول بیش از میزان طبیعی آن در خون نامید.

چربی خون معمولا در دو زمان افزایش پیدا می کند:

- زمانی که فراتر از نیاز سوخت و ساز بدن مواد غذایی وارد بدن شود

- زمانی که به هر دلیلی ( غالبا هم با تاثیر غیر مستقیم از غلظت خون ) در سوخت و ساز واحد های چربی بدن دچار ناهماهنگی و عدم تعادل شود.

معمولا افرادی که دچار چربی خون بالا هستند احساس گزیدگی یا بی حس شدن در خواب می کنند.

علائم و عوارض چربی خون را می توان شامل موارد زیر دانست :

 ابتدا ببینیم که افزایش چربی خون با چه بیماری هایی نیز همراه می شود :

یکی از شایع ترین بیماری هایی که در اثر این عارضه شاهد هستیم کم کاری تیروئید است . همچنین در صورت عدم  درمان چربی خون بالا موجب انواع بیماری های کلیوی و کبدی ،  بیماری های قند و انواع دیابت ، گرفتگی ها و یا سنگسازی کلیه هاست که به مرور موجب نارسایی های جدی در کلیه ها می شوند.

همچنین اعتیاد هایی که افراد به آن به مرور احساس نیاز شدید می کنند مانند نیاز به مصرف الکل یا سیگار نیز به طور غیر مستقیم ناشی از این اختلال است.

در موارد شدیدتر و حاد تر حتی احتمال سکته مغزی و یا قلبی نیز بسیا بالا می رود.

 

منبع : وبسایت سابلیمیران

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۴۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

اگر سعی در کاهش وزن خود دارید، حتما از مزایای آجیل در رژیم غذایی خود آگاه شوید.

آجیل علاوه بر طعم خوشمزه، پر از مواد مغذی است که برای حفظ سلامت مفید و ضروری هستند، گردو یکی از اجزای آجیل است که می‌تواند در رژیم غذایی قرار گرفته و به شما در کاهش وزن کمک کند.

ارزش غذایی گردو:

گردو به دلیل داشتن اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی اکسیدان ها، منیزیم، مس، ویتامین آ و د برای کاهش وزن موثر است. ۱۲ تا ۱۴ نیمه گردو به شما حدود ۱۹۰ کالری می‌دهد، اما همه کالری‌ها برای سلامتی بد نیستند. برعکس گردو فواید زیادی دارد مانند کاهش التهاب، کاهش خطر بیماری قلبی، کنترل دیابت و جلوگیری از پیری.

میزان کالری گردو:

هر ۱۰۰ گرم گردو ۶۴۵ کالری دارد. گردو کالری انبوهی دارد، اما مصرف آن باعث افزایش سوخت و ساز بدن و متابولیسم می‌شود و طبق مطالعات متعدد، انرژی جذب شده از آجیل‌ها نسبت به مواد مغذی آن‌ها کم‌تر از انتظار است.

چرا مصرف گردو وزن را کاهش می‌دهد؟

تامین انرژی مورد نیاز بدن:

گردو با تامین انرژی مورد نیاز بدنتان سبب کاهش وزن شما می‌شود پس همانطور که اشاره شده است زمانی که گردو مصرف کنید سایر کالری‌های دیگر از مواد غذایی در طول روز را کاهش دهید.

بهبود سلامت دل و روده:

سلامت شکم برای مدیریت وزن بسیار ضروری است. شکم ناسالم می‌تواند خطر چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش دهد. اگر از سلامت شکم برخوردار هستید به طور خودکار قادر به هضم صحیح غذا و کنترل وزن خود خواهید بود.

کنترل اشتها:

گردو برای کنترل گرسنگی خوب است و می‌تواند به شما کمک کند تا مدت زمان طولانی تری سیر مانده و میلی به غذا‌های دیگر نداشته باشید، زیرا بعد از مدتی که گردو مصرف نماییم، بخشی از مغز آن‌ها به نام اینسولا فعالیتش بیشتر می‌شود، این بخش از مغز در کنترل اشتها دخالت دارد؛ بنابراین مصرف گردو سبب کاهش وزن در افراد خواهد شد.

سرشار از چربی‌های امگا ۳:

گردو دارای چربی‌های امگا ۳ فراوانی است که اگر به طور منظم و در مقدار مناسب مصرف شود سبب کاهش اشتها شده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

کاهش قند خون:

افرادی که به طور منظم گردو را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، به تدریج میلشان نسبت به مصرف شیرینی ها، غذا‌های پرکالری و پر حجم و چرب کمتر می‌شود و خطر ابتلا به دیابت و چاقی مفرط در آن‌ها کاهش می‌یابد. مصرف گردو باعث افزایش حساسیت به انسولین میشود.

کاهش کلسترول:

گردو سرشار از چربی‌های مفید است و این چربی‌ها کلسترول بد خون را پایین آورده و کلسترول خوب خون را بالا میبرند.

با مصرف گردو چربی‌های دور شکم و پهلو را بسوزانید:

گردو یک ماده غذایی مفید برای چربی سوزی است. گردو خاصیت MUFA دارد بدین معنی که دارای چربی مفید بوده و چربی‌های مضر و اشباع شده ندارد. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از MUFA‌ها مثل گردو و ماهی در آب شدن چربی‌های دور شکم و پهلو کارآمد است، زیرا چربی‌های مفید چربی‌های دور شکم و پهلو را با افزایش یک سوخت ساز مناسب از بین میبرند.

مصرف MUFA‌ها سبب کاهش کلسترول بد خون، تامین پروتیین‌ها و فیبر بدن، سلامت قلب می‌شود پس این مواد غذایی را روزانه و به اندازه مصرف کنید تا از شر چربی‌های شکم و پهلو راحت شوید و اندامی متناسب و خوش فرم داشته باشید.

 

چطور گردو را برای کاهش وزن مصرف کنید؟

بهترین زمان خوردن گردو قبل از هر دو وعده غذایی روزانه است. قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) یا چند عدد گردو بخورید پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید، اینگونه احساس سیری بیشتری خواهید کرد و در نهایت غذای کمتری می‌خورید، زیرا گردو سرشار از فیبر است و سبب می‌شود اشتهایی برای پرخوری و مصرف دسر‌های خامه‌ای و... نداشته باشید. همچنین باید توجه داشت که ورزش بدنی روزانه و خوردن غذا‌های سالم نظیر سبزیجات سبز و میوه‌ها برای وزن ایده ال ضروری است.

 

سایر خواص گردو:

گردو منبع غنی منگنز و مس، منیزیم و فسفر، آهن و کلسیم و و مقدار کمی سدیم و نمک است و حاوی ویتامین B ۳، B ۶، B ۵، E، B ۲ می‌باشد و خواص زیر را داراست:

محافظت از پوست

استحکام استخوان

تنظیم متابولیسم بدن

تقویت هوش و حافظه

درمان کننده درد مفاصل

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تنظیم کننده فشار خون

مفید برای پوست و مو

بهبود گردش خون

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

بهبود صفرا

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ساخت دستگاهی که میزان اکسیژن بیمارستان‌ها را مدیریت می‌کند
  • پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان
  • بیش از ۷۰۰۰ هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • طعم و بوی نامطبوع آب همدان تا چند روز آینده برطرف می‌شود
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • کسانی که پوست حساس دارند فقط با این روش از ویتامین C استفاده کنند
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • گلایه متقاضیان از بالا بودن میزان اقساط وام مسکن ملی