Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@13:46:52 GMT

شانزدهمین شماره دوفصلنامه «حدیث حوزه» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۰۷۸۸

شانزدهمین شماره دوفصلنامه «حدیث حوزه» منتشر شد

به گزارش ایکنا؛ شانزدهمین شماره دوفصلنامه علمی ترویجی «حدیث حوزه» به صاحب‌امتیازی مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم و مدیرمسئولی آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری منتشر شد.
عناوین مقالاتی که در این شماره انتشار یافته بدین قرار است: «اعتبارسنجي و مفهوم‏ شناسي احاديث «من بلغ»»، «اعتبارسنجي روايات بطون قرآن بر پايه ديدگاه آيت‌‏الله معرفت»، «نقد روايت «طائر» در مدخل «شهيد» دايره‌المعارف قرآن ليدن»، ««علو مضمون» در حديث؛ كاركرد و شاخصه‌ها»، «تحليل جامعه‌شناختي موانع پايداري حكومت علوي با تاكيد بر نهج‌البلاغه»، «شيوه‏‌شناسي محقق شوشتري در شناسايي و حل تصحيفات راه‏يافته در نام راويان (با تاكيد بر كتاب قاموس الرجال)»، «شيوه صحيح اعتبارسنجي روايات بحارالانوار از ديدگاه آيت الله محمدآصف محسني در مشرعه بحارالانوار».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در چکیده مقاله «اعتبارسنجي و مفهوم‏ شناسي احاديث «من بلغ»» می‌خوانیم: «در منابع فريقين احاديثي مشهور به «من بلغ» ذكر شده است؛ مضمون اين احاديث آن است كه «اگر حديثي به كسي رسيد و محتواي آن مترتب‏شدن ثوابي بر يك عمل بود و آن شخص به طلب ثواب، عمل را انجام داد، خداوند متعال ثواب آن را به وي عطا مي‏كند؛ هرچند آن حديث مطابق با واقع نباشد» ؛ برخي از عالمان بزرگ شيعه با استناد به اين احاديث، قاعده «تسامح در ادله سنن» را اثبات كرده‏اند؛ اما به‏نظر مي‏رسد روايات «من بلغ» يكي از ادله نقلي بر «حجيت خبر واحد» است و چيزي فراتر از آن نيست؛ اين مقاله مي‏كوشد، پس از اعتبارسنجي اين احاديث مقصود از تعبير «من بلغه» را بشناساند و با جمع بين ادله اثبات كند كه مقصود از «من بلغه» ، رسيدن حديث از همان طريق متعارف، معقول، معتبر و مقبول نزد عقلاست و اعطاي ثواب در صورت مطابق‏نبودن حديث با واقع، به‏خاطر جبران موارد خطا و امثال آن است كه به‏طور طبيعي در درصدي از اخبار افراد ثقه و سندهاي معتبر وجود دارد.»
در آغاز مقاله «اعتبارسنجي روايات بطون قرآن بر پايه ديدگاه آيت‌‏الله معرفت» که در این شماره فصلنامه منتشر شده آمده است: «قرآن‏‌پژوه فقيد، آيت‏‌الله معرفت پس از سال‏ها تلاش علمي و خدمت به قرآن كريم، ديدگاه ويژه‏اي در مسئله بطن، برگزيده است؛ اين نوشتار در تلاش است اعتبارسنجي روايات بطون قرآني را برپايه ديدگاه آيت‌الله معرفت بررسي نمايد؛ ازآن جا كه بخشي از روايات تفسيري به بيان معاني بطني آيات قرآن كريم پرداخته‏اند، اعتبارسنجي اين روايات ضروري مي‏نمايد؛ بديهي است مباني مفسر در چيستي و امكان معاني بطني قرآن كريم و نوع ارتباط آن‏ها با معاني ظاهري آيات و… در شيوه اعتبارسنجي روايات بطون تاثيرگذار خواهد بود؛ از همين رو ابتدا مسئله بطن از ديدگاه علامه معرفت، تبيين و سپس اعتبارسنجي روايات بيان‌گر معناي بطني بر پايه ديدگاه ايشان تبيين و نمونه‏هاي آن تحليل مي‏گردد؛ ديدگاه علامه معرفت درباره بطن از سوي برخي محققان معاصر نقد و تحليل شده است؛ اما بازتاب اين ديدگاه در اعتبارسنجي روايات بطون كمتر مورد توجه قرارگرفته است.»
در چکیده مقاله «نقد روايت «طائر» در مدخل «شهيد» دايره‌المعارف قرآن ليدن» چنین می‌خوانیم: «بحث درباره «منزلگاه شهيد بلافاصله پس از شهادت و پيش از رستاخيز» از موضوع‌هاي مورد توجه محققان ديني همچون: متكلمان، مفسران و مستشرقان بوده و اين توجه ويژه، منجر به تاليف آثاري در اين زمينه گرديده است؛ «ويم ريون» (مستشرق معاصر) در مقاله‌اي كه تحت عنوان «شهيد» در دايره‌المعارف قرآن به چاپ رسانده، درباره منزلگاه شهيدان، نظراتي را مطرح و تحليل كرده است؛ در اين نوشتار، «جايگاه بلافاصله شهيد پس از شهادت» در بستر آيات قرآن و احاديث معتبر بررسي و نظري مستند ارائه مي‌شود. سپس دو ديدگاه «ريون» در اين موضوع، كه داراي مبناي روايي است، بيان شده و پس از بررسي صحت استناد آن و باتكيه بر نظريه برگزيده، به تحليل محتوايي آن پرداخته مي‌شود؛ در نهايت نوشتار حاضر به نقد ديدگاه سومي پرداخته كه «ريون» آن را پذيرفته و اساس آن را روايتي مي‏داند كه نام آن را «طائر» گذارده است. با نقد اين روايت از طرق عقلي، نقلي و تاريخي كشف مي‌شود كه روايت مذكور به دليل داشتن نشانه‌هايي از مسئله تناسخ و همچنين تناقض اين روايت با روايات دال بر جسم مثالي و تناقض با جايگاه و كرامت شهيد و نيز به علت داشتن آثاري از عقايد انحرافي فرقه زيديه، ساختگي و جعلي است.»
در طلیعه مقاله «تحليل جامعه‌شناختي موانع پايداري حكومت علوي با تاكيد بر نهج‌البلاغه» از آثار منتشره در این شماره می‌خوانیم: «حضرت علي(ع) ربع قرن پس از رحلت پيامبر (ص)، در پي قتل عثمان و اقبال گسترده مردم به خلافت رسيدند و با پذيرش حكومت، به اصلاحات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي پرداختند. هدف ايشان بازسازي جامعه و برگرداندن آن به جامعه دوران پيامبر(ص)، همچنين احياي سنت‏ها و از بين‏بردن بدعت‏هاي ايجاد شده توسط خلفاي پيشين و نيز زدودن انحراف‌ها در زمينه‌هاي مختلف حكومتي بود؛ اما در مسير اجراي برنامه‏ها، موانع بسياري پرداختن به اين طرح‏ها را سخت كرد. اين نوشتار مي كوشد با توجه به سخنان امام علي(ع) در نهج ‏البلاغه، موانعي مختلف اجتماعي، فرهنگي، مديريتي و سياسي را كه موجب محقق نشدن اهداف متعالي آن حضرت گرديد، شناسايي، تحليل و تبيين نمايد.»
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا حدیث حوزه فصلنامه مقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۰۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد

آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند. تعداد ثبت نام کنندگان عادی ۴۹۲ هزار و ۱۲۵ نفر و تعداد ثبت نام کنندگان فرهنگیان ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر است.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با ۱۲۸ هزار و ۳۶۲ داوطلب و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی با ۳۸۴ هزار و ۹۶۰ داوطلب امروز صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت در سراسر کشور برگزار شد.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

دفترچه سوالات اختصاصی آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی هم اکنون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه شماره ۱ شامل درس ریاضی و دفترچه شماره ۲ شامل دروس فیزیک و شیمی قابل دریافت است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

دفترچه سوالات اختصاصی آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی نیز هم اکنون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه شماره ۱ شامل دروس ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی و دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد و دفترچه شماره ۲ شامل دروس زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد ویژه دیپلمه های علوم و معارف اسلامی منتشر شده است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی در سایت سازمان سنجش قابل دسترس است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • خط حزب‌الله ۴۴۱؛ بی‌سابقه، تحقیرکننده و تغییردهنده محاسبات
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • نشست تحلیل ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه(س) برگزار می شود
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره "طرح نور" منتشر شد /جزییات