Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات اتحادیه اروپا با بهت و حیرت و بعضا خشم و دلسردی به مخالفت مجدد پارلمان انگلیس با توافق برگزیت واکنش نشان داده و درباره عواقب برگزیت بدون توافق هشدار دادند. ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، ترزا می، نخست وزیر انگلیس شب گذشته برای دومین بار در رای گیری پارلمان انگلیس درباره توافق برگزیت شکست خورد و نمایندگان پارلمان این کشور با 242 رای موافق در برابر 391 رای مخالف بار دیگر این توافق را رد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاستمداران و مقامات اروپایی با بهت و حیرت، خشم و برخی هم با دلسردی به این رای پارلمان انگلیس واکنش نشان دادند.

"میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت در پیامی توئیتری اعلام کرد که اتحادیه اروپا همه اقدامات را انجام داده است تا به رای اکثریت درباره توافق برگزیت در پارلمان انگلیس کمک کند. این بن بست تنها می تواند در انگلیس رفع شود. وی هم زمان تاکید کرد که حالا آمادگی اتحادیه اروپا برای یک برگزیت بدون توافق مسئله ای مهم تر از قبل است.

"دونالد تاسک" ، رئیس شورای اروپایی هم از طریق یک سخنگوی خود اعلام کرد که حالا خطر یک برگزیت بدون توافق و نامنظم در 29 ماه مارس به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.

"المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا هم در واکنش به این رای پارلمان انگلیس با تاکید بر اینکه حالا اینکه چگونه می توان از این فاجعه جلوگیری کرد مسئله ای است که کسی نمی داند همچنین گفت: توافق برگزیت مرده است. به گفته وی انگلیسی ها موضعی که شایستگی آن ها در مذاکرات را نشان دهد ندارند و ما نمی توانیم بر این مبنا کار را ادامه دهیم.

پارلمان انگبیس قرار است امروز به یک برگزیت نامنظم رای دهد و در صورت رد این سناریو فردا قرار است درباره تعویق تاریخ برگزیت در پارلمان انگلیس رای گیری شود. اکثر ناظران این را محتمل می دانند که پارلمان انگلیس خروج بدون توافق را رد کرده و روز پنج شنبه تعویق تاریخ برگزیت را درخوست کند. همچنین این احتمال وجود دارد که سران کشورهای اروپایی در نشست خود در روزهای 21 و 22 ماه مارس تمدید تارخ برگزیت را تصویب کنند. اینکه این شرایط به گونه ای دیگر تغییر یابد مسئله ای است که شب گذشته به ندرت کسی در پارلمان اتحادیه اروپا به آن اعتقاد داشت.

رأی منفی نمایندگان پارلمان انگلیس به توافق دولت ترزا می و اتحادیه اروپا در مورد برگزیترهبر حزب کارگر انگلیس: نمایندگان باید توافق برگزیت را رد کنندتلاش پارلمان انگلیس برای در اختیار گرفتن روند برگزیت

اگر تعویق تاریخ برگزیت طولانی تر از سه ماه باشد انگلیسی ها باید در انتخابات ماه می پارلمان اروپا شرکت کنند. "المار بروک" در این باره گفت که در این صورت انگلیسی ها رئیس کمیسیون اروپایی و کمیسیون جدید این احادیه را انتخاب کرده و درباره برنامه های مالی هفت ساله و آینده این اتحادیه تصمیم گیری کرده و بعد آن را ترک می کنند و این به نظر مضحک است.

اینکه تمدید تاریخ برگزیت به مدت سه ماه چه دستاوردی خواهد داشت هم مسئله ای است که هیچ کس آن را نمی داند. "فیلیپ لامبرتز"، از سیاستمداران بلند پایه سبزها در پارلمان اروپا در این باره می گوید: این دشوار است که ما اعتقاد پیدا کنیم که 150 نماینده در این دوره زمانی با واقعیات همسو می شوند. وی هیچ امکان واقع بینانه ای برای ایجاد انگیزه بیشتر در انگلیسی ها در این راستا نمی بیند.

وی تاکید کرد که عملا تنها دو گزینه باقی می ماند و آن عدم توافق و یا عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپااست. به گفته وی  اما برای رد برگزیت یک همه پرسی مجدد در انگلیس ضرورت دارد و برای آن در پارمکان انگلیس اکثریتی وجود ندارد. بنابراین احتمال یک خروج بدون توافق بیش از 50 درصد است.

"گابی زیمر"، رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان اروپا هم بر این باور است که یک برگزیت نامنظم حالا دیگر به ندرت قابل پیش گیری است.

"اودو بولمن"، رئیس سوسیال دموکرات ها در پارلمان اروپا هم در این باره گفته است که عدم توافق سناریویی است که به ندرت کسی خواهان آن است. وی از برگزاری همه پرسی دومی درباره برگزیت حمایت کرد. به گفته وی وقتی نمایندگان پارلمان دیگر نمی توانند برای یک مسئله قرن تصمیم گیری کنند از دید من تنها یک راه حل وجود دارد و ما باید در این باره از مردم سوال کنیم.

سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم درباره رای منفی مجدد پارلمان انگلیس به توافق برگزیت ابراز تاسف کرده و گفت: اتحادیه اروپا همه اقدامات لازم برای دستیابی به یک توافق را انجام داده است و اگر یک راه حل برای بن بست کنونی وجود داشته باشد تنها در لندن می توان آن را یافت. این تصمیم پارلمان انگلیس احتمال خروج نامنظم این کشور را به شدت افزایش می دهد. وی تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتظار توجیهی قانونی و موجه از طرف لندن برای تعویق احتمالی تاریخ برگزیت را دارند.

دولت آلمان هم با دلسردی به رای منفی مجدد پارلمان انگلیس به توافق برگزیت واکنش نشان داده و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت که با این تصمیم ما حالا به سناریوی برگزیت بدون توافق نزدیک تر می شویم. کسی که این توافق را رد می کند از روی غفلت رفاه شهروندان و اقتصاد کشورش را به بازی می گیرد. وی در عین حال همچنان ابراز امیدواری کرد که بتوان از یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.

دولت فرانسه هم درباره نتیجه رای پارلمان انگلیس به توافق برگزیت ابراز تاسف کرده و کاخ ریاست جمهوری در پاریس اعلام کرد که ما تحت هیچ شرایطی نمی توانیم تمدید تاریخ برگزیت را بدون یک استراتژی قابل اعتماد و جایگزین با شرایط موجود از طرف انگلیس بپذیریم.

صدر اعظم اتریش هم خواستار تعویق تاریخ برگزیت به مدت دو هفته در شرایط موجود شده است. وی همچنین هشدار داد که یک برگزیت بدون توافق به اتحادیه اروپا و بیش از آن به انگلیس آسیب می زند. وی مشارکت مجدد انگلیس در انتتخابات پارلمانی اروپا را مضحک دانست. انتخابات پارلمان اروپا در اواخر ماه می برگزار می شود.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S8,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط مذاکرات برگزیت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مذاکرات برگزیت مذاکرات برگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۸۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند

صدها تن از حامیان فلسطین در انگلیس عصر چهارشنبه (به وقت محلی) مقابل پارلمان انگلیس تجمع کرده و ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار تحریم تسلیحاتی این رژیم شدند.

به گزارش مشرق، شرکت کنندگان از اقشار و ملیت‌های مختلف، توقف جنگ در غزه و امدادرسانی فوری به ساکنین این منطقه را خواستار شدند. آنها در حالی که پرچم فلسطین را به اهتزاز در می‌آوردند شعارهایی را در خصوص عدالتخواهی برای مردم فلسطین و پایان نظام آپارتاید سر دادند. افراد حاضر همچنین شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها «اسرائیل را مسلح نکنید»، «دست از محاصره غزه بردارید» و «فلسطین را آزاد کنید»، نوشته بود.

در این حرکت اعتراضی، شماری از نمایندگان مجلس، فعالان مدنی و حقوق بشری سخنانی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، انتقاد از مواضع حمایتی لندن از این رژیم و ضرورت تحریم رژیم اسرائیل بیان کردند.

جان مک دانل وزیر پیشین دارایی کابینه در سایه انگلیس (حزب کارگر) در سخنانی، گفت: ما از دولت پرسیدیم که چه اقداماتی را برای تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی صورت داده‌اید. پاسخ داده‌اند که ما تحریم‌هایی را وضع کرده‌ایم. ما پرسیدیم که چه تعداد شهرک نشین اسرائیلی را در طول این مدت تحریم کرده‌اید که پاسخ داده‌اند دو نفر.

وی افزود: درحالی که ده‌ها هزار شهرک نشین اسرائیلی کرانه باختری را اشغال‌ کرده‌اند، دولت انگلیس فقط دو نفر را شناسایی کرده که شایسته تحریم‌ هستند، این درحالیست که ما از کیفیت تحریم‌ها نیز آگاه نیستیم.

مک دانل تصریح کرد: آنچه در کرانه و غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی است و ما با مردم فلسطین اعلام همبستگی می‌کنیم. در عین حال به بنیامین نتانیاهو و کابینه او می‌گوئیم که ما او را مسئول کشتار مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه می‌دانیم.

این قانونگذار انگلیسی، افزود: امیدوارم روزی را شاهد باشم که نتانیاهو و کابینه‌اش در دادگاه لاهه به‌ عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه شوند.

این اظهارات وی با تشویق حضار مواجه شد.

در ادامه بل ربیرو اندی نماینده مجلس عوام انگلیس مطالبی را در نقد مواضع حمایتی لندن از رژیم صهیونیستی بیان کرد و گفت: دولت ما نه تنها جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کند بلکه به این رژیم سلاح هم می‌فروشد. با این کار، ما در جنایات جنگی اسرائیل همدست هستیم.

وی بر همین اساس خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شد و افزود: ما از دولت می‌خواهیم که کشور ما را در این جنگ هولناک شریک نکند.

سایر سخنرانان حاضر در این تجمع نیز در سخنانی، بر لزوم تداوم فشارها برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و پایان جنگ غزه تاکید کردند.

فشارها علیه دولت انگلیس برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به ویژه در پی کشته شدن سه امدادگر این کشور در حمله هوایی ارتش (ررژیم) اسرائیل به کاروان یک نهاد بین‌المللی حقوق بشری در غزه رو به افزایش است.

یافته‌های یک نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی هستند.

روز گذشته (سه‌شنبه) نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند که در آن خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شده‌اند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیس هم دو هفته پیش طی دو نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.

همچنین حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات و مشاور پیشین امنیت ملی انگلیس از جمله احزاب و عناصری هستند که تعلیق فوری مجوزهای فروش سلاح به اسرائیل را خواستار شده‌اند.

حزب کارگر به عنوان دومین حزب پرجمعیت انگلیس هم می‌گوید که اگر وکلای دولت معتقدند رژیم اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، فروش سلاح به این رژیم باید متوقف شود.

از سویی سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام به تازگی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزرای تجارت و خارجه انگلیس با اشاره به آمار بالای شهدای جنگ غزه هشدار داد که دولت لندن با حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در فاجعه انسانی در این باریکه شریک است.

در این نامه آمده است: یک آتش بس فوری، بی قید و شرط و دائمی برای توقف مرگ و ویرانی حیاتی است. پایان دادن به فروش تسلیحات گامی مهم در این راستا به شمار می‌رود. آتش بس تنها راه معنادار برای رساندن کمک و امن‌ترین راه برای بیرون راندن گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) است.

نویسندگان بر همین اساس نوشته‌اند: ما از شما می‌خواهیم که به سرعت مجوزهای فروش و صادرات سلاح به (رژیم) اسرائیل را تعلیق و درخواست برقراری آتش بس فوری و دائمی را مطرح کنید.

مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که موضوع تحریم تسلیحاتی اسرائیل به سطح جدیدی‌ از نگرانی‌ها در انگلیس تبدیل شده و در صورت تداوم جنگ غزه، دولت لندن به ویژه در آستانه انتخابات سراسری با انتخاب‌های دشواری روبرو است.

دیگر خبرها

  • هفته کابوس‌وار انگلیسی‌ها در رقابت‌های اروپایی؛ تنها استون ویلای اونای امری آبروداری کرد!
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند
  • (ویدئو) نطق جنجالی نماینده پارلمان بریتانیا در انتقاد از سیاست دوگانه انگلیس
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • اشتباه مجدد رژیم صهیونیستی علیه منافع ایران واکنش شدیدتری به همراه خواهد داشت