Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: این روزها جامعه بیشتر از هر زمان دیگری به فعالیت در حوزه قرآن نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه اولین دوره طرح قرآنی مشکوه بیان کرد: شاید تفاوت فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی با سایر مجموعه‌ها این بوده است که در هر دوره‌ای متناسب با نیازهای همان دوره اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی مشکوه (سه شنبه ۲۱ اسفند) با حضور دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران سازمان بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

علیزاه در این مراسم با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کارهای بزرگ و زیادی را انجام داده است، اظهار کرد: برگزاری ۲۵ دوره مسابقات ملی قرآن دانشجویان، شش دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان، انتشار بیش از ۱۰۰ شماره نشریه رایحه و بسیار فعالیت‌های دیگر از جمله این کارهاست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه آغاز و پایان رسمی سال ۹۷ با آغاز و پایان دو برنامه قرآنی همراه بوده، آن را به فال نیک گرفته و اظهار کرد: به عنوان کسی که تعلق به این مجموعه داشته‌ام اگر ادعا کنم که در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در شروع و ادامه، بنای کار بر فعالیت‌های قرآنی بوده است ادعای گزافی نیست و البته این فعالیت منافی فعالیت‌های دیگر نیز نیست.

علیزاده با بیان اینکه این روزها جامعه بیشتر از هر زمان دیگری به فعالیت در حوزه قرآن نیاز دارد، به حدیث «عَلَیْکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بالْقُرآنِ» از پیامبر اکرم (ص) اشاره و بیان کرد: جامعه امروز ما در حوزه اخلاقی و رفتارهای اجتماعی، انتشار و خبر و شایعاتی که مطرح می‌شود نیاز به نقد دارد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: احساس من این است که ظرفیت این برنامه بسیار زیاد است و شاید با یک کار مطالعاتی بتوانیم، ظرفیت‌های ناشناخته بیشتری را در این حوزه شناسایی کنیم. قطعاً انگیزه‌ها و اهدافی که دوستان دارند، چشم‌انداز خوبی را پیش روی ما خواهد گذاشت.

آمادگی اجرای طرح‌هایی برای نابینایان و ناشنوایان

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز در این مراسم به ارتباطات سازمان قرآنی دانشگاهیان و سازمان بهزیستی و طولانی بودن سابقه این تعاملات اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است، آنچه امکانات داریم بدون توجه به اینکه طرف مقابل چه گرفتگی‌هایی دارد در طبق اخلاص بگذاریم و از امکانات استفاده کنیم. خصوصاً اگر این امکانات برای دوستانی که از کمبودی برخوردار هستند، باشد، تلاش می‌کنیم، خدمات بیشتری را عرضه کنیم.

شوشتری با بیان اینکه علاوه بر طرح مشکوه که ویژه نابینایان بوده است، برای جامعه ناشنوایان نیز طرحی را آماده ارائه داریم، تصریح کرد: آموزش ناشنوایان شاید سخت باشد اما طرح آن آماده شده و منتظر آمادگی سازمان بهزیستی هستیم تا آن را کلید بزنیم.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان اظهار کرد: امیدوار هستیم با مصوبه و دستوری که از طرف معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ابلاغ شده است، در بخش محرومین جامعه در شهرهای دور افتاده و در اقصی نقاط کشور فعالیت‌های قرآنی را با کمک دانشجویانی که آموزش‌های لازم را در اینجا دیده و توانمند شده اند، داشته باشیم و از این طریق به آنها کمک کنیم. همچنین امیداور هستیم برای سایر علاقه مندان هم که تشنه معارف هستند موضوعاتی همچون روخوانی و روان خوانی، تدبر و تفسیر قرآن کریم را ارائه دهیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه از کارهای مشترک به خصوص با نهادهایی همچون بهزیستی استقبال خواهیم کرد، گفت: نهادهایی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نهادهای مبارکی هستند که وظیفه دستگیری از محرومین را بر عهده دارند. بنای ما بر این است که بر اساس آیات قرآن و دستورات سیره بتوانیم این وظیفه را به خوبی انجام دهیم.

برگزاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی سیدمحمدی، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان بهزیستی به بیان سخنانی پرداخت.

وی با ابراز امیدواری در زمینه استمرار همکاری‌های سازمان بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان در آینده، گفت: سازمان بهزیستی یک جامعه هدف بسیار گسترده دارد و متولی ارائه خدمات به یک جامعه چهار و نیم میلیون نفری است که به صورت مستقیم از سازمان خدمات دریافت می‌کنند.

سیدمحمدی همچنین از ارائه خدمات به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جامعه معلولان کشور خبر داد و افزود: این جامعه علاوه بر خدمات اجتماعی مطلوب نیاز به خدمات فرهنگی که بهترین شکل توانمند سازی است، دارند. وقتی یک معلول که پیگیر مطالبات است، پس از اینکه درگیر فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی قرار می‌گیرد، تغییر رفتار او را احساس می‌کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان بهزیستی خانواده‌های بی‌سرپرست را یکی دیگر از جامعه هدف این سازمان که نیاز به خدمات فرهنگی دارند، معرفی کرد و گفت: بالغ بر ۲۰ هزار نفر در این بخش از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند. در سایر بخش‌ها و جوامع هدف سازمان بهزیستی نیز وضعیت به همین صورت است.

وی به عدم تناسب بین جامعه هدف سازمان بهزیستی و امکانات موجود در این سازمان اشاره و اظهار کرد: نیاز جمعیت هدف سازمان بهزیستی نیازمند یک ساختار قوی فرهنگی و اعتبارات فراوان است که چنین چیزی وجود ندارد. سعی ما این بوده است که به دلیل نبودن امکانات و محدودیت منابع نظاره‌گر نباشیم و در توان خودمان کارهایی را انجام دهیم.

سیدمحمدی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه احساس من این است که به زودی شاهد ثمرات بسیار خوبی خواهیم بود، تأکید کرد: اوایل سال آینده چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان را خواهیم داشت، اخیراً که برای مسابقات انتخابی نماینده ایران آزمون برگزار شد تعداد قابل توجهی از نابینایان جوان حضور داشتند که در آینده ذخیره قرآنی کشور خواهند بود.

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های متنوع

در بخش دیگری از این مراسم زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سخنانی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بهزیستی و سازمان قرآنی دانشگاهیان در ابتدای سال ۹۶، گفت: در آن تفاهم‌نامه مقرر شد به صورت مشترک فعالیت‌های قرآنی را انجام دهیم. بر همین اساس اولین فعالیت قرآنی که در سال ۹۶ شکل اجرایی به خود گرفت، طرح دانشجو معلم قرآن بود که به صورت ملی در شش منطقه از کشور برگزار شد.

وی افزود: در آن طرح ۲۵۰ نفر ورودی داشتیم که در نهایت ۱۵۰ نفر خروجی طرح بود. این افراد همچنان در پایان به عنوان معلم قرآن معرفی شده و همچنان همراه ما هستند. وقتی حضور اولیه پررنگ بود، با وجود اینکه تعهد مالی ما در اجرا و به سرانجام رساندن طرح بود، اما دوره‌های «دانشجو نخبه» و «دانشجو متدبر» را علاوه بر آن طرح اولیه اجرا کردیم. در این بخش دوره‌های مهارت‌افزایی برای این افراد در مشهد مقدس برگزار شد.

نقی‌زاده تصریح کرد: در ادامه در سال ۹۷ طرح حفظ تلفنی قرآن کریم پیشنهاد داده شد، پس از دریافت این پیشنهاد مقدمات اولیه و فراخوان‌ها جهت اطلاع‌رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی صورت گرفت. با توجه به اینکه در دوره اول این طرح به صورت آزمایشی بود، ۱۰۰ نفر از افرادی که مشتاق بودند پذیرش شدند. این افراد هفته‌ای سه بار با پشتیبان‌ها که ۱۰ نفر در ۱۰ منطقه کشور بودند ارتباط داشتند. روز گذشته آزمون این طرح در ۲۰ استان به صورت همزمان برگزار شد.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تأکید بر اینکه مخاطبان این طرح همه خواستار ادامه طرح مشکوه هستند، گفت: در این طرح شاهد حضور افرادی از تمامی اقشار بودیم، برای اجرا نیز تمام مجموعه‌ها از جمله ایکنا درگیر این کار شدند و در کنار ما گروهی از سازمان بهزیستی نیز حضور داشتند که از ما حمایت می‌کردند. در طول اجرای طرح نیز جلسات فی ما بین به صورت مداوم ادامه داشت.

نقی زاده در پایان به ارائه برخی پیشنهادات پرداخت و افزود: به جز همکاری در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان، پیشنهادات دیگری همچون اجرای دوره دوم طرح مشکوه، استعدادیابی و مهارت افزایی دانشجویی در زمینه قرائت، طرح دانشجو خبرنگار قرآنی، طرح طلیعه زندگی، مسابقه کتابخوانی، کارگاه‌های امید وصل، اردوهای قرآنی در طبیعت، کارگاه‌های آموزشی فن بیان قرآن و طرح حفظ قرآن کریم ویژه ناشنوایان از جمله طرح‌هایی است که می‌توانیم با همکاری سازمان بهزیستی به اجرا بگذاریم.

در پایان این دوره از تعدادی از فراگیران نمونه اولین دوره طرح قرآنی مشکوه به نمایندگی از تمام فراگیرانی که مخاطب طرح بودند، تجلیل به عمل آمد. در این بخش از «امیرهادی بایرامی» حافظ خردسال و روشندل قرآن کریم، «زهراالسادات دیواندری» و «فاطمه احمدی» تجلیل شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، آزمون اولین دوره طرح قرآنی مشکوه روز ۲۰ اسفندماه همزمان در ۲۰ استان کشور و به میزبانی معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی با حضور ۱۰۰ فراگیر برگزار شد. در استان تهران نیز این آزمون در سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهي سازمان بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۶۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند

عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور در ماه مبارک رمضان به همت فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تجلیل شدند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم قدردانی از عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس؛ حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از نمایندگان فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق برگزار شد.

ضرورت تلاش مستمر برای ترویج آموزه‌های قرآنی در کشور

در این نشست حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، طی سخنانی ضمن قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی ساخته شده در رسانه ملی، گفت: انس با قرآن به همت سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کشور ترویج پیدا کرده و لازم است این روند ادامه‌دار باشد.

پژمانفر تصریح کرد: فراکسیون قرآن و عترت وظیفه خود می‌داند که از تمام کسانی که به هر روش در قرآنی شدن جامعه تلاش داشتند تقدیر و قدردانی داشته باشد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اعتقاد به اینکه تمسک به قرآن تنها راه رهایی از بن‌بست‌های بشریت است، اظهار داشت: برای رهایی از بن‌بست‌ها باید به قرآن و اهل بیت علیهم السلام تمسک بجوییم. در عین حال اگر موضوع جهانی شدن در دنیا مطرح می‌شود، این جهانی شدن تنها از طریق قرآن امکان‌پذیر خواهد بود.

این نماینده مجلس بر لزوم تلاش برای رساندن مفاهیم قرآنی طبق فرموده امام رضا (ع) تأکید کرد و گفت: اگر معارف قرآنی را به مردم برسانید بی‌شک اکثریت از آنها تبعیت خواهند کرد. امروز در تمام دنیا به نوعی فاصله قرآنی در امور مشاهده می‌کنیم، زیرا ما نتوانستم حقیقت معارف قرآنی را به دنیا برسانیم.

 

اذعان دانشمندان غربی به نقش کلیدی قرآن در هدایت‌های علمی

 

او ادامه داد: تجربیات مختلف نشان داده اگر با مخاطبان خود به اشکال مختلف ارتباط قرآنی را برقرار کنیم، می‌تواند تأثیر جامعی داشته باشد، مانند برنامه‌های متنوع قرآنی که در رسانه ملی شاهد آنها بودیم.

پژمانفر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انس و دوستی با قرآن، اظهار داشت: انس و دوستی با قرآن اثرات مثبتی در زندگی مردم خواهد داشت. در مجلس شورای اسلامی نیز به امور مختلف در حوزه اجرا و تصویب قوانین پرداخته شد و با وجود این موضوعات تلاش شد تا رسیدگی به موضوعات قرآنی در اهم مباحث نمایندگان قرار بگیرد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس خاطرنشان کرد: این فراکسیون در طول سه سال فعالیت خود تلاش کرد برای توسعه فعالیت قرآنی از ظرفیت مجلس حداکثر استفاده را داشته باشد. در عین حال نمایندگان در کنار پیش‌بینی اعتبارات و قانون‌نویسی سعی کردند از کسانی که در فعالیت‌های قرآنی دستی توانا دارند حمایت و قدردانی کنند.

پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است

سخنران دیگر این نشست پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، بود که ضمن قدردانی از حمایت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این زمینه اعضای فراکسیون قرآن و عترت و فراکسیون فرهنگی حمایت مثال‌زدنی از تولید محتوای فاخر در رسانه ملی، برنامه هفتم و در لایحه بودجه سال جاری داشتند.

رئیس سازمان صدا و سیما به موفقیت‌های رسانه ملی در تولید محتوا اشاره کرد و توضیح داد: این موفقیت‌ها در حوزه تولید محتوا با حمایت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان صورت گرفته است.

جبلی از همکاری سازمان تبلیغات اسلامی یاد کرد و گفت: حجت‌الاسلام قمی نیز در سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان همراه و مبدع بسیاری از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به رسانه ملی کمک کردند.

او تصریح کرد: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است. چراکه تجربه سال‌های گذشته نشان داده هرچه رنگ و بوی هویتی برنامه رسانه ملی را افزایش دهیم با استقبال مخاطبان مواجه می‌شویم. وظیفه ذاتی، دینی و اخلاقی ما این است تا با همه توفیقاتی که در مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی نصیب ملت بزرگ ایران شده، قدردان این نعمت‌ها باشیم.

رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که صدا و سیما با برنامه‌های جذاب قرآنی و معارف اسلامی شناخته می‌شود که برکت در رسانه ملی در همین رویکرد و اخلاص فعالیت عزیزان ما طی برنامه‌سازی‌های مختلف در صدا و سیمای استان‌ها و همه بخش‌ها به مصداق «فستبقوا الخیرات» است.

او به رقابت مدیران و تولیدکنندگان در تهیه برنامه‌های خلاقانه اشاره کرد و گفت: تهیه‌کنندگان در سازمان با مدیران مختلف در شبکه‌ها برای ساختن برنامه‌هایی با خلاقیت، مهارت و جذابیت بیشتر با یکدیگر رقابت دارند. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد تا در شأن و تراز ملت بزرگ ایران، انقلاب بزرگ اسلامی و میراث ارزشمند قرآن و عترت که ملت ما میراث‌دار آن است در خدمت مردم باشیم.

در ادامه این جلسه، دست‌اندرکاران محافل قرآنی اعم از شورای توسعه قرآنی، آموزش و پرورش، بسیج، شهرداری، کانون‌های فرهنگی و مذهبی و رادیو و تلویزیون درباره نکات و مسائل مربوط بحث و تبادل نظر کردند.

در این جلسه از 78 نفر از عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور در ماه مبارک رمضان از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیست‌وچهارمین دوره حفظ تخصصی مؤسسه جامعه القرآن‌ برگزار می‌شود
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • اختتامیه نخستین دوره مسابقات فرهنگی، قرآنی مسطورا در شهرستان خواف
  • اختتامیه دوره‌های آموزشی غنچه‌های نور در کاشان
  • پروانه فعالیت ۵ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در سنندج صادر شد
  • آغاز هفتمین دوره مسابقات قرآنی جامعه کارگری
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود
  • دوره آموزشی امام موسی صدر برگزار می‌شود
  • تربیت مدیران حکمرانی قرآنی طبق اندیشه‌های امام موسی صدر