Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@09:34:13 GMT

رشد اعضای هیئت علمی علوم پزشکی شهیدبهشتی در تولید علم

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۸۴۴۰

رشد اعضای هیئت علمی علوم پزشکی شهیدبهشتی در تولید علم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمد آقاجانی در نشست مدیران گروه‌های بالینی به منظور بررسی دستاوردها و تبیین اهداف سال جدید اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی دانشگاه اعضای هیئت علمی است و راه رشد دانشگاه، رشد اعضای هیئت علمی است.

وی با بیان اینکه برای رشد دانشگاه اعضای هیئت علمی از تجهیزات و کارکنان نقش بیشتری دارند، گفت: اگر اعضای هیئت علمی علاقه مند، ماهر و به تعداد کافی نداشته باشیم نمی‌توانیم اهداف دانشگاه را محقق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقاجانی افزود: با راه اندازی مرکز امور هیئت علمی همه مسائل مربوط به اعضا از جمله جذب، ترفیع، فرصت مطالعاتی و سایر موارد در این مرکز متمرکز شده است. با وجود اینکه وضعیت اعضای هیئت علمی هنوز تا حد مطلوب فاصله دارد، اما اوضاع نسبت به قبل ارتقا یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت اصلاح وضعیت بوروکراسی دانشگاه، اهتمام معاونت پشتیبانی برای ارتقای سیستم مدیریت اداری دانشگاه را یادآور شد و با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه‌ها در سطح کشور، گفت: ما نیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای تأمین هزینه‌ها چالش‌هایی داریم.

وی ادامه داد: علی رغم ۲۸ درصد رشدی که در این زمینه در طول شش ماه گذشته داشته ایم، این میزان رشد کافی نیست.

آقاجانی افزود: با وجود مشکلات مالی در دانشگاه، در یک سال و نیم گذشته ۳۴۶ عضو هیئت علمی جذب دانشگاه شده اند، زیرا مسئله هیئت علمی در دانشگاه ضرورت بسیار بالایی دارد.

ارتقای رتبه علمی ۸۳ نفر از اعضای هیئت علمی

وی درباره وضعیت ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاه نیز توضیح داد: از آذرماه سال گذشته تا کنون ۸۳ ارتقای عمودی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین نقشه تمایز را یکی از اقدامات مهم در حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها نباید یکدست و یکنواخت باشند، بلکه هر دانشگاه باید در قله‌ای بدرخشد. نقاط تمایز هر دانشگاه باید مشخص شده و روی آنها سرمایه گذاری شود.

تدوین نقشه جذب اعضای هیئت علمی

آقاجانی همچنین تدوین نقشه جذب اعضای هیئت علمی را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه در حوزه آموزش عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه با تدوین این سند می‌دانیم که در این حوزه قرار است چه اقداماتی انجام دهیم؛ گرچه ممکن است در حین اجرا تغییراتی نیز روی این نقشه انجام گیرد.

وی به تعیین الگوی توسعه رشته مقاطع در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرصت‌های مطالعاتی نیز اقدامات مهمی در دانشگاه انجام گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت فرصت‌های مطالعاتی برای حرکت دانشگاه در مرزهای علم اظهار داشت: در صورتی که فرد مناسب را برای آموزش مهارت ضروری به جای مناسب بفرستیم، تحول جدی در زمینه‌های مختلف خواهیم داشت.

آقاجانی همچنین در ادامه بسته‌های تحول آموزش، تهیه کارنامه برای اعضای هیئت علمی و ارزیابی و بازتاب فعالیت‌های علمی و پزشکی اعضای هیئت علمی را از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد.

ارزیابی اخلاق حرفه‌ای، زمینه ساز رشد اخلاق در فراگیران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت اخلاق حرفه‌ای، گفت: ارزیابی و سنجش اخلاق حرفه‌ای فراگیران از دیگر اقدامات مهم دانشگاه است که می‌تواند زمینه ساز رشد اخلاق حرفه‌ای در فراگیران باشد.

آقاجانی به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: رشد کمی تولیدات دانشگاه ۳۶.۵ درصد و رشد کیفی ۴۹ درصد بوده است که بسیار افتخار آمیز است. دانشگاه برای اولین بار از مرز سه تولید علمی برای هر عضو هیئت علمی عبور کرده که نشانه پویایی دانشگاه است.

وی افزود: در نظام رتبه بندی «لایدن» ۴۰ رتبه ارتقا داشته ایم که این رشد کم نظیر است و همچنین دانشگاه برای اولین بار وارد نظام رتبه بندی شانگهای و تایمز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کسب رتبه اول دانشگاه در تحقیقات دانشجویی در سطح کشور، گفت: جهت گیری های پژوهشی باید به سمت فناوری، حل مشکلات نظام سلامت و خلق ثروت باشد و با توجه به اهمیت سلامت و درمان در سطح کشور، پژوهش‌های ما باید بر مشکلات نظام سلامت متمرکز باشد.

وی با اشاره به راه اندازی کمیته بهره وری در دانشگاه برای استفاده از ظرفیت‌های موجود گفت: بیمارستان‌های ما حدود ۱۴ هزار پرسنل دارد که با تشکیل کمیته بهره وری، جزئیات بهره وری همه آنها کمی شده و به صورت آنلاین قابل اندازه گیری است.

آقاجانی با بیان اینکه با راه اندازی این کمیته تمام ظرفیت‌های مغفول مانده بیمارستان‌های دانشگاه شناسایی شده است، گفت: تمام جزئیات بیمارستان‌ها، از جمله تعداد تخت‌های خالی هر بخش، میزان داروهای موجود، تعداد پرستار به ازای هر بیمار و سایر جزئیات از طریق سامانه‌ای که در دانشگاه راه اندازی شده است هر لحظه قابل اندازه گیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت همدلی بین مجموعه دانشگاه اعم از اعضای هیئت علمی، مسئولان و کارکنان برای به حداقل رساندن تأثیرات ناشی از مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد.

آقاجانی با اشاره به اهمیت حیاتی فعالیت بیمارستان‌های دانشگاه در تعطیلات نوروزی، گفت: همان طور که در نوروز سال گذشته با همت همکاران حوزه درمان دانشگاه، بیمارستان‌های دانشگاه در ایام تعطیلات بسیار مطلوب فعالیت کردند، امیدواریم امسال نیز وضعیت خدمات نوروزی بهتر از سال‌های قبل باشد.

کمی سازی فعالیت‌ها، ارتقا و اصلاح سیستم مدیریت اداری دانشگاه، بالفعل کردن پتانسیل‌های موجود در بیمارستان‌ها، افزایش جذب اعضای هیئت علمی در برخی گروه‌ها، خلق ثروت از ظرفیت‌های پژوهشی از جمله موضوعات مطرح شده از سوی مدیران مدیران گروه‌های آموزشی بالینی برای ارتقای دانشگاه در سال آینده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در دیدار با مدیران گروه‌های علوم پایه دانشگاه یادآور شد: ۳۴۶ عضو هیئت علمی جدید جذب شده است.

وی با بیان این که جذب اعضای هیئت علمی و تأمین نیروی انسانی یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران گروه‌ها است، گفت: از مجموع این افراد ۲۸۸ نفر معادل ۶۶ درصد مربوط به اساتید گروه‌های پایه است، این مهم اقدامی مؤثر بوده است که طی سال آتی نیز استمرار خواهد یافت.

آقاجانی با اشاره به اعضای هیئت علمی به عنوان اساسی‌ترین رکن و شاه کلید دسترسی به اهداف مترقی دانشگاه اظهار داشت: هر اقدامی که در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای بهبود و ارتقا وضعیت اعضای هیئت علمی انجام شود، تأثیر فزاینده و طولانی مدتی خواهد داشت چرا که اعضای هیئت علمی ستون اصلی دانشگاه هستند و چنانچه بتوانیم ارتقا جدی در این حوزه ایجاد کنیم دانشگاه به جایگاه اصلی و واقعی که شایسته آن است خواهد رسید.

«متمایز شدن» صفت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با اشاره به ارتقا اعضای هیئت علمی در جلسه هیئت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۸۳ مورد ارتقا طی ۱۵ ماه (از آذر سال گذشته تا امروز) اقدام مؤثری دیگری در راستای ارتقا جایگاه اعضای هیئت علمی بوده است.

آقاجانی درباره طراحی نقشه توسعه رشته مقاطع در دانشگاه گفت: دانشگاه در حوزه آموزش نقشه روشنی را برای سال‌های آتی پیش رو دارد؛ در این مسیر موقعیت علمی گروه‌ها مشخص شده است تا گروه‌ها بتوانند مسیر خود را مشخص و در صورت لزوم اصلاح کنند.

وی با اشاره به راه اندازی فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گروه‌های مختلف دانشگاه برای کسب مهارت‌های خاصی که مرز دانش هستند در دوره‌های سه تا شش ماهه به سایر کشورها اعزام می‌شوند. امروز در کشور و دانشگاه صرفاً به مدرک تحصیلی نیاز نداریم و در مقابل لازم است برای کسب مهارت در علوم بالینی و پایه در دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی شرکت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهتمام بیشتر مدیران گروه‌ها به بهره مندی از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور، ادامه داد: خوشبختانه در بعضی از گروه‌ها، فرد محل آموزش و مهارت مورد نظر را شناسایی کرده اند؛ اجرای این مدل می‌تواند آورده بزرگی را برای دانشگاه به ارمغان بیاورد.

لزوم همکاری‌های بیشتر گروه‌های علوم پایه و بالینی

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای اجرای بسته‌های تحول در آموزش پزشکی، برترین دانشگاه کشور از نگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ استمرار این مهم را در گرو همکاری بیش از پیش گروه پایه و بالینی دانست.

آقاجانی نماد بارز همکاری گروه‌های پایه و بالینی را ابداع پیشرفته‌ترین روش درمان تومورهای مغزی در جهان توسط متخصصان دانشگاه ذکر کرد و لزوم ارتباط و همکاری هرچه بیشتر این دو حوزه را خواستار شد.

ایجاد پردیس مجتمع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای هم افزایی بیشتر و تجمیع مکان فیزیکی ستاد، دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها یکی دیگر از چشم اندازهای سال ۹۸ بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و گفت: لازم است در سال پیش رو با همت و کار مضاعف و توأم با امید از موانعی که دشمنان بر سر راه کشور گذاشته اند به لطف الهی عبور کنیم.

مدیران گروه‌های علوم پایه دانشگاه به مواردی نظیر تأمین مواد اولیه و آزمایشگاهی، تسریع روند امور مالی، آماده سازی زیرساخت‌ها برای ارتقا فناوری، جذب اعضای هیئت علمی جدید با توجه به بازنشسته شدن اساتید، توجه به بحث‌های فناوری و کاربردی شدن آن، تقویت روابط بین المللی، همکاری بین بخشی گروه‌ها و استفاده از تجهیزات مشترک، استمرار روابط گروه‌ها با مسئولان دانشگاه، ترسیم مدل‌های مختلف جذب اساتید حوزه آموزش و پژوهش، برگزاری کارگاه‌های مختلف، راه اندازی سایت انگلیسی به منظور پذیرش دانشجو، توسعه آموزش مجازی اشاره کردند.

کد خبر 4567340

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محمد آقاجانی آموزش پزشکی اعضای هیات علمی تولید علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۸۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران

زلفی گل وزیر علوم در برنامه صف اول گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید در منطقه مکران متمرکز شده و زمینه جذب نخبگان را فراهم کنند.

او درباره ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ واحد داریم که پیشرفت‌های فیزیکی چشم‌گیری داشتند، تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و ۲۰۰ خوابگاه در حال ساخت است؛ هم اکنون هزار و ۳۵۰ واحد داریم و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد کلنگ زنی شده است که از آغاز امسال عملیات احداث آنان انجام خواهد شد، دانشگاه تهران ۵۰۰ واحد را با استفاده از مولد سازی در حال احداث دارد. 

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه یزد از طریق مولد سازی اعتبار لازم را برای ساخت هزار واحد جذب کرده است و تا پایان ۱۴۰۳ نیمی از آن به بهره‌برداری خواهد رسید، از تسهیلات بانک‌ها نیز در این راستا استفاده خواهد شد. 

او ادامه داد: دانشگاه‌های شریف و تهران در جهان رتبه‌های بهتری دارند، اما ۶۵ تا ۷۰ دانشگاه را در جهان در مرجعیت علمی داریم؛ تولید علم جدید نیاز به تجهیزات روز آمد دارد. 

وزیر علوم گفت: ۵ درصد اعتبارات عمومی کشور به وزارت علوم تعلق دارد برای پیدا کرد جایگاه جهانی باید به معیشت اساتید و یاوران علمی دانشگاه‌ها توجه شود. 

زلفی گل بیان کرد: اساتید ما در دانشگاه‌ها باید فضای پژوهشی کافی را داشته باشند، ما باید فضای پژوهشی را به حد مطلوب برسانیم؛ علاوه بر بودجه نظام انگیزشی و سنجشی باید قانونمد باشد و سیستم از یکنواختی خارج شود؛ ما باید به تمامی جوانب نگاه کنیم.

او درباره حذف کنکور تصریح کرد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چنانچه بحث اشتغال در کشور ما حل شود امکان دارد کنکور هم حذف شود، اما این قطعی نیست. 

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص مهارت محور کردن آموزش حکمی آمد که به گونه برنامه‌ریزی شود که رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و نیاز‌های جامعه با یکدیگر تناسب داشته باشند. 

او ادامه داد: دانشگاه‌های شریف و تهران در جهان رتبه‌های بهتری دارند، اما ۶۵ تا ۷۰ دانشگاه را در جهان در مرجعیت علمی داریم؛ تولید علم جدید نیاز به تجهیزات روز آمد دارد. 

وزیر علوم گفت: ۵ درصد اعتبارات عمومی کشور به وزارت علوم تعلق دارد برای پیدا کرد جایگاه جهانی باید به معیشت اساتید و یاوران علمی دانشگاه‌ها توجه شود. 

زلفی گل بیان کرد: اساتید ما در دانشگاه‌ها باید فضای پژوهشی کافی را داشته باشند، ما باید فضای پژوهشی را به حد مطلوب برسانیم؛ علاوه بر بودجه نظام انگیزشی و سنجشی باید قانونمد باشد و سیستم از یکنواختی خارج شود؛ ما باید به تمامی جوانب نگاه کنیم.  او درباره حذف کنکور تصریح کرد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چنانچه بحث اشتغال در کشور ما حل شود امکان دارد کنکور هم حذف شود، اما این قطعی نیست. 

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص مهارت محور کردن آموزش حکمی آمد که به گونه برنامه‌ریزی شود که رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و نیاز‌های جامعه با یکدیگر تناسب داشته باشند. 

زلفی گل همچنین گفت: رشته‌هایی که استاندارد‌های آموزش عالی در آنها رعایت نشده بود حذف شد که پارسال حدود ۲ هزار رشته حذف و تعداد محدودی رشته به دانشگاه‌ها اضافه شد، اما آمار امسال تا کنون مشخص نیست. 

او در خصوص شهریه دانشگاه آزاد گفت: نحوه درست تعیین خود دانشگاه است؛ برخی دانشگاه‌ها با دانشگاه آزاد رقابت دارد مانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی، در رشته‌هایی که بین این دو دانشگاه‌ها مشترک نیست شورای رقابت تعیین کننده است. 

وزیر علوم درباره اظهار کرد: ۷۵ مورد کار مثبت در وزارت علوم در این مدت انجام شده که بورس رتبه‌های برتر کنکور، مرجعیت علمی و توسعه فناوری از جمله این موارد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • زندگی دوباره ۳ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • بازدید وزیر بهداشت از اورژانس عوارضی قم تهران و یک مجتمع بیمارستانی
  • اعضای بانوی مشهدی به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد