Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:47:10 GMT

حذف دولت بریتانیا از روند تصمیم‌گیری درباره بریگزیت

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۴۷۲۰

حذف دولت بریتانیا از روند تصمیم‌گیری درباره بریگزیت

پس از شکست مجدد ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در کسب توافق اکثریت نمایندگان پارلمان بریتانیا، تصمیم‌گیری بر سر گام‌های بعدی مربوط به برگزیت برعهده پارلمان خواهد بود. احتمال به تعویق افتادن مهلت برگزیت افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا دومین شکست سنگین خود را در روند بریگزیت تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا نمایندگان پارلمان را به موافقت با قرارداد بریگزیت مجاب کند؛ تلاشی که برای دومین بار ناکام ماند. او حتی گفته بود: هرگاه این توافق مورد پذیرش قرار نگیرد، آنگاه این امکان وجود دارد که بریگزیت از موضوعیت بیفتد.

ترزا می پیش از رای‌گیری حتی گفته بود که من مطمئن هستم ما در مذاکرات با اتحادیه اروپا بر سر قرارداد بریگزیت به بهترین تغییرات در متن قرارداد دست یافته‌ایم. اما هیچ کدام از این اظهارات، نمایندگان پارلمان بریتانیا را متقاعد نکرد.

بسیاری از نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا و همچنین حزب پروتستان‌های ایرلند شمالی DUP به قرارداد تجدید نظر شده بریگزیت نیز رای منفی دادند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا پس از شکست مجدد ترزا می در پارلمان این کشور، خواستار برگزاری پیش از موعد انتخابات شد.

بر اساس برنامه سه مرحله‌ای ترزا می، تصمیم‌گیری بر سر گام‌های بعدی کاملا برعهده پارلمان بریتانیا خواهد بود. نمایندگان پارلمان موظفند امروز(چهارشنبه) درباره خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند. احتمال می‌رود که اکثریت نمایندگان پارلمان با این گزینه نیز مخالف باشند.

پارلمان بریتانیا به احتمال زیاد به تعویق مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای خواهد داد. بر اساس قرار تعیین شده، بریتانیا می‌بایست روز ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود.

در صورت آنکه پارلمان بریتانیا به تمدید مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای بدهد، آنگاه باید اتحادیه اروپا نیز با این درخواست موافقت کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش از این از آمادگی اتحادیه اروپا برای پذیرش تمدید مهلت خروج بریتانیا سخن گفته بودند. اما اتحادیه اروپا نیز شروطی برای تمدید دارد.

اتحادیه اروپا رسما خواسته است که بریتانیا برای تمدید مهلت خروج، برنامه‌ای مشخص به اتحادیه اروپا ارائه کند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تمدید مهلت خروج بریتانیا حداکثر تا اوایل ماه ژوئیه خواهد بود، یعنی تا زمان آغاز کار پارلمان جدید در اروپا.

افزون بر آن بریتانیا باید بگوید که برای حل چالش بریگزیت ظرف این سه ماه چه برنامه‌ای دارد. آیا انتخابات تجدید خواهد شد؟ آیا همه‌پرسی جدیدی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار می‌شود؟ یا چه برنامه‌ای برای حل معضل اصلی بریگزیت، یعنی موضوع مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند در دستور کار پارلمان بریتانیا قرار خواهد داشت.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند، تصمیم مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم آن کشور است و این وظیفه بریتانیاست که راه حلی برای این موضوع پیدا کند.

سخنگوی ژان کلود یونکر و سخنگوی دونالد تاسک از شکست قرارداد بریگزیت در پارلمان بریتانیا ابراز تاسف کرده‌اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند که مسئولان اتحادیه اروپا برای ممکن ساختن این قرارداد همه آنچه در توان داشتند به کار گرفته بودند.

مشکل دیگری که اکنون وجود دارد، موضوع انتخابات اروپاست؛ انتخاباتی که در ماه مه صورت خواهد گرفت. پرسش کنونی این است که آیا بریتانیا در این انتخابات شرکت خواهد کرد؟ تصمیم‌گیری بر سر این موضوع نیز برعهده پارلمان بریتانیا قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بریگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

پارلمان بریتانیا لایحه بحث برانگیز اخراج پناهجویان به سمت رواندا را تصویب کرد.

به گزارش مشرق، پارلمان بریتانیا لایحه‌ی بحث برانگیز مربوط به اخراج پناهجویان از بریتانیا را امضا کرد که به موجب آن دولت بریتانیا این اجازه را دارد تا پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند را اخراج و به رواندا منتقل کند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در راستای تصویب این لایحه قانونی اعلام کرده است که پروازهای اخراج مهاجران این کشور از ماه ژوئیه آغاز می‌شود.

سوناک به همراه اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا به دنبال تصویب قانونی هستند که قضات این کشور را ملزم کند، کشور آفریقای شرقی را به عنوان یک کشور ثالث امن در نظر بگیرند.

آنها همچنین قصد دارد تا به وزرا و قانونگذاران در مورد رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی این اختیار را بدهند تا بخش‌هایی از قوانین بین‌المللی و داخلی حقوق بشر را جهت دور زدن حکم دادگاه عالی بریتانیا مبنی بر غیرقانونی بودن ارسال مهاجران با بلیط یک طرفه به کیگالی، پایتخت رواندا را نادیده بگیرند.

به این ترتیب پس از کشمکش‌های فراوان میان اعضای مجلس اعیان و عوام انگلیس بر سر اصلاح لایحه مذکور، در نهایت این للایحه بدون هیچ اصلاحیه‌ای پذیرفته و به مرحله تصویب رسید. به واسطه تصویب این لایحه در هر دو پارلمان در نهایت، لازم‌الاجرا شدن آن قطعی شد.

در عین حال، موسسات خیریه بریتانیا ضمن مخالفت با این طرح عنوان کرده‌اند که اجرای آن غیرممکن بوده و کمک چندانی به کاهش حجم درخواست‌های پناهندگی در این کشور نمی‌کند.

با این حال ریشی سوناک ضمن حمایت از آن عنوان کرده است که تا ده الی دوازده هفته دیگر اولین پرواز پناهجویان به رواندا انجام خواهد گرفت و تاکید کرده است که اجرای این قانون بدون هیچ «اما و اگری» عملی خواهد شد.

وی در جریان حمایت از لایحه مذکور عنوان کرد: پروازها را آغاز خواهیم کرد و قایق‌هایی راکه مهاجران غیرقانونی را به این کشور می‌آورند، متوقف می‌کنیم.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • تصمیم ضدایرانی اتحادیه اروپا برای خشنودی صهیونیست‌ها