Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:45:55 GMT

بارندگی 6 استان همچنان کمتر از متوسط بلندمدت

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۹۱۴۳

بارندگی 6 استان همچنان کمتر از متوسط بلندمدت

تهران-ایرنا- وزارت نیرو اعلام کرد : رقم‌های امیدوارکننده ای از بارش در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تاکنون) ثبت شد، اما تعداد 6 استان اردبیل، یزد، هرمزگان، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان همچنان بارشی کمتر از متوسط 50 سال گذشته را دارند.

به‌ گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارتخانه یاد شده، 'فراز رابعی' مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران گفت:بیشترین افت بارندگی نسبت به بلندمدت در بین استان‌های کشور، مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده که نسبت به متوسط نیم قرن گذشته، معادل 22 درصد کاهش یافته، در عین حال این استان در سال آبی جاری یکی از بهترین سال‌های خود را سپری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، میانگین بارندگی در 25 استان کشور از اول مهرماه تاکنون، بالاتر از متوسط 50 سال گذشته در مدت مشابه بوده و استان ایلام بیشترین افزایش میزان بارندگی نسبت به متوسط درازمدت و معادل 114.7 درصد را داشت.
رابعی در ارتباط با میزان بارش در 6 حوضه آبریز اصلی کشور اظهار داشت: متوسط بارندگی در حوضه آبریز مرزی شرق، کمتر از نرمال بوده و کاهش معادل 8 درصد نسبت به میانگین نیم قرن گذشته را نشان می‌دهد.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران افزود: برابر آمار ثبت شده در ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، میزان بارش تجمعی کشور در سال آبی جاری به میزان 200.9 میلیمتر است و متوسط بارش کشور در مدت مشابه سال گذشته برابر 90 میلیمتر و متوسط بلندمدت آن معادل 161.9 میلیمتر بود.
رابعی اضافه کرد: تعداد 104 ایستگاه مبنای باران سنجی زیر نظر وزارت نیرو فعالیت دارند، بیشترین میزان بارش ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تا 20 اسفند، مربوط به ایستگاه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری به میزان 1346.8 میلیمتر و کمترین آن مربوط به ایستگاه امور آب سیستان برابر 22 میلیمتر است.
وی، بیشترین تاثیر جبهه بارشی در افزایش مقدار بارندگی در یک هفته گذشته را مربوط به حوضه آبریز تالش مرداب انزلی و معادل 33 میلیمتر ذکر کرد و گفت: این جبهه بارشی سبب افزایش متوسط میزان بارندگی در حوضه مرزی غرب از 695 میلیمتر در تاریخ 13 اسفند به 728 میلیمتر در تاریخ 20 اسفند شده است. همچنین جبهه بارشی ظهور یافته در یک هفته گذشته، افزایش 6 میلیمتری متوسط بارندگی کشور را به دنبال داشت.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران تصریح کرد: میانگین بارندگی استان تهران در همین مدت، معادل 224.5 میلیمتر بوده که نسبت به متوسط 50 سال گذشته، 33 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: بر اساس ظهور جبهه بارشی طی یک هفته گذشته، میانگین بارندگی استان تهران معادل 0.7 میلیمتر افزایش یافته است.
اقتصام**2078**1559

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد وزارت نيرو كاهش بارش ها كم آبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج گرد و غبار طی امروز در کرمانشاه

علی محمد زورآوند مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده بود طی امروز (هفتم فروردین) شاهد نفوذ گرد و غبار به جو استان باشیم، گفت : توده گرد و غباری که امروز باعث افت کیفیت هوا و کاهش دید افقی خصوصا در مناطق مرزی استان شده، به تدریج از کرمانشاه خارج می‌شود.

وی از احتمال وقوع ناپایداری‌هایی طی فردا یاد کرد که می‌تواند منجر به افزایش ابر، در بعضی ساعات وزش باد و حتی رگبار‌های پراکنده باران در برخی نقاط استان از جمله مناطق شمالی و غربی شود و یادآور شد: این ناپایداری‌ها بارش قابل توجهی برای سطح استان نخواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از آخرین وضعیت بارندگی‌های سال زراعی جاری نیز یاد و میانگین بارش‌های استان در این مدت را حدود ۳۸۸ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته با بارش حدود ۲۵۰ میلی‌متری ۵۵ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت با بارش ۳۶۵ میلی‌متری شش درصد رشد داشته است.

زورآوند میانگین بارش شهر کرمانشاه در این مدت را ۳۳۳ میلی‌متر عنوان کرد که نسبت به سال گذشته با بارش ۲۰۳ میلی‌متری ۶۴ درصد رشد داشته، اما نسبت به بلندمدت تغییری نداشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارش سطح استان در سال زراعی جاری مربوط به پاوه به میزان ۸۱۵ میلی‌متر بوده، خاطرنشان کرد: بارندگی پاوه نسبت به سال قبل ۳۸ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان، کمترین بارش سال زراعی جاری نیز از سنقر به میزان ۲۳۴ میلی‌متر بوده که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد رشد و نسبت به بلندمدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

زورآوند میانگین بارش سامانه اخیر طی ۴۸ ساعت گذشته را نیز برای سطح استان ۲۱ میلی‌متر و برای شهر کرمانشاه حدود ۲۸ میلی‌متر دانست و ادامه داد: بیشترین بارش را از قصرشیرین و به میزان ۳۸ میلی‌متر و کمترین بارش را در گیلانغرب با حدود ۱۰ میلی‌متر داشتیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آبگیری تالاب‌های طشک و بختگان
  • کاهش بارندگی در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی
  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • بیشترین بارندگی شاهرود به میزان ۵۰ میلیمتر در تاش ثبت شد
  • مصرف فعلی خودروی‌های برقی کمتر از ۱۰ مگاوات است
  • خروج گرد و غبار طی امروز در کرمانشاه
  • بارش ۵۴.۴ میلیمتری باران در روستای چهارچوبه گرمه
  • ثبت بیشترین بارندگی استان سمنان در تاش
  • بیشترین بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در گلستان سهم پارک ملی گلستان